Starlene Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Har en stor tomt, med alt for mange trær. Trenge gode råd på hvordan drepe noen trær uten å sage de ned. Har prøvd kobber-nagler, men fungerte ikke. Hva kan jeg gjøre med dem? De er høye og skygger for solen på min terrasse 😔
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Bare... hvorfor ikke sage de ned? Anonymkode: e3c99...4fe 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 Er nok bedre å hugge de ned kontrollert.Skal du bare la de råtne opp så detter de ukontrollert ned en gang uansett. Anonymkode: 85347...4e1 4 2
Starlene Skrevet 6. april 2023 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2023 Ja, sager jeg dem selv havner dem over veien til naboen. Har ikke mulighet å flytte dem selv. De står i en skråning. Håper å finne noe lurt som gjør at de ikke setter blader, da er det null sol i sommer. Full fjerner noen i fjor, men det kostet mye. Her ikke råd til det i år. Ingen med gode råd? 😊
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 Om du har naboer eller noen som er dyktige med sånt så kan de hjelpe deg å binde opp trærne og vinkle sagingen så de faller rett. Hvis du dreper de, hva tror du skjer da? De kan likevel falle over tomta til naboen, du har null kontroll hvor de faller da... Anonymkode: e3c99...4fe 3
Starlene Skrevet 6. april 2023 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du har naboer eller noen som er dyktige med sånt så kan de hjelpe deg å binde opp trærne og vinkle sagingen så de faller rett. Hvis du dreper de, hva tror du skjer da? De kan likevel falle over tomta til naboen, du har null kontroll hvor de faller da... Anonymkode: e3c99...4fe Nei, de er gamle og bryr seg ikke om sol. Jeg trenger bare at de ikke setter blader, så kan de røtne ned etter som årene går.
Starlene Skrevet 6. april 2023 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2023 Og når jeg får råd kan jeg hyre inn noen til å sage de ned. Trenger nød-råd til i sommer 😊
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #8 Skrevet 6. april 2023 Starlene skrev (2 minutter siden): Nei, de er gamle og bryr seg ikke om sol. Jeg trenger bare at de ikke setter blader, så kan de røtne ned etter som årene går. Du må nok fjerne de, har aldri hørt om at du kan hindre de fra å sette blader. Anonymkode: d4115...ba3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 Ingen som kan felle de mot at de får trærne da? Som til ved eller flis? Det fikk vi gjort. Anonymkode: d4442...137 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 Starlene skrev (3 timer siden): Nei, de er gamle og bryr seg ikke om sol. Jeg trenger bare at de ikke setter blader, så kan de røtne ned etter som årene går. Tror du de råtner ned pent og kontrollert der de står? Det gjør de ikke. Du risikerer både at greiner faller ned og treffer hva som enn måtte befinne seg under, og at hele treet knekker i første høststorm. Eller den tredje, eller tiende. Poenget mitt er at du i stedet for litt lite sol har et (eller rettere sagt flere) gigantiske faremomenter på tomta di, som du aldri vet når kan finne på å velte og gjøre stor skade. Anonymkode: 8438e...09a 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 Om du skader et tre og det torner og faller ned - hadde du vært min nabo og det treet hadde ødelagt noe på min tomt - måtte du møtt meg i retten med en saftig erstatningssum. Hadde nok også politi anmeldt deg. Anonymkode: c18dd...93e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 Starlene skrev (4 timer siden): Har en stor tomt, med alt for mange trær. Trenge gode råd på hvordan drepe noen trær uten å sage de ned. Har prøvd kobber-nagler, men fungerte ikke. Hva kan jeg gjøre med dem? De er høye og skygger for solen på min terrasse 😔 Borre et hull og fylle inn diesel. Anonymkode: d1c10...b83
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 Brukte et firma som kalte seg Skjeggøks. Var i Østfold. Anonymkode: d1c10...b83
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 Tror folk at treet bare rotner rett ned? Synker i jorda? Anonymkode: c18dd...93e 1 2
Maskinfører Skrevet 7. april 2023 #16 Skrevet 7. april 2023 Veisalt dreper jo trær over år men jeg ville nok anbefalt motorsaga kanskje noen gjør det mot noen gode flasker med Whisky ? 🙂
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #17 Skrevet 7. april 2023 Hvis du ønsker drepe ett tre er det bare å ringbarke det, men de kan jo ikke stå å rotne på rot? Anonymkode: 554fa...9b0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #18 Skrevet 7. april 2023 Skjønner at det er irriterende med lite sol, men si at u lykkes og treet ikke får blader. Det er ikke spesielt pent det heller. Anonymkode: 1c987...3bd 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #19 Skrevet 7. april 2023 Her mangler det opplysninger. Tretype, terrengforhold, reguleringsplan og eventuelle bestemmelser. Av og til er noen trær automatisk fredet, eller av verdi der de er. Anonymkode: 576f6...726 3 1
trøndermann38 Skrevet 7. april 2023 #20 Skrevet 7. april 2023 Gjorde det samme selv i fjor, alt du trenger er ei sag, trenger ikke en gang være motorsag. Bare sag slik at det faller den veien du vil. Til det kan du bruke tau f eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå