AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #141 Del Skrevet 24. april 2023 Lett å få tak i fristelser. Lett å kjøpe den sjokoladen når den ligger i kassa. Vi spiser mer rett og slett. Anonymkode: cc03d...b6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 24. april 2023 #142 Del Skrevet 24. april 2023 Høy «kosefaktor» - det er kaffe, kake og «kos» til enhver anledning Mer skjermbruk og stillesittende/ statisk arbeid. Har vært innlagt på ulike psykiatriske avdelinger i ulike regioner og jeg ser at en del er overvektige, spesielt på steder hvor de sitter mye fastvakt. Spiser endel i løpet av vakten mens de sitter på en stol i gangen Usunt fokus på fedme. Fedme er ikke sunt, det er helseskadelig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #143 Del Skrevet 25. april 2023 Ultraprosessert mat Anonymkode: 19065...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #144 Del Skrevet 25. april 2023 Født i -71. Middager kunne like gjerne være Toro som hjemmelaget fiskegrateng. Men også endel mat på boks, det var lite frukt/grønnsaker. Ofte pølser til middag. Saft, sjokolademelk og syltetøy helt vanlig. Kostholdet var ikke særlig sunt hjemme hos oss, Men faktorer jeg tror spilte inn og gjorde at vi var tynne; Ingen fråtsing/store mengder pga økonomien tillot det ikke Kun brus/chips/godteri på lørdager. Spiste ikke mellom måltidene, begrensede åpningstider, ikke søndagsåpent og kan ikke huske bensinstasjoner var fulle av boller, brus og snop. Syklet og gikk der vi trengte, sjeldent det var snakk om å bli kjørt. I dag kjører man til postkassen omtrent. Det var kjedelig å være inne, så vi var ute og var aktive med venner, trening osv.. Så selv om mitt kosthold bestod av en del halvfabrikata, lite frukt og grønt, saft, oboy, sjokaladepålegg på skiva, ofte lyst brød så tror jeg allikevel at vi var tynne pga måltidene var små, regelmessige og vi var aktive på det jevne. Anonymkode: 722f2...4c3 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #145 Del Skrevet 25. april 2023 Jeg har applaudert at plus size modeller er blitt vanlige på f.eks nettsider til klesbutikker. Og jeg synes plus size avd i fysiske butikker bare blir større og større. Kanskje blir dette en hvilepute mtp de som nå vokser opp. Selvfølgelig skal ALLE inkluderes! ❤️ Tykk eller tynn eller midt i mellom.❤️ Ikke det jeg mener. Men jeg er redd for at unge skal se på de modellene og tenke at da er det ok at jeg ikke trener og spiser cheeze balls hver dag. At folk som i utgangspunktet kunne vært friske og sunne om 20 år i stedet er kraftig overvektige, deprimerte og umotiverte Anonymkode: af0c1...b28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #146 Del Skrevet 25. april 2023 Det vert oveleg mykje fiskebollar for ofte. Om desse hyser i ein smørgild sos, kan det vera at buklista bli for dryg på høvesvis kort tid. Anonymkode: 237f6...913 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #147 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har applaudert at plus size modeller er blitt vanlige på f.eks nettsider til klesbutikker. Og jeg synes plus size avd i fysiske butikker bare blir større og større. Kanskje blir dette en hvilepute mtp de som nå vokser opp. Selvfølgelig skal ALLE inkluderes! ❤️ Tykk eller tynn eller midt i mellom.❤️ Ikke det jeg mener. Men jeg er redd for at unge skal se på de modellene og tenke at da er det ok at jeg ikke trener og spiser cheeze balls hver dag. At folk som i utgangspunktet kunne vært friske og sunne om 20 år i stedet er kraftig overvektige, deprimerte og umotiverte Anonymkode: af0c1...b28 Det er det som er mest skremmende at vi har så mange overvektige barn og ungdommer i dag. Litt ekstra kilo som middelaldrende har folk alltid hatt, men det var svært uvanlig å se barn og unge med fedme for noen tiår siden. Anonymkode: 13f69...e44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #148 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er det som er mest skremmende at vi har så mange overvektige barn og ungdommer i dag. Litt ekstra kilo som middelaldrende har folk alltid hatt, men det var svært uvanlig å se barn og unge med fedme for noen tiår siden. Anonymkode: 13f69...e44 Ja, og vel så skremmende er det at jo tidligere du fikk trøbbel med vekten, jo vanskeligere er det å korrigere også. Anonymkode: a19a3...0f2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #149 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 21.18): Kontra 30 år siden. Husker da jeg gikk på skolen var det kanskje én person på hele skolen (flere hundre elever) som var litt tjukk. Nå er det nesten omvendt. Hva tror du er grunnen til det? Anonymkode: 63039...b7f For 30 år siden var jeg 10-12 år, og alle var tynne og slanke og normalvektige. Kanskje 1-2 i klassen som var litt lubne eller tykke, og jeg vet at de spiste mye usunn mat. Man blir faktisk feit av å hver dag drikke brus, spise sjokolade, spise fet mat og fast food. Vi andre fikk bare brus, potetgull og godt på lørdager og kanskje dessert på søndag. Så var det hjemmelaget pizza på lørdag og kanskje noe god hjemmelaget søndagsmiddag. Ellers i uka var det bare grovt brød, grønsaker, kjøtt/fisk, og kanskje litt frukt. Vi kunne ta litt kjeks om vi ville ha noe søtt. Idag eter man så mye usunn og dårlig mat, og det går bra for en periode, men så begynne man plutselig å legge på seg og får dårlig helse. Anonymkode: 8168a...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #150 Del Skrevet 6. mai 2023 Jeg tror det skyldes en kombinasjon av mange faktorer. Bedre økonomi har ført til at vi har råd til mer mat, til å benytte oss av flere usunne raske løsninger og at vi bruker bena mindre når vi skal fra A-B. Det er også mye mer vanlig å «kose seg» med mat i enhver anledning. Vi sitter nok også mer stille ettersom vi har muligheten til å bli underholdt i hvilestilling til enhver tid. Jeg tror også at vi til en viss grad påvirker hverandre til å normalisere usunne kostholdsvaner. Selv er jeg slank, og har vært det hele livet. Jeg tror ikke dette nødvendigvis skyldes genetikk i mitt tilfelle, men de vaner jeg fikk takket være mine foreldre. Jeg forbinder i liten grad mat med kos. For meg er kos eksempelvis å gå en tur. Jeg har vokst opp med sunne foreldre som ga meg sunn mat og var svært fysisk aktive. Jeg følte aldri at de var streng vedrørende kosthold, men hos oss var ikke normalen eksempelvis å spise take away eller drikke brus. Dette sitter i hos meg, og de vaner jeg fikk merker jeg at jeg viderefører til mine barn. Jeg tror at for de som ikke har fått en slik grunnlag jeg har fått, er det vanskelig å lære seg til dette på egenhånd. Anonymkode: 8cfb4...8f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #151 Del Skrevet 7. mai 2023 Folk lever for stillesittende og enkle liv. Før kjørte man ikke overalt, og jobbene var ofte mer fysiske. De fikk mer hverdagsaktivitet. Nå kjører folk til treningssenter. Statistikk viser at man spiste mer sukker på 50-90-tallet, men jeg har mistanke om at man koser oss mer med jubkfood og lignende i dag Anonymkode: 5f6a4...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #152 Del Skrevet 7. mai 2023 Overgangsalder Mere kosemat ( Taco, pizza, lasagne osv..) Mindre aktive ( barn blir kjørt fra trappa til div. Steder) Lettere tilgjengelig kjøretøy Større utvalg i mat Anonymkode: 33335...414 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå