HAndyK Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Hei jeg er en kvinne i 20 årene som siden tenårene har slitt med sterke menstruasjonssmerter og blødninger. Etter mye frem og tilbake mellom fastlege og sykehus har jeg i 2023 gjennomgått 2 diagnostiske operasjoner, men sitter igjen uten svar eller noen sikker løsning... sett bortifra 3 forsøk med å sette inn spiral sitter jeg egentlig igjen med mer spørsmål enn svar. Jeg føler meg mer og mer sliten, frustrert og ensom, og lurer på om noen vet om chatterom eller støttegrupper hvor andre med lignende problemstillinger samles? 3
AprilLudgate Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Har du vært hos spesialist på adenomyose?
HAndyK Skrevet 6. april 2023 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2023 (endret) Hei, og takk for spm! De har utelukket endometriose, og kunne ikke se tegn til adenomyose på ultralydene. Har egentlig bare fått beskjed at spiral eller graviditet hjelper for de fleste, men har hatt store bivirkninger av 2 ulike typer spiraler, og ønsker IKKE barn😅🥲 Endret 6. april 2023 av HAndyK 1
AprilLudgate Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 HAndyK skrev (11 timer siden): Hei, og takk for spm! De har utelukket endometriose, og kunne ikke se tegn til adenomyose på ultralydene. Har egentlig bare fått beskjed at spiral eller graviditet hjelper for de fleste, men har hatt store bivirkninger av 2 ulike typer spiraler, og ønsker IKKE barn😅🥲 Adenomyose kan igrunnen ikke sees på UL. Hos noen få kanskje, men stort sett ikke. Og hvorfor du fikk beskjed om at graviditet hjelper er jeg usikker på, for det går like ofte fullstendig andre veien. Anbefaler deg å høre litt i FBgruppa for endometriose/adenomyose. Siste skanse blir jo forsøk på å fjerne livmor dersom adenomyose, men heller ikke det hjelper alle. Har du vært på Ullevåll eller lokalt sykehus? Høres ut som du bør til Ullevål om du ikke har vært fulgt opp der. Lange ventetider da….
HAndyK Skrevet 7. april 2023 Forfatter #5 Skrevet 7. april 2023 Tusen takk for svar❤️ jeg har primært vært i Rpgaland for utredning, men kan sikkert søke videre oppfølging på ullevåll!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 Om du er helt sikker på at du ikke vil ha barn, kan en løsning være å fjerne hele babymaskina? Anonymkode: 25f93...219
Gjest Sprite Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 HAndyK skrev (14 timer siden): Hei, og takk for spm! De har utelukket endometriose, og kunne ikke se tegn til adenomyose på ultralydene. Har egentlig bare fått beskjed at spiral eller graviditet hjelper for de fleste, men har hatt store bivirkninger av 2 ulike typer spiraler, og ønsker IKKE barn😅🥲 Man kan ikke se adenomyose eller endometriose på ultralyd. Man trenger en operasjon for å se inn i magen.
HAndyK Skrevet 7. april 2023 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2023 Ja har lagt inn ønske om å gjennomføre hysterectomi, men får tilbakemelding om at jeg kommer til å angre (selv om jeg alltid har hatt lyst å adoptere)
HAndyK Skrevet 7. april 2023 Forfatter #9 Skrevet 7. april 2023 Har gjennomgått 2 lap kirurgier i 2023 med biopsier. De har også måtte fjerne 2 stk cyster
Gjest Sprite Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 HAndyK skrev (1 minutt siden): Har gjennomgått 2 lap kirurgier i 2023 med biopsier. De har også måtte fjerne 2 stk cyster Og?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 Jeg har hatt det likt. Er blitt 40 år nå. Fikk beskjed om at det ble bedre etter graviditet. Jeg ble mye værre etter fødselen. Går rundt med så og si kroniske smerter. Har en uke i måneden som er noenlunde smertefri. Jeg er fortsatt under utredning. Jeg skulle bli henvist til lapraskopi, men etter alle historiene i media om endometriose, ville ikke gynekologen sende henvisningen allikevel. Hun syns det har blitt litt mye medieoppmerksomhet og "alle kan jo ikke ha endometriose/adenomyose." 🙄 Jeg ønsker egentlig å fjerne alt, da jeg ikke skal ha flere barn. Det har jeg fått avslag på. Anonymkode: 6b07f...3d6
Gjest Sprite Skrevet 7. april 2023 #12 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har hatt det likt. Er blitt 40 år nå. Fikk beskjed om at det ble bedre etter graviditet. Jeg ble mye værre etter fødselen. Går rundt med så og si kroniske smerter. Har en uke i måneden som er noenlunde smertefri. Jeg er fortsatt under utredning. Jeg skulle bli henvist til lapraskopi, men etter alle historiene i media om endometriose, ville ikke gynekologen sende henvisningen allikevel. Hun syns det har blitt litt mye medieoppmerksomhet og "alle kan jo ikke ha endometriose/adenomyose." 🙄 Jeg ønsker egentlig å fjerne alt, da jeg ikke skal ha flere barn. Det har jeg fått avslag på. Anonymkode: 6b07f...3d6 Ehhh!! WTF! Du må slåss litt mer og ikke godta at de nekter deg. Gå til en annen lege
HAndyK Skrevet 7. april 2023 Forfatter #13 Skrevet 7. april 2023 Wtf?! Trist å høre at det fremdeles skal være sånn nå til dags! Jobber selv innen spesialisthelsetjenesten, og blir heilt ærlig kvalm av mye av det mange kvinner må sitte å høre på før de blir tatt på alvor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå