Gå til innhold

Pusse opp trapp, male teppet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kjøpt en eldre 70-tallsbolig. Trappen i huset er kledd i vegg til vegg teppe i fargen grønn (15 trinn). Selve teppet er pent, mykt, ligner nesten ullkvalit og jeg vurderer å beholde det. Jeg vet det blir sinnsykt mye jobb og kostbart å få det av og legge nytt (evt treverk/male. 

Men går det an å farge et slikt teppe? Tenker mørk grå eller sort. Om noen har erfaring med å dytte tekstilmaling på teppe med svamp eller tekstilspray o.l.? Jeg ønsker jo å beholde tilnærmet lik tekstur så det ikke blir hardt eller klumpete å trå på. Og at fargen går igjennom fibre og sitter. 

Har kun erfaring med panduro tekstilmaling på barnevogn og det ble jo et råflott resultat. Men dette er jo ikke helt i samme gata. 

☺️

Anonymkode: 15aee...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vil ikke fungere nei, det vil krakelere og sprekke. 

Og…..tekstilmaling på BARNEVOGN? 😳

Er dette tøys?

Anonymkode: e4555...fd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette tøys?

Har du erfaring? Det virker ikke som du er så bevandret i feltet? 

Tekstilmaling på barnevogn ja, det sorte solblekede ble som funka nytt og har vært i over et år. Ser like ny ut som da jeg kjøpte den for fem år siden. Ingen krakkelering. Stoffet er mykt og fint. Hvorfor skulle det være tull? Det er jo mange som gjør dette?! 

Videre ser jeg mange diy prosjekter på Pinterest med maling eller spraying av vegg til vegg teppe med gode resultater, men ofte engelske så ikke godt å vite hva man kan få tak i eller erfaringer med tilsvarende produkter hjemme i Norge. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er dette tøys?

Hvorfor skal dette være tøys?

Anonymkode: ebf23...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får høre med der de selger tekstilfarger. Men du må jo dyprense teppet før du starter, det tar jo tid å tørke. Så skal du bruke tekstilfarge, det tar jo tid før det tørker. Du kan jo ikke gå der mens det tørker. Om resultat blir bra er jo umulig å si.

Er forskjell på å farge et lite teppe og vegg-til-vegg teppe.

Selv om en ser mye på Pinterest osv så betyr det ikke at det er noen god idé.

Anonymkode: 8f344...689

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du får høre med der de selger tekstilfarger. Men du må jo dyprense teppet før du starter, det tar jo tid å tørke. Så skal du bruke tekstilfarge, det tar jo tid før det tørker. Du kan jo ikke gå der mens det tørker. Om resultat blir bra er jo umulig å si.

Det samme vil jo gjelde om man velger å male, men løsningen er enkel, man tar hvert annet trinn og gjør jobben i to omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke jeg, tror heller jeg hadde valgt farge på vegg osv til å passe til teppet da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også gjort det på barnevogn med svært godt resultat ☺️

Anonymkode: 21d50...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tid har vi nok av. Og trappen går til annen etasje der vi kun har gjesterom som ikke er i bruk på vinterhalvåret. 

Det er forskjell på å farge et lite teppe og et vegg-til-vegg det er jeg klar over. Og det er i hovedsak vegg-til-vegg jeg har sett på på Pinterest og lignende med gode resultater. Men man vet jo aldri, derfor er jeg jo interessert i å høre om andres erfaringer og litt mindre om synsing :) jeg kan umulig være alene om å lure på dette. 

Om det er en god ide eller ikke vet man jo ikke før man har erfaringer på området. Som er hensikten med tråden 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tenker mørk grå eller sort.

Det er veldig umoderne. Behold heller det grønne. Det er mye penere og mer trendy. 

Anonymkode: 6ef3f...b0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...