Gå til innhold

Har vi lov å være kresen mtp bolig/beliggenhet når vi får startlån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så heldig å få startlån fra kommunen for andre gang (kjøpte katta i sekken første gang og måtte selge med tap), men ser nå at de boligene jeg har råd til ligger der jeg ikke ønsker å bo.

Jeg har passert 50 og ser etter en bolig jeg trolig skal bo i resten av livet mitt, og ønsker derfor ikke å bo et sted jeg mistrives, må være avhengig av buss for å komme meg til butikk eller andre ting. Jeg har helseproblemer og for meg er det best å kunne bo litt sentralt for ikke å bli ensom, siden jeg ikke har råd eller helse til å kjøre bil.

Jeg har senket kravene fra 3 roms til 2-roms med kontor, da jeg har et voksent barn som jeg ønsker å kunne tilby overnatting eller barnebarn når den tid kommer, i tillegg til at jeg har familie og gode venner på andre kanten av landet og det er hyggelig at de kan bo hos meg og ikke hørt andre/hotell.

Jeg fornyer og fornyer lånet mitt år etter år, og lurer på hvor lenge dette kan pågå.

Tør ikke å spørre saksbehandler siden han er så gretten.

Anonymkode: 8639b...dde

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står vel i betingelsene til husbanklån at de gir lån til moderate boliger. 

Det ser ut som du spør om en mye mer sentralt beliggende bolig, og dette fordyrer jo alltid boligene. Sentral beliggenhet - høyere pris. Du vet jo selv hvor mye du har fått innvilget i startlån, og jeg regner med at du allerede har sjekket Finn-annonser for den typen bolig og beliggenhet der du vil bo? Hva sier det deg? Får du nok lån eller mangler det penger? Da må du se et annet sted.

Og hva er "to roms med kontor"? Det er jo to soverom, altså en tre-roms, det, selv om du velger å bruke det ene rommet til "Kontor".

Anonymkode: 6d7c6...6c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det står vel i betingelsene til husbanklån at de gir lån til moderate boliger. 

Det ser ut som du spør om en mye mer sentralt beliggende bolig, og dette fordyrer jo alltid boligene. Sentral beliggenhet - høyere pris. Du vet jo selv hvor mye du har fått innvilget i startlån, og jeg regner med at du allerede har sjekket Finn-annonser for den typen bolig og beliggenhet der du vil bo? Hva sier det deg? Får du nok lån eller mangler det penger? Da må du se et annet sted.

Og hva er "to roms med kontor"? Det er jo to soverom, altså en tre-roms, det, selv om du velger å bruke det ene rommet til "Kontor".

Anonymkode: 6d7c6...6c1

I sentrale strøk betaler man for beliggenhet og sjeldent for standard på boligen. En 2 roms med kontor er gjerne et rom som ikke er godkjent som soverom på daglig basis, eller er for lite for å være soverom eller ikke har god nok rømningsvei / vindu.

Ts

Anonymkode: 8639b...dde

AnonymBruker
Skrevet

Altså… du kan være så kresen du bare vil så lenge du finner noe innenfor rammen du har fått. Du får ikke startlån for å kjøpe drømmeboligen men for å ha tak over hodet. 

Ingen kommer til å si nei hvis du finner en bolig du har råd til men du vil ikke få mer i lån fordi boligen ikke passer din «smørbrødliste». 

Jeg har selv startlån og måtte fort innse at eksempelvis to soverom når jeg ikke har hjemmeboende barn er mye å be om. Det er en begrenset pott som skal deles på flest mulig. 

Jeg var heldig som i det hele tatt fant en usentral leilighet med god bussforbindelse som hadde soverom i det hele tatt og ikke bare sovealkove. Du virker til å ha ganske urealistiske forventninger til hensikten med startlån: du skal ha tak over hodet og at du må bo i nærheten av butikk er helt rimelig, men to soverom er urealistisk.

Anonymkode: 354c9...72a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke innvilget mer i startlån enn du kan betjene.

Mine "behov" var 2 soverom, peis/ildsted, sentral beliggenhet, uteplass med kveldssol. Innenfor det budsjettet jeg hadde lot ikke det seg gjøre, så jeg måtte prioritere.  (som alle andre, enten de har start eller vanlig lån)

Jeg er bare så takknemlig for at jeg fikk muligheten til å kjøpe meg noe eget i det hele tatt og slapp å gå tilbake på leiemarkedet i en alder av 50. For med størrelsen på leien her i distriktet hadde jeg heller ikke hatt råd til å leie noe som dekket alle "behovene" mine.

Nå har jeg luksusen av å kunne male, dekorere, henge bilder på veggene  og på alle andre måter  skape meg et hjem. Når mine utebys venner kommer på besøk sover jeg i stuen og det fungerer helt utmerket for en kort periode.

Anonymkode: 8e1d1...01e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...