Gå til innhold

Trenger litt seriøse tips til å ned i vekt uten å telle kalorier og veie mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ❤️ kvinne på 39 som trenger ned i vekt. Er 1,62 høy, 82 kg. Har dårlige erfaringer fra tidligere ang telling av kalorier og veie mat (anorexia)  er ikke slik som orker 5-6 måltider om dagen. Håper noen seriøse har tips :) går opptil 1 mil om dagen, på forhånd takk ❤️

Anonymkode: 7ee39...bb4

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar utgangpunkt i maten jeg bruker spise og bare begrenser den. 

F.eks: bruker jeg spise 2 skiver til kvelds. Nå ønsker jeg gå ned i vekt og spiser én skive og tar heller en frukt i tillegg om en skive blir knapt. Jeg begrenser også kalorier i drikke. Jeg kutter ikke i alle måltider, men kutter her og der og bruker badevekten og sultfølelsen til å regulere at jeg spiser nok til å ikke gå sulten og lite nok til å gå ned noe fra uke til uke. 

Anonymkode: 0feef...934

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei ❤️ kvinne på 39 som trenger ned i vekt. Er 1,62 høy, 82 kg. Har dårlige erfaringer fra tidligere ang telling av kalorier og veie mat (anorexia)  er ikke slik som orker 5-6 måltider om dagen. Håper noen seriøse har tips :) går opptil 1 mil om dagen, på forhånd takk ❤️

Marit Kolby

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å gi råd når man ikke vet noe om kostholdet ditt.
Det første du må gjøre er vel å gå noen runder med deg selv og finne ut hva det er som er akkurat ditt problem, det som gjør at du veier for mye. Hvis du går en mil hver dag er du jo mer aktiv enn veldig mange, så det er nok ikke mangel på aktivitet som er problemet ditt (det er det for de færreste da det er kostholdet som teller mest).

Hvordan er porsjonene dine? Stopper du å spise når du er passe mett eller spiser du til du er stappmett? Døyver du følelser med mat eller snop/snacks? Hva er ditt største problem; mat eller godis/snacks? Spiser du mye prosessert eller delvis prosessert mat, eller lager du mest mat selv fra grunnen av? "Glemmer" du å spise hele dagen for så å spise alt for mye når du endelig spiser? Er du en "secret eater" som spiser litt ekstra mat eller snop/snacks som bare blir avglemt i kaloriregnskapet? Eller får du i deg alt for mange kalorier gjennom drikke, fordi du glemmer at drikke også kan bidra med overraskende mange kalorier?
Hvis du klarer å være ærlig med deg selv og finne ut hva som er din utfordring, så finner du også løsningen.

Anonymkode: 671ad...626

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Spis ketogent kosthold

Anonymkode: 806a2...2f2

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spis ketogent kosthold

Anonymkode: 806a2...2f2

Kan ikke leve på kerogent hele livet, hilsen TS

• Liker 3
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det første du må gjøre er vel å gå noen runder med deg selv og finne ut hva det er som er akkurat ditt problem, det som gjør at du veier for mye. Hvis du går en mil hver dag er du jo mer aktiv enn veldig mange, så det er nok ikke mangel på aktivitet som er problemet ditt (det er det for de færreste da det er kostholdet som teller mest).

Hvordan er porsjonene dine? Stopper du å spise når du er passe mett eller spiser du til du er stappmett? Døyver du følelser med mat eller snop/snacks? Hva er ditt største problem; mat eller godis/snacks? Spiser du mye prosessert eller delvis prosessert mat, eller lager du mest mat selv fra grunnen av? "Glemmer" du å spise hele dagen for så å spise alt for mye når du endelig spiser? Er du en "secret eater" som spiser litt ekstra mat eller snop/snacks som bare blir avglemt i kaloriregnskapet? Eller får du i deg alt for mange kalorier gjennom drikke, fordi du glemmer at drikke også kan bidra med overraskende mange kalorier?
Hvis du klarer å være ærlig med deg selv og finne ut hva som er din utfordring, så finner du også løsningen.

Dette. Vektnedgang er ren psykologi. Hvis du er 162 cm høy så trenger du neppe mer 1500 kcal om dagen. Moren min er like høy som deg. Hun spiser en brødskive til frokost, en brødskive til lunsj, 2 poteter og 2 kjøttkaker til middag og en brødskive til kvelds. Det er alt hun trenger for å opprettholde sine 60 kg. Poenget er at man må spise med fornuften, ikke med følelsene. Det er ikke farlig å være litt sulten. Men at det er sjukt vanskelig? Jepp....

Anonymkode: de7e5...3b7

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som regel småspist men i tunge perioder noen utskeielser. Spiste lavkarbo en periode hvor jeg spiste lunsj kl 12 og middag kl 18, det fungerte men blir litt matlei. Jeg er ikke slik at jeg spiser svære måltider 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette. Vektnedgang er ren psykologi. Hvis du er 162 cm høy så trenger du neppe mer 1500 kcal om dagen. Moren min er like høy som deg. Hun spiser en brødskive til frokost, en brødskive til lunsj, 2 poteter og 2 kjøttkaker til middag og en brødskive til kvelds. Det er alt hun trenger for å opprettholde sine 60 kg. Poenget er at man må spise med fornuften, ikke med følelsene. Det er ikke farlig å være litt sulten. Men at det er sjukt vanskelig? Jepp....

Anonymkode: de7e5...3b7

Jeg har pcos, glemte skrive det så holder meg unna brød, poteter osv. Jeg kommer ikke til å telle kalorier da 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke slanke meg, men klarer å fokusere på at hvert måltid skal være sunt. Selvsagt er det noen måltider som blir litt usunne, men i all hovedsak klarer jeg å spise sunt. Tenker «talriksmodellen» når jeg lager måltider. 

Budskapet er: prøv å gjøre det enkelt med så få regler som mulig. Legg til en grønnsak i alle måltider, så blir det mindre plass til det som er kaloririkt. 

Lykke til:-) 

PS! Jeg trenger også å gå ned litt…😝

Anonymkode: d9773...b04

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I bunn og grunn handler det om kalorier inn og kalorier ut.

Du trenger ikke telle kalorier og veie mat.

Hvor tror du kaloriene dine kommer fra?

Er det store porsjoner? Er det usunn mat? Mye sukker/godteri? Cola, o.l. drikker? 

Hvordan er forbrenningen - trener du noe?

Den enkleste måten er å redusere størrelsen på porsjonene hvis de er store.

Noen har allerede nevnt dette med spiser du 2 brødskiver til kveldsmat, spis bare 1. Da har du allerede halvert kaloriene kun på det ene måltidet. 

En annen enkel måte er å erstatte matprodukter med magrere alternativer. 

Eventuelt å redusere mengdene ris, pasta og poteter.

Hvis du vil score dobbelt så kan du øke kaloriforbruket med en aktivitet du trives med. Liker du å sykle? Jogge? Gå lange turer i naturen? Finn noe du liker og trives med. En venninne av meg satt det som mål å gå opp og ned trappa i eget hus 500 ganger i løpet av døgnet, altså 250 opp og 250 ned. Det er en fin trening og du blir andpusten også :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke slanke meg, men klarer å fokusere på at hvert måltid skal være sunt. Selvsagt er det noen måltider som blir litt usunne, men i all hovedsak klarer jeg å spise sunt. Tenker «talriksmodellen» når jeg lager måltider. 

Budskapet er: prøv å gjøre det enkelt med så få regler som mulig. Legg til en grønnsak i alle måltider, så blir det mindre plass til det som er kaloririkt. 

Lykke til:-) 

PS! Jeg trenger også å gå ned litt…😝

Anonymkode: d9773...b04

Tusen takk ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som regel småspist men i tunge perioder noen utskeielser. Spiste lavkarbo en periode hvor jeg spiste lunsj kl 12 og middag kl 18, det fungerte men blir litt matlei. Jeg er ikke slik at jeg spiser svære måltider 

Det høres jo ut som en grei måltidsstrategi. Å bli matlei, derimot, er jo et helt annet tema.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kommer ikke utenom å se nøye på hva du spiser, hvor mye du spiser og hvor ofte du skeier ut. Om ikke du teller kalorier så bør du starte med en matdagbok der du er kjempenøye på å skrive ned ALT, til og med de ekstra bitene/ingrediensene som forsvant i munnen mens du laget mat.
Jeg skjønner det er vanskelig når du har tidligere erfaring med spiseforstyrrelse, men vektnedgang uten en grundig bevisstgjøring på egne vaner og uvaner er vanskelig.

Du har jo også pcos, noe som kan forpurre vektnedgangen din litt ekstra også. Det er ikke umulig å gå ned i vekt med pcos, men det kan kreve mer. Kanskje du kan drøfte dette med legen din?

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

I bunn og grunn handler det om kalorier inn og kalorier ut.

Du trenger ikke telle kalorier og veie mat.

Hvor tror du kaloriene dine kommer fra?

Er det store porsjoner? Er det usunn mat? Mye sukker/godteri? Cola, o.l. drikker? 

Hvordan er forbrenningen - trener du noe?

Den enkleste måten er å redusere størrelsen på porsjonene hvis de er store.

Noen har allerede nevnt dette med spiser du 2 brødskiver til kveldsmat, spis bare 1. Da har du allerede halvert kaloriene kun på det ene måltidet. 

En annen enkel måte er å erstatte matprodukter med magrere alternativer. 

Eventuelt å redusere mengdene ris, pasta og poteter.

Hvis du vil score dobbelt så kan du øke kaloriforbruket med en aktivitet du trives med. Liker du å sykle? Jogge? Gå lange turer i naturen? Finn noe du liker og trives med. En venninne av meg satt det som mål å gå opp og ned trappa i eget hus 500 ganger i løpet av døgnet, altså 250 opp og 250 ned. Det er en fin trening og du blir andpusten også :)

Akkurat for øyeblikket spiser jeg lavkarbo så ikke noe magre produkter, spiser som regel røkt laks og eggerøre til lunsj kl 12 og salat med kylling osv til middag, men begynner bli matlei. Drikker ikke sukkerbrus, ha trener, går ca 1 mil daglig 

AnonymBruker
Skrevet

Da bør du kjøpe boka til Marit Kolby. Du kan også begynne med å sjekke ut Insta-kontoen hennes og søke opp de podcastene hun har deltatt i. 

Resultatet for meg (45 år), er en smal midje (noe jeg hadde gitt opp for mange år siden), slank figur, spiser hva jeg vil (så lenge det ikke er ultraprossesert) og teller aldri kalorier. Er superfornøyd!

Anonymkode: d588a...29d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ikke utenom å se nøye på hva du spiser, hvor mye du spiser og hvor ofte du skeier ut. Om ikke du teller kalorier så bør du starte med en matdagbok der du er kjempenøye på å skrive ned ALT, til og med de ekstra bitene/ingrediensene som forsvant i munnen mens du laget mat.
Jeg skjønner det er vanskelig når du har tidligere erfaring med spiseforstyrrelse, men vektnedgang uten en grundig bevisstgjøring på egne vaner og uvaner er vanskelig.

Du har jo også pcos, noe som kan forpurre vektnedgangen din litt ekstra også. Det er ikke umulig å gå ned i vekt med pcos, men det kan kreve mer. Kanskje du kan drøfte dette med legen din?

Takk for fint tips ❤️ legen min er bare ut i permisjon dessverre så bare vikarer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat for øyeblikket spiser jeg lavkarbo så ikke noe magre produkter, spiser som regel røkt laks og eggerøre til lunsj kl 12 og salat med kylling osv til middag, men begynner bli matlei. Drikker ikke sukkerbrus, ha trener, går ca 1 mil daglig 

Fungerer lavkarbo da?

Hvis ikke, kan det være at du spiser for mange kalorier.

Man går ikke end av å spise lavkarbo, men av å gå med kalorunderskudd.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har pcos, glemte skrive det så holder meg unna brød, poteter osv. Jeg kommer ikke til å telle kalorier da 

Pcos er linket til blodsukker, du vet visst dette siden du har kuttet ut dette.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Fungerer lavkarbo da?

Hvis ikke, kan det være at du spiser for mange kalorier.

Man går ikke end av å spise lavkarbo, men av å gå med kalorunderskudd.

Det gjorde det men har hatt en litt tung periode siste tiden så sklidd veldig ut. Da jeg spiste lavkarbo spiste jeg 3 skiver røkt laks og eggerøre av 2-3 egg til lunsj og kyllingsalat til middag med egg og mye grønt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...