AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #21 Del Skrevet 6. april 2023 Selv teller jeg av div grunner kalorier. Og det er faktisk overraskende lite en liten dame trenger spise på en stillesittende dag. Anonymkode: e9302...b0c 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #22 Del Skrevet 6. april 2023 ( de to siste innleggene over henger sammen) Anonymkode: e9302...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #23 Del Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk har hekt forskrudd syn på h a vanlig kosthold er. Jeg var barn på 80-tallet. Mat var for å ha energi og kose-matvar 1-2 ganger i uka. Nå er det kos hele tida. Man blir sett rart på om man ikke syns man burde kose seg hele tida. Og kose seg innebærer selvsagt mest mulig usunn mat. Spiser man mye usunn mat smaker ikke sunn mat godt og dermed ender man i en ond spiral kjapt. Anonymkode: 3f45f...d07 Det gikk i brunost og syltetøy på brødskiva, oboy, honnikorn og corn flakes, smelta smør og brun saus på middagene, torosupper, sukkerbiter til kaffen og mye oftere kjeks og kaker enn nå. Den eldre generasjonen spiste dessert hver dag. Det er ikke som om kostholdet var perfekt for 30, 40, 50 eller 60 år siden heller. Vi liker å tenke at vi spiste mindre sukker før, men vi gjorde ikke det. Og jevnt over var ikke maten magrere heller. Mange hadde nok fysisk tyngre jobber, men de trente ikke utenom. Og kvinner flest gjorde husarbeid og gikk en tur innimellom, men de trente jevnt over heller ikke. Det er noe annet som har endret seg. Noe mer grunnleggende. Anonymkode: 20e9e...e06 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #24 Del Skrevet 6. april 2023 Synes det er blitt normalisert å vær tjukk. Selv er jeg ca 10 kg over den vekten jeg burde ha og blir kaldt for tynn hele tiden. Folk gir guilttrip hvis jeg takker nei til dessert og sjokolade. Jeg tror normalen er blitt så forskudd at man tenker at normalvektige er syklig tynne. Anonymkode: d3510...81c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #25 Del Skrevet 6. april 2023 At vi lever på en måte som ikke passer vår natur så godt. Vi har god tilgang på mat og bor gjerne i byer, innesperret i små bokser, der vi har få muligheter til naturlig bevegelse. Vi kan eventuelt gå på et stinkende senter og bruke energi vi brenner inne med, eller gå opp ett fjell uten mål og mening der mange naturlig nok velger å la være med det for det er jo ikke så gøy. Nå som det blir mer og mer vanlig med hjemmekontor blir sikkert folk enda tjukkere, siden en del sykler og løper til jobb i dag om avstanden tillater det. Anonymkode: 7ddd5...1c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #26 Del Skrevet 6. april 2023 Vi hadde sukker, brus, pizza og burger når jeg vokste opp også (80-90 tallet) men vi hadde ikke mat tilgjengelig hele tiden. Vi hadde ikke kiosker, mc donalds, pizza restauranter og fast foods så tilgjengelig, på hvert eneste gatehjørne, overalt. I dag spiser vi på farten, vi spiser hele tiden, på bussen, på kjøpesenter, i bilen, når vi går. Det er hele tiden mat og når mat er så tilgjengelig over alt så planlegger en ikke, en får aldri sulten og kjenner på de faste måltidsrutiner. Uansett om jeg sitter på bussen, reiser til/fra jobb, på kjøpesenter så er det bestandig mennesker som går å dytter ansiktet fullt av mat, og dette er ikke mat de har laget hjemme men mat de har kjøpt på farten: en hotdog her, en muffins der. I tillegg til dårlig matplanlegging har vi blitt langt mer sittestillende. Og så er det blitt en helt ekstem thin shaming i de senere årene, en kan si at en er bekymret for tynne mennesker sin helse og en kan si at de bør legge på seg, en kan aldri under noen omstendigheter si at en er bekymret for venner eller familie sin helse og vekt viss de er store og veier "for mye". Anonymkode: 4f641...a27 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #27 Del Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv tror jeg: stillesittende skjerm-liv, at vi har god økonomi og råd til å spise for mye, sammensetningen av maten vi spiser fra produsent, stress, normalisering av store kropper, høyere andel av folk som sliter psykisk. Anonymkode: e9302...b0c Dette! Og det er veldig interessant det med økonomien. Matbudsjettet (til de aller, aller fleste) veltes ikke av å snacke salamipølse eller et par osteskiver i matlaging eller mellom måltidene. Før var det uhørt og sløsing å gjøre noe sånt. Nå bare putter vi i oss småting hele tida, men det er jo mat det også. Pålegg som ble brukt i måltidet før, på brødskiva, men som vi kan gomle og snacke i oss i dag. Dette var et pirkete eksempel, men vi spiser opp pengene våre så det tyter ut alle steder, ja. Anonymkode: e97bb...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 6. april 2023 #28 Del Skrevet 6. april 2023 Fordi bacon er fabelaktig 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 6. april 2023 #29 Del Skrevet 6. april 2023 Kosthold og inaktivitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #30 Del Skrevet 6. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det gikk i brunost og syltetøy på brødskiva, oboy, honnikorn og corn flakes, smelta smør og brun saus på middagene, torosupper, sukkerbiter til kaffen og mye oftere kjeks og kaker enn nå. Den eldre generasjonen spiste dessert hver dag. Det er ikke som om kostholdet var perfekt for 30, 40, 50 eller 60 år siden heller. Vi liker å tenke at vi spiste mindre sukker før, men vi gjorde ikke det. Og jevnt over var ikke maten magrere heller. Mange hadde nok fysisk tyngre jobber, men de trente ikke utenom. Og kvinner flest gjorde husarbeid og gikk en tur innimellom, men de trente jevnt over heller ikke. Det er noe annet som har endret seg. Noe mer grunnleggende. Anonymkode: 20e9e...e06 Jeg spiste ikke om av det du skriver, til hverdags. Det var grovbrød og ost i matpakka. Fisk 2-3 dager i uka. Ja, det var endel Toro og sånt. Men godteri kun 1 dag i uka. Gikk og sykla overalt. Var ikke så fokus på hva vi spiste men at vi spiste til faste måltider og sjeldent utenom, isåfall var det gulrøtter . Drakk bare vann på hverdager. Anonymkode: 3f45f...d07 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #31 Del Skrevet 6. april 2023 Menn og alle deres briljante oppfinnelser som de liker å skryte av. Gratulerer med å ha ødelagt for alle arter, og gratulerer med å ha klart å få jorden til å gå under i en hastighet. Anonymkode: 0b7f9...1e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #32 Del Skrevet 6. april 2023 Utvalget av «ferdig og halvferdig mat» som er tilsatt mye sukker og salt, hadde alle laget maten fra bunnen av som typ 70- tallet ville overvekt vært langt mindre. Overspising mtp følelser og kontroll fra traume; har alltid vært der men viktig tema 🙏 Anonymkode: 8556b...c02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #33 Del Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Godt spørmål. Håper de finner svaret. Ja eller ev finner svaret på hvordan en kan ha god like god helse selv om en er rund. Løser en det siste syns jeg det første spørsmålet er interresant men da er det ikke lenger egentlig ett problem. Men fysiologien setter vel noen grenser her mulig ? Anonymkode: e9302...b0c Rund er et fantastisk uttrykk😂 Anonymkode: 237f6...913 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #34 Del Skrevet 6. april 2023 Har lagt inn flere svar.. men det korte er jo at : vi spiser for mye Det kan hende det har innvirkning vi er hormonforstyrrende og full av tungmetaller og det er rare ting i maten vår men i bunn og grunn: vi spiser for mye De andre svarene mine har vært forsøk på ett hvorfor ang at vi spiser for mye. noen nevner vi ikke spiste så Sundt for 30-40 år siden heller. Og det stemmer nok. Men vi spiste mindre Så hvorfor vi spiser mer er vel egentlig spørsmålet Anonymkode: e9302...b0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #35 Del Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rund er et fantastisk uttrykk😂 Anonymkode: 237f6...913 Rund er ett fint utrykk syns jeg 😊😍 Anonymkode: e9302...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #36 Del Skrevet 6. april 2023 Hmmm.. vet at tallene sier sitt, men som lærer i ungdomsskolen synes jeg veldig få ungdom er store. Mange er opptatt av trening, og særlig jentene er veldig opptatt av å spise sunt. Jeg er kontaktlærer for en klasse med 30 elever, det er kun 1 som har "litt ekstra". Jeg er heller bekymret for at en del tydelig slanker seg. Men at de bruker urovekkende mye tid på skjerm er sant! 😫 Husker da jeg selv gikk på skolen (80-tallet) at det også da var 1-2 i klassen min som var overvektig -men vi var bare 18 elever. Anonymkode: d3be9...fc8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshineyellow Skrevet 6. april 2023 #37 Del Skrevet 6. april 2023 Vegetabilsk olje! Vi fikk i oss mye sukker før, men vegetabilsk olje har økt enormt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #38 Del Skrevet 6. april 2023 Overflod Fokuset på komfort og tidsbesparende tiltak Automatisering Skjermbruk og stillesittende aktivitet Anonymkode: afb53...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #39 Del Skrevet 6. april 2023 Ferdig mat med mindre næringsstoffer(prosessering minker næringsinnhold, til mer prosessert det er til mindre næring er igjen i maten), raffinert sukker i nesten alle matvarer spesielt 'kosemat', mindre aktivitet i hverdagen, stresset vi lever i som gjør oss ulykkelige og slitne, tilsetningsstoffer som irriterer tarm og gjør det vanskeligere for kroppen å fungere optimalt, overspising som gjør at kroppen hele tiden må jobbe med fordøyelsen istedenfor andre ting og overskuddet av kalorier som kommer av det Anonymkode: b780a...172 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #40 Del Skrevet 6. april 2023 jeg tror også at vi er mer overvektige fordi det å slanke seg når en først har blitt overvektig det er for mange er for vanskelig kiloen smeller lett på men ikke av. Selvsagt blir en tynn om en spiser lite nok. Men det er en seig og lang og kjip prosess ikke alle har resiterer til. Og kropp og psyke er ikke laget for slanking og tror det er krise og stritter i mot. Og om en klarer gå ned sier forskning en resten av livet må spise mindre enn andre for å holde vekta nede. Mange går ned men opp igjen og gjerne mer enn utganspunktet. I tillegg så blir det en tullete kampsak rundt vekten til overvektige.. Jeg tror at med kristen kulturbakgrunn er det skrudd inn i oss at fråtsing og overvekt er en dødssynd/taperadferd. Den som å «holde seg ren» /slank tenker latterliggjøring nok er det som skal gjøre susen og skal hjelpe «synderne» ( den overvektige) Som påføring av skam skal gi pågangsmot og resultater. Lykke til med den. Anonymkode: e9302...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå