Gå til innhold

Trenger litt seriøse tips til å ned i vekt uten å telle kalorier og veie mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi?

Anonymkode: 750b0...a62

For er tallet på vekta som betyr noe når jeg går gjennom ivf 

Anonymkode: 7ee39...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 19.10):

Dette. Vektnedgang er ren psykologi. Hvis du er 162 cm høy så trenger du neppe mer 1500 kcal om dagen. Moren min er like høy som deg. Hun spiser en brødskive til frokost, en brødskive til lunsj, 2 poteter og 2 kjøttkaker til middag og en brødskive til kvelds. Det er alt hun trenger for å opprettholde sine 60 kg. Poenget er at man må spise med fornuften, ikke med følelsene. Det er ikke farlig å være litt sulten. Men at det er sjukt vanskelig? Jepp....

Anonymkode: de7e5...3b7

Moren din må jo ha alvorlige ernærlingsmessige mangler om det kun er det hun spiser hver dag. :sjokk:

Anonymkode: 5ed21...acf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

For er tallet på vekta som betyr noe når jeg går gjennom ivf 

Om jeg forstår dette rett: du spiser lavkarbo fordi du har pcos. Samtidig har du kuttet ut lavkarbo fordi du får gallestein. Du spiser derimot aldri potet, pasta eller ris. Du skal gå gjennom ivf, og da er antall kilo viktigere enn om kiloene består av fett eller muskelmasse. Du ønsker å innta færre kalorier men vil ikke spise mindre. Du vil forbrenne mer men ønsker ikke ikke å trene mer. Du vil spise annerledes, men ønsker ikke å endre kostholdet. Du vil spise på en annen måte, men kan ikke tenke deg å spise færre måltider. Du kunne tenke deg å spise knekkebrød, men takler ikke frø. Du vil gjerne spise mindre, men orker ikke å være sulten.

Det er en helt usedvanlig kombinasjon av å spise lavkarbo samtidig som man ikke spiser lavkarbo, og å ønske å endre kosthold samtidig som man absolutt ikke kunne tenke seg å endre kosthold.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg forstår dette rett: du spiser lavkarbo fordi du har pcos. Samtidig har du kuttet ut lavkarbo fordi du får gallestein. Du spiser derimot aldri potet, pasta eller ris. Du skal gå gjennom ivf, og da er antall kilo viktigere enn om kiloene består av fett eller muskelmasse. Du ønsker å innta færre kalorier men vil ikke spise mindre. Du vil forbrenne mer men ønsker ikke ikke å trene mer. Du vil spise annerledes, men ønsker ikke å endre kostholdet. Du vil spise på en annen måte, men kan ikke tenke deg å spise færre måltider. Du kunne tenke deg å spise knekkebrød, men takler ikke frø. Du vil gjerne spise mindre, men orker ikke å være sulten.

Det er en helt usedvanlig kombinasjon av å spise lavkarbo samtidig som man ikke spiser lavkarbo, og å ønske å endre kosthold samtidig som man absolutt ikke kunne tenke seg å endre kosthold.

Jeg har kuttet ut lavkarbo for en stund siden. Har nå tenkt å spise 3 måltid pr dag hvor 2 av dem er med knekkebrød og ett er middagsmåltid. Går 1 mil om dagen somsagt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har kuttet ut lavkarbo for en stund siden. Har nå tenkt å spise 3 måltid pr dag hvor 2 av dem er med knekkebrød og ett er middagsmåltid. Går 1 mil om dagen somsagt 

On 4/6/2023 at 7:19 PM, AnonymBruker said:

Akkurat for øyeblikket spiser jeg lavkarbo så ikke noe magre produkter, spiser som regel røkt laks og eggerøre til lunsj kl 12 og salat med kylling osv til middag, men begynner bli matlei. Drikker ikke sukkerbrus, ha trener, går ca 1 mil daglig 

Javel nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (51 minutter siden):

Feil. 

Når jeg hadde gallestein sa legene at man kan i praksis få det uansett hva du inntar. 

Kan, ja, Men det er mye mye mindre sjanse hvis gallen ikke blir liggende for lenge. Lavfett-kosthold for gallestein er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det hjelper på symptomene der og da, men så det forverrer problemet. Det er en kortsiktig løsning.

https://www.bmj.com/content/346/bmj.f2563.long

"This patient had several small gallstones in the gallbladder, a recognised complication of consuming less than 15-30 g of fat per day."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8193988/

"if restricting dietary fat does lead to a reduction in gallbladder contractions and emptying, it may also increase the risk of gallstone deposition, as lithogenic bile would be retained longer in the gallbladder. thus potentially exacerbating the problems."

Mange leger anbefaler også å kutte ned på kolesterol, siden man finner mer kolesterol i gallesteiner. Men dette har de heller ikke godt grunnlag for å anbefale. Det er bare antakelser. Men det har vist seg at det kolesterolet man produserer selv har mye mer å si for gallestein, ikke kolesterolet man spiser. Kolesterol er livsviktig. Du har det nivået du trenger. Spiser du mindre kolesterol, så lager kroppen mer kolesterol slik at den har det nivået den trenger.

Anonymkode: 6e562...c33

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Javel nei.

Greit 10 dager siden da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har flere steiner i galleblæren. Jeg har ikke hatt gallesteinsanfall, men har av og til vondt under høyre ribbein,  når jeg bøyer meg. Jeg har prøvd å få fjernet galleblæren. Jeg fikk beskjed at mange går med steiner i galleblæren,  uten å merke noe av det. De vet det ikke engang. De fjernet ikke min galleblære, bare fordi jeg har vondt av og til når jeg bøyer meg. De påsto til og med at det bare sikkert var muskelsmerter, og ikke kom av gallesteinene. Jeg får virkelig veldig vondt når jeg bøyer meg. Det kjennes som noe som blir hardt og stort under høyre ribbein. 

Anonymkode: 16d4e...7bc

Det gir mening. Den vonde følelsen du har er på grunn av steinene. 

I det du begynner å få smerteanfall (og de er virkelig smertefulle), da får du operasjon rimelig kjapt. 

Galleblæren har sin viktige funksjon i kroppen, men er heldigvis en organ mennesket kan fint leve uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å være ærlig virker du veldig vanskelig ts. Du har fått mange gode råd men ingenting passer deg. Jeg føler du bruker det at du hadde anoreksi i ungdommen (som var såpass mild at du ikke fikk behandling og det gikk over av seg selv. Fikk du i det hele tatt diagnosen av en lege?) som unnskyldning for at du ikke kan spise mindre for å gå ned i vekt. Du er godt voksen, og skikkelig overvektig. Du vet hvordan du skal gå ned i vekt. Ærlig talt.

Anonymkode: 81481...0ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å være ærlig virker du veldig vanskelig ts. Du har fått mange gode råd men ingenting passer deg. Jeg føler du bruker det at du hadde anoreksi i ungdommen (som var såpass mild at du ikke fikk behandling og det gikk over av seg selv. Fikk du i det hele tatt diagnosen av en lege?) som unnskyldning for at du ikke kan spise mindre for å gå ned i vekt. Du er godt voksen, og skikkelig overvektig. Du vet hvordan du skal gå ned i vekt. Ærlig talt.

Jeg veide 40 kg da jeg var 16 men de rundt meg mente liksom ikke det var noe galt derfor ble det ikke noe behandling. Skikkelig overvektig? Du har aldri sett meg, jeg bruker faktisk medium i klær. Ja har fått mye tips om lavkarbo, men måtte kutte det ut pga gallesteinsanfall, og mye andre tips her er 1 måltid om dagen, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har et veldig anstrengt forhold til mat og ganske utrolig at folk mener man skal spise 1 måltid om dagen. Hadde jeg gått ned i vekt av 1 skive til frokost, 1 til lunsj også spise vanlig sunn middag så hadde jeg gjort det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vurdert ozempic/wegovy? Eneste som hjalp for meg iallefall ☺️ 

Anonymkode: ec1e2...c74

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk hverdagsaktiviteten din.

Bytt ut til magre produkter og sukkerfrie varianter.

Øk mengden grønt. 

Tenk knyttneve størrelser på det du forsyner deg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du vurdert ozempic/wegovy? Eneste som hjalp for meg iallefall ☺️ 

Anonymkode: ec1e2...c74

Har ikke høy nok bmi dessverre, sjekket det ut alt ❤️ så fint det har hjulpet for deg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ishwanvile skrev (3 minutter siden):

Øk hverdagsaktiviteten din.

Bytt ut til magre produkter og sukkerfrie varianter.

Øk mengden grønt. 

Tenk knyttneve størrelser på det du forsyner deg.

Siste dagene har jeg spist 1 skive til frokost  og lunsj med mager leverpostei, middag består enten av kyllingsalat, kyllingwok eller fisk med grønnsaker. Går 1 mil om dagen + jeg har aktiv jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg veide 40 kg da jeg var 16 men de rundt meg mente liksom ikke det var noe galt derfor ble det ikke noe behandling. Skikkelig overvektig? Du har aldri sett meg, jeg bruker faktisk medium i klær. Ja har fått mye tips om lavkarbo, men måtte kutte det ut pga gallesteinsanfall, og mye andre tips her er 1 måltid om dagen, 

Du må kutte ned på menge porsjoner, og spise rene råvarer. 

Man kan fint gå ned i vekt uten en 100% lavkarbodiett, du kan fint spise knekkebrød på lavkarbo f.eks. Jeg ser du går en mil om dagen, men du burde også trene styrketrening for å bygge muskler og forbrenne fett. 

Hvis du ønsker å gå ned i vekt fort, så er ikke det en mulighet, kroppen klarer kun å kvitte seg med litt av gangen. Vektnedgang tar tid og hvis man har en kropp med f.eks dårlig forbrenning, lavt stoffskifte eller andre sykdommer - så må man gjøre varige, sunne endringer som man klarer å beholde over tid. 

Anonymkode: 95b5a...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste dagene har jeg spist 1 skive til frokost  og lunsj med mager leverpostei, middag består enten av kyllingsalat, kyllingwok eller fisk med grønnsaker. Går 1 mil om dagen + jeg har aktiv jobb. 

Du spurte om tips og det var det du fikk. Dette er ikke snudd på et par dager. 

Aktiv jobb bør ikke være unnskyldning for ikke være aktiv på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har et veldig anstrengt forhold til mat og ganske utrolig at folk mener man skal spise 1 måltid om dagen. Hadde jeg gått ned i vekt av 1 skive til frokost, 1 til lunsj også spise vanlig sunn middag så hadde jeg gjort det 

2 brødskiver om dagen + en vanlig liten middagsporsjon er ufattelig lite kalorier. De aller fleste går ned i vekt av det, hvis man ikke har noen sykdommer som går utover forbrenning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ishwanvile skrev (1 minutt siden):

Du spurte om tips og det var det du fikk. Dette er ikke snudd på et par dager. 

Aktiv jobb bør ikke være unnskyldning for ikke være aktiv på fritiden.

Som jeg skrev så går jeg 1 mil om dagen i tillegg til å ha en aktiv jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 brødskiver om dagen + en vanlig liten middagsporsjon er ufattelig lite kalorier. De aller fleste går ned i vekt av det, hvis man ikke har noen sykdommer som går utover forbrenning. 

Jeg har pcos, og det klusser til mye med hormoner osv, derfor er jeg redd det jeg spiser for tiden er for lite ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...