AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Må bare få ut dette... Jeg har en venninne jeg har kjent i mange år, helt siden ungdomsskolen - og vi er begge i 30 årene nå. Vi kjenner hverandre ganske godt, eneste forskjellen på oss er at hun er litt mer "kald" følelsesmessig enn meg, så det har vært flere ganger i vennskapet hvor jeg har følt at jeg må være en god venn ovenfor henne, mens hun ikke trenger å gi så mye tilbake, om det gir mening. Men hun har fortsatt vært bestevenninnen min nå i snart 15 år, så at ting ble sånn som dette hadde jeg ikke forventet... Etter at jeg fortalte henne for noen uker siden at jeg er gravid (ca 3 mnd på vei) så har hun bare kuttet meg ut av livet sitt, eller rettere sagt; hun oppdaterer meg på at hun heler bare møter andre enn meg, og det er det. Jeg har full forståelse for at jeg ikke kan bli invitert med på alt mulig nå som jeg er gravid, hvor kjipt det sikkert er for henne å skulle dra på en quiz, fest eller noe annet som innebærer at folk tar seg noen øl, men hun spør meg aldri om å møtes - og sist jeg spurte så hadde hun bare planer med en annen venninne. Jeg syns dette er sårt, når jeg alltid har vært der for henne i vanskelige tider og situasjoner, og alltid pratet med henne om ting, støttet henne, og nå som jeg er gravid så "eksisterer" jeg ikke lengre i hennes verden. VI har begge to få venninner, det vil si at vi har 2-3 andre venninner vi kjenner og møter iblant - men nå har hun heler byttet meg ut med en venninne som hun til og med har luftet til meg flere ganger at hun får så angst av å være rundt, at denne venninnen er en person som bare kan bli kjempe sint på henne og gi henne såkalt silent treatment i flere dager (eller uker) om hun ikke danser etter hennes pipe... Jeg skjønner ingenting. Er det noen flere her som har opplevd å bli enten byttet ut eller bare merket at en nær venninne har sluttet å spørre om å møtes eller i det hele tatt vise noen form for interesse? De få andre venninne jeg har er jeg ikke like "nær" som henne, så jeg syns dette gjør vondt, føler meg skuffa og nedfor... Anonymkode: c9816...eca 2
Anonym28 Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Jeg skjønner at du er skuffet, men når man har kjent hverandre så lenge og er så nære er det det beste å bare fortelle henne akkurat hva du føler så snart som mulig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 Du kan virke litt selvsentrert? Og om dere er så gode veninner så må dere kommunisere, spør henne om hun har det bra? Kan det være hun også ønsker å bli gravid, og derfor synes det er vanskelig? Anonymkode: 595c1...621 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Kan være hun også ønsker å være på en plass i livet du er, men ikke får det til? Snakker du mye om graviditeten osv med henne? Anonymkode: f091d...fa9 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 Kanskje hun er litt sjalu for at du er gravid. Anonymkode: a81ae...82b 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #6 Skrevet 6. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan virke litt selvsentrert? Og om dere er så gode veninner så må dere kommunisere, spør henne om hun har det bra? Kan det være hun også ønsker å bli gravid, og derfor synes det er vanskelig? Anonymkode: 595c1...621 Så typisk kg kommentarer, kaller ts for selvsentrert. Hun virker virkelig ikke selvsentrert. Anonymkode: 123d6...257 4
Gjest Terrameta Skrevet 6. april 2023 #7 Skrevet 6. april 2023 Er hun venner med andre folk som har barn da? Mange gidder ikke henge med foreldre da det gjerne er hele personligheten deres
AprilLudgate Skrevet 6. april 2023 #8 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan virke litt selvsentrert? Og om dere er så gode veninner så må dere kommunisere, spør henne om hun har det bra? Kan det være hun også ønsker å bli gravid, og derfor synes det er vanskelig? Anonymkode: 595c1...621 TS fremstår ikke selvsentrert i det hele tatt. TS: Dette hadde jeg tatt som en sjanse til å bare dumpe henne rett og slett. Hun er en skikkelig dårlig venn 🤷♀️ 1 1
klarinetta Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 Virker som et bittelitt enspora vennskap? Men du skriver også at du synes du har gitt mer enn henne. Hva om hun bare har vært ærlig? Det er ikke hennes natur å gi masse tilbake. Å holde regnskap, er veldig giftig. Hun er som hun er. Om du tenker det er verdt det, så prøv å snakk med henne om at dere er på veldig ulike steder i livet akkurat nå, men gjerne vil treffe henne / dem på kafé etc (eller hva det nå er) likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #10 Skrevet 6. april 2023 Terrameta skrev (2 minutter siden): Er hun venner med andre folk som har barn da? Mange gidder ikke henge med foreldre da det gjerne er hele personligheten deres TS har jo ikke enda blitt mor da... Så hun må vel enda ha litt personlighet igjen. Den forsvinner nok i ammetåka og lite søvn snart, men det er en annen historie. TS; send en melding og spør om dere ikke skal ta en kaffe latte sammen på cafe, at du spanderer og si at du saaaavner henne med et stort smil. Det greier hun ikke å avslå Så føler du deg litt fram. Du blir valgt vekk på lørdager og andre festdager, men jeg er sikker på at dere kan ta en kaffe og le litt sammen ellers. Obs, Ikke snakk om graviditeten mer enn 3 minutter. Det er ingenting som er så kjedelig som å høre på en gravid dame legge ut om ting, eller en som har fått barn- hvis du ikke har det selv. Anonymkode: 099e3...417 2
klarinetta Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS har jo ikke enda blitt mor da... Så hun må vel enda ha litt personlighet igjen. Den forsvinner nok i ammetåka og lite søvn snart, men det er en annen historie. TS; send en melding og spør om dere ikke skal ta en kaffe latte sammen på cafe, at du spanderer og si at du saaaavner henne med et stort smil. Det greier hun ikke å avslå Så føler du deg litt fram. Du blir valgt vekk på lørdager og andre festdager, men jeg er sikker på at dere kan ta en kaffe og le litt sammen ellers. Obs, Ikke snakk om graviditeten mer enn 3 minutter. Det er ingenting som er så kjedelig som å høre på en gravid dame legge ut om ting, eller en som har fått barn- hvis du ikke har det selv. Anonymkode: 099e3...417 Til dels enig - man bør ikke kuppe hele cafebesøket med å snakke om sin egen mage, men gode venninner skal da være der gjennom flere livsløp, og kan de ikke tåle at én er i en helt ny situasjon (for henne), og derfor kanskje har behov for å dele hvordan hun har det, så er det vel et, som jeg skrev over, enspora vennskap. Endret 6. april 2023 av klarinetta 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 Jeg har alltid ønsket meg barn. Men for et par år siden, da jeg var i starten av 30-årene, var jeg i et skrantende forhold med en mann som ikke viste om han ønsket seg barn eller ikke. Det var så vondt og sårt. Orket ikke høre om andres graviditeter. Og kunne finne på å blokkere bekjente fra fb da de publiserte at de var blitt gravide/fått barn. Det var en svært vond periode av livet mitt. Og hvis min nærmeste venninne hadde blitt gravid så aner jeg ikke hva jeg ville gjort. Sikkert blitt glad på hennes vegne, men shit så vondt det ville føltes også. Tror ikke jeg ville taklet å ha henne så nært i livet mitt da. Kan det tenkes at din venninne går rundt med lignende tanker og følelser? Nå som jeg er sammen med en annen mann og vi planlegger barn sammen, så er jeg en helt annen person. Ville ikke tenkt tanken på å "dumpe" venninner av samme grunn. Anonymkode: d62af...172 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 Hei, ts her Må bare skrive med her at venninnen min absolutt ikke ønsker seg barn, det er noe hun har sagt flere ganger, så på den måten vet jeg at jeg ikke har gjort henne sjalu eller noe vondt, men det går mer på at det virker som hun har mistet all interesse av å være med meg, noe som er rart når vi har møttes så mye før, og rett etter at jeg forteller henne (ca 3-4 uker siden) at jeg er gravid, så bare melder hun seg helt ut av vennskapet og gir meg heler bare oppdateringer på alt hun gjør med alle andre... Jeg syns det er rart at hun feks ikke kan gå på cafe med meg lenger? Fester, quiz osv skjønner jeg, siden det verken er så gøy for meg eller henne at jeg ikke kan drikke... Og jeg syns det er vanskelig å ta dette opp med henne personlig siden hun kan bli så "kald", men jeg vet at jeg absolutt burde ha klart å gjort det. Jeg har ikke snakket noe om graviditeten eller noe rundt det å få barn med henne, kun sagt at jeg er gravid, så jeg har heler ikke pratet bare om det, kan virke som hun ikke har "bruk" for meg lengre? Anonymkode: c9816...eca
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Må bare skrive med her at venninnen min absolutt ikke ønsker seg barn, Her ligger sikkert grunnen... Hun føler seg nok forrådt fordi du velger annerledes. Mitt tips er uansett å finne venner med barn. Bli med i barselgruppe! Anonymkode: 32129...ed8 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Du kan virke litt selvsentrert? Og om dere er så gode veninner så må dere kommunisere, spør henne om hun har det bra? Kan det være hun også ønsker å bli gravid, og derfor synes det er vanskelig? Anonymkode: 595c1...621 Jeg har prøvd å spørre henne hvordan hun har det, hvilke planer hun har nå i påsken, hvordan det går på den og den måten med forskjellige ting - men føler ikke at det "hjelper", hun ønsker seg ikke barn - så kan jo kanskje være derfor som en nevnte over her ts Anonymkode: c9816...eca
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her ligger sikkert grunnen... Hun føler seg nok forrådt fordi du velger annerledes. Mitt tips er uansett å finne venner med barn. Bli med i barselgruppe! Anonymkode: 32129...ed8 Det kan virke sånn på en måte... Som om hun nå heler må kutte meg ut og prioritere de hun kjenner som ikke har eller skal ha barn, jeg har jo ingen barn fra før av og gledet meg sånn til å fortelle henne denne nyheten, virker ikke som hun tok det så bra - men det er kanskje lurt at jeg også blir kjent med nye gjennom en barselgruppe på fb ts Anonymkode: c9816...eca
klarinetta Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan virke sånn på en måte... Som om hun nå heler må kutte meg ut og prioritere de hun kjenner som ikke har eller skal ha barn, jeg har jo ingen barn fra før av og gledet meg sånn til å fortelle henne denne nyheten, virker ikke som hun tok det så bra - men det er kanskje lurt at jeg også blir kjent med nye gjennom en barselgruppe på fb ts Anonymkode: c9816...eca Hvis hun ikke kan glede seg på vegne av en annen, er hun selvsentrert og smålig. Skjønner det er kjipt, men hun kan nok ikke gi deg det du ønsker i et vennskap. Synd, men det er en tid for alt. Ikke la dette blokkere deg, det hjelper ikke å gruble mer. Forresten: Gratulerer så mye med bebis i magen ❤ 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 klarinetta skrev (10 minutter siden): Hvis hun ikke kan glede seg på vegne av en annen, er hun selvsentrert og smålig. Skjønner det er kjipt, men hun kan nok ikke gi deg det du ønsker i et vennskap. Synd, men det er en tid for alt. Ikke la dette blokkere deg, det hjelper ikke å gruble mer. Forresten: Gratulerer så mye med bebis i magen ❤ Veldig godt poeng... hjertelig takk🥰 ts Anonymkode: c9816...eca
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #19 Skrevet 6. april 2023 Eg kan bidra med ein anna vinkel, som kanskje er litt vanskelig å forstå. Har ho opplevd at andre gravide venninner (evt etter barna er født) ikkje har tid til ho? Eg opplevde det med såpass mange av mine venner, at når ei av dei fortsatt hadde tid til meg etter barn, vart eg overraska! Eg seier ikkje at det gjer det greit, men det kan vere ein måte å beskytte seg sjølv frå å bli avvist... I staden for å vente på at du avviser ho, så avviser ho ubevisst deg? Anonymkode: 0b57e...247 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå