Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ligger ute et stort og flott hus med fem soverom og prisantydning inkl. omkostninger på 4,5 millioner. I følge bankens lånekalkulator har vi råd til et lån på rundt 5 mill. For tiden bor vi i en leilighet med to soverom som vi eier, og har et lån på 2,5. Vi er veldig fristet til å slå til med et bud på huset, da vi uansett innen noen år må finne oss noe større fordi vi ønsker flere barn. Vi har ett barn på 1 år fra før, og har en maine coon på vei, som jo også vil ta en del plass.

Hvilke økonomiske fordeler/ulemper må vi tenke over her? Unntatt den åpenbare ulempen med renteheving som er så aktuelt for tiden.

Anonymkode: f44fd...0cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En enebolig med 5 soverom for 4,5 mill ? :klo: Også er det noe å tenke på? 🤷‍♀️

Dette lånet betaler dere vel greit ned med tiden, forutsatt at dere har ordinære inntekter.

Anonymkode: 3d6d9...3eb

• Liker 4
Skrevet

Hvis dere har en leilighet til 2,5 og kjøper for 4,5 vil dere jo bare ha 2 mill i lån, forutsatt at dere får solgt. Det er jo ingenting. Løp og kjøp…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En enebolig med 5 soverom for 4,5 mill ? :klo: Også er det noe å tenke på? 🤷‍♀️

Dette lånet betaler dere vel greit ned med tiden, forutsatt at dere har ordinære inntekter.

Anonymkode: 3d6d9...3eb

Vi har greie inntekter ja, ingen problem med å betjene lånet 😊 Bor forøvrig ikke veldig sentralt, så 4,5 er en helt vanlig pris for liknende boliger her.

KatteLatte skrev (26 minutter siden):

Hvis dere har en leilighet til 2,5 og kjøper for 4,5 vil dere jo bare ha 2 mill i lån, forutsatt at dere får solgt. Det er jo ingenting. Løp og kjøp…

Vi har 2,5 i lån på en leilighet med takst på 2,7 😊 Så lånet vil jo bli betraktelig høyere om vi kjøper huset.

AnonymBruker
Skrevet

Men har dere nok EK utenom? Med kun 200 000 i leiligheten holder det jo ikke til 15% EK på et hus til 4,5 mill.

Anonymkode: 5789a...ca4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men har dere nok EK utenom? Med kun 200 000 i leiligheten holder det jo ikke til 15% EK på et hus til 4,5 mill.

Anonymkode: 5789a...ca4

Nei, vi har kausjonist.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha gått for det såfremt dere vet at dere har råd til 7 % rente på det nye lånet.

Anonymkode: d8350...00a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gått for en bolig jeg måtte ha kausjonist til, men spart opp til EK før jeg kjøpte større. Det vil jo gå fort siden dere har råd til å spare så mye hver måned. 

Anonymkode: fd231...5ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på

Anonymkode: 715c7...371

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville ikke gått for en bolig jeg måtte ha kausjonist til, men spart opp til EK før jeg kjøpte større. Det vil jo gå fort siden dere har råd til å spare så mye hver måned. 

Enig. Dere vil omtrent ikke ha egenkapital, og da er det ikke lurt å ta opp enda mer lån. Konsentrer dere heller om å betale ned på lånet dere har. Hvis dere har råd til å betale på et boliglån som er dobbelt så stort som dagens, har dere mulighet til å spare ganske mange tusen kroner ekstra hver måned enn dere gjør nå. Med andre ord, på tide å gå gjennom budsjettet og se hvor dere sløser penger hen, for det gjør dere høyst sannsynlig siden dere bare har 200k i egenkapital. 
Det er vel heller ikke sikkert at kausjonisten deres ønsker å doble risikoen sin. Hvis dere ikke betaler, er det hen som er personlig ansvarlig. Betal ned på lånet slik at det ikke lenger er nødvendig med kausjonist. SÅ kan dere begynne å tenke på å kjøpe noe større. 
Det er forøvrig veldig mye mer utgifter knyttet til å eie enebolig enn å eie leilighet. Så dere må ikke bare ha råd til å betale for lånet, dere må også ha råd til å betale for alt det andre som følger med.

Anonymkode: a1f9d...1e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjennomsnittlig lønn og lån på 4,2. Samt billån og studielån. Unge på vei. Det er så klart ikke råd til masse utskeielser og innkjøp av dyre ting. Men vi klarer oss fint.

Anonymkode: 37e51...6a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det ligger ute et stort og flott hus med fem soverom og prisantydning inkl. omkostninger på 4,5 millioner. I følge bankens lånekalkulator har vi råd til et lån på rundt 5 mill. For tiden bor vi i en leilighet med to soverom som vi eier, og har et lån på 2,5. Vi er veldig fristet til å slå til med et bud på huset, da vi uansett innen noen år må finne oss noe større fordi vi ønsker flere barn. Vi har ett barn på 1 år fra før, og har en maine coon på vei, som jo også vil ta en del plass.

Hvilke økonomiske fordeler/ulemper må vi tenke over her? Unntatt den åpenbare ulempen med renteheving som er så aktuelt for tiden.

Dere har en Maine coon på vei?😅

Ville vært litt bekymret for om dere får solgt til takst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig. Dere må jo også ha nok til å selge (megleravgifter), og dokumentavgiften ved kjøp. Det kan dere ikke låne til, men må ha spart opp.

Anonymkode: 2017f...9d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig. Dere vil omtrent ikke ha egenkapital, og da er det ikke lurt å ta opp enda mer lån. Konsentrer dere heller om å betale ned på lånet dere har. Hvis dere har råd til å betale på et boliglån som er dobbelt så stort som dagens, har dere mulighet til å spare ganske mange tusen kroner ekstra hver måned enn dere gjør nå. Med andre ord, på tide å gå gjennom budsjettet og se hvor dere sløser penger hen, for det gjør dere høyst sannsynlig siden dere bare har 200k i egenkapital. 
Det er vel heller ikke sikkert at kausjonisten deres ønsker å doble risikoen sin. Hvis dere ikke betaler, er det hen som er personlig ansvarlig. Betal ned på lånet slik at det ikke lenger er nødvendig med kausjonist. SÅ kan dere begynne å tenke på å kjøpe noe større. 
Det er forøvrig veldig mye mer utgifter knyttet til å eie enebolig enn å eie leilighet. Så dere må ikke bare ha råd til å betale for lånet, dere må også ha råd til å betale for alt det andre som følger med.

Anonymkode: a1f9d...1e8

Vi har kausjonist fra før, kjøpte leiligheten vi bor i nå rett etter studiene. Studerte da det var corona-lockdown og fikk ikke jobbe, så sparekontoen fikk seg da et stort innhogg. Vi satte oss ned og fant ut hva vi sløste penger på for en stund siden og kuttet ut mye av det, så vi sitter igjen med mye til overs nå. Ser selvsagt poenget ditt her, og jeg er jo egentlig enig. Det er jo ikke kjempegøy med kausjonist 😊 Men kausjonisten har ikke noe imot det, så jeg ser ikke helt vitsen med å vente da? 

Tvist skrev (10 timer siden):

Dere har en Maine coon på vei?😅

Ville vært litt bekymret for om dere får solgt til takst.

Slitasje du tenker på? Er ikke så veldig bekymret for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...