AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #21 Del Skrevet 6. april 2023 Jeg går ikke til legen for sjekk hvis jeg ikke er syk (da er det ingenting å sjekke for min del), men har ofte fått tatt blodtrykk når jeg har vært dårlig i formen. Har alltid hatt litt høyt undertrykk (ofte typ 135/90-95) og har nylig startet med en liten dose betablokkere etter å ha hatt grenseland-verdier i 10 år samt litt for høy 24-timersmåling. Anonymkode: 7791b...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 6. april 2023 #22 Del Skrevet 6. april 2023 Nei, det måles bare hvis det er relevant for konsultasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #23 Del Skrevet 6. april 2023 Første gangen jeg fikk målt blodtrykk hos lege var da jeg var ca 28 år og hadde time fordi jeg hadde blødningeforstyrrelser (uteblitt mens, etterfulgt av småblødninger og deretter styrtblødninger). Vet ikke egentlig hvorfor hun mente det var nødvendig i den sammenhengen. Det er forøvrig ganske lurt å sjekke blodtrykket når man er hos lege. Mest fordi høyt blodtrykk kan oppstå hos yngre mennesker også av ulike årsaker (arvelig, overvekt, stress, stoffskifteproblemer, skjult/medfødt hjertefeil osv.), og jo tidligere det blir oppdaget, jo lettere er det å gjøre noe med det. Blir det oppdaget tidlig kan man lettere få det ned ved hjelp av livsstilsendringer eller evt behandling av underliggende årsak. Da unngår man kanskje at det blir varig og man slipper å starte på medisin (som ofte må tas resten av livet). Høyt blodtrykk er forøvrig ikke noe man vanligvis får symptomer på. Lett eller moderat forhøyet blodtrykk er ofte helt uten symptomer, og blir ofte tilfeldig oppdaget ved rutineundersøkelse. Men, det er vanlig at man får høyere trykk hos legen enn man har til vanlig. En forhøyet måling betyr ikke nødvendigvis at man har høyt blodtrykk. Jeg får skyhøyt blodtrykk hos lege eller på sykehus, men har helt fint, nesten for lavt, blodtrykk hjemme (måler selv). Anonymkode: d873f...ac5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #24 Del Skrevet 6. april 2023 Jeg tror aldri jeg har fått målt blodtrykket hos fastlegen, med unntak at da jeg var gravid. Det har blitt målt de gangene jeg har vært innom legevakt. Anonymkode: 20a1e...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 6. april 2023 #25 Del Skrevet 6. april 2023 Seriøst spørsmål: Drar folk til legen for "sjekk". I hvilken alder eller helsetilstand burda man begynne med det? Og hva sjekker de da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 7. april 2023 #26 Del Skrevet 7. april 2023 Nei, bare de to gangene jeg var innlagt med krystallsyke. Men jeg tar mange blodprøver årlig, samtidig som nivået på en medisin jeg bruker skal sjekkes. Jeg synes det er merkelig at leger ikke sjekker langtidsblodsukkeret til normalvektige pasienter som har en forelder med diabetes 2. Om en av foreldrene har det, så har en selv 40% sjanse for å få det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 7. april 2023 #27 Del Skrevet 7. april 2023 Helene1982 skrev (3 timer siden): Seriøst spørsmål: Drar folk til legen for "sjekk". I hvilken alder eller helsetilstand burda man begynne med det? Og hva sjekker de da? Menn bør sjekkes for prostatakreft. Kvinner for livmorhalskreft/celleforandringer. Det er ofte anbefalt at man sjekker kolesterol, blodsukker og blodtrykk fra 40-50-årsalderen årlig. Her hvor jeg bor er det også vanlig å sjekke D-vitaminnivået. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 7. april 2023 #28 Del Skrevet 7. april 2023 MyMichelle skrev (1 minutt siden): Menn bør sjekkes for prostatakreft. Kvinner for livmorhalskreft/celleforandringer. Det er ofte anbefalt at man sjekker kolesterol, blodsukker og blodtrykk fra 40-50-årsalderen årlig. Her hvor jeg bor er det også vanlig å sjekke D-vitaminnivået. Jeg gjør ikke det. Burde sikkert gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #29 Del Skrevet 7. april 2023 MyMichelle skrev (5 timer siden): Menn bør sjekkes for prostatakreft. Kvinner for livmorhalskreft/celleforandringer. Det er ofte anbefalt at man sjekker kolesterol, blodsukker og blodtrykk fra 40-50-årsalderen årlig. Her hvor jeg bor er det også vanlig å sjekke D-vitaminnivået. Kilde? Fordi det er ikke noen anbefalinger jeg har funnet. Baserer du deg på nhi-artikkelen hvor Hunskår har en uttalelse om "hvis man absolutt vil så..."? Det er ingen anbefaling. Helene1982 skrev (5 timer siden): Jeg gjør ikke det. Burde sikkert gjort det. Nei, det trenger du ikke med mindre det er noen spesiell grunn til det. https://forskning.no/aldring-fastlegen-kreft/du-trenger-ikke-a-ga-til-legen-om-du-er-frisk/1576196 Anonymkode: 7a974...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #30 Del Skrevet 7. april 2023 Det anbefales ikke at man går til legen bare for å sjekke alt mulig, så lenge man føler seg frisk. Blodtrykket kan man måle hjemme, så slipper man å gå til legen. Det er bare å kjøpe blodtrykksmåler på apoteket. En fin investering for egen helse, og man slipper å bruke av legens tid. Anonymkode: d873f...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå