AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Har bare gutter fra før av, og får en jente denne gangen. Hva er forskjellen på gutt og jente? Noe vi bør tenke spesielt på? Hørt at under bleieskift kan det være noe hvitt belegg man bare skal la være, også vet jeg at man skal tørke bakover og ikke fremover. Andre ting? Anonymkode: 23767...7be
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Alt må være rosa. Ellers, spør jordmor eller på sykehuset eller helsesykepleier. Anonymkode: 6e1a5...70a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 Min.mellomste fikk hormon utslett i ansiktet, blødde (litt) fra underlivet og hadde noe blankt som kom ut fra brystknoppene. Gikk fort over, men jeg var litt bekymret og overrasket mens det holdt på. Anonymkode: 379d9...d44
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Bortsett fra bleieskift, så synes jeg ikke det har vært så enormt forskjellig. Annet enn at jenta var en ræser til å kle på seg selv, fra hun bikket året. Gutta var 2,5-3år før de mestret det samme. Åja, etterhvert så tar det litt lenger tid ved morgenstell, da også håret må fikses Anonymkode: f42b4...4a8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 Har ikke gutt, men syns ikke det er så veldig vanskelig med jente. Tørker bakover, vet ikke hva slags hvitt belegg du har hørt om, opplevde ikke noe annet enn fettet som satt igjen etter fødselen i de "valkene" ved lysken. Anonymkode: c49db...a9f
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 Fikk jente nå etter at vi fikk en gutt sist, og det er ingen annen praktisk forskjell enn å tørke bakover. Bortsett fra at alle klær vi har fått i gave er rosa, småblomstret og med rysjer og sløyfer og annet som skal være søtt. Med førstemann gikk det mer i enkle klær med klare farger. Anonymkode: 01abc...14a 1
Heln Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 Ingen forskjell egentlig, gutta må jo også tørkes bakover? Min jente fikk «mensen» rett etter fødsel, det var ikke jeg klar over at gikk an. Hun blir også litt fortere sår enn gutten, men det kan jo være tilfeldig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #8 Skrevet 7. april 2023 Jentebabyer får gjerne litt utflod de første dagene. Husker det satt veldig godt, var redd for å vaske for hardt at det gjorde vondt. Og så fikk hun litt hovne bryst, altså rundt brystvortene,da var vel hun noen uker gammel. Anonymkode: 6c076...fa3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 En av hver her, ikke mye forskjell 😜 med jentebaby slipper du å være nervøs for å få en tissestråle i ansiktet når du skifter bleie😅 Anonymkode: 40e7f...451 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 20.28): Har bare gutter fra før av, og får en jente denne gangen. Hva er forskjellen på gutt og jente? Noe vi bør tenke spesielt på? Hørt at under bleieskift kan det være noe hvitt belegg man bare skal la være, også vet jeg at man skal tørke bakover og ikke fremover. Andre ting? Anonymkode: 23767...7be Jeg har to jenter og fikk også det rådet om at hvitt belegg i underlivet ikke må vaskes bort. Og at man ikke skulle vaske mellom kjønnsleppene. Dette er bare tull etter min erfaring da det er smegma (lik det vi voksne kvinner får om vi unnlater å vaske oss der) og det gir opphav til rød og irritert hud. Det hender også at det ligger små mengder avføring inni der og det må selvsagt tørkes bort ved bleieskift. Jeg tar tatt til meg mange råd fra jordmødre,helsestasjon og andre, men akkurat det tipset der har jeg kommet frem til gjør mer skade enn nytte. Man skal selvsagt ikke overdrive vaskingen, men å tørke over med en myk lunken klut for å fjerne rester er et must slik jeg ser det. Anonymkode: 99860...1f8 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 12.06): Jeg har to jenter og fikk også det rådet om at hvitt belegg i underlivet ikke må vaskes bort. Og at man ikke skulle vaske mellom kjønnsleppene. Dette er bare tull etter min erfaring da det er smegma (lik det vi voksne kvinner får om vi unnlater å vaske oss der) og det gir opphav til rød og irritert hud. Det hender også at det ligger små mengder avføring inni der og det må selvsagt tørkes bort ved bleieskift. Jeg tar tatt til meg mange råd fra jordmødre,helsestasjon og andre, men akkurat det tipset der har jeg kommet frem til gjør mer skade enn nytte. Man skal selvsagt ikke overdrive vaskingen, men å tørke over med en myk lunken klut for å fjerne rester er et must slik jeg ser det. Anonymkode: 99860...1f8 Enig. Ofte jeg tror jeg har tørket ferdig, og så tar jeg en kontrollsjekk,joda, gjemt noe bajs partikler mellom kjønnsleppene/klitoris ja. Anonymkode: 6c076...fa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå