AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #21 Skrevet 7. april 2023 Maskinfører skrev (14 minutter siden): Prøv med fersk fisk fra disken på Meny (dyrt) men pus fortjener det beste mine puser er gale etter dette en sommer spiste de meg nesten ut av huset fryst fisk nei takk sier pus må være fersk Fisk?? Er ikke mye der katten kan nyttiggjøre seg av. Kjøp heller en biff hvis du først handler i ferskvaredisken. Anonymkode: 9539b...33d 2
Maskinfører Skrevet 7. april 2023 #22 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fisk?? Er ikke mye der katten kan nyttiggjøre seg av. Kjøp heller en biff hvis du først handler i ferskvaredisken. Anonymkode: 9539b...33d Tror de er lei av kjøtt de var veldig glad i kjøttdeig fra ferskvaredisken kjøpte til dem nå i påska da bare luktet dem og snudde seg og gikk tok fram fersk torsk det gikk ned på høykant skal prøve med biff til dem i helgen når jeg skal kjøpe ferdigstekt kylling rynker de på nesa av biffen får jeg ete den rå sjøl 🙂
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #23 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): vår lille pusefrøken på tre år har vært hos dyrlegevakt og fått konstatert nyresvikt, men vi vet ikke om det er akutt eller kronisk. hun har fått intravenøs væske og skal nå få komme hjem hvor vi skal forsøke å få i henne mat og drikke og vi håper desperat på det beste. noen som har erfaringer å dele? noen gode råd å komme med? vi vet ikke hvordan vi skal få i henne mat og drikke da nedsatt appetitt var symptomet som gjorde at vi tok henne til dyrlegen, så vi er helt fortvilte nå Anonymkode: 691df...306 Vet du hva avliv så fort som mulig. Min fikk også det, ble sendt hjem igjen, selv om jeg mente katten burde få slippe. Dette var på en fredag. Og katten hadde det så sinnsykt vondt. Vi fikk med medisiner. Men katten klarte jo ikke få det i seg. Ikke vått eller tørt. Og er mest forbanna på dyrlegen som utsatte katten min for en helg fra helvete. Hun var også 15 år. Og hadde hatt vondt lenge, før de fant ut hva som var feil Anonymkode: 4267a...463 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #24 Skrevet 7. april 2023 Min katt var 2 år da hun fikk akutt nyresvikt. Hun klarte seg ikke Ble sendt hjem med spesialfôr og beskjed om å gi masse vann, men bare en time etter vi kom hjem klarte hun ikke å drikke, det vi sprøytet i munnen hennes rant bare ut igjen. Hun var dødssyk og skulle ikke fått komme hjem. Det ble ei forferdelig natt. Kjørte henne til dyrlegen igjen så fort de åpnet for avlivning. Anonymkode: 76645...e24 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #25 Skrevet 7. april 2023 3 år var tidlig for nyresvikt, håper det går bra med katten. Ville kjøpt nyrefor hos veterinær og kun gitt det (både våtfor og tørrfor). Så nør katten også utredes nærmere. Vår katt på 5,5 år har noe nedsatt nyrefunksjon etter en nyrebekkenbetennelse i fjor, men er i god form ellers. Hun går på Hill’s Kidney Care, og hun er på kontroll hos veterinær et par ganger i året for å følge med på nyrefunksjonen. Vi håper hun har mange gode år igjen. Anonymkode: c58d3...d57 3
Andrea59 Skrevet 7. april 2023 #26 Skrevet 7. april 2023 5 hours ago, Maskinfører said: Prøv med fersk fisk fra disken på Meny (dyrt) men pus fortjener det beste mine puser er gale etter dette en sommer spiste de meg nesten ut av huset fryst fisk nei takk sier pus må være fersk Så vidt jeg vet skal katter med nyresvikt kun ha spesialfôr fra dyrlege, ikke fisk eller kjøtt uansett hvor rent og godt det er. 4 1
Maskinfører Skrevet 7. april 2023 #27 Skrevet 7. april 2023 Andrea59 skrev (1 minutt siden): Så vidt jeg vet skal katter med nyresvikt kun ha spesialfôr fra dyrlege, ikke fisk eller kjøtt uansett hvor rent og godt det er. Det var ikke i stedet for men l tillegg til din opplysning 🙂 god påske
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #28 Skrevet 7. april 2023 Nyresvikt ble enden på visa for vår katt, han ble sendt til den andre siden. Anonymkode: 86398...85a 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #29 Skrevet 7. april 2023 Akutt nyresvikt som behandles tidlig nok er reversibelt, dvs. at katten kan bli helt frisk. Dere som snakker om å avlive ved første anledning har vel hatt (gamle) katter med kronisk nyresvikt. Dette er to forskjellige tilstander. Veldig dumt å gi råd om avliving(!) når dere ikke har greie på dette. Hør på veterinæren din TS. Anonymkode: b2a54...010 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #30 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): vår lille pusefrøken på tre år har vært hos dyrlegevakt og fått konstatert nyresvikt, men vi vet ikke om det er akutt eller kronisk. hun har fått intravenøs væske og skal nå få komme hjem hvor vi skal forsøke å få i henne mat og drikke og vi håper desperat på det beste. noen som har erfaringer å dele? noen gode råd å komme med? vi vet ikke hvordan vi skal få i henne mat og drikke da nedsatt appetitt var symptomet som gjorde at vi tok henne til dyrlegen, så vi er helt fortvilte nå Anonymkode: 691df...306 Nå er ikke jeg veterinær, og jeg skal passe meg for å gi falske forhåpninger, men er det ikke veldig uvanlig med kronisk nyresvikt hos så unge katter? Jeg vil gjette at sjansen er størst for akutt nyresvikt, og da er det jo et håp om at katten har fått i seg noe som har skadet nyrene, og at skaden kan stoppes dersom katten ikke lenger får det i seg. Hva slags mat gir dere katten? Hvis katten er utekatt; kan den ha fått i seg noe giftig ute? Har dere giftige planter inne som den kan ha fått i seg? Det aller viktigste for pusen er at den får i seg vann. Det er viktig både for nyrene og helsa generelt. Sett flere skåler med vann rundt i huset, da katter har et instinkt som gjør at de sjekker ut nye vannkilder (les: drikker litt av vannet). Kjøp kattemat som er bra for nyresyke katter og server gjerne romtemperert så duftene fra maten kommer ekstra godt frem og frister pusen. Ellers er det ikke så mye mer du kan gjøre enn å ta godt vare på pusen, gi den kos og oppmuntring, oppmuntre den til å spise og drikke, sjekke at den ikke får i seg noe giftig verken inne eller ute, og krysse fingrene for at det går rette veien. Klem fra katteeier som vet hvor fælt det er når pusene blir syke ❤️ Anonymkode: fb9ee...870 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #31 Skrevet 7. april 2023 Jeg stiller meg veldig spørrende til denne diagnosen. På hvilket grunnlag var den stilt? Og av hvem. Ikke uvanlig at katter med litt forelese nyreverdier av helt andre årsaker enn svikt for denne (feil)diagnosen….. derav spørsmål om hva som var årsak til svikten hos en så ung katt Ts: for å stille diagnosen svikt Må enkelte diagnosekriterier være oppfylt. hilsen dyrlege Anonymkode: 287b6...c52
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #32 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): oppdatering: hun kom hjem for en times tid siden, hadde fått IV væske og kvalmestillende hos dyrlegen, og så fort hun var ute av buret så spurtet hun bort til matstasjonen og slukte i seg en dobbel porsjon med våtfor, samt noen slurker vann, og hun har vært i dokassen og tisset, helt normalt utseende urin🥰 nå ligger hun på sofaen og ser ut vinduet, sliten, men mye mer oppmerksom og våken i blikket enn tidligere i dag, og mye mindre slapp i kroppen også. faren er ikke over ennå selvsagt, men vi tar alt dette som gode tegn! - TS Anonymkode: 691df...306 Så bra! Da håper jeg det var noe forbigående som påvirket nyrene, og at hun nå blir frisk og får mange katteår til med dere ❤️ Men jeg tenker at dere og veterinæren burde finne ut hva årsaken til nyresvikten er, i tilfelle det er noe dere bør være obs på. Nyresvikt er mye enklere å forebygge eller behandle mens de enda er helt på begynnerstadiet. Jeg vet ikke om veterinæren foreslo det, men gi kun katten nyrefór heretter, f.eks. Hills kidney care e.l. Det finnes både tørrfor, våtfor og godis som er trygt og bra for nyresyke katter. Mange gir velmenende råd om fisk og kjøtt/biff for å øke appetitten hos katten, men det bør du unngå når katten har nyresvikt. De trenger fór med mer lettfordøyelige, høykvalitets proteiner for å gi mindre belastning på nyrene. I tillegg må maten inneholdet mindre fosfor og salt. Ene katten min har ikke nyresvikt, men fikk ifjor plutselig mye dårligere nyreverdier bare et par måneder etter at han hadde hatt helt fine prøver. Etter et halvt år på nyrefór er nå verdiene hans faktisk blitt mye bedre! Anonymkode: fb9ee...870
Motelvibes Skrevet 7. april 2023 #33 Skrevet 7. april 2023 Husk å gi friskt vann et par ganger om dagen og vask vannskålen daglig med zalo så faren for gjentakelse minsker og ikke gi noe med salt i.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #34 Skrevet 7. april 2023 TS her, oi, her var det kommet mye greier siden i går, inkludert råd om avliving😅 pus er i fin form nå, ikke sitt vanlig energiske og pratesalige jeg, men hun har både spist, drukket og vært på do i dag, og beveger seg rundt og hopper opp på møbler og benker og hyller som hun pleier, om enn noe tregere i bevegelsene enn normalt. avliving er absolutt ikke noe å vurdere med andre ord, i alle fall ikke enn så lenge. forutsatt at hun ikke blir verre de neste dagene, så skal vi ta kontakt med vår faste dyrlege når de åpner igjen på tirsdag og finne ut hva veien videre blir, samt få litt generell rådføring angående fôr og slikt. vi regner med det blir jevnlige kontroller i alle fall en tid framover til dere som har kommentert/spurt angående fôr: vi har pleid å gi henne royal canin tørrfôr for steriliserte katter under 7 år, i tillegg til diverse typer våtfôr fra royal canin, hill's og applaws, men jeg har vært på plantasjen i dag og kjøpt royal canin renal, både tørrfôr og våtfôr (har ikke gitt henne tørrfôr enda, tenker det får vente til hun forhåpentligvis har kommet seg helt) til dere som har kommentert/spurt angående hva som kan ha skjedd: vi vet dessverre ikke. hun er innekatt, men klarte å smette ut en liten tur for en ukes tid siden, så det er godt mulig at hun har fått i seg noe hun ikke burde, spylevæske for eksempel. dyrlegen mistenkte ikke kronisk nyresvikt mtp. hvor ung hun er og at hun har vært helt frisk og fin så langt i livet, men heller at hun har fått i seg noe som førte til akutt nyresvikt Anonymkode: 691df...306 1
Minya Skrevet 8. april 2023 #35 Skrevet 8. april 2023 Først og fremst, nyresvikt-diagnose trenger ikke å bety at katten er for syk til å leve. Nummer to; Pass på at du har nok vannstasjoner i hjemmet. Gjerne både vannfontener og vanlige skåler, minimum en stasjon på kjøkken, i stue og på badet, gjerne en i ett og annet ekstra rom pus oppholder seg i, hvis du har større hus. Nummer tre; Våtfór hver dag blir hakket viktigere når de har behov for ekstra tilførsel av vann. Jeg anbefaler Applaws, de inneholder veldig mye bra for pus uansett helsesituasjon. Tørrfór blir plutselig litt viktigere å velge riktig og det kan være et rent helvete i jungelen av typer. Nummer fire; Pass på at kattedoen blir gjort ren ofte nok, helst tre ganger i uken. Noen katter blir ekstremt sære på det når de har nyresvikt. Legg også gjerne foran doen noe som er lett å vaske hvis pus finner ut at det er enklere å tisse foran doen, slik at det ikke siver ned i gulvet. Og følg med på om pus plutselig begynner å gå på do veldig ofte. UVI er et veldig vanlig symptom på nyresvikt, og nyresviktpuser må også veldig ofte ha en lenger kur enn 7-14 dager når de får antibiotika. Gamlepus måtte til slutt til med en seksukers kur for å få bukt med hennes UVI. Men da hadde hun heller ikke flere de tre siste årene hennes. Da gamlepus ble diagnosert og var i stadium 2 kronisk, gikk vi for en blanding av Royal Canin Exigent, RC Sterilised 7+, RC Indoor, RC Oral Care, Eukanuba Top Condition 7+ og Vigor&Sage Lily Root. Jeg blandet dem selv hjemme i fórtønner og fylte på tørrfór til pus så hun alltid hadde tilgang til det. Hun fikk også våtfór både morgen og kveld, én liten boks fordelt på to serveringer. I tillegg gikk hun på en type tilskudd som skulle hjelpe nyrene å gjøre jobben sin. Vi startet med noe som het Renalzin, som hadde omtrent samme konsistens som Prim når den har stått i romtemperatur i noen timer, men det var et rent helvete å få i henne, så jeg spurte veterinæren vi hadde da om hun hadde noe lurere. Fikk da tilbud om å prøve Pronefra, noe som fungerte MYE bedre. Pus gikk på Pronefra i fire år, før hun til slutt måtte avlives, ikke pga nyresvikten, men fordi hun fikk artrose i ryggen. Hun ble nitten, vi fikk fem år ekstra med henne. Så hør med din veterinær om de har hørt om Pronefra. Dessverre er det veldig mange smådyrveterinærer og veldig få spesialister, som ikke nødvendigvis vet om de forskjellige tingene du kan gi spesifikt til katter for spesifikke diagnoser. Vi var ekstremt heldige og hadde en av Norges svært få kattespesialister på vår klinikk da Gamlepus ble syk.
Maskinfører Skrevet 9. april 2023 #36 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 7.18): Min katt var 2 år da hun fikk akutt nyresvikt. Hun klarte seg ikke Ble sendt hjem med spesialfôr og beskjed om å gi masse vann, men bare en time etter vi kom hjem klarte hun ikke å drikke, det vi sprøytet i munnen hennes rant bare ut igjen. Hun var dødssyk og skulle ikke fått komme hjem. Det ble ei forferdelig natt. Kjørte henne til dyrlegen igjen så fort de åpnet for avlivning. Anonymkode: 76645...e24 Kondolerer det var trist og høre ❤️ husker siste natten med Lussi i 27 september 2022 hun tasset bare rundt tror ikke hun visste hvor hun var hun slet seg opp i vinduskarmen og tittet ut akkurat som at hun ville se verden en siste gang hun ble 16 ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå