Gå til innhold

Gikk ned i vekt men nå står den stille og jeg skjønner ikke hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gradvis gått ned 0.5-1kg i uka som er passende tempo for min utgangspunktvekt og målvekt. Jeg er nå fire kg unna min målvekt men den siste måneden har vekten stått helt stille. Jeg har ikke inntatt flere kalorier enn før og regner nøye, ligger fortsatt i kaloriunderskudd med ca 700-1100 kcal i døgnet (som regel kun ett måltid men av og til to) hva kan være grunnen til at vekten står stille og hva kan jeg gjøre for å få mistet de siste kiloene? 

Anonymkode: 20c34...3da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være en million grunner.

De vanligste grunnene:
- Syklus

- Sykdom

- Kroppen din går i overlevelsesmodus og har vendt seg til dine vaner. Den må sjokkes for å gå ned igjen. 

Anonymkode: dea54...5f1

AnonymBruker
Skrevet

Du inntar det samme som før, men når du går ned vekt så trenger kroppen mindre energi. Du må nok gå mer ned i inntaket ditt. 

Anonymkode: 9cb9e...da6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å måtte redusere ytterligere når kroppen veier mindre. Er jo ganske logisk. Hvor ofte/sjelden du spiser har ikke noe å si, du må oppgi mengdene. Mange har vanskelig for å tro på hvor lite kalorier de fleste tynne damer over 35år må innta for å holde vekten.

Anonymkode: 670ff...6f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har en lavere vekt, men inntar det samme som tidligere. Det er der feilen ligger. Jo mer vekten synker, jo mindre kalorier trenger du. Du kan altså ikke spise like mange kalorier som du gjorde for 2, 5, 10 eller 15 kg siden. 

Anonymkode: 34091...146

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har en lavere vekt, men inntar det samme som tidligere. Det er der feilen ligger. Jo mer vekten synker, jo mindre kalorier trenger du. Du kan altså ikke spise like mange kalorier som du gjorde for 2, 5, 10 eller 15 kg siden. 

Det er snakk om en total vektnedgang på ti kilo. Jeg har gått ned seks på ca 1,5 måned og har fire igjen. 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Man kan jo ikke gå ned til 200 kalorier i døgnet heller akuratt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kroppen din går i overlevelsesmodus og har vendt seg til dine vaner. Den må sjokkes for å gå ned igjen. 

Anonymkode: dea54...5f1

Jeg trodde dette var en myte? Ser iblandt det skrives her inne men da følges det alltid opp med noen som mener det ikke er riktig og linker til kilder som sier at det ikke er sånn det fungerer? Hvis det er riktig, hvordan er det man kan sjokke kroppen for å få igang vektnedgangen igjen da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er snakk om en total vektnedgang på ti kilo. Jeg har gått ned seks på ca 1,5 måned og har fire igjen. 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Man kan jo ikke gå ned til 200 kalorier i døgnet heller akuratt

Da er den én av to ting. 

1. Du regner feil. Du spiser 700-1100 kalorier de fleste dager, men overskrider kraftig i f.eks helger eller helligdager. Mål kalorier inntatt på ukesbasis, ikke daglig. Vektnedgang er ren fysikk, så dersom det har gått én måned uten noen som helst vektnedgang spiser du mer enn du tror. 

2. Du har en medisinsk tilstand. Lite sannsynlig, ettersom du allerede har fått til en del vektnedgang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde dette var en myte? Ser iblandt det skrives her inne men da følges det alltid opp med noen som mener det ikke er riktig og linker til kilder som sier at det ikke er sånn det fungerer? Hvis det er riktig, hvordan er det man kan sjokke kroppen for å få igang vektnedgangen igjen da? 

Det er en myte. Ikke tro på dette. 

https://www.billieasprey.com/blog/survival-mode

Skrevet

Organene dine får vel ikke nok næring om du har et såpass lavt energiinntak, men sannsynligvis spiser du mer enn du tror. Hvorfor forsøker du ikke gå ned på en sunnere måte? Er målet å være undervektig eller normalvektig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme. Altså jeg føler jeg spiser lite; hvertfall ukedagene og i helger og ferier unner jeg litt ekstra.. Jeg jojo’er på samme type vekt heele tiden og klarer ikke gå ned. Sist jeg gikk skikkelig ned var jeg syk med influensa lignende symptomer. Det er over 1år siden.

Ugh det er noe dritt. 

Anonymkode: aef92...025

AnonymBruker
Skrevet

Alder har også litt å si. I 20 åra kunne jeg faste ei uke å gå ned 7 kg. Nå er jeg nærmere 40 så må jobbe hardere for det 😉

Anonymkode: 86dfe...4de

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hørt at det er lettest å gå ned de første kiloene,  men de siste er vanskeligst. Det tar litt lenger tid. Kanskje du ikke skal lenger ned i vekt heller? Det er kanskje din riktige vekt du har kommet til nå? 

Anonymkode: cc41a...2eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 16.55):

Da er den én av to ting. 

1. Du regner feil. Du spiser 700-1100 kalorier de fleste dager, men overskrider kraftig i f.eks helger eller helligdager. Mål kalorier inntatt på ukesbasis, ikke daglig. Vektnedgang er ren fysikk, så dersom det har gått én måned uten noen som helst vektnedgang spiser du mer enn du tror. 

2. Du har en medisinsk tilstand. Lite sannsynlig, ettersom du allerede har fått til en del vektnedgang. 

Jeg regner og veier maten så det er ikke feilberegning. Jeg skeier ikke ut i helgene, men ca en gang annenhver måned har jeg skeiet ut med en MC Donalds burger eller peppes pizza med venner. 

Jeg har ikke noen medisinsk tilstand som skal ha noe å si for forbrenning eller vekt. 

Skrevet

Det er helt normalt å nå vektplatå der man blir stående til kroppen har vennet seg til den nye vekten. Ikke gi opp, plutselig så løsner det og vektnedgangen fortsetter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ned med kaloriinntaket etter hvert som du går ned i vekt. Kroppen din vil også prøve å holde på vekten, så dess mer du går ned til mindre kan du spise for å oppnå samme vektnedgang.

Anonymkode: 5c8d0...a33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 16.52):

Så du har bare holdt på i 2 måneder? Du må jo gi det litt mer tid da. Platåer er vanlig, du må bare holde på rutinene dine, så slipper det litt i rykk og napp. Det går alltid raskt i starten.

Anonymkode: 670ff...6f0

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet

Vekten kan stå stille fra tid til tid, det er normalt

Anonymkode: 64101...704

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...