Gå til innhold

Er det viktig med middag hver dag?

exictence

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
exictence skrev (På 6.4.2023 den 15.13):

Har så lite lyst til å lage eller spise middag hver dag.

Har lyst til å bare ta litt müsli til middag. Er det greit nok, tenker dere?

Det er greit. Middag er kjedelig å lage. Ostesmørbrød er godt nok og

Anonymkode: 51533...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal andre mennesker mene noe om hvordan du lever ditt liv. Det kommer jo helt an på hva som er dine verdier i livet. Du står helt fritt ril å spise müsli til alle måltider om det fyller dine krav til livet. (Jeg er ikke sarkastisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er nødvendig med middag kommer an på hva du spiser ellers. Ofte er middagen det sunneste måltidet i døgnet her i Norge. Du kan fylle på med grønnsaker og frukt og greier i andre måltider, men det er næringen som er målet på hva du trenger, ikke om det heter middag.
Lengter alltid til middag. Dagens höjdare. Likevel: Iblant er jeg småsjuk eller travel og lander på ostesmørbrød eller på müsli og soyamelk. Da slenger jeg etter et eple eller en gulrot, og vet at jeg greier meg helt fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (6 minutter siden):

Hvorfor?

Ensidig kosthold har aldri vært bra for noen.

Selv om de spiser mye ris i Kina spiser de ikke ris til frokost, lunsj, middag og kvelds. 

Anonymkode: 45f7d...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg var singel gadd jeg ikke lage ordentlig middag hver dag, kunne fint spise ostesmørbrød f.eks.

Alt i alt er middag et viktig måltid for meg, spiser ellers lite løpet av dagen - har alltid vært tynn (undervektig eller nær undervektig). Så middag spises hver dag, men er jeg sliten eller i dårlig form kan jeg fint lage pannekaker, en omelett osv. Noe som er litt mer enkelt. Og det er vel ganske normalt vil jeg tro. Vil ikke anbefale deg å spise bare musli med melk eller yoghurt til middag, er ikke så mye næring i det - og du kommer bare til å bli veldig sulten når kvelden kommer og da kommer du til å spise en god del sikkert. 

Anonymkode: f5dc2...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er mye mer glad i typisk «frokostmat» enn varmmat. I tillegg bor jeg alene, så jeg ender ofte opp med havregrøt eller kornblanding til middag. Funker helt ok for min del. Skjønner jo imidlertid at dette ikke er optimalt med tanke på variasjon osv., så jeg passer på å i det minste lage en salat ved siden av.

Anonymkode: ab116...1f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra å ikke spise varm middag hver dag. Brødskiver med makrell i tomat, røkt makrell (eller laks eller annen fisk) eller kalde fiskekaker er antakelig sunnere enn veldig mye av det folk spiser til middag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (53 minutter siden):

Det går bra å ikke spise varm middag hver dag. Brødskiver med makrell i tomat, røkt makrell (eller laks eller annen fisk) eller kalde fiskekaker er antakelig sunnere enn veldig mye av det folk spiser til middag. 

Det er jeg veldig enig med deg i!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må jeg har et varmt måltid daglig, ellers blir jeg gående og snoke i kjøkkenskapene utover kvelden.  Men om du føler for musli til middag så er du vel voksen og kan bestemme det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke opptatt av middag her heller. Har jobbet inn en fast daglig salat med diverse i så jeg får dekket opp for flere næringsstoffer, men det er samme når jeg spiser den. Ikke spist varm middag hjemme siden starten av januar. Trenger det ikke. Kjøper heller ikke takeaway eller spiser ute, men har fått varm middag servert noen ganger. 

Jeg er selv mest glad i frokost, men der er vi jo ulike. 

Så det viktigste er som flere sier å få dekket det du trenger å få dekket både av ulike næringsstoffer og kalorier, ikke det å spise bestemte måltider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ung voksen 20 - 30 år, var jeg ikke så opptatt av middag hver dag. Kunne like godt ta meg et par knekkebrød med kokt egg. Spiste noen ganger en salat til lunsj i kantina, og da var jeg ikke kjempesulten dajeg kom hjem. Men da jeg fikk barn endret det seg. Middag til fast tid hver dag. Og skikkelig middag også, med gode råvarer.

Anonymkode: c850b...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei lå ikke ha middag hver dag, virkelig ikke

Anonymkode: ea2a8...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg bodd alene og vært singel, så hadde jeg nok ikke spist middag hver dag. Men siden samboer har lyst på middag hver dag, så spiser vi middag hver dag. Men jeg hater egentlig å lage middag, så føler det er et ork hver dag 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg personlig, er det viktig med middag. De få gangene det ikke blir ordentlig middag her i huset blir det stekt egg,ostesmørbrød eller lignende.  Må liksom ha noe varmt. 

Men hva du gjør er jo bare opp til deg selv. Det som er viktig er jo at du får i deg sunn og næringsrik mat,om den er varm eller kald spiller jo liten rolle. Jeg er ikke glad i fiskepålegg,så hadde nok slitt med å få i meg nok fisk, om jeg ikke skulle hatt det til middag.

Ikke tenk så mye på hva andre mener, gjør det som passer deg. 

Anonymkode: 9f04a...b8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som velger å ikke spise variert og næringsrikt (ostesmørbrød og frokostblanding er ikke næringsrikt og variert), kompenserer dere med kosttilskudd for å sikre tilførsel av mikronæringsstoffer? 

Anonymkode: aea3e...b0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere som velger å ikke spise variert og næringsrikt (ostesmørbrød og frokostblanding er ikke næringsrikt og variert), kompenserer dere med kosttilskudd for å sikre tilførsel av mikronæringsstoffer? 

Anonymkode: aea3e...b0a

Jeg er en av de som kan spise havregrøt, ostesmørbrød eller lignende til frokost. Absolutt alle målinger er innenfor, og jeg ser ingen grunn til å ta kosttilskudd så lenge jeg spiser variert.

Om jeg spiser ostesmørbrød eller havregrøt til middag, er ikke det samme som at alle mine måltider er næringsfattig og at jeg spiser ensformig hele tiden.

Og ett ostesmørbrød er ikke nødvendigvis kun ost og skinke. En havregrøt eller musli er ikke nødvendigvis bare korn og melk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Middag er ofte det sunneste måltidet i løpet av dagen. Så det blir veldig synd hvis man skal kutte ut det. Hvis du synes det er kjedelig å lage middag, hvorfor ikke heller lage en stor porsjon slik at du har nok for flere dager?

Anonymkode: d437c...54e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/6/2023 at 3:13 PM, exictence said:

Ja, skip en middag eller to hver uke. Mennesket er ikke skapt for å la tarmen jobbe kontinuerlig, gi den litt fri i blant. Å være småsulten av og til er bare sunt sålenge du får de nødvendige vitaminer, mineraler, proteiner og holder vekten innenfor en fornuftig BMI.

Anonymkode: 8e1b1...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, skip en middag eller to hver uke. Mennesket er ikke skapt for å la tarmen jobbe kontinuerlig, gi den litt fri i blant. Å være småsulten av og til er bare sunt sålenge du får de nødvendige vitaminer, mineraler, proteiner og holder vekten innenfor en fornuftig BMI.

Anonymkode: 8e1b1...9c9

ja, det tror jeg på.

Er vokst opp med foreldre som påpeker hvor viktig det er med middag hver dag. Det går selvsagt an å spise lite middag. Holder vekten lett med det. Men det er veldig greit å ikke lage middag hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...