AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Jeg fikk påvist Graves i 2021 og har gått på Neo Mercazol i snart to år (dosering variert mellom 5 - 20 mg om dagen). Stoffskiftet mitt har vært under kontroll mens jeg har gått på medisin, med unntak av lett forhøyet T3 som de slet litt med å regulere ned uten at T4 ble for lav, og en rask økning i stoffskifte da de prøvde å redusere medisinen en periode i fjor. Formen har vært varierende hele veien, og ofte helt uten sammenheng med stoffskifteverdiene (med unntak av de typiske symptomene jeg fikk da stoffskiftet gikk opp). Jeg har vært fulgt opp av endokrinolog hele veien. Nå er jeg for andre gang nede på 5 mg om dagen og planen er at stoffskiftet nå skal regulere seg selv og holde seg innenfor normale verdier, og at jeg skal kunne slutte på medisin ca i juni. Formen er mye bedre nå enn den var i høst, og jeg har følt meg såpass bra at jeg har begynt så smått å mosjonere mer. Jeg har gått litt tur nå på våren, men mest ganske rolige turer bare for å være litt i aktivitet og få litt frisk luft. De to siste dagene har jeg økt både lengde og intensitet på turene, akkurat nok til at jeg har følt at det var mer mosjon enn kosetur, men likevel ikke sånn at jeg blir skikkelig sliten. Tvert imot ble jeg glad over hvor lite sliten jeg følte meg. Men både i går og i dag opplever jeg at pulsen blir veldig høy. I løpet av turen kommer jeg lett opp i 140-150 i puls, men dette henger vel kanskje sammen med at jeg er dårlig trent etter et par år med dårlig helse og lite trim. Det som irriterer og bekymrer meg mer er at pulsen ligger så høyt lenge etter turen. Selv om jeg sitter og hviler ligger den konstant på 90-100 i flere timer etterpå. Er det flere som opplever dette, selv om stoffskiftet er ok og man er tilnærmet friskmeldt av legen? Anonymkode: 84fb2...12c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 Tilleggsopplysning: jeg var også veldig varm, men det hadde nok også med å gjøre at det var hele 26 grader i stua. Det som er litt rart er at så snart jeg gikk og la meg på et kjølig soverom, gikk pulsen ned til rundt 80. Pulsen idag har vært høyere enn normalt, og jeg føler meg sliten. Helt tullete at jeg reagerer sånn på et par raske gangturer når stoffskiftet skal være ok og jeg nærmest er friskmeldt av endokrinologen. Anonymkode: 84fb2...12c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 Hei, har ikke dette selv, men vil bare kommentere på pulsen din. 140-150 i puls ved rask gange er helt normalt. Det er også 80-90 i hvilepuls etter aktivitet. Jo bedre form du kommer i, jo raskere vil hvilepulsen synke etter aktivitet. Anonymkode: cfb00...879
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, har ikke dette selv, men vil bare kommentere på pulsen din. 140-150 i puls ved rask gange er helt normalt. Det er også 80-90 i hvilepuls etter aktivitet. Jo bedre form du kommer i, jo raskere vil hvilepulsen synke etter aktivitet. Anonymkode: cfb00...879 Ja jeg har jo hørt at når man er i dårlig form så tar det lengre tid før pulsen synker etter trening, men at man kommer hjem fra tur ca kl 17.00 og fremdeles ligger opp mot 100 i puls over fem timer etterpå er vel litt snålt? Jeg har dessverre lang erfaring med å være dårlig trent, men har aldri opplevd høy puls så lenge etterpå. Har kanskje hatt nærmere 90 en time eller to etterpå. Men håper jo selvsagt at det bare er dårlig form Anonymkode: 84fb2...12c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå