Gå til innhold

Hva tror DU er grunnen til at så mange er overvektige nå til dags?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tilgjengelige karbohydrater. Sukkeravgiften må tilbake å tidobles så industrien må bruke andre ingredienser.

Anonymkode: 009cc...6db

Vi spiste mer sukker før enn vi gjør i dag. Så nei. 

Anonymkode: 79d87...371

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er all hetsen mot overvektige som gjør at man er større nå. Det er blitt helt stuereint å diskutere overvektige i sosiale mediaer og det fører til skam og mer spising. 

Anonymkode: 410f2...785

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Endring i bakteriekulturen i magen ved å spise for mye prosessert og for lite av de bra matvarene.

Endringen fører til at metthetsfølelsen fungerer dårligere, den fører til cravings for mer dårlig mat, den fører til sløvhet og manglende motivasjon. I verste fall kan endring i bakteriekulturen i magen bidra til angst og depresjon som selvsagt kan føre til overspising og manglende motivasjon til å trene og ta tak i kostholdet.

Vi har en epidemi

Anonymkode: c02d3...c88

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Overspising.

Normalisering av å være overvektig.

For mye "kos" hele tida.

"Coctaileffekten" av e-stoffer.

Og vi kommer nok til å se mer av dette som resultat av de ekstremt høye prisene på mat, spesielt sunn mat.... bare vent å se 

Anonymkode: e5b93...14d

Dyrt med sunn mat ? 
kålrot, hodekål , gulrot , div grønnsaker på boks/ frys synest jeg ikke er dyrt. 
Derimot halvfabrikat ala ferdigpizza er dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i et område med mange rike folk, og her i nabolaget er ALLE slanke. Vet ikke hva folk spiser, men noe gjør at de holder seg slanke i hvert fall. I mine barns klasser er samtlige barn slanke, unntatt én gutt som nå begynner å bli litt stor. Moren hans er litt større enn de andre mødrene, og denne familien bor et stykke unna både skolen og nabolaget mitt. 

Ja, jeg vet det høres merkelig ut, og jeg forstår det ikke selv. Føler meg nesten for tykk for nabolaget mitt, og jeg har en bmi på rett over 20. Jeg er også den med lavest lønn her, så kanskje det er en sammenheng. De rike nabofruene ser nærmest spiseforstyrret ut.

Anonymkode: c9d5a...5d1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiser vi mindre sukker totalt? Uten at jeg kan sitere tall, er mitt inntrykk at vi i alle fall spiser sukker *oftere* enn før.

Anonymkode: b15de...f15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altfor lettvint å få tak i godis, lite kroppslig arbeid, osv. Pluss en del medisiner som gjør at en eser ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mer penger, mer mat tilgjengelig, større porsjoner og mindre aktivitet. Det kan jo faktisk ikke være noen andre grunner enn disse. 

Anonymkode: 64532...107

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Greit nok når det gjelder akkurat dette eksempelet, men man er overvektig lenge før man kommer til dette stadiet.

Anonymkode: 70da6...52d

Det var også litt av mitt poeng; overvekt er et tøyelig begrep som rommer alt fra lett overvekt til sykelig overvekt. Lett overvekt er like normalt og sunt som lett undervekt. Begge deler er bare litt utenfor normalen men ikke så mye at det anses som helseskadelig.
De aller fleste har et ganske nyansert syn på kropper og dette problemet med at overvekt liksom hylles og legitimeres gjøres større enn det er. Det handler ikke om at fedme er greit eller sunt, men at mennesker med store kropper også ønsker å bli behandlet greit. Det finnes en liten gruppering mennesker som drar det til det ekstreme og nærmest gjør overvekt og fedme til en religion der overvekt og fedme er helt ufarlig og til og med sunt, og disse roper høyt for å bli hørt av flest mulig. Dette er like ille som annen ekstremisme og bør ikke stå uimotsagt. Men at det har blitt en greie blant folk flest er bare tull. Det er heller ikke sånn at folk blir feite av at samfunnet er mer tolerante overfor ulike kroppsstørrelser. Det er ikke spesielt gøy å være feit, av flere årsaker, og det er overhodet heller ikke sånn at overvektige og feite blir behandlet spesielt bra av samfunnet. Det er ingen problem å trives med litt overvekt, men det er ingen som trives med sterk overvekt og sykelig fedme.

Uansett så sto det i innlegget jeg siterte at "sykelig fedme legitimeres", og det var det jeg svarte på.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og det har blitt sånn at hvis noen har samme kroppstype som var vanlig for noen tiår siden, så kommer med en gang hylekoret om at man er syk eller må være anorektiker.

Anonymkode: 70da6...52d

Dette hylekoret ser og hører jeg lite til utenfor KG og i kommentarfelt på nett. Det er alltid mennesker som liker å spy ut sine fordommer og vrangforestillinger, og både tykke, tynne og normalvektige får høre det.
Det skal også nevnes at dersom en person med normalvektig/slank kropp legger ut bilde og spør hva folk tenker om kroppen, så er de fleste svarene at kroppen er lubben, småfeit, utrent og kvapsete. De aller færreste svarer at den ser syk eller anorektisk ut.

Og igjen; ingen blir feit av å se andre feite mennesker. Å være feit er fremdeles ikke et ideal som noen higer etter. Overvektige kan godt være et forbilde, men de er aldri et ideal. Anorektiske kropper er heller ikke et ideal, selv om personer med anoreksia kan være et forbilde for noen.

Anonymkode: 70620...484

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større porsjoner, mer fett/karbo/sukker - gjerne i kombinasjon, mindre fysisk arbeid, mer stress og mindre søvn, mer ultra-prossessesert mat. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slevfølgelig kosthold og mer stillesitting, og at man er tilstede i en hver sosial begivenhet. Ingen kos uten mat. 

Men holdningene har endret seg vesentlig, og dette er en viktig forklaringsmodell. Tidligere var det ikke et alternativ å være tjukk. Da skilte man seg ut i så stor negativ grad at de fleste, i hvert fall jenter og kvinner, gikk på små dietter noen ganger i året for å holde seg slanke. Det er en myte at alle bare var naturlig slanke før. De jobbet for å holde seg slanke. Noen ganger ved usunne metoder som slankepiller, røyking og sultedietter. Men slanke var de. Ukebladene var fylle av dietter, og alle som er oppvokst på 80-tallet hadde mødre som slanket seg av og til. Nå ville man kalt denne vektreguleringen spiseforstyrrelser eller ortoreksi. 

I dag er ikke akkurat spiseforstyrrelser blitt borte selv om det ikke lenger er innafor å slanke seg så åpenlyst. Men overrspisingslidelser er blitt den desidert vanligste spiseforstyrrelsen. Denne forekom i mindre grad før pga tilgjengeligheten til usunn mat.

Anonymkode: 2af56...cf7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Menn og alle deres briljante oppfinnelser som de liker å skryte av. Gratulerer med å ha ødelagt for alle arter, og gratulerer med å ha klart å få jorden til å gå under i en hastighet.

Anonymkode: 0b7f9...1e8

Gratulerer med å sutre over noe du ikke gidder gjøre noe med 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kontra 30 år siden. Husker da jeg gikk på skolen var det kanskje én person på hele skolen (flere hundre elever) som var litt tjukk. Nå er det nesten omvendt. Hva tror du er grunnen til det?

Anonymkode: 63039...b7f

Overprosessert mat. Det trigger insulin og fettlagring samt øker sult. Og vi spiser mer og oftere. Døgnrytmen er endret, vi spiser sent på kveld/natt, noe som roter med blodsukker og insulin, søvnhormon og kroppens egne reparasjonsprosesser. Vi sover mindre, mer kunstig lys gjerne langt utpå natta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Først og fremst tror jeg det skyldes ultraprosessert mat, snacks og junkfood som er mer tilgjengelig over alt. Og i tillegg er det mindre fysisk aktivitet i hverdagen, folk går og sykler mindre, de bruker motoriserte sparkesykler i stedet for å gå noen hundre meter.

Anonymkode: 648fa...a43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye mer av maten vi spiser i dag er ultraprossesert Godteri er ikke lenger forbeholdt lørdager.

Anonymkode: 61da9...a8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Noen forskjeller i kostholdet vårt nå sammenlignet med 1970:

• dobbelt så mye grønnsaker
  • mer frukt og bær
  • mer korn
  • mer ris
  • mer erter, nøtter og belgfrukter
  • mye mindre helmelk (rundt 1970 drakk de 10 ganger så mye helmelk som vi gjør nå)
  • mindre smør og vi har erstattet smøret med planteoljer

Anonymkode: 45f47...3e8

Joda, men på 70-tallet spiste vi kun til måltidene, og knapt det. Råvarene var for mange av oss mye bedre også, selvfisket, selvsagte, og kjøtt kjøpt direkte fra bonden. Brus var forbeholdt lørdagskveld og søndagsmiddagen.

Arbeider selv med ungdom og er rystet over foreldre som sender med unger penger til nærbutikken istedet for å få dem til å lage sunn niste. Det går i hveteboller, billigkjeks, energidrikker med koffein, muffin, osv. Det er ikke mange som er feite nå, men slike vaner tar de med seg resten av livet.

Anonymkode: 48fe7...f38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Født i 1966, så ungdom på 80-tallet. Vi gikk og syklet mye. Ble ikke kjørt overalt. Hadde ikke fått inn noe vane med brus, saltsnop, søtsnop og boller mange dager i uka. Enkelte nå har jo helg og fri flyt fredag, lørdag og søndag. Nesten halve uka. Vi var ikke fostret opp på burgere, pasta, pizza, lasagne og pølser. De fleste jeg kjente hadde ganske sunn og god mat, og faste måltider. Jogging var veldig in. Helsestudioer dukket opp i full fart, og var også in.

For å være ærlig, så kan jeg ikke huske at vi var noe særlig opptatte av mat 🙃. Det var full fart med venner hele tiden, og vi var lite hjemme. Hadde jo ikke mobiler og sosiale medier, så det mest stillesittende vi gjorde, var vel å se på video. Og filmene hadde vi gjerne gått et par km for å leie.

Anonymkode: dc21c...bca

Samfunnet nå er helt radikalt forandret når det gjelder mat. Selvfølgelig er det ikke alt som var bra på 70- eller 80-tallet heller, men overvekt og fedme var i hvert fall sjelden på den tiden, så de må jo ha gjort en god del ting rett da, sammenlignet med nå.

En ting som slår meg når det gjelder forskjellene mellom da og nå, er at nå driver folk og kjøper seg drikke hele tiden. Før fantes det ikke iskaffe, ferdig sjokomelk, energidrikk, iste, brus overalt, osv. Drikke var virkelig ikke noe man kjøpte, for man drakk heller vann fra springen. Eller melk. 

For ikke å snakke om alle "i farta"-produktene som finnes nå, og som ikke fantes da, ettersom folk helt naturlig ventet til neste måltid hvis man var sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Spiser vi mindre sukker totalt? Uten at jeg kan sitere tall, er mitt inntrykk at vi i alle fall spiser sukker *oftere* enn før.

Anonymkode: b15de...f15

Det gjør vi nok ikke. Jeg syns du skal tenke over hvor mange ganfer om dagen besteforeldrene dine spiste sukker. Du vil bli overrasket. 

Anonymkode: 20e9e...e06

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi spiser mye mer raffinerte karbohydrater enn hva man gjorde for 60 år siden.
Problemet er at vi fikk feil kostholdsråd på 70/80 tallet, som vi nå ser konsekvensene av.

https://forskning.no/sykdommer-mat-og-helse-overvekt/da-forskningen-viste-at-sukker-var-sunt/485918

Anonymkode: 009cc...6db

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er mange årsaker til det. Slik forskere også har funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...