Gå til innhold

Du som har hatt kreft: Hva gjør du når du er sliten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

… over mange timer om dagen? (Ikke like ille hver dag)

Jeg sliter med fatige. Kan ikke sove meg igjennom heller. Hodet er nogenlunde med, men også det er preget.

Blir ofte bare liggende på sofaen når denne verkingen og slappheten kommer. Blir apatisk, orker ikke se TV eller lese en gang. Jeg har så lyst til å gjøre ting, og blir nedstemt av denne apatien. 

Forslag til hvordan man kan håndtere dette? 

Anonymkode: a4f43...f95

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå på kurs i energiøkonomisering. Jeg anbefaler montebellosenteret. De er veldig flinke og kunnskapsrike. Fatuigen er der, men jeg har blitt flinkere til å kjenne igjen tegn på at det kommer og kan økonomisere før det slår til. Når den slår til er jeg amøbe. Orker ingenting, kanskje høre på en lett podcast, men ingen serier, bøker, strikking eller noe jeg likte før. Det er trist, men jeg tenker det kanskje kan komme igjen. Jeg er fremdeles fersk og mange har bedring over tid. Jeg lever i håpet iallefall :)

Anonymkode: 91f13...fc5

• Nyttig 2
Gjest Chroma
Skrevet

Jeg er også ødelagt av fatigue. Følger tråden i håp om råd. 

Vet hvor frustrerende og vondt det er. 💔

AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (20 minutter siden):

Jeg er også ødelagt av fatigue. Følger tråden i håp om råd. 

Vet hvor frustrerende og vondt det er. 💔

Signerer denne. Jeg fikk kreft i 2010, men fatigue sliter jeg med fortsatt. 

Anonymkode: 3bd08...978

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Fatigue er jo nærmest normen etter kreftbehandling og dessverre så er det lite som hjelper. Er ikke uten grunn mange ender opp som uføre når de er "frisk" fra kreft. Vi kan jo bare håpe på at noen finner noe som faktisk hjelper mot.

Anonymkode: e0d72...029

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det for fem år siden, og har også slitt med fatigue. Min erfaring er at det var verst året etter behandling og så har det gradvis, og veldig veldig sakte, blitt en god del bedre! Nå kan jeg gjøre mye jeg ikke hadde sjans til før, så ha troen på at det kan bedres med tiden til hjelp 💛 Jeg kan faktisk glemme nå at jeg hadde kreft, men oi, så blir jeg fatigued og dessverre minnet på det. Så man må lære å ha en viss balanse av aktivitet og hvile for å ha det best mulig.

Jeg brukte mye energi i etterkant av behandling til å gå på kurs, til lege, fysio, til manuellterapeut osv. og det har vært mye hjelp å få. Samtidig tar det i seg selv krefter. Så det er ikke enkelt, men mye av verktøyene har man med seg videre.

Det er kjent at det er bra med litt trening, men om det bikker over og blir for hardt for kroppen, så får man svi for det. Jeg ble kjempefrustrert over at jeg følte meg bra etter trening, men så fikk jeg fatigue i tre-fire dager etterpå. Lærte meg etter lang tid at det var bedre å gå turer og trene lettere. Stretching og yoga er fint og. Så må man balansere det med hvile, nok søvn og sunn mat.

I tillegg hjelper troen på at man faktisk er blitt frisk, som også kommer med tiden. For den tøffe psykiske påkjenningen det er å ha fått en kreftdiagnose er betydelig og virker selvfølgelig inn. Ta vare på deg selv, for det er bare du som kan gjøre det og lytt til din kropp og dine behov. Ønsker deg god bedring og hold ut, det er virkelig lys i tunnelen! 

Anonymkode: 286f9...f1e

Skrevet (endret)

Spør fastlegen din om hin kan søke deg inn på et rehabiliteringsopphold, og bruk alle mulige verktøy du får muligheten til å benytte deg av via din kommunes sykehus/kreftkoordinator, det er mange kurs og grupper du kan gå til og få hjelp og råd til å klare deg bedre. Ja, det tar energi, men det er gjerne de tingene du bør bruke energi på hvis du ikke allerede har vært med på noe lignende.

Jeg hadde fibromyalgi fra før av, og hadde vært på Vikersund Kurbad året før jeg ble kreftsyk. Dermed hadde jeg allerede disse verktøyene i baklomma.

Edit; Fordi jeg har både fibro og etterskader av kreft, glemte hjernen min hva jeg skulle si mens jeg skreiv det....
Jeg benytter meg dermed av de verktøyene som fungerer for meg;
Lydbøker i stedet for å lese selv, så slipper jeg frustrasjonen over at jeg ikke lenger har konsentrasjon nok til å lese.
Lydbøker med spesielt behagelige opplesere, via én øreplugg når jeg skal legge meg, så slipper jeg å sloss med insomnia, hjernespinn og ligge og glo i veggen.
Pauser gjennom dagen. Blir jeg sliten og trøtt klokka to, så legger jeg meg på sofaen, setter på alarm på mobilen så jeg ikke sover lenger enn en times tid. Pauser mellom husarbeid, alt fra noen timer til flere dager. Enkelte uker er det fysisk umulig for meg å gjøre mer enn to ting, det være seg alt fra å dra på middag hos venner eller famile, til støvsuging, til å klare å dusje.
Les deg også opp på The Spoon Theory. Det hjelper både deg og de rundt deg å innse at du ikke lenger har den samme mengden energi som før og gir deg en litt mindre tolkbar måte å si "jeg er sliten" på.
Velg å gjøre de tingene som gir deg mening med hverdagen over de tingene du tror du "må" gjøre hver dag. Se en film og la oppvasken stå til i morra. Velg å gå en tur ute i stedet for å støvsuge hver dag.
Sett også opp et forslag til ny rutine, hvis du feks alltid støvsuger mer enn én dag per uke, endre det til maks to dager per uke, og har du mer enn én etasje, tar du en etasje på mandag og en etasje på fredag. Innse at den gamle lista di ligger ALT for høyt, og at selv om du tror du har senket lista, så har du egentlig ikke gjort det.

Og husk at de gangene du tror du har en bedre dag enn du egentlig har, så må du la kroppen få tid til å komme seg igjen etter strabasene. Minimum tre dager hviletid etter en rundvask av kjøkkenet, eller et familieselskap. Selv må jeg ha mellom fire dager og halvannen uke på å komme meg etter at vi har vært i juleselskap med familien. Og det tok litt mer enn det da jeg for første gang på fire år prøvde meg på romjulsmiddag med ti mann til bords nå sist jul. Da brukte jeg også nesten to uker på å stelle i stand huset, og fem dager på å forberede alt av mat som skulle være klart klokka fem på andre juledag.

Endret av Minya
Skrevet

Jeg har et par ting som jeg kjenner at hjelper meg i hverdagen. 

Hvilepauser. Jeg må ta disse jevnt og trutt, og før batteriet mitt er tomt. 

Yoga Nidra og meditasjon ❤️ dyp avslapping hvor man ikke tenker, bare hviler. Anbefaler Yogi Brian og Davies Ho som har mange fine episoder på Spotify. 

Tung og rolig styrketrening. Det gir en god og stabil energi. Mens eksplosiv trening sender meg fort i kjelleren, i flere dager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...