AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Del Skrevet 6. april 2023 Hei. Forholdet går mot slutten. Derfor noen spørsmål om hus. Jeg ønsker å overta huset vårt. Men usikker på om det er mulig, skal undersøke over påske. Vi kjøpte for 1,5 år siden for 2,5 mill. Vi hadde ingen egenkapital, men fikk det via Husbanken. Vi har med andre ord ikke nedbetalt så mye på lånet.. Jeg har alminnelig inntekt på ca 500 000 i året. Jeg har ca 130 000 på sparekonto. Regnet på dette og jeg klarer fint å håndtere lånet og alt det medfølger. Men vet at det ikke alltid er nok. Så to spørsmål. Det første: Hva skal til for at jeg får kjøpt ut eksen? Går det fint slik det er? Trenger jeg medlåntaker f.eks? Eller noe annet? Eller er det umulig? Det andre: Hvis det er mulig, får jeg fremdeles beholde fastrenten vi har, eller må jeg over på flytende? Takk for alle svar på forhånd! Anonymkode: 8990f...0f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Del Skrevet 6. april 2023 Du må i hvert fall ha medlåntaker. Hvordan har du egentlig regnet på det i forhold til at du mener at du fint greier alle utgifter? Du kan ikke uten videre regne med å få overta lånet fra husbanken. Rentene går stadig oppover, det samme prisene på alt annet. Et hus krever også vedlikehold og reparasjoner osv osv. Kan du vise regnestykket du går ut fra? Anonymkode: 60248...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Del Skrevet 6. april 2023 Hvor mye gjeld har dere på huset da? Du vil trenge 375000kr totalt i egenkapital. Det vil si at etter du har kjøpt han ut, og hvis vi forutsetter at huset fortsatt er 2.5 mill, så kan du maks sitte med 2 125 000 kr i gjeld. Så skal jo også banken vurdere betjeningsevnen din og slikt. Anonymkode: 425a6...60c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 6. april 2023 #4 Del Skrevet 6. april 2023 Kan aldri tenke meg at banken setter seg på bakbeina her. Du har råd til å overta hele lånet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Del Skrevet 6. april 2023 Er det du som nektet å flytte ut? Har barna 50/50 . Er under utdanning og vil ikke selge? Anonymkode: fe532...f1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. april 2023 #6 Del Skrevet 7. april 2023 Snakk med Husbanken om refinansiering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #7 Del Skrevet 7. april 2023 Vær obs på at samboeren din kan kreve underkursen for fastrentelånet utbetalt. Anonymkode: 14e80...e48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #8 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det du som nektet å flytte ut? Har barna 50/50 . Er under utdanning og vil ikke selge? Anonymkode: fe532...f1f Tror ikke den personen i den andre tråden hadde noe særlig inntekt? Anonymkode: 67a3b...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #9 Del Skrevet 7. april 2023 Andro skrev (19 timer siden): Kan aldri tenke meg at banken setter seg på bakbeina her. Du har råd til å overta hele lånet. Er veldig spent på hvilket grunnlag du vurderer ut ifra når du mener TS får 2,5 mill i lån med inntekt på 500k og hvordan du kommer fram til det 😊 Utdyp gjerne! Anonymkode: e1d8d...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #10 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er veldig spent på hvilket grunnlag du vurderer ut ifra når du mener TS får 2,5 mill i lån med inntekt på 500k og hvordan du kommer fram til det 😊 Utdyp gjerne! Anonymkode: e1d8d...7a1 Ikke meg du siterer, men jeg utdyper gjerne. ts har en inntekt på 500k. Hos banken får man låne 5 gange inntekt. 500kX5=2.500.000. når du allerede eier er bankene mer medgjørlig når det kommer til egenkapital. Her har allerede ts over 100.000 i EK. utdyp gjerne hvorfor du mener det vil være umulig for ts å få lån TS, jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden. Jeg kjøpte ut eksen og fikk dobbelt så høyt lønn i forhold til det jeg i utgangspunktet skulle hatt. Jeg fikk mer enn 5gange inntekt og hadde mindre enn 15 prosent EK , men banken var ekstremt behjelpelige og medgjørlige. Nå noen år senere har huset steget i verdi og jeg har mye mer i egenkapital i huset enn de 15 prosentene jeg manglet den gang. snakk med banken og lykke til Anonymkode: 0c5fe...7f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 7. april 2023 #11 Del Skrevet 7. april 2023 Som vedkommende over sa... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #12 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ikke meg du siterer, men jeg utdyper gjerne. ts har en inntekt på 500k. Hos banken får man låne 5 gange inntekt. 500kX5=2.500.000. når du allerede eier er bankene mer medgjørlig når det kommer til egenkapital. Her har allerede ts over 100.000 i EK. utdyp gjerne hvorfor du mener det vil være umulig for ts å få lån TS, jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden. Jeg kjøpte ut eksen og fikk dobbelt så høyt lønn i forhold til det jeg i utgangspunktet skulle hatt. Jeg fikk mer enn 5gange inntekt og hadde mindre enn 15 prosent EK , men banken var ekstremt behjelpelige og medgjørlige. Nå noen år senere har huset steget i verdi og jeg har mye mer i egenkapital i huset enn de 15 prosentene jeg manglet den gang. snakk med banken og lykke til Anonymkode: 0c5fe...7f2 De fikk ikke banklån sammen for denne boligen for 1 1/2 år siden og nå mener du det er helt selvfølgelig at TS skal få lån for den alene? Anonymkode: 60248...68e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #13 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ikke meg du siterer, men jeg utdyper gjerne. ts har en inntekt på 500k. Hos banken får man låne 5 gange inntekt. 500kX5=2.500.000. når du allerede eier er bankene mer medgjørlig når det kommer til egenkapital. Her har allerede ts over 100.000 i EK. utdyp gjerne hvorfor du mener det vil være umulig for ts å få lån TS, jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden. Jeg kjøpte ut eksen og fikk dobbelt så høyt lønn i forhold til det jeg i utgangspunktet skulle hatt. Jeg fikk mer enn 5gange inntekt og hadde mindre enn 15 prosent EK , men banken var ekstremt behjelpelige og medgjørlige. Nå noen år senere har huset steget i verdi og jeg har mye mer i egenkapital i huset enn de 15 prosentene jeg manglet den gang. snakk med banken og lykke til Anonymkode: 0c5fe...7f2 De fikk ikke banklån sammen for denne boligen for 1 1/2 år siden og nå mener du det er helt selvfølgelig at TS skal få lån for den alene? Anonymkode: 60248...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #14 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fikk ikke banklån sammen for denne boligen for 1 1/2 år siden og nå mener du det er helt selvfølgelig at TS skal få lån for den alene? Anonymkode: 60248...68e Jeg mener det er en stor sannsynlighet for det ja. De eier allerede boligen og det er forskjellen her. Boligen vil fortsette å stige i verdi slik at ts vil få egenkapitalen. Inntekt vs gjeld oppfyller hun allerede. Bare det å selge en bolig koster fort 150.000kr med megler, flytting etc. Anonymkode: 0c5fe...7f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå