AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 To av våre jenter nærmer seg tiden for videregående skole (de er 15 og 16 år i år). Det ryktes at begge de to videregående skolene i byen har veldig dårlig skolemiljø, og ungdommene våre frykter dette, rett og slett. Eksempelvis kastes det mat, drikke og søppel veggimellom i kantina. Det gjøres hærverk på toalettene, og det er gjenger med gutter som er voldelige mot elever og lærere. Dette har selvsagt også vært en bekymring for oss foreldre. Men hva kan vi faktisk gjøre med dette? Når ikke skolen selv klarer å løse dette (åpenbart ettersom det har vedvart), hvordan kan vi være trygge på at det er innafor å sende jentene våre til disse skolene? Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: fb14c...465 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): To av våre jenter nærmer seg tiden for videregående skole (de er 15 og 16 år i år). Det ryktes at begge de to videregående skolene i byen har veldig dårlig skolemiljø, og ungdommene våre frykter dette, rett og slett. Eksempelvis kastes det mat, drikke og søppel veggimellom i kantina. Det gjøres hærverk på toalettene, og det er gjenger med gutter som er voldelige mot elever og lærere. Dette har selvsagt også vært en bekymring for oss foreldre. Men hva kan vi faktisk gjøre med dette? Når ikke skolen selv klarer å løse dette (åpenbart ettersom det har vedvart), hvordan kan vi være trygge på at det er innafor å sende jentene våre til disse skolene? Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: fb14c...465 Privat vgs (sonans, Akademiet osv) Anonymkode: b79b8...3d3 2 3
AprilLudgate Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 Dere kan ikke flytte litt på dere da? Dette høres jo ganske unormalt ut - at flere skoler er slik? 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Kristelig gymnasium eller andre private vgs. Anonymkode: b3935...609 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 Søke seg til andre skoler er alltid er alternativ. Anonymkode: e68f8...3fd 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #6 Skrevet 6. april 2023 Vi har søkt på Akademiet i nærmeste by pga dette, men er avhengig av at de kommer inn der. Vi kan ikke så lett flytte på oss, da det er bonusbarn/ andre foreldre i bildet 🙂 Anonymkode: fb14c...465
Granita Skrevet 6. april 2023 #7 Skrevet 6. april 2023 Søke andre skoler. Hisk at de kan få borteboer stipend. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #8 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har søkt på Akademiet i nærmeste by pga dette, men er avhengig av at de kommer inn der. Vi kan ikke så lett flytte på oss, da det er bonusbarn/ andre foreldre i bildet 🙂 Anonymkode: fb14c...465 Vi søkte Akademiet direkte utenom vanlig opptak etter 1. mars (og fikk svar om opptak 4-5 dager etter) Ville søkt direkte dit om jeg var dere. Anonymkode: b79b8...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi søkte Akademiet direkte utenom vanlig opptak etter 1. mars (og fikk svar om opptak 4-5 dager etter) Ville søkt direkte dit om jeg var dere. Anonymkode: b79b8...3d3 Takk for tips 👌🏻😊 Anonymkode: fb14c...465
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 Jeg ville valgt skole og linje med omhu. Det er ulik belastning på de ulike skolene. En linje, trenger ikke å være lik en annen. Men selv om det er ille i år, kan det være bedre neste år. Dette går i bølger. Ungene mine hadde aldri fått lov til å gå på salg og service i vårt nærmiljø, da de samler opp mye "rusk" Privatskole kan være et alternativ, men det kommer jo litt an på hva jentene ønsker å gå. Anonymkode: 9c0e4...206 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 Her jeg bor er det og 2 videregående skoler, som har ganske dårlig rykte på seg. Så mitt barn startet på Akademiet, og trivdes veldig godt. Men det var 5 i snitt for å komme inn. Anonymkode: eec4e...d8a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville valgt skole og linje med omhu. Det er ulik belastning på de ulike skolene. En linje, trenger ikke å være lik en annen. Men selv om det er ille i år, kan det være bedre neste år. Dette går i bølger. Ungene mine hadde aldri fått lov til å gå på salg og service i vårt nærmiljø, da de samler opp mye "rusk" Privatskole kan være et alternativ, men det kommer jo litt an på hva jentene ønsker å gå. Anonymkode: 9c0e4...206 Hun som starter til høsten ønsker studiespes da hun vil studere medisin etter det. Hun har jo gode karakterer og burde sånn sett komme inn på Akademiet. Helst vil hun på OPG i Oslo. Men vi har jo ingen garantier for hvor hun kommer inn. Begge disse skolene har studiespes, med utrolig dårlig miljø på begge skolene. Den ene litt værre enn den andre, men på den «beste» av de starter sannsynligvis jentegjengen som har mobbet henne på ungdomsskolen, så den er helt uaktuell. Anonymkode: fb14c...465
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her jeg bor er det og 2 videregående skoler, som har ganske dårlig rykte på seg. Så mitt barn startet på Akademiet, og trivdes veldig godt. Men det var 5 i snitt for å komme inn. Anonymkode: eec4e...d8a Vi er muligens fra samme by, kan det høres ut som 😊👌🏻 Anonymkode: fb14c...465 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 I verste fall må dere flytte til en annen kant av landet. Det er ingenting som er viktigere enn egne barns helse, sikkerhet og utdanning. Er noen av disse tingene i fare, så må dere ta grep. Om det så betyr å snu livet på hodet. Må det til så må det til. Ikke gå i fellen som andre foreldre har gjort. Der de unnskylder seg med at de ikke har råd til å flytte eller ikke kan på grunn av jobb. Da sier de egentlig at barnas liv og sikkerhet er prioritet 2, 3 eller til og med 5 på lista. Ingenting er viktigere enn barna. Anonymkode: 0678e...492 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): To av våre jenter nærmer seg tiden for videregående skole (de er 15 og 16 år i år). Det ryktes at begge de to videregående skolene i byen har veldig dårlig skolemiljø, og ungdommene våre frykter dette, rett og slett. Eksempelvis kastes det mat, drikke og søppel veggimellom i kantina. Det gjøres hærverk på toalettene, og det er gjenger med gutter som er voldelige mot elever og lærere. Dette har selvsagt også vært en bekymring for oss foreldre. Men hva kan vi faktisk gjøre med dette? Når ikke skolen selv klarer å løse dette (åpenbart ettersom det har vedvart), hvordan kan vi være trygge på at det er innafor å sende jentene våre til disse skolene? Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: fb14c...465 Jeg jobber som renholder og kan bekrefte dette. Jeg rydder opp brødskiver, pålegg, salat og mye snus fra gulvene. Det pisses også på gulvet og oppigjennom veggene. Men dette gjelder ikke alle. De fleste er veldig flinke og hyggelige, men noen ødelegger da Anonymkode: f47b6...5c3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I verste fall må dere flytte til en annen kant av landet. Det er ingenting som er viktigere enn egne barns helse, sikkerhet og utdanning. Er noen av disse tingene i fare, så må dere ta grep. Om det så betyr å snu livet på hodet. Må det til så må det til. Ikke gå i fellen som andre foreldre har gjort. Der de unnskylder seg med at de ikke har råd til å flytte eller ikke kan på grunn av jobb. Da sier de egentlig at barnas liv og sikkerhet er prioritet 2, 3 eller til og med 5 på lista. Ingenting er viktigere enn barna. Anonymkode: 0678e...492 Vel, vi er flere foreldre i bildet, så ikke bare- bare å flytte. Ungdommene her ønsker heller ikke selv å flytte, da de har besteforeldre og andre nære og trygge relasjoner her. Hun som skal begynne på vgs i år har jeg drøftet flytting med da vi måtte ha en grundig gjennomgang på hvordan vi kunne løse hennes bekymring rundt det neste skoleåret. Men vi håper jo veldig på at de kommer inn på private skoler, som vi har søkt på 🙂 Anonymkode: fb14c...465 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber som renholder og kan bekrefte dette. Jeg rydder opp brødskiver, pålegg, salat og mye snus fra gulvene. Det pisses også på gulvet og oppigjennom veggene. Men dette gjelder ikke alle. De fleste er veldig flinke og hyggelige, men noen ødelegger da Anonymkode: f47b6...5c3 Helt tragisk at det skal være sånn. Og ALL ÆRE til dere renholdsarbeidere som står i dette for at skolen skal bære ren og i fin stand til de andre elevene! Anonymkode: fb14c...465 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #19 Skrevet 6. april 2023 Hjelpes, i hvilken by ligger disse skolene? Jeg har jobbet på to ulike videregående skoler (i Sarpsborg og Fredrikstad), og aldri opplevd eller hørt om slike tilstander. Anonymkode: 9dc3f...fc3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #20 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelpes, i hvilken by ligger disse skolene? Jeg har jobbet på to ulike videregående skoler (i Sarpsborg og Fredrikstad), og aldri opplevd eller hørt om slike tilstander. Anonymkode: 9dc3f...fc3 Ikke så langt unna, faktisk! Anonymkode: fb14c...465
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå