AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 vår lille pusefrøken på tre år har vært hos dyrlegevakt og fått konstatert nyresvikt, men vi vet ikke om det er akutt eller kronisk. hun har fått intravenøs væske og skal nå få komme hjem hvor vi skal forsøke å få i henne mat og drikke og vi håper desperat på det beste. noen som har erfaringer å dele? noen gode råd å komme med? vi vet ikke hvordan vi skal få i henne mat og drikke da nedsatt appetitt var symptomet som gjorde at vi tok henne til dyrlegen, så vi er helt fortvilte nå Anonymkode: 691df...306 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Det er vel bare dessverre ikke mer å gjøre, utføres ikke nyretransplantasjon på katter. Forbered barna på hva som blir å hende. Anonymkode: ef5b4...b49 2
Gjest Lykkedykker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 Prøv å tilby henne mat og drikke som er varmt, da det kan være mer tiltalende for katter enn mat som er for kaldt. Kan og prøve å legge ut flere skåler med ulik type mat, så pus har noe å velge i. Hvis pus ikke vil spise frivillig, kan du prøve å mate med en sprøyte.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Det skjedde min katt også, hun overlevde med drypp intr og riktig medisin/ mat- denne måneden blir hun 100 år (!) /katteår👏⭐🌸 Ikke mat med mye salt, ergo fra vanlig matbutikk, kjøp riktig kattemat fra dyrebutikk ( mindre salt ) for små nyrer! Anonymkode: 9a995...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjedde min katt også, hun overlevde med drypp intr og riktig medisin/ mat- denne måneden blir hun 100 år (!) /katteår👏⭐🌸 Ikke mat med mye salt, ergo fra vanlig matbutikk, kjøp riktig kattemat fra dyrebutikk ( mindre salt ) for små nyrer! Anonymkode: 9a995...ebd Jeg har kjøpt slik sprøyte på apotek og fått i henne vann på den måte, det finnes også mat de liker bedre enn alt annet, server det, jeg vet tunfisk/ reker er en slager hos mange katter, funker hver gang- kjøpt hos dyrebutikk👏 Anonymkode: 9a995...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #6 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det skjedde min katt også, hun overlevde med drypp intr og riktig medisin/ mat- denne måneden blir hun 100 år (!) /katteår👏⭐🌸 Ikke mat med mye salt, ergo fra vanlig matbutikk, kjøp riktig kattemat fra dyrebutikk ( mindre salt ) for små nyrer! Anonymkode: 9a995...ebd dette var oppløftende å høre, så tusen takk! vet at det ikke er noen garanti for at det går så bra med vår så klart, men er likevel godt å høre at det er mulig💖 Anonymkode: 691df...306 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #7 Skrevet 6. april 2023 Lykkedykker skrev (22 minutter siden): Prøv å tilby henne mat og drikke som er varmt, da det kan være mer tiltalende for katter enn mat som er for kaldt. Kan og prøve å legge ut flere skåler med ulik type mat, så pus har noe å velge i. Hvis pus ikke vil spise frivillig, kan du prøve å mate med en sprøyte. takk for gode tips! Anonymkode: 691df...306
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #8 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er vel bare dessverre ikke mer å gjøre, utføres ikke nyretransplantasjon på katter. Forbered barna på hva som blir å hende. Anonymkode: ef5b4...b49 Hva med dialyse? Kan katter få det? Føler med deg ts, 3 år er et alt for kort liv :-o. Å miste et kjæledyr er det verste en kan oppleve. Anonymkode: 2e7ea...eea 2
anonymLala Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 (endret) Dialyse er for mennesker kun ved endestadie nyresvikt, så regner med at katter også kan leve lenge med det. Mye kan reguleres med kosthold og evnt medisiner om dette er kronisk, men det er jo også en mulighet at hun har fått i seg noe hun ikke burde, slått seg eller andre åsaker til nyresvikten som kan fikses raskt. Stor forskjell på lett og alvorlig nyresvikt også. Ellers ble vi anbefalt da vi fikk oss katt å kun kjøpe mat på dyrebutikken. Det som selges i dagligvarehandelen er mer som fast food for katter og ikke sunt i lengden. Endret 6. april 2023 av anonymLala
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #10 Skrevet 6. april 2023 Håper dere får henne i orden, hun er ung og det hjelper. Da vår katt på 17 fikk nyresvikt så sa dyrlegen at vi bør bare ta ham med bak låven og ende det humant der (på bygda i gamle dager). Anonymkode: b3e0c...feb 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: vår lille pusefrøken på tre år har vært hos dyrlegevakt og fått konstatert nyresvikt, men vi vet ikke om det er akutt eller kronisk. hun har fått intravenøs væske og skal nå få komme hjem hvor vi skal forsøke å få i henne mat og drikke og vi håper desperat på det beste. noen som har erfaringer å dele? noen gode råd å komme med? vi vet ikke hvordan vi skal få i henne mat og drikke da nedsatt appetitt var symptomet som gjorde at vi tok henne til dyrlegen, så vi er helt fortvilte nå Anonymkode: 691df...306 Hva er årsaken til svikten? har dere fått gjort blodprøver, urinprøver, ultralyd av nyrene og dyrkning urin? Anonymkode: 287b6...c52
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 oppdatering: hun kom hjem for en times tid siden, hadde fått IV væske og kvalmestillende hos dyrlegen, og så fort hun var ute av buret så spurtet hun bort til matstasjonen og slukte i seg en dobbel porsjon med våtfor, samt noen slurker vann, og hun har vært i dokassen og tisset, helt normalt utseende urin🥰 nå ligger hun på sofaen og ser ut vinduet, sliten, men mye mer oppmerksom og våken i blikket enn tidligere i dag, og mye mindre slapp i kroppen også. faren er ikke over ennå selvsagt, men vi tar alt dette som gode tegn! - TS Anonymkode: 691df...306 2 8
Andrea59 Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 (endret) Vi har en med begynnende nyresvikt. Får kun spesialfôr (altså ikke bare at man er forsiktig med salt, utelukkende spesialfôr, både tørr&vått) - som hun etterhvert liker bedre. Fikk med kvalmedempende og apetittvekkende medisiner den første uken. Nå, noen måneder etter er hun ganske som før. Godt å høre at den var bedre etter å ha kommet hjem! Endret 6. april 2023 av Andrea59 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vel bare dessverre ikke mer å gjøre, utføres ikke nyretransplantasjon på katter. Forbered barna på hva som blir å hende. Anonymkode: ef5b4...b49 Nyresvikt er ikke lik tidlig død altså. Er det kronisk nyresvikt kan katten ha mange gode år igjen med spesialfôr. Anonymkode: 2d41f...822 1 2
Ahk86 Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 Punkt en er å kjøpe spesialfor til katter med problemer med nyrene. Vi har hatt flere katter som har fått problemer med nyrene på sine eldre dager. De har alle hatt mange gode år etter at de har fått spesialfor. Vi merket stor forskjell på katten kun kort tid etter at vi byttet. 2
Topsi Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 Jeg hadde en fosterkatt med lett nyresvikt, hun måtte ha spesialfor fra veterinær, de er ofte overfølsomme for proteiner av dårlig kvalitet, de skal ha protein av god kvalitet, men ikke for mye, inntil nyrefunksjon er normalisert 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 Du bør kun gi henne våtfor fra nå av , eller rent kjøtt . Katter skal ikke ha korn eller andre karbohydrater, det er en av grunnene til nyresvikt hos katt. Mine to døde dette, en med kronisk nyresvikt og den andre av akutt nyresvikt , med bare 5 mnd mellomrom . Jeg har naturligvis lest meg grundig opp om kattehelse pga dette for jeg vil gjøre alt jeg kan for at mine neste katter skal ha det godt og få rett kosthold. Hvis du ikke liker å lese , så er mange veldig gode videoer på youtube som vetrinærer har lagt ut , Karen Becker er min favoritt. Jeg synes dessverre informasjon på norsk er for generell og ikke myntet på å lære eier til å få hjelp til selvhjelp, men heller komme oftere til klinikken for tester, som selvfølgelig er veldig dyr. Jeg syns likevel , hvis du har råd til det, at det skulle blitt tatt blodprøver av katten for å se om hun mangler vitaminer, mine manglet kalium, som er viktig for katter. Uansett, lykke til. Håper dette går bra og at dere får ha henne i mange år til ❤️ Anonymkode: 703eb...6dc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 Jeg har desverre bare opplevd akutt nyresvikt for sikkert 10 år siden. I lang tid så hadde katten 2 symptomer, hun tisset noen ganger i seng/møbler og hun begynte å bli mer småspist og hadde ikke like god matlyst, derfor jeg mistenkte tann problemer. Hos veterinær fant de ingenting galt, og hun ble lagt i narkose for tannbehandling (tror bare det er blodprøve som kan oppdage nyre problem).Dette var på fredag, og på mandag var hun tilbake hos dyrlegen og måtte avlives. Det kan hende hun hadde hatt kronisk nyresvikt en stund og at narkosen tok knekken på henne. Men hun hadde et par dager hvor helsen ble så mye verre på kort tid, tilslutt satt hun bare krøket sammen å nektet både å spise/drikke. Nå i ettertid så vet jeg at hun må ha hatt store smerter og jeg ble sint på dyrlegen som bare fortsatte å repetere «prøv å få i henne vann, bruk flytende leverpostei» osv når jeg ringte. Mitt eneste tips er at dere ikke bør la det gå for langt. La katten slippe lenge før den blir syk og påvirket av det. Mye bedre at den slipper å ha det vondt i slutten og det er bedre for dere å huske katten når den fortsatt er seg selv og ikke viser store tegn på smerter eller sykdom. Anonymkode: 9db15...785 2
Maskinfører Skrevet 7. april 2023 #19 Skrevet 7. april 2023 Prøv med fersk fisk fra disken på Meny (dyrt) men pus fortjener det beste mine puser er gale etter dette en sommer spiste de meg nesten ut av huset fryst fisk nei takk sier pus må være fersk 2
Maskinfører Skrevet 7. april 2023 #20 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): oppdatering: hun kom hjem for en times tid siden, hadde fått IV væske og kvalmestillende hos dyrlegen, og så fort hun var ute av buret så spurtet hun bort til matstasjonen og slukte i seg en dobbel porsjon med våtfor, samt noen slurker vann, og hun har vært i dokassen og tisset, helt normalt utseende urin🥰 nå ligger hun på sofaen og ser ut vinduet, sliten, men mye mer oppmerksom og våken i blikket enn tidligere i dag, og mye mindre slapp i kroppen også. faren er ikke over ennå selvsagt, men vi tar alt dette som gode tegn! - TS Anonymkode: 691df...306 Håper det går bra med henne ♥️ ønsker henne god bedring fra Tuss på 7 år og Frida på 17 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå