Gå til innhold

Skole/sfo/ferie, noen som kan svare?:)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bhg barn nå, men eldste begynner neste år. Så lurer litt på hvordan dette med sfo og ferie fungerer. Ser man kan betale for sfo i ferien, men gjelder dette kun sommeren? Og er det visse tider eller kan man bestemme dette selv? Mener jeg regnet frem til 9 uker skoleferie😅 så trenger bare litt info til hvordan løse det når den tid kommer. 

og når er barna gamle nok til å gå alene med venner eller alene til skolen uten å bli fulgt? 2 klasse? 

Anonymkode: 9c177...2d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varierer litt fra kommune til kommune, så du må sjekke der du bor. Her er SFO åpent hele juni og hele august. Altså kun stengt i juli (betaler derfor ikke for juli). Det er også åpent i høstferien, vinterferie, tre dager av påskeferien. Så kommer det noen planleggingsdager hvor SFO er stengt. 

Hvor gamle barn bør være før de kan gå alene varierer jo både med tanke på barnets modenhet og skolevei. Min tredjeklassing gikk der vi bodde før, men her vi bor nå kjører jeg fordi skoleveien ikke føles trygg. Folk kjører som idioter her enda det er 30-40 grense, det er smale veier og dårlig med fortau. Min er også ganske distre tross iherdig øving på å se seg for med tanke på trafikk. 

Anonymkode: e8ffb...303

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

SFO’en på min barn sin skole er stengt hele juli, hele påskeuken og hele romjulen. Utover det er det noen planleggingsdager, og et varierende antall dager før jul. Høst- og vinterferien er de alltid åpen. 

Vi betaler enten for hel plass (7:30-16:30) eller halv plass (9-15), og kan da bruke SFO alle dager de er åpen innenfor de tidsrommene. Altså ingen ekstra betaling i ferier. En annen skole i nærområdet vårt må de betale ekstra for i skoleferiene (og også de er stengt hele juli). Dette varierer nok en del fra kommune til kommune (og mellom kommunale og private skoler). 

Hvordan det er med å gå til og fra skolen varierer nok også veldig. Hvor trygg og lang skoleveien er spiller selvsagt inn, i tillegg til hvert enkelt barn sitt modningsnivå. En del går hjem alene her fra 2.klasse. Men, mange går såpass sent fra SFO at det er noen hjemme når de kommer hjem. 

Vår eldste går i 3.klasse, og vi byttet til halv plass etter jul. Hun går til skolen selv og er ikke på morgen SFO lengre, og går hjem kl 15. hun er ofte hjemme en liten time alene om ettermiddagen før jeg kommer hjem. 

Anonymkode: ace6b...80f

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok fra kommune til kommune. Her i kommunen er sfo åpent hele året bortsett fra uke 29 og 30 og i romjula. Betaler ikke noe ekstra når det er skoleferie. Barna må ha 3 uker sammenhengende ferie ila sommeren og 4 uker feria ila året. 

Anonymkode: 5a28e...459

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har halv plass og evt trenger meir i ferier så må man betale utover det. Men fra hausten av får 1. og 2klasse 12 timer gratis SFO. Også betaler med det resterende hvis man trenger full plass. Og noen SFO har åpent heile tida, noen har heile juli og noen har stengt når skulen er stengt. 

Anonymkode: 0e857...4fe

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer fra kommune til kommune, du må sjekke hvordan det er der du bor. 
Her er SFO stengt kun i juli. Man betaler for sommer-SFO - der betaler man per dag, så det blir ganske dyrt. SFO er åpen de andre feriene, men ikke planleggingsdager. 
Andre steder er SFO stengt i samtlige ferier, inkludert hele sommerferien. Det er mildt sagt problematisk. De prøvde seg på å stenge i hele sommerferien her også, men det ble opprør blant foreldrene, så det måtte de droppe. 
Det varierer også hvor lenge barna går på SFO, og når de begynner å gå hjem. Varierer med skolevei, venner etc. På mine barns skole er det svært få fjerdeklassinger på SFO, mens på skolen til niesene mine er nesten alle fjerdeklassingene på SFO.

Men - vær forberedt på at det er helt andre boller enn barnehagen (= mye dårligere tilbud, både når det gjelder åpningstider/stengt og pedagogisk tilbud = oppbevaring, samt svært manglende tilrettelegging for spesielle behov).

Anonymkode: f9afd...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på kommunen. Her er det stengt i juli. Betaler man for ferieplass, så får man ha barnet der i høstferien og vinterferien også, og de dagene i jule-og påskeferien som ikke er helligdager. 

Lite trafikk og kort avstand på flere av skoleveiene her, så flere av de som bor nærmest, går hjem fra skolen fra første klasse. Min tar buss. Dette vil jo også avhenge av hvor du bor, og hvor trygg skoleveien er. 

Anonymkode: d6667...33c

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor du bor. Her er sfo åpen hele sommeren, men er slått sammen med naboskolen i fellesferien. Om man behøver sfo da, betales kr 250kr i tillegg pr uke. 

Anonymkode: 549dc...305

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer an på hvor du bor. Her er sfo åpen hele sommeren, men er slått sammen med naboskolen i fellesferien. Om man behøver sfo da, betales kr 250kr i tillegg pr uke. 

Her er forresten sfo stengt påskeferie og juleferie, men åpen alle andre ferier. 

AnonymBruker
Skrevet

Som alle sier, det varierer etter hvor du bor.

Jeg er SFO-leder, i vår kommune er SFO stengt tre uker i juli, stengt romjula og påskeuka. Pluss et par planleggingsdager.

Juli er betalingsfri. Åpen høst- og vinterferie. Betaler ikke ekstra for ferier, det er "bakt inn" i prisen.

Jobbet i en annen kommune før, der betalte man ekstra for feriedager, og prisen for SFO ellers var følgelig litt lavere. Husk at det er 12 timers gratis kjernetid for SFO for 1.trinn!

Når de kan gå til og fra selv kommer an på ungen og hvor du bor. Noen går fra dag 3, andre knapt før i 4.trinn...

Anonymkode: 69c48...c14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stor forskjell fra kommune til kommune, så sjekk nettsiden til din kommune.

Her i kommunen er det bare en SFO som har åpent i ferier, også kommer barn fra de andre skolene dit. En må melde seg på i god tid før ferien og en betaler ca 1000 kr ekstra pr uke for de ukene. Har åpent ca 1,5 uker etter skoleslutt i juni og 2-3 uker før skolestart i august. Så om en melder førsteklassingen sin på er det ikke sikkert barnet treffer noen kjente eller noen det skal gå sammen med på skolen.

Når foreldre klager på opplegget så sier de at det er jo så få som bruker ferie-SFO så er ikke behov for mer 🙃

Anonymkode: 74552...461

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var billig! Her koster det 250kr per DAG…

Anonymkode: f9afd...3e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...