AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Kontra 30 år siden. Husker da jeg gikk på skolen var det kanskje én person på hele skolen (flere hundre elever) som var litt tjukk. Nå er det nesten omvendt. Hva tror du er grunnen til det? Anonymkode: 63039...b7f 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Overspising. Normalisering av å være overvektig. For mye "kos" hele tida. "Coctaileffekten" av e-stoffer. Og vi kommer nok til å se mer av dette som resultat av de ekstremt høye prisene på mat, spesielt sunn mat.... bare vent å se Anonymkode: e5b93...14d 21
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 For 30 år siden var jo spiseforstyrrelser omtrent på moten, de girls bladene jeg vokste opp med hadde kun tynne jenter og modeller. Heroin tynn som kate moss liksom. Anonymkode: 6f7a3...596 15 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kontra 30 år siden. Husker da jeg gikk på skolen var det kanskje én person på hele skolen (flere hundre elever) som var litt tjukk. Nå er det nesten omvendt. Hva tror du er grunnen til det? Anonymkode: 63039...b7f Skjermane og innhaldet i maten. Anonymkode: d83cf...178 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 Født i 1966, så ungdom på 80-tallet. Vi gikk og syklet mye. Ble ikke kjørt overalt. Hadde ikke fått inn noe vane med brus, saltsnop, søtsnop og boller mange dager i uka. Enkelte nå har jo helg og fri flyt fredag, lørdag og søndag. Nesten halve uka. Vi var ikke fostret opp på burgere, pasta, pizza, lasagne og pølser. De fleste jeg kjente hadde ganske sunn og god mat, og faste måltider. Jogging var veldig in. Helsestudioer dukket opp i full fart, og var også in. For å være ærlig, så kan jeg ikke huske at vi var noe særlig opptatte av mat 🙃. Det var full fart med venner hele tiden, og vi var lite hjemme. Hadde jo ikke mobiler og sosiale medier, så det mest stillesittende vi gjorde, var vel å se på video. Og filmene hadde vi gjerne gått et par km for å leie. Anonymkode: dc21c...bca 15 1 11
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #6 Skrevet 6. april 2023 Latskap, skjermbruk og legitimering av sykelig fedme. Anonymkode: 48fe7...f38 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #8 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For 30 år siden var jo spiseforstyrrelser omtrent på moten, de girls bladene jeg vokste opp med hadde kun tynne jenter og modeller. Heroin tynn som kate moss liksom. Anonymkode: 6f7a3...596 Og i dag kan en ikke se vanlige tynne mennesker uten å kalle de spiseforstyrret. Så gale er det altså blitt Anonymkode: 4f641...a27 16 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 Tilgjengelige karbohydrater. Sukkeravgiften må tilbake å tidobles så industrien må bruke andre ingredienser. Anonymkode: 009cc...6db 4
Gjest Abendstern Skrevet 6. april 2023 #10 Skrevet 6. april 2023 Personlig foretrekker jeg å være overvektig med muskler fremfor tynnere og svakere. Jeg slipper feks unna konflikter med gærninger på byen. På jobben må jeg håndtere utagering og da er det en stor fordel med tyngde og styrke.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 Kosthold og stillesitting. Anonymkode: 00be2...69a 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 Tenker at det er mye stillesittende - som jobb og skole. Mange blir kjørt hit og dit. Også maten/kostholdet har nok en stor del av grunnen. Anonymkode: 50c21...f1b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 Godt spørmål. Håper de finner svaret. Ja eller ev finner svaret på hvordan en kan ha god like god helse selv om en er rund. Løser en det siste syns jeg det første spørsmålet er interresant men da er det ikke lenger egentlig ett problem. Men fysiologien setter vel noen grenser her mulig ? Anonymkode: e9302...b0c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 Folk har hekt forskrudd syn på h a vanlig kosthold er. Jeg var barn på 80-tallet. Mat var for å ha energi og kose-matvar 1-2 ganger i uka. Nå er det kos hele tida. Man blir sett rart på om man ikke syns man burde kose seg hele tida. Og kose seg innebærer selvsagt mest mulig usunn mat. Spiser man mye usunn mat smaker ikke sunn mat godt og dermed ender man i en ond spiral kjapt. Anonymkode: 3f45f...d07 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kontra 30 år siden. Husker da jeg gikk på skolen var det kanskje én person på hele skolen (flere hundre elever) som var litt tjukk. Nå er det nesten omvendt. Hva tror du er grunnen til det? Anonymkode: 63039...b7f Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen din. Bare i min klasse var det to kraftig overvektige barn og minst tre til som var temmelig lubne og det var det flere lærere, foreldre og andre voksne rundt meg som var også. Voksne kvinner gikk konstant på alt fra Grethe Roede til ananaskurer, knekkebrøddietter, fastekurer og spiste cottage cheese på brødskiva med en grimase av avsky. Uten at de ble spesielt mye slankere. Jeg vet om minst tre personer som led av USA-typen fedme hvor man må ha hjelpemidler for å kunne gå noen skritt. Men tallene er klare, norske kvinner veier typ 1,3 kg mer eller noe nå enn for noen tiår siden, når man regulerer for at gjennomsnittshøyden har økt. Menn litt mer. Jeg er ikke så sikker på om de få kiloene utgjør noen kjempeforskjell hos gjennomsnittmennesket, men så er det selvfølgelig mulig vekta fordeler seg enda mer ulikt i befolkningen enn den gjorde før. Mange er langt slankere enn noen jeg så for 30 år siden (med unntak av syke mennesker og i media), så da blir det kanskje noen flere kilo å fordele over den overvektige delen av befolkningen. Jeg vet ikke. Poenget mitt er mest at disse få kiloene i seg selv ikke er en enorm oppgang fordelt jevnt utover og at jeg ikke kan se noen visuell forskjell på menneskene rundt meg. Men hvis jeg skal trekke fram noen teorier: Tilsetningsstoffer. Kunstige søtstoffer. Miljøgifter. P-piller. Stress. Stillesittende barn som knapt får tid eller mulighet til å leke. Anonymkode: 20e9e...e06 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 Ultraprosessert mat, "kosekulturen" hvor godterier er godkjent hver dag fordi "man må jo kose seg litt" og skjermtid/redusert aktivitet. Anonymkode: 773a8...ec9 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 Selv tror jeg: stillesittende skjerm-liv, at vi har god økonomi og råd til å spise for mye, sammensetningen av maten vi spiser fra produsent, stress, normalisering av store kropper, høyere andel av folk som sliter psykisk. Anonymkode: e9302...b0c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #19 Skrevet 6. april 2023 Sykdom Arv Kosthold Miljø Aktivitet Som regel så er det jo en kombinasjon. Jeg er og overbevist at nå når maten er så dyr som den er samtidig som at de som har minst har enda mindre så vil vi få mange flere overvektige. Ville vært billigere å øke trygd og minstelønna enn å få de helsekøene vi kommer til å få når den tid kommer. Anonymkode: 8f901...ba1 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #20 Skrevet 6. april 2023 Det er også noe rart det der med posjoner. De ar blitt store. En bolle.. enorm. Middagstallerken er fat. Jeg har ett sevice fra 70-tallet. Middagstallerkener det er frokost-asjette-størrelse nå Anonymkode: e9302...b0c 7 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå