Gå til innhold

Skal ned helst 40 kg. Hvor mye i uka?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drevet på i en måned nå. Virkelig begynt en ny livsstil, har vært på treningsstudio for første gang i mitt liv, og passer på hva jeg spiser. Før kunne jeg spise en pose potetgull og en halv stor plate sjokolade bare fordi jeg ville, i tillegg til å ikke tenke på mengde middag feks. Det skjedde noe da fastlegen konstaterte at jeg hadde fått høyt blodtrykk og høyt kolesterol. Før det har jeg alltid vært "frisk" til tross for vekta.

Nå har jeg vært på treningsstudio ni ganger på tre uker. Sykler, ror og går på tredemølla, samt trener styrke. Tidligere trente jeg aldri.

Fører inn i Lifesum og ligger stort sett under det jeg skal ligge på i følge appen. Ligger litt over fredag og lørdag, som regel (planlagt).

Min verste "last" var/er potetgull, og det har jeg ikke spist på tre uker. Har spist litt sjokolade og smågodt, samt noe bakst som det "usunne" jeg spiser.

Jeg la inn i Lifesum at jeg ville gå ned 0,7 kg i uka, og da skal jeg ligge på 1855 kcal pr dag. Høres det rimelig ut for dere som har gjort dette før meg?

Jeg har generelt vært overraskende lite sulten etter å ha gått over fra brødskiver til knekkebrød, og i tillegg passet på å øke proteininntaket. Blodsukkeret har også vært jevnere sannsynligvis, sånn at jeg kun er sulten når jeg er sulten, ikke skjelven og svimmel. Men noen dager er jeg mer sulten enn andre, og det er sikkert naturlig.

Kan det høres ut som om jeg er på riktig vei her? Jeg vet jeg har en del å gå på når det gjelder søvnmengde og mengde vann pr dag, så det blir neste mål!

Anonymkode: 3c703...325

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du er på riktig vei! 0,7 kg i uka høres bra ut. Husk også at muskler veier mer enn fett, så ikke stress for mye med selve vekten (med mindre du er svært overvektig). Gjerne mål kroppen. Jeg har selv mistet 8 cm rundt midja, 4 cm rundt lårene, 3 cm rundt armene. Vekten har økt, men kroppen er mindre. Er 170 cm. Pleide å veie 55 kg, nå veier jeg nesten 60!

Anonymkode: b78e4...525

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som om du er på riktig vei! 0,7 kg i uka høres bra ut. Husk også at muskler veier mer enn fett, så ikke stress for mye med selve vekten (med mindre du er svært overvektig). Gjerne mål kroppen. Jeg har selv mistet 8 cm rundt midja, 4 cm rundt lårene, 3 cm rundt armene. Vekten har økt, men kroppen er mindre. Er 170 cm. Pleide å veie 55 kg, nå veier jeg nesten 60!

Ooog husk at jo mer vekten går ned, jo mindre kalorier behøver du :) Avhenger også av treningsmengde naturligvis!

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du er på god vei. 0.7 kg er nok realistisk, i hvert fall i begynnelsen. Etter hvert som du mister vekt vil kroppen trenge færre kalorier også. Da kan det være vekttapet går litt saktere, men det er helt naturlig. Det viktigste er å ta det i et tempo som gjør at du merker fremgang uten at det blir for tungt fysisk og psykisk å holde det gående. Men det virker som du har funnet en god balanse. 

Anonymkode: 47753...601

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg begynte min vektnedgang hadde jeg en høy vekt. Hadde som mål å gå ned 1- 1,2 kg i uka de første fire ukene. Hadde ekstremt mye å ta av (BMI 25+). Etter jeg nådde normalvekt bestemte jeg med for å legge meg på -0,5 kg i uka. Lettere å gå ned i starten, vanskeligere etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill, alle! Jeg har BMI på 39, så det er nok å ta av, og jeg er forberedt på at det går raskere i starten og så vil flate ut.... Er også oppmerksom på at man trenger mindre kcal etter hvert som man blir mindre, men passer på å justere vekta i Lifesum etter hvert som den går nedover for å ha en viss pekepinn. Jeg vil så gjerne klare dette uten medikamenter som Mysimba, Saxenda osv!

AnonymBruker
Skrevet

Men målebånd skal jeg definitivt ta fram! Takk for påminnelsen! Kan være greit å ha hvis vekta stagnerer litt i perioder! Trener ikke tung styrketrening enda, er sterk i beina, men armene fort blir skjelvne ja..... ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for innspill, alle! Jeg har BMI på 39, så det er nok å ta av, og jeg er forberedt på at det går raskere i starten og så vil flate ut.... Er også oppmerksom på at man trenger mindre kcal etter hvert som man blir mindre, men passer på å justere vekta i Lifesum etter hvert som den går nedover for å ha en viss pekepinn. Jeg vil så gjerne klare dette uten medikamenter som Mysimba, Saxenda osv!

Det er jeg helt sikker på at du får til! Husk at du har lov til å skeie ut en gang i blant.

Det kan være enkelt å gå ned, men vanskelig å holde vekta. Mitt aller beste tips for vektnedgang er sunt kosthold og gange. Dersom du får inn 8000-15000 steg per dag er dette en kjempegod trening. Ettersom gange ikke er hardtrening opplever jeg ingen form for sult etterpå (utover det normale). Ved hard trening blir jeg ekstra sulten, og spiser mer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...