AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Hvor mange sett med bukse/genser evt heldress til innebruk bør jeg ha til et barn på 1,5 år? Vasker flere ganger i uken, ønsker ikke mer enn nødvendig da det bare blir rot og vi bruker lang tid på å finne frem. Nå er barnet akkurat fylt 1 år, ikke startet i barnehagen og hjemme har vi bare vekslet mellom to ulldresser da det er mest praktisk. Men ser at behovet vil endre seg når det starter i barnehage og kanskje blir eldre også. Spør fordi jeg er usikker. Takk☺️ Anonymkode: e3510...23d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Hjemme har vi syv bukser/ tights, 3 joggebukser, 10 bodyer, 7 cardigan/gensere. Vi har 3 ekstra skift i barnehagen. Vasker klær en til to ganger i uken. Hater å vaske klær, så vi syns det er greit å ha et plagg for hver dag. Ungen vår kan sjelden gå i samme klær to dager på rad. Anonymkode: a3690...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 Du bør nok ta utgangspunkt i at på dager i barnehagen vil det gå to skift hver dag. Minst. Ikke alltid de søler seg ut, men nokså ofte. Og er de ute, så blir det ofte behov for bytte av klær fordi det blir vått, gjørmete osv. De skal spise selv, male, sitte midt i sølepytter, kline med lim, lage sølekaker osv. Så ikke kjøp klær du er redd for til barnehagen Todelt sett er også enklere enn heldress for kjappe bleieskift i barnehagen. Heldress med tusen knapper især er noe plunder og tar mye tid når en har mange små å passe på. Anonymkode: 4752f...d2b 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du bør nok ta utgangspunkt i at på dager i barnehagen vil det gå to skift hver dag. Minst. Ikke alltid de søler seg ut, men nokså ofte. Og er de ute, så blir det ofte behov for bytte av klær fordi det blir vått, gjørmete osv. De skal spise selv, male, sitte midt i sølepytter, kline med lim, lage sølekaker osv. Så ikke kjøp klær du er redd for til barnehagen Todelt sett er også enklere enn heldress for kjappe bleieskift i barnehagen. Heldress med tusen knapper især er noe plunder og tar mye tid når en har mange små å passe på. Anonymkode: 4752f...d2b Takk for tips, har allerede 3 heldresser, to tynne i ull og en tykk i ull til mellomlag, men det er gliselås på de da, det hjelper vel noe😅 Ellers får vi bruke de hjemme. Anonymkode: e3510...23d 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for tips, har allerede 3 heldresser, to tynne i ull og en tykk i ull til mellomlag, men det er gliselås på de da, det hjelper vel noe😅 Ellers får vi bruke de hjemme. Anonymkode: e3510...23d Heldress er supert på de små og tommel opp for glidelås:) hilsen ansatt i bhg Anonymkode: 85b2c...471 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 Fler som gjør det slik, eller har alle et hav av klær til de små? Fikk inntrykk av det i tråden om yttertøy😅 Anonymkode: e3510...23d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 Min har hatt alt for mye klær denne sesongen. Var 1,5 i oktober. Hele vinterhalvåret hadde han klart seg fint med ca 7 sett ullundertøy, 2 mellomlag i ull og 3-4 par ullsokker. Vi vasker ull en gang i uken og da er dette ca nok for vår del. Har ikke hatt bruk for vanlige gensre/bukser inne da ullundertøy holder han varm nok. På vei til/fra bhg bruker vi jakke eller mellomlag + jakke. Eneste er viss han skal være litt finere kledd enn undertøy. Så kanskje greit med 1-2 sett vanlige/litt finere klær også🤔 Anonymkode: ea27c...b72 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #8 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min har hatt alt for mye klær denne sesongen. Var 1,5 i oktober. Hele vinterhalvåret hadde han klart seg fint med ca 7 sett ullundertøy, 2 mellomlag i ull og 3-4 par ullsokker. Vi vasker ull en gang i uken og da er dette ca nok for vår del. Har ikke hatt bruk for vanlige gensre/bukser inne da ullundertøy holder han varm nok. På vei til/fra bhg bruker vi jakke eller mellomlag + jakke. Eneste er viss han skal være litt finere kledd enn undertøy. Så kanskje greit med 1-2 sett vanlige/litt finere klær også🤔 Anonymkode: ea27c...b72 Takk for at du delte erfaringen din. Kan prøve det samme som utgangspunkt og se hvordan det holder😊 Leste en gang at veldig mange er mot å bare gå i stilongs inne uten bukse over, men det nå vel være mer praktisk og best for de minste å bare gå slik. Anonymkode: e3510...23d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #9 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Min har hatt alt for mye klær denne sesongen. Var 1,5 i oktober. Hele vinterhalvåret hadde han klart seg fint med ca 7 sett ullundertøy, 2 mellomlag i ull og 3-4 par ullsokker. Vi vasker ull en gang i uken og da er dette ca nok for vår del. Har ikke hatt bruk for vanlige gensre/bukser inne da ullundertøy holder han varm nok. På vei til/fra bhg bruker vi jakke eller mellomlag + jakke. Eneste er viss han skal være litt finere kledd enn undertøy. Så kanskje greit med 1-2 sett vanlige/litt finere klær også🤔 Anonymkode: ea27c...b72 Bruker dere sokker i bomull også da eller kan et par brukes flere dager når de er så små og det er av ull? Anonymkode: e3510...23d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for at du delte erfaringen din. Kan prøve det samme som utgangspunkt og se hvordan det holder😊 Leste en gang at veldig mange er mot å bare gå i stilongs inne uten bukse over, men det nå vel være mer praktisk og best for de minste å bare gå slik. Anonymkode: e3510...23d For meg føltes det litt rart i starten at han gikk rundt i bare undertøyet. Men er veldig praktisk ja. I barnehagen hans foretrekker de det, så alle på småbarn går rundt slik iallfall. Vi bruker gjerne sokkene 2 dager på rad siden han er liten, ingen svette eller lukt + det er ull. Mulig andre ville sagt det er dårlig hygiene🙈 Anonymkode: ea27c...b72
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fler som gjør det slik, eller har alle et hav av klær til de små? Fikk inntrykk av det i tråden om yttertøy😅 Anonymkode: e3510...23d De fleste har nok det de trenger og liutt mer, man har forskjellig behov Anonymkode: 85b2c...471
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #12 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for at du delte erfaringen din. Kan prøve det samme som utgangspunkt og se hvordan det holder😊 Leste en gang at veldig mange er mot å bare gå i stilongs inne uten bukse over, men det nå vel være mer praktisk og best for de minste å bare gå slik. Anonymkode: e3510...23d Det var ikke meg du siterte. Men tenkte bare jeg skulle si at det virker som folk ser litt på hverandre og gjør det samme som resten av barnehagen på dette området. I barnehagen hvor mine barn går, går de aller fleste i ullundertøyet inne. Der hvor jeg jobber, har flertallet bukse og genser over. Fordelene med bare ullundertøy er at det er veldig greit å kle av og på når en skal ut, at det ofte holder barna passe temperert inne og blir mindre klumpete enn om de har noe over (men det er jo smak og behag også). Ulempen er at ulltøy blir raskere slitt, og det er gjerne dyrere. Ved å ha joggebukse over ullongsen, sparer en longsen for både flekker og hull, og joggebuksa er gjerne litt enklere å vaske. Noen syns antagelig også at ullundertøy ikke er "pent" nok, men jeg har aldri hørt noen si det. Jeg foretrekker bare ullundertøyet, og så ha noen få plagg til pent. En del har t-skjorte eller kortermet kjole over ullundertøyet. Anonymkode: 71d02...c8f
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #13 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det var ikke meg du siterte. Men tenkte bare jeg skulle si at det virker som folk ser litt på hverandre og gjør det samme som resten av barnehagen på dette området. I barnehagen hvor mine barn går, går de aller fleste i ullundertøyet inne. Der hvor jeg jobber, har flertallet bukse og genser over. Fordelene med bare ullundertøy er at det er veldig greit å kle av og på når en skal ut, at det ofte holder barna passe temperert inne og blir mindre klumpete enn om de har noe over (men det er jo smak og behag også). Ulempen er at ulltøy blir raskere slitt, og det er gjerne dyrere. Ved å ha joggebukse over ullongsen, sparer en longsen for både flekker og hull, og joggebuksa er gjerne litt enklere å vaske. Noen syns antagelig også at ullundertøy ikke er "pent" nok, men jeg har aldri hørt noen si det. Jeg foretrekker bare ullundertøyet, og så ha noen få plagg til pent. En del har t-skjorte eller kortermet kjole over ullundertøyet. Anonymkode: 71d02...c8f Ja godt poeng at ulla varer lenger med noe over, men i denne alderen vokser de så fort at de rekker vel ikke slite det helt ut før de uansett må ha nytt. Hvis det ikke skal arves videre da. Anonymkode: e3510...23d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #14 Skrevet 7. april 2023 Vi bytter sokker hver dag - noen ganger to for dag. Sokkene brukt i barnehagen er skitne etter en dag og byttes ofte i det vi kommer hjem. Vasker barneklær en gang i uken så vi må ha 10 par sokker (tre par i skifthyllen i barnehagen). Klær brukt i barnehagen er så skitne at de må vaskes etter en dag på småbarnsavdeling. På storbarn er det mindre gris etter vår erfaring, men der er uteklærne vesentlig skitnere. 10 «antrekk» er en passe mengde klær for oss. Anonymkode: 0d8c9...d06 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #15 Skrevet 7. april 2023 Husker ikke nøyaktig, men MYE! Gikk på det meste 4-5 klesskift per dag (morgen, etter å ha vært ute i bhg, etter lunsj, etter soving, av og til etter frukt) fordi hun elska å søle med vann, «drikke» vann med bøtte ute(ned i regntøyet) eller annen søling, drakk vann og spytta utingen, grisa noe voldsomt med maten, hadde ofte tiss gjennom bleia( vi prøvde oss gjennom bleiemerkene for å finne noe, hadde to vognposer). Vi måtte prioritere vask av vognpose i hverdagene, så måtte ha mye klær. Nå er hun 1 år og 10 mnd, og den siste måneden har hun brukt samme klærne hele dagen. Anonymkode: f310a...1f3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #16 Skrevet 7. april 2023 Vi brukte/bruker "aldri" heldresser på dagtid, upraktisk plagg til vår bruk. For oss var ikke forskjellen mellom før og etter barnehagestart så stor. Hn måtte jo ha omtrent det samme av klær, vi var da ute da også. Omtrent 10 sett kanskje? 2-3 i barnehagen, ett på seg, og nytt til hver dag hvis det trengtes. Vår elsker vann og bruker ull hele året av den grunn. Vokste ikke så fort heller, så hver størrelse varte lenge i den alderen. Anonymkode: def58...246
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #17 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi brukte/bruker "aldri" heldresser på dagtid, upraktisk plagg til vår bruk. For oss var ikke forskjellen mellom før og etter barnehagestart så stor. Hn måtte jo ha omtrent det samme av klær, vi var da ute da også. Omtrent 10 sett kanskje? 2-3 i barnehagen, ett på seg, og nytt til hver dag hvis det trengtes. Vår elsker vann og bruker ull hele året av den grunn. Vokste ikke så fort heller, så hver størrelse varte lenge i den alderen. Anonymkode: def58...246 Joda man er ute før de starter i barnehagen også, ser det argumentet stadig kommer opp, men med en unge som kun vil bli bært og ellers sitter i vognpose på tur da det er vinter, så vil jeg si behovet er hel annerledes i barnehagen når han er større 16 mnd ved oppstart,kan gå, det er varmt, og de ansatte ikke triller han eller har mulighet til å bære. Anonymkode: e3510...23d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #18 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 12.23): Husker ikke nøyaktig, men MYE! Gikk på det meste 4-5 klesskift per dag (morgen, etter å ha vært ute i bhg, etter lunsj, etter soving, av og til etter frukt) fordi hun elska å søle med vann, «drikke» vann med bøtte ute(ned i regntøyet) eller annen søling, drakk vann og spytta utingen, grisa noe voldsomt med maten, hadde ofte tiss gjennom bleia( vi prøvde oss gjennom bleiemerkene for å finne noe, hadde to vognposer). Vi måtte prioritere vask av vognpose i hverdagene, så måtte ha mye klær. Nå er hun 1 år og 10 mnd, og den siste måneden har hun brukt samme klærne hele dagen. Anonymkode: f310a...1f3 4-5 klesskift pr dag er langt fra normalen da, de ansatte hadde ikke gjort annet en å skifte på ungene om alle skulle byttet 5 ganger for dagen. Anonymkode: e3510...23d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå