AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Forstår ikke helt dette med 80 og 100% permisjon. Forstår at jeg kan få 100% utbetaling men gå fortere ut i jobb, eller velge 80% betalt men bli lengre hjemme. Men har det noe å si for far sin permisjonsdel hva jeg velger? Mister han noe eller får han like mye uansett hva jeg velger? Anonymkode: ca0a8...fd4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Far får lengre permisjon om du velger 80 %. Han må også ha 80 % lønn i sin permisjon. Anonymkode: bcf2f...44c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 Fedrekvoten utvides tilsvarende. Mener den er på 19 uker ved 80 % dekning? Anonymkode: 7db9c...e5a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 Som de andre sier så må far og ha 80% da. Flere uker til begge men lavere utbetaling. Det står godt forklart på nav.no Anonymkode: 257cd...d0b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 Begge må ha 80% permisjon hvis du velger det. Permisjonen blir selvsagt lengre. Hadde jo ikke vært vits i å ta 80% lønn dersom permisjonen ikke ble lengre. Anonymkode: ecdc2...32c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 Bedre å spare opp til ulønnet permisjon enn å ta 80%… Anonymkode: 4f7b0...20d 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Forstår ikke helt dette med 80 og 100% permisjon. Forstår at jeg kan få 100% utbetaling men gå fortere ut i jobb, eller velge 80% betalt men bli lengre hjemme. Men har det noe å si for far sin permisjonsdel hva jeg velger? Mister han noe eller får han like mye uansett hva jeg velger? Anonymkode: ca0a8...fd4 Du velger da også for far som også får lenger permisjon og bare 80 prosent lønn. sjeldent økonomisk gunstig Anonymkode: 9d817...447
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #8 Skrevet 7. april 2023 Da får far 18(?) Uker i stedet for 15. Anonymkode: ef31d...148
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #9 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da får far 18(?) Uker i stedet for 15. Anonymkode: ef31d...148 19 Anonymkode: bcf2f...44c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bedre å spare opp til ulønnet permisjon enn å ta 80%… Anonymkode: 4f7b0...20d Det stemmer ikke for alle. I tillegg mister du sykepenger og rettigheter ved ulønnet permisjon. Anonymkode: 4de90...8c0 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bedre å spare opp til ulønnet permisjon enn å ta 80%… Anonymkode: 4f7b0...20d Typisk "jeg har lest på Internett at.."-svar. Nei, det stemmer ikke for alle. Vi tjener på å ta 80%. Anonymkode: a8e75...038 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #12 Skrevet 7. april 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Typisk "jeg har lest på Internett at.."-svar. Nei, det stemmer ikke for alle. Vi tjener på å ta 80%. Anonymkode: a8e75...038 Hvordan tjener dere? Nysgjerrig altså, ille ute etter å være vrang, men vil gjerne ha noen eksempler på det Anonymkode: ef31d...148 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 22.12): Hvordan tjener dere? Nysgjerrig altså, ille ute etter å være vrang, men vil gjerne ha noen eksempler på det Anonymkode: ef31d...148 For vår del er det fordi vi begge har bonusordninger som ikke påvirkes av at vi velger 80% foreldrepenger men som påvirkes av ulønnet permisjon. For de som har tilfeller hvor far tjener lite så vil 80% lønne seg. Det gjelder ikke oss så jeg har ikke satt meg inn i regnestykket, men det står blant annet nevnt her. Leste en gang en ganske lik artikkel hvor regnestykket ble langt fram også, men fant den ikke i farta. https://www.smartepenger.no/jobb/1064-foreldrepenger Samtidig så ser man at i flere regnestykker så er forskjellen minimal mtp hvor mye mer man sitter igjen med ved 100% uttak. Når det er snakk om 14 000 kr så kan man jo spørre seg selv om det er verdt det. Anonymkode: a8e75...038 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 10.57): Bedre å spare opp til ulønnet permisjon enn å ta 80%… Anonymkode: 4f7b0...20d Umiddelbart når du ser på talla kan det se sånn ut, men når du tar ulønnet permisjon så opptjener du ikke pensjonspenger + at du er mer utsatt dersom det skulle bli nedbemanning på jobben din f.eks. Dersom du er i vanlig permisjon er du mye med «beskyttet», men når du har ulønnet permisjon mister du mange rettigheter. Det kan gå aldeles bra, men du kan være uheldig også. Så spørsmålet er om du får mer ro og sover om natten ved at du har en jobb å komme tilbake til. Anonymkode: 1e8ef...cea 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Umiddelbart når du ser på talla kan det se sånn ut, men når du tar ulønnet permisjon så opptjener du ikke pensjonspenger + at du er mer utsatt dersom det skulle bli nedbemanning på jobben din f.eks. Dersom du er i vanlig permisjon er du mye med «beskyttet», men når du har ulønnet permisjon mister du mange rettigheter. Det kan gå aldeles bra, men du kan være uheldig også. Så spørsmålet er om du får mer ro og sover om natten ved at du har en jobb å komme tilbake til. Anonymkode: 1e8ef...cea Du har selvfølgelig helt rett. Jeg har også lært at det stort sett lønner seg å ta 100% lønn og heller da ta ulønnet permisjon. Men da snakker ingen om rettighetene man mister når man tar ulønnet permisjon. Den brant jeg meg på selv, da jeg var i ulønnet permisjon og klarte å bli både langvarig syk og gravid i den ulønnede permisjonstiden💔 Anonymkode: 5a3ba...59e 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har selvfølgelig helt rett. Jeg har også lært at det stort sett lønner seg å ta 100% lønn og heller da ta ulønnet permisjon. Men da snakker ingen om rettighetene man mister når man tar ulønnet permisjon. Den brant jeg meg på selv, da jeg var i ulønnet permisjon og klarte å bli både langvarig syk og gravid i den ulønnede permisjonstiden💔 Anonymkode: 5a3ba...59e Nå er nav mer fleksibel enn tidligere på start og stopp av permisjon, så så lenge arbeidsgiver er ok med det, så kan man legge inn for eksempel en uke ulønna i måneden gjennom permisjonen. Da beholder man alle rettigheter hele veien fordi man passerer aldri toukers-grensa mht nav-rettigheter Anonymkode: bcf2f...44c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 mange som tror man mister rett til sykepenger ved ulønnet perm, men det stemmer ikke så lenge man a) tar ulønnet rett etter foreldrepeemisjon og b) har en jobb å gå tilbake i etter perm (avtale må forrligge). Velbekomme Anonymkode: ecdc2...32c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): mange som tror man mister rett til sykepenger ved ulønnet perm, men det stemmer ikke så lenge man a) tar ulønnet rett etter foreldrepeemisjon og b) har en jobb å gå tilbake i etter perm (avtale må forrligge). Velbekomme Anonymkode: ecdc2...32c Man mister ikke alle rettigheter, nei, men for de som tjener over 6G og får differanse betalt av arbeidsgiver så kan det ha mye å si mht nedgang i lønn. Anonymkode: bcf2f...44c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #19 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man mister ikke alle rettigheter, nei, men for de som tjener over 6G og får differanse betalt av arbeidsgiver så kan det ha mye å si mht nedgang i lønn. Anonymkode: bcf2f...44c Og jeg må legge til: for å få sykepenger eller penger for sykt barn betalt av nav i perioden før man igjen dekkes av arbeidsgiver, det er me kronglete enn en vanlig egenmelding. Anonymkode: bcf2f...44c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #20 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): mange som tror man mister rett til sykepenger ved ulønnet perm, men det stemmer ikke så lenge man a) tar ulønnet rett etter foreldrepeemisjon og b) har en jobb å gå tilbake i etter perm (avtale må forrligge). Velbekomme Anonymkode: ecdc2...32c Det er vel strengt tatt ikke vanlig at folk tror det lengre, de fleste er oppdaterte på dette når de skal ta valget. Informasjonen er tross alt lett tilgjengelig, og det er allmennkunnskap. Og tjener man godt så er det en potensielt et voldsomt tap mtp det første året man ikke får full lønn. Veldig lett for de som tjener lite å si at det er en topp ordning å få en prosentdel av 6g, hurra liksom. Anonymkode: a8e75...038 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå