Gå til innhold

Er det noen som har erfaringer med å ta østrogen

MammaMums

Anbefalte innlegg

og som kunne tenke seg å dele? Jeg startet med Lenzetto som skal sprayes på armen en gang om dagen. Dette har jeg holdt på med i tre uker nå, og merker at humøret er jevnere, begynt å bli litt blidere igjen. Jeg sover bedre om nettene, og jeg har ikke hetetokter heller.

Derimot er jeg øm som bare det i brystene, noen andre som har kjent på dette? Går det over? 
Håper spent på å høre om andres erfaringer, da dette er en helt ny reise for meg🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har brukt Lenzetto i ca ett år. Meget fornøyd. Humøret er bedre og søvnen likså. Begynte med to doser, men gikk nylig over til tre, og brystknoppene er som to blåmerker. Veldig  merkbart. Hadde ikke det da jeg brukte to doser, men satser på at det går seg til.

Anonymkode: 55a8b...a82

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 18.17):

Jeg har brukt Lenzetto i ca ett år. Meget fornøyd. Humøret er bedre og søvnen likså. Begynte med to doser, men gikk nylig over til tre, og brystknoppene er som to blåmerker. Veldig  merkbart. Hadde ikke det da jeg brukte to doser, men satser på at det går seg til.

Så flott å høre at du også er fornøyd - ett år ut i forløpet også👏👏 Hmm, har ikke tenkt tanken på å spørre legen om jeg skalta en eller to doser, hva var grunnen til st du skulle det? 
Au! Hørtes skikkelig følt it det med brystene dine, stakkars😔 Håper det gir seg her, de kjennes tunge og vonde ut på meg- hele loffen, om du skjønner😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde hormonplaster for et år siden. Følte meg mer opplagt og konsentrert, men fikk vannovervekt i pupper og mage, så jeg bare kutta det ut. Melonene er for store fra før, så det var en veldig upraktisk bivirkning.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MammaMums skrev (1 time siden):

Så flott å høre at du også er fornøyd - ett år ut i forløpet også👏👏 Hmm, har ikke tenkt tanken på å spørre legen om jeg skalta en eller to doser, hva var grunnen til st du skulle det? 
Au! Hørtes skikkelig følt it det med brystene dine, stakkars😔 Håper det gir seg her, de kjennes tunge og vonde ut på meg- hele loffen, om du skjønner😅😅

Jeg fikk beskjed om å ta en dose og se hvordan det var og evt ta ekstra dose ved behov eller fast. I går tok jeg to, jeg hadde svetta hele natta og frøs hele dagen. Det gjaldt godt med en ekstra dose (tok morgen og kveld).

Anonymkode: 798cc...155

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

To blåmerker? Er det positivt eller negativt?

Anonymkode: df9b4...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt Activelle østrogentabletter i fire mnd. God virkning mot hetetokter, laber energi, tåkehode og dårlig nattesøvn. Skikkelig ømme bryster i ca 2,5 mnd etter jeg begynte med tablettene. Men nå har det heldigvis gitt seg. 

Anonymkode: 1273c...863

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk vondt i puppene et par måneders tid men det roet seg ned etterhvert. Tar østrogen gele på lårene, og som pille inni skjeden to ganger i uken mot tørrhet, og progesteronpiller 12 dager i strekk hver måned. Håret mitt sluttet å falle ut heldigvis, men jeg sliter fortsatt med søvn. Glemmer ord hele tiden men er muligens litt mer klartenkt. Bor i England.

Anonymkode: 32672...505

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Jeg har begynt på lenzetto,og synes aerola på det ene brystet er rødere enn på det andre,jeg har veldig ulikt størrelse på aerola og brystvorte,samt den ene puppen er størrecenn den andre,men har også merket at rundt knoppen er jeg blå/lilla.ef det en bivirkning av hormonet?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 18.18):

Jeg fikk vondt i puppene et par måneders tid men det roet seg ned etterhvert. Tar østrogen gele på lårene, og som pille inni skjeden to ganger i uken mot tørrhet, og progesteronpiller 12 dager i strekk hver måned. Håret mitt sluttet å falle ut heldigvis, men jeg sliter fortsatt med søvn. Glemmer ord hele tiden men er muligens litt mer klartenkt. Bor i England.

Anonymkode: 32672...505

Hørte at det er flere klinikker i England som spesialiserer seg på overgangsalder plager.

Det har vi ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg er nå litt over 6 mnd ut i forløpet på Lenzetto. 
Jeg har økt til tre spray på vekslesvis arm, etter anbefaling fra Gyn, og har altså ingen bivirkninger lengre. X i taket, og bank i bordet. Ømheten i brystene gikk fort over, og har ingen forandringer på farge eller form på brystvortene. 

jeg er jevn i humøret, hjernetåken er nærmest historie, sover godt og har null hetetokter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 0.00):

Hørte at det er flere klinikker i England som spesialiserer seg på overgangsalder plager.

Det har vi ikke i Norge.

Joda, Google Helena Enger eller Inger Øverlie.

Anonymkode: a0470...b34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt på Novofem, men blir såååå deprimert av de!

Har nettopp startet, og tenkte å prøve å bite tennene sammen i noen uker for å se om det går seg til. Har ikke begynt å få hetetokter eller tørrhet enda, men endel andre signaler på at overgangsalderen nærmer seg. Vondt i alle ledd, tørre øyne, samt at underlivet kjennes mer ut som gummi (nedsatt følsomhet) 

S

Anonymkode: 6e4a8...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaMums skrev (31 minutter siden):

Jeg har økt til tre spray på vekslesvis arm, etter anbefaling fra Gyn, og har altså ingen bivirkninger lengre. X i taket, og bank i bordet. Ømheten i brystene gikk fort over, og har ingen forandringer på farge eller form på brystvortene. 

jeg er jevn i humøret, hjernetåken er nærmest historie, sover godt og har null hetetokter. 

Da har dere hormonspiral i tillegg eller? 
6mnd inn i Lenzetto, og fremdeles på 2 spray. Føler meg mer som vanlig, mer energi og mindre pms-symtpomer. Sexlyst og futiktighet som før. 

Anonymkode: af3c9...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du progesteron i tillegg? 

MammaMums skrev (59 minutter siden):

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har begynt på Novofem, men blir såååå deprimert av de!

Har nettopp startet, og tenkte å prøve å bite tennene sammen i noen uker for å se om det går seg til. Har ikke begynt å få hetetokter eller tørrhet enda, men endel andre signaler på at overgangsalderen nærmer seg. Vondt i alle ledd, tørre øyne, samt at underlivet kjennes mer ut som gummi (nedsatt følsomhet) 

S

Anonymkode: 6e4a8...9d3

Jeg bruker hormonplaster, sequidot, har brukt det nå to uker. Vondt i hodet hele tiden, kvalm, kaster opp, deprimert, lagt på meg to kilo, og har fortsatt hetetokter og søvnproblemer. Er blitt ekstremt trøtt og har fått voldsom hjernetåke - hadde ikke det før jeg startet. Det eneste som kanskje har blitt bedre er leddsmertene. 

Aldri hørt om andre med så mange bivirkninger. 

Anonymkode: 8117f...490

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Majer skrev (På 7.4.2023 den 19.57):

Viktig å passe på når man begynner om man vil redusere risikoen for demens eller øke den. https://edition.cnn.com/2023/04/03/health/alzheimers-hormone-replacement-therapy-wellness/index.html

Baber R, Panay N, Fenton A. 2016 IMS Recommendations on women’s midlife health and menopause hormone therapy. Climacteric. 2016;19(2):109–50. DOI: 10.3109/13697137.2015.1129166

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bruker du progesteron i tillegg? 

Jeg bruker hormonplaster, sequidot, har brukt det nå to uker. Vondt i hodet hele tiden, kvalm, kaster opp, deprimert, lagt på meg to kilo, og har fortsatt hetetokter og søvnproblemer. Er blitt ekstremt trøtt og har fått voldsom hjernetåke - hadde ikke det før jeg startet. Det eneste som kanskje har blitt bedre er leddsmertene. 

Aldri hørt om andre med så mange bivirkninger. 

Jeg begynte med Vagifem i sommer og ble kvalm, hodepine og smerter i brystet og armen.

Jeg endte på legevakten og de trodde jeg fikk hjerteinfarkt eller blodpropp og fikk beskjed om å slutte med én gang!

Etter en uke uten Vagifem var disse bivirkningene borte, så jeg tåler ikke østrogen desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da har dere hormonspiral i tillegg eller? 
6mnd inn i Lenzetto, og fremdeles på 2 spray. Føler meg mer som vanlig, mer energi og mindre pms-symtpomer. Sexlyst og futiktighet som før. 

Anonymkode: af3c9...3c3

Jeg har operert ut livmor og egglederne, så her er det bare østrogen som trengs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
MammaMums skrev (På 29.10.2023 den 18.04):

Hadde du mye bivirkninger i starten ?, eg er på dag 10 med spray og eg oppblåst , menssmerter,  svetter og sover dårligere . Lurer på om dette går over eller om eg bare skal kutte ut å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...