Gå til innhold

Har jeg en unormal 18 åring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 18 åring bor fortsatt hjemme og går på VGS. 18 åringen har selvfølgelig ingen innetid, men kommer hjem av seg selv senest klokken 21.00. Jeg er jo glad for at 18 åringen ikke reker rundt. Men er dette normalt?

Anonymkode: e4040...d99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja ikke så uvanlig , jeg oppførte meg likt da jeg var 18, så det er nok ikke uvanlig 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle er ulike. Har hen venner? Er hen glad? Hobbyer/fritidsinteresser? 

Anonymkode: 9ef1c...536

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

18 åringen går ut av huset, og møter kanskje også noen andre?

Hva gjør 18 åringen når denne er hjemme da?

Jeg tenker at så lenge ungdommen har venner, og finner på ting med disse, så er det ingen fare på ferde.

De MÅ ikke rave rundt om natta og ta dop eller være dritings for å vokse opp og bli bra voksne. Det er ikke slik at det passer for alle.

Anonymkode: 2c8d0...da6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle er ulike. Har hen venner? Er hen glad? Hobbyer/fritidsinteresser? 

Ja, både venner og kjæreste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

18 åringen går ut av huset, og møter kanskje også noen andre?

Hva gjør 18 åringen når denne er hjemme da?

Jeg tenker at så lenge ungdommen har venner, og finner på ting med disse, så er det ingen fare på ferde.

De MÅ ikke rave rundt om natta og ta dop eller være dritings for å vokse opp og bli bra voksne. Det er ikke slik at det passer for alle.

Anonymkode: 2c8d0...da6

18 åringen gamer helst med venner når hen er hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, både venner og kjæreste.

Da er vel alt i orden? :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig. Var ikke ute så lenge selv på den alderen, men snakket lenge med venner på msn utover natten da. 

Anonymkode: 2bb72...702

AnonymBruker
Skrevet

Har en 18 åring som bare er hjemme, bortsett fra skolen. Bekymringsfult, men hva gjør man? 

Har prøvd å introdusere han for alt mulige hobbyer, snakket med psykologer osv. Vanskelig å hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. Hadde han bare vært ute 30 min en gang i uka med noen venner hadde jeg vært lykkelig

Anonymkode: c0326...e20

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja 

Anonymkode: 512c9...27b

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke mest vanlig, men høyst normalt likevel. Min eldste var også sånn, og er fremdeles en ganske rolig og hjemmekjæt ung voksen. 

Sålenge hn er fornøyd og trygg som person, og har et par gode fortrolige venner, så er alt såre vel ;)

Anonymkode: 60069...aaf

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Kommer jo helt an på interesser osv. Jeg var helt rake motsetningen av både broren og søsteren min. De var slik du beskriver 18-åringen din, mens jeg hadde flyttet hjemmefra, og var mest mulig ute med venner på kveldstid og langt utover natten. 

Anonymkode: 4b2ef...ee1

AnonymBruker
Skrevet

Tja å komme hjem kl 21 er vel ikke så vanlig

Anonymkode: fe6b4...de4

Skrevet

Det vanligste blant ungdommer er vel å enten være alt for mye hjemme eller alt for lite.

Din har vel den gyllene middelveien.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

La tenåringen være seg selv. Har gutt i 2.klasse på vgs som også sitter mye hjemme på fritiden. Han har venner, er godt likt og i perioder er han  mer ute med venner. Han er blid og fornøyd, trives på skolen og har greie venner. Ikke alle ungdommer er ute og fester og bruker alkohol og narkotika. 

Anonymkode: c52a8...fa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en 18 åring som bare er hjemme, bortsett fra skolen. Bekymringsfult, men hva gjør man? 

Har prøvd å introdusere han for alt mulige hobbyer, snakket med psykologer osv. Vanskelig å hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. Hadde han bare vært ute 30 min en gang i uka med noen venner hadde jeg vært lykkelig

Har han søsken han er knyttet til? Kamerater gjennom spill/nettet, eller noen å henge med på skolen? Ville ikke vært så bekymret om du kan tikke av noen av disse. Noen synes det er nok å være sosial på skolen, og er veldig hjemmekjære. Mine er litt slik. 

De er nære som søsken, mye sammen. De har venner på skolen, men liker seg best hjemme med hverandre. Tidligere kamerater begynte å gå på fest - og mine gikk på idrettslinje og tok avstand fra alkohol. Da mistet de mye kontakten med dem. 

Husk at internettvenner også kan være nære og gode venner, selv om det virker uvant for foreldre. 

Anonymkode: 16a52...946

AnonymBruker
Skrevet

Var aldri ute med venner noen gang i løpet av hele videregående. Satt hjemme hver kveld. Ble invitert på to fester i løpet av de tre årene. Hadde ikke så mange mennesker jeg snakket med i skoletida heller. Ikke var jeg russ heller. Ikke alle 18-åringer som er ute hele tiden og kommer hjem sent

Anonymkode: 10ea0...01a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Var aldri ute med venner noen gang i løpet av hele videregående. Satt hjemme hver kveld. Ble invitert på to fester i løpet av de tre årene. Hadde ikke så mange mennesker jeg snakket med i skoletida heller. Ikke var jeg russ heller. Ikke alle 18-åringer som er ute hele tiden og kommer hjem sent

Anonymkode: 10ea0...01a

Men synes du ikke at det var litt trist? Tenker videregående er en viktig tid også sosialt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 17.40):

Jeg er en 18-åring som likner din. Grunnen til at jeg er lite (aldri) med venner på fritida er at jeg er introvert. Koste meg så med hjemmeskole, med vanlig skole er jeg utslitt når jeg kommer hjem. Når jeg i tillegg har helt andre interesser enn de fleste jevnaldrene er det ikke spesielt interessant å henge med på fritida og bruke masse energi på de.

Har dog hund som hobby, og det er terapi for sjelen å gå tur med henne og trene henne. Koser meg på fellestrening med noen andre en gang i uka, og da har jeg helt pause fra tankekjøret. Hunden har sine greier, så når jeg er på tur er det kun hun og meg❤️

Det mest slitsomme oppi gjennom årene har vært foreldre som har mast om å henge med venner. Det er slitsomt nok å være utslitt hver eneste ettermiddag!

Anonymkode: 48d7f...0f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 18-åring som likner din. Grunnen til at jeg er lite (aldri) med venner på fritida er at jeg er introvert. Koste meg så med hjemmeskole, med vanlig skole er jeg utslitt når jeg kommer hjem. Når jeg i tillegg har helt andre interesser enn de fleste jevnaldrene er det ikke spesielt interessant å henge med på fritida og bruke masse energi på de.

Har dog hund som hobby, og det er terapi for sjelen å gå tur med henne og trene henne. Koser meg på fellestrening med noen andre en gang i uka, og da har jeg helt pause fra tankekjøret. Hunden har sine greier, så når jeg er på tur er det kun hun og meg❤️

Det mest slitsomme oppi gjennom årene har vært foreldre som har mast om å henge med venner. Det er slitsomt nok å være utslitt hver eneste ettermiddag!

Jeg har også mange venner på sosiale medier, en del eldre men det gjør ikke noe når man har felles hobby. Kan fint trene hund med folk som er 30 år eldre enn meg og mange er enda eldre enn det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...