Majer Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Mange eldre i Oslo med voksne barn sitter og ruger på store hus mens småbarnsfamilier som jobber på sykehjemmene får valget mellom en leilighet på 30kvm og flytte ut fra byen. Det gir ikke mening når vi går inn i en eldrebølge. I Kina bor to stykker gjerne på 20 kvm. Ingen over 60 trenger noe mer enn 30kvm per person. Myndighetene må også ta litt ansvar og få de ut av boligene sine. Vi trenger bedre økonomisk styring og mer frihet. 6 1
Daraya Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Kan du ikke slutte med ditt gnål om dessertgenerasjon, eldre som okkuperer store boliger, og hvor urettferdig alt er? 19 4
NakenPanda Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 (endret) Alle som tilfeldig har bodd i Oslo siste 25 år er stinne av penger, ikke noe spesielt med pensjonister Endret 6. april 2023 av NakenPanda 5 1
Hjertefisk Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Hvorfor skal folk på død og liv bo i Oslo? Hvis man ikke har en jobb der man MÅ bo i storbyen, så flytt heller vekk. Masse byer i Norge som er bedre. Mindre stress, større og billigere hus, bedre livskvalitet. Jeg ser nesten ingen bra ting med å bo i Oslo. Kult hvis man er ung og utforskende ja. Men når man har bikka 30 og skal starte familie? Hvorfor bo i Oslo da? Hadde jeg jobbet som sykepleier hadde jeg ALDRI giddet å jobbe i Oslo og fostre opp barn i en liten drittleilighet. 12 3
I Grosny Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 Hjertefisk skrev (På 6.4.2023 den 23.48): Hvorfor skal folk på død og liv bo i Oslo? Hvis man ikke har en jobb der man MÅ bo i storbyen, så flytt heller vekk. Masse byer i Norge som er bedre. Mindre stress, større og billigere hus, bedre livskvalitet. Jeg ser nesten ingen bra ting med å bo i Oslo. Kult hvis man er ung og utforskende ja. Men når man har bikka 30 og skal starte familie? Hvorfor bo i Oslo da? Hadde jeg jobbet som sykepleier hadde jeg ALDRI giddet å jobbe i Oslo og fostre opp barn i en liten drittleilighet. Mye fornuft i innlegget ditt, men å flytte vekk og miste naboer og venner kan være en livsforverrende krise. 4 1
NakenPanda Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 Hjertefisk skrev (På 6.4.2023 den 23.48): Hvorfor skal folk på død og liv bo i Oslo? Hvis man ikke har en jobb der man MÅ bo i storbyen, så flytt heller vekk. Masse byer i Norge som er bedre. Mindre stress, større og billigere hus, bedre livskvalitet. Jeg ser nesten ingen bra ting med å bo i Oslo. Kult hvis man er ung og utforskende ja. Men når man har bikka 30 og skal starte familie? Hvorfor bo i Oslo da? Hadde jeg jobbet som sykepleier hadde jeg ALDRI giddet å jobbe i Oslo og fostre opp barn i en liten drittleilighet. Jeg ser den, men mange av oss har veldig spesialiserte jobber som er relativt godt betalt så det er ikke så store valget for oss hvor vi skal bo, fordi det stort sett er Oslo/Bergen/Stavanger/Trondheim/Tromsø som har slike tilgjengelig 3 1
Majer Skrevet 9. april 2023 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2023 Daraya skrev (På 6.4.2023 den 23.40): Kan du ikke slutte med ditt gnål om dessertgenerasjon, eldre som okkuperer store boliger, og hvor urettferdig alt er? Hvorfor skal jeg slutte med det? Det svekker landets bnp, svekker demokratiet og tar i verste fall liv. Er du typen som ber ukrainere slutte å kjempe fordi du ikke orker gnålet deres?
Holar Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 Ganske interessant. Du mener at det svekker demokratiet, samtidig som du trekker fram Kina som et godt eksempel på hvordan det bør være. 11 3
Gjest theTitanic Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 Majer skrev (På 6.4.2023 den 20.41): Mange eldre i Oslo med voksne barn sitter og ruger på store hus mens småbarnsfamilier som jobber på sykehjemmene får valget mellom en leilighet på 30kvm og flytte ut fra byen. Det gir ikke mening når vi går inn i en eldrebølge. I Kina bor to stykker gjerne på 20 kvm. Ingen over 60 trenger noe mer enn 30kvm per person. Myndighetene må også ta litt ansvar og få de ut av boligene sine. Vi trenger bedre økonomisk styring og mer frihet. Du tenker å frata eldre hjemmene sine og gi dem noe mindre i bytte? Hva med å anleggge en liten bart mens du deler ut andres eiendeler til mennesker du syntes er mer berettiget til å få dem?
Majer Skrevet 9. april 2023 Forfatter #10 Skrevet 9. april 2023 (endret) theTitanic skrev (5 minutter siden): Du tenker å frata eldre hjemmene sine og gi dem noe mindre i bytte? Hva med å anleggge en liten bart mens du deler ut andres eiendeler til mennesker du syntes er mer berettiget til å få dem? Det er snakk om å gi folk frihet. Selv skatt på arbeid er jo tyveri av folk sine penger om man ser sånn på det.. Endret 9. april 2023 av Majer 1
Jada! Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 11 minutter siden, Majer said: Det er snakk om å gi folk frihet. Selv skatt på arbeid er jo tyveri av folk sine penger om man ser sånn på det.. Hva er det du rører om? Tror du virkelig tvabgsflytting er å gi folk frihet? Og hvilke liv kan vi eventuelt redde (ref en tidligere post fra deg) ved å tvangsflytte de eldre? 10 1
Gjest theTitanic Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 Majer skrev (13 minutter siden): Det er snakk om å gi folk frihet. Selv skatt på arbeid er jo tyveri av folk sine penger om man ser sånn Skatt er ikke tyveri, men en nødvendighet.
Majer Skrevet 9. april 2023 Forfatter #13 Skrevet 9. april 2023 Jada! skrev (Akkurat nå): Hva er det du rører om? Tror du virkelig tvabgsflytting er å gi folk frihet? Og hvilke liv kan vi eventuelt redde (ref en tidligere post fra deg) ved å tvangsflytte de eldre? Jeg synes ordet tvang er litt drøyt. Man kan og si at høye boligpriser gjør så unge må tvangsflytte. Frihet øker når flere kan ta valg. Om store boliger deles inn i flere boenheter er det altså flere som får frihet. Oppfatning av at man har mindre enn de rundt seg er en av de viktigste faktorene for å gjøre folk ulykkelige. Ulykkelige mennesker dør tidligere.
velociraptor Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 I Grosny skrev (22 timer siden): Mye fornuft i innlegget ditt, men å flytte vekk og miste naboer og venner kan være en livsforverrende krise. Vel, alle som kommer fra småsteder må da flytte for å få seg jobb et sted man har råd å bo, hvorfor er det mer synd på Oslo-folk om de må flytte? 2
Majer Skrevet 9. april 2023 Forfatter #15 Skrevet 9. april 2023 velociraptor skrev (36 minutter siden): Vel, alle som kommer fra småsteder må da flytte for å få seg jobb et sted man har råd å bo, hvorfor er det mer synd på Oslo-folk om de må flytte? Det er masse rabalder når man legger ned skoler og folk fra småsteder må flytte. Har du ikke hørt om klager rundt ferjepriser mm? Dessuten kan mange av de som føler de må flytte egentlig bli boende om de velger å ta en utdanning eller et fagbrev som trengs på hjemplassen. Som et tredje poeng vil jeg nevne at folk som flytter fra en mindre plass ofte også har venner som flytter dit. De samles altså på en større plass. Skal en fra Oslo flytte til en bygd i Bjugn så er vedkommende den eneste tilflytteren mens alle andre kjenner hverandre fra barnsben av. Det er altså mer belastende. Det er og færre fritidsaktiviteter å ta del i (som man har holdt på med i Oslo).
velociraptor Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 Majer skrev (5 minutter siden): Det er masse rabalder når man legger ned skoler og folk fra småsteder må flytte. Har du ikke hørt om klager rundt ferjepriser mm? Dessuten kan mange av de som føler de må flytte egentlig bli boende om de velger å ta en utdanning eller et fagbrev som trengs på hjemplassen. Som et tredje poeng vil jeg nevne at folk som flytter fra en mindre plass ofte også har venner som flytter dit. De samles altså på en større plass. Skal en fra Oslo flytte til en bygd i Bjugn så er vedkommende den eneste tilflytteren mens alle andre kjenner hverandre fra barnsben av. Det er altså mer belastende. Det er og færre fritidsaktiviteter å ta del i (som man har holdt på med i Oslo). Ja, og folk som bor i Oslo kan jo også bare utdanne seg til leger og aksjemeglere, så har de råd å bo der 🙄 6 1
Gibralfaro Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 On 4/6/2023 at 8:41 PM, Majer said: Vi trenger bedre økonomisk styring og mer frihet. Vi trenger også mindre sutring, og å slutte å skylde på samfunnet slik det var for 20-30-40-50 år siden. Hvorfor henge seg sånn opp i hva mennesker gjorde i gamle dager, når det er i dag vi lever? 8 1
Brunello Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 Folk må selvsagt få velge hvor de vil bo så lenge de betaler for boligene. Men det bør reguleres slik skattemessig at det blir lite lønnsomt å sitte på en stor bolig.
Majer Skrevet 9. april 2023 Forfatter #19 Skrevet 9. april 2023 velociraptor skrev (13 minutter siden): Ja, og folk som bor i Oslo kan jo også bare utdanne seg til leger og aksjemeglere, så har de råd å bo der 🙄 Alle kan ta fagbrev i noe som sikrer de jobb. Alle kan ikke studere medisin eller bli aksjemeglere. Gibralfaro skrev (10 minutter siden): Vi trenger også mindre sutring, og å slutte å skylde på samfunnet slik det var for 20-30-40-50 år siden. Hvorfor henge seg sånn opp i hva mennesker gjorde i gamle dager, når det er i dag vi lever? Fordi folk i dag er mer ulykkelige enn tidligere. Utviklingen har altså gått feil vei.
Gliffy Skrevet 9. april 2023 #20 Skrevet 9. april 2023 Ts har jo unektelig et poeng. Mange tar opp mye mer plass enn de trenger. Tror det er mange eldre som gjerne kunne tenkt seg lettstelt leilighet med heis, men mange steder er der dyrere enn enebolig så blir de værende i huset da. 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå