Gå til innhold

Trenger litt seriøse tips til å ned i vekt uten å telle kalorier og veie mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
klarinetta skrev (Akkurat nå):

Pcos er linket til blodsukker, du vet visst dette siden du har kuttet ut dette.

Ja vet dette 

Anonymkode: 7ee39...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hei ❤️ kvinne på 39 som trenger ned i vekt. Er 1,62 høy, 82 kg. Har dårlige erfaringer fra tidligere ang telling av kalorier og veie mat (anorexia)  er ikke slik som orker 5-6 måltider om dagen. Håper noen seriøse har tips :) går opptil 1 mil om dagen, på forhånd takk ❤️

1) Økte aktivitetsnivået.2) Ikke drikke kaloridrikke, brus, juice, energidrikk. Drinker og alkohol er smekkfullt av tomme kalorier. 3)Spis mest mulig ren mat. 4)  Begrens sauser, fritert mat, oljer, smør, majones, kaker og snop. 5) ta til deg mat a la en porsjon. Ikke fyll på fordi det føles godt å spise eller fordi du vil spise bort uro og negative følelser. 

Anonymkode: ee28a...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1) Økte aktivitetsnivået.2) Ikke drikke kaloridrikke, brus, juice, energidrikk. Drinker og alkohol er smekkfullt av tomme kalorier. 3)Spis mest mulig ren mat. 4)  Begrens sauser, fritert mat, oljer, smør, majones, kaker og snop. 5) ta til deg mat a la en porsjon. Ikke fyll på fordi det føles godt å spise eller fordi du vil spise bort uro og negative følelser. 

Anonymkode: ee28a...784

Går 1 mil om dagen. Spiser lavkarbo og da blir det en del majones og smør osv. Drikker ikke sukkerbrus, ikke alkohol osv

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Deler mine erfaringer fra tiden før bryllupet mitt. Hadde kjøpt en brukt brudekjole som var litt stram, så målet var å stramme opp kroppen selv. Er 168cm, veide 65 kg før tiltakene, og like før bryllupet veide jeg 55 kg (circa 6 måneder varighet).

•Kostholdet handlet mest om proteiner, grove kornprodukter og grønnsaker. Egg til frokost og kvelds, makrell i tomat eller tunfisk på grovbrød til lunsj, og middag med fisk eller kylling hvor minst halve tallerken var grønnsaker. Jeg er ikke kreativ på kjøkkenet, og maten skulle være sjappe og enkle å lage. Krydring ble derimot litt mer interessant 

• Intervalltrening 1 gang ukentlig (20min oppvarming og 4x4 i circa i3 sone, 2 min pause mellom dragene), styrketrening 2 ganger i uken (1 dag kjerne, 1 dag bein), 1 rolig langtur i helgene.

Anonymkode: 4ad95...5a8

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis to rug knekkebrød til frokost 

Spis to rug brødskiver på jobb 

-pålegg egg som metter, salat, kalkun, leverpostei etc. Ikke ost, majones, fet salami osv. Rug er bevist funker for vektnedgang 

Eller dropp frokost eller lunsj og spis en porsjon havregrøt til en av disse måltidene. Ikke med vanlig sukker men med kalorifritt Sukkr (eget merke fås kjøpt på tights.no) 

Spis kun en gang etter du er hjemme fra jobb, enten middag eller kvelds. Unngå pasta og pizza

Unngå brus og godteri og potetgull - alltid! Ikke unn deg i helgene 

Anonymkode: 1e4bd...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spis to rug knekkebrød til frokost 

Spis to rug brødskiver på jobb 

-pålegg egg som metter, salat, kalkun, leverpostei etc. Ikke ost, majones, fet salami osv. Rug er bevist funker for vektnedgang 

Eller dropp frokost eller lunsj og spis en porsjon havregrøt til en av disse måltidene. Ikke med vanlig sukker men med kalorifritt Sukkr (eget merke fås kjøpt på tights.no) 

Spis kun en gang etter du er hjemme fra jobb, enten middag eller kvelds. Unngå pasta og pizza

Unngå brus og godteri og potetgull - alltid! Ikke unn deg i helgene 

Anonymkode: 1e4bd...af1

Jeg spiser ikke knekkebrød /brød, jeg spiser lavkarbo pga jeg har pcos og må styre mest mulig unna karbo 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Deler mine erfaringer fra tiden før bryllupet mitt. Hadde kjøpt en brukt brudekjole som var litt stram, så målet var å stramme opp kroppen selv. Er 168cm, veide 65 kg før tiltakene, og like før bryllupet veide jeg 55 kg (circa 6 måneder varighet).

•Kostholdet handlet mest om proteiner, grove kornprodukter og grønnsaker. Egg til frokost og kvelds, makrell i tomat eller tunfisk på grovbrød til lunsj, og middag med fisk eller kylling hvor minst halve tallerken var grønnsaker. Jeg er ikke kreativ på kjøkkenet, og maten skulle være sjappe og enkle å lage. Krydring ble derimot litt mer interessant 

• Intervalltrening 1 gang ukentlig (20min oppvarming og 4x4 i circa i3 sone, 2 min pause mellom dragene), styrketrening 2 ganger i uken (1 dag kjerne, 1 dag bein), 1 rolig langtur i helgene.

Anonymkode: 4ad95...5a8

Takk for tips ❤️ jeg har dessverre ikke 6 mnd til rådighet med å gå ned en del, og bør spise lavkarbo pga pcos 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Går 1 mil om dagen. Spiser lavkarbo og da blir det en del majones og smør osv. Drikker ikke sukkerbrus, ikke alkohol osv

Hvorfor må du spise lavkarbo da? Det er jo ikke sunt. 

Anonymkode: 0feef...934

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, å gå en mil om dagen kan kanskje være litt voldsomt? Om det ikke er til og fra jobb, da er det jo praktisk 😁

Hva med å tilføre styrketrening? Veldig bra for regulering av blodsukker

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må du spise lavkarbo da? Det er jo ikke sunt. 

Fordokeg har pcos, hvorfor er ikke lavkarbo sunt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
klarinetta skrev (2 minutter siden):

Forresten, å gå en mil om dagen kan kanskje være litt voldsomt? Om det ikke er til og fra jobb, da er det jo praktisk 😁

Hva med å tilføre styrketrening? Veldig bra for regulering av blodsukker

Har blitt en vane da jeg elsker å gå tur. Har trent styrke før, men gikk bare opp i vekt av det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har pcos, glemte skrive det så holder meg unna brød, poteter osv. Jeg kommer ikke til å telle kalorier da 

Går du på noen medisiner/tilskudd som hjelper mot PCOSen? PCOS kan ødelegge utrolig mye for vekt/forbrenning/vektnedgang og ikke minst sult/generelt matsug. Jeg går på Metformin og nå nylig begynt på Wegovy. Jeg er fornøyd med virkningen der. Jeg går ned i vekt. Føler meg mett og rolig, uten søtsug o.l. Teller heller ikke kalorier pga. forstyrret forhold til mat.

Anonymkode: 5049c...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordokeg har pcos, hvorfor er ikke lavkarbo sunt? 

Du får ikke mindre pcos av lavkarbo. Å normalisere vekta er dog heldig for pcos. 

Mat med mye mettet fett er uheldig for hjertet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har blitt en vane da jeg elsker å gå tur. Har trent styrke før, men gikk bare opp i vekt av det 

Hvor lenge forsøkte du å trene styrke da? Enn går som regel opp i vekt av å trene styrke i starten fordi man bygger muskler. Ettervært stabiliserer det seg og det er da vektnedgang kommer. Det kan ta 2-3 mnd før den effekten kommer. Styrketrening gir høyere forbrenning.

Du burde kjøre et treningsopplegg bestående både av kondinasjon og styrke. Gå feks 3 dager i uka på tur, men en 45 min - 1 t holder per gang. Bytt gjerne ut en av disse med feks annen type kondisjonstrening, feks svømming/jogging.  2 - 3 dager i uka trener du styrke. Du kan feks varme opp med å gå eller sykle en 15 - 20 min (konfirmasjons trening), og etterpå gjør du ulike styrkeøvelser i 35 - 40 min tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt til lettprodukter

Bytt brød med knekkebrød.

Gå litt feks 1x3 km eller 2x2 km hver dag

Bruk kostholdverktøyet.no

Hvis ikke du liker knekkebrød prøv proteinrudstykker.

Anonymkode: 5f1aa...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når man trener styrke kan man ikke se på vekta, det handler som du sikkert nok vet veldig godt - om at muskler veier mer enn fett - MEN de tar mindre plass. Og de sørger for høyere basalmetabolisme hele døgnet. Og styrker beinbygningen. Og øker resistens. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg kuttet ut kveldsmat og spiser ellers 2 skiver til frokost og 2 til kunch. Middag ca kl 17. Gikk ned 0,5 kg i uka. Jeg er 168 cm høy og veier nå 63,5 kg. Så lenge jeg ligger under 65 kg er jeg fornøyd. 

Anonymkode: f58cc...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei ❤️ kvinne på 39 som trenger ned i vekt. Er 1,62 høy, 82 kg. Har dårlige erfaringer fra tidligere ang telling av kalorier og veie mat (anorexia)  er ikke slik som orker 5-6 måltider om dagen. Håper noen seriøse har tips :) går opptil 1 mil om dagen, på forhånd takk ❤️

Vet du hva som er bra for kroppen? Hvis ikke anbefaler jeg rådgivning hos en ernæringsspesialist. Vet du hva som er bra av trening? Hvis ikke er noen runder PT ved et treningssenter en god investering. Skaff kunnskap om hva kroppen din trenger for å ha det bra! Og deretter: bli den som sørger for å ta best mulig vare på kroppen din. Det er veien til varig vektnedgang. Du må definere deg selv på nytt😊 Fullt mulig! Det handler ikke om vekt, men om å ta vare på seg selv. Vektnedgangen blir bare en naturlig konsekvens. Det er dit du vil, for der kan man også bli :) 

Anonymkode: 0fdfa...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bytt til lettprodukter

Bytt brød med knekkebrød.

Gå litt feks 1x3 km eller 2x2 km hver dag

Bruk kostholdverktøyet.no

Hvis ikke du liker knekkebrød prøv proteinrudstykker.

Anonymkode: 5f1aa...ed1

Som jeg har skrevet flere ganger, jeg har pcos og spiser lavkarbo 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg kuttet ut kveldsmat og spiser ellers 2 skiver til frokost og 2 til kunch. Middag ca kl 17. Gikk ned 0,5 kg i uka. Jeg er 168 cm høy og veier nå 63,5 kg. Så lenge jeg ligger under 65 kg er jeg fornøyd. 

Anonymkode: f58cc...4a1

Så flink :) jeg spiser ikke brød osv jeg da 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...