klarinetta Skrevet 6. april 2023 #21 Skrevet 6. april 2023 Refreng skrev (1 minutt siden): Mtp at det er høy andel mennesker som mangler fastlege, samt at flere steder har lang ventetid på ordinær time, så er dette et naturlig resultat. Hvordan få hjelp når man ikke får legetime? Jeg kan ikke lese artikkelen, men jeg tenker vi skal være forsiktig med å anta at byfolk er mer hysteriske enn andre steder. La oss heller sammenligne antall mennesker uten fastlege og hvor lang ventetid det er på legetime i de ulike kommune og se hvor de ringer 113 oftest.... Ikke sant. Om atferd sprer seg, er det en underliggende årsak.
Paneera Skrevet 6. april 2023 #22 Skrevet 6. april 2023 Refreng skrev (12 minutter siden): Mtp at det er høy andel mennesker som mangler fastlege, samt at flere steder har lang ventetid på ordinær time, så er dette et naturlig resultat. Hvordan få hjelp når man ikke får legetime? Jeg kan ikke lese artikkelen, men jeg tenker vi skal være forsiktig med å anta at byfolk er mer hysteriske enn andre steder. La oss heller sammenligne antall mennesker uten fastlege og hvor lang ventetid det er på legetime i de ulike kommune og se hvor de ringer 113 oftest.... Hvorfor skulle man trenge legehjelp overhodet hvis man er frisk og har fått et helt ukomplisert gnagsår? 6
Grüner Skrevet 6. april 2023 #23 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Avdelingsleder Lindland, og du også TS, virker å være lettere tilbakestående. Det er forskjell på å ringe inn, og å få hjelp. Det har aldri skjedd noensinne at ambulanse har blitt sent ut for gnagsår eller småkutt. Aldri. I byen ber AMK-sentralen slike dra seg til helvete ned på legevakten eller gå til fastlegen neste dag. Det får dere bønder på bygda, som tar imot nødtelefoner, også gjøre. Anonymkode: d94ee...2bd Tøff i kjeften, du, men du skal ikke ringe AMK heller for sånne trivielle ting fordi du tar opp linja! I fastlegens åpningstid skal du ringe dit og etter det til legevakta. 2 1
Topsi Skrevet 6. april 2023 #24 Skrevet 6. april 2023 Grüner skrev (2 timer siden): Tøff i kjeften, du, men du skal ikke ringe AMK heller for sånne trivielle ting fordi du tar opp linja! I fastlegens åpningstid skal du ringe dit og etter det til legevakta. Det vat vel folk som ringte 113 fordi de ville ha informasjon om korona, var ikke syke engang
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #25 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er mulig vi ringer for småting, ts. Men det er ikke legevaktslegen som får varig nedsatt livskvalitet og tidlig død. Det er det vi - du og jeg - som risikerer. Du er villig til å ta den risikoen. Jeg synes jeg er verdt mer. Du synes min holdning er pinglete. Jeg synes din vitner om lav livskvalitet og mulig depresjon. Hvem er vel villig til å unødig risikere helsen? Anonymkode: a36e9...492 Ja, jeg er villig til å ta risikoen med et gnagsår uten å belaste telefonen på 113. Tar til og med sjansen på at livskvaliteten min består. Du verden, så storforlangende. Anonymkode: 478c3...be0 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #26 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Folk gjør mye rart. For noen år siden jobbet jeg i hjemmesykepleien. Da ringte kona til en av pasientene våre inn til kontoret vårt (!) for å si at hun ikke fikk liv i mannen Jeg og en kollega rushet ut der og ringte 113 på veien Hun var nok veldig i sjokk, stakkar Anonymkode: 2f4d9...5f1 Det der kan ikke sammenlignes med det ts mener. Anonymkode: 798b9...84b
Gjest Refreng Skrevet 7. april 2023 #27 Skrevet 7. april 2023 12 hours ago, Samfunnsengasjert said: Hvorfor skulle man trenge legehjelp overhodet hvis man er frisk og har fått et helt ukomplisert gnagsår? Personen som ringer vet sannsynligvis ikke at det er ukomplisert om den ringer inn. Sansynligvis snakker vi om mer ekstremt gnagsår. Og ja, fortsatt feil å ringe inn, men dersom man har vært frisk hele livet, får et gnagsår som ser skummelt ut og ikke får legetime på 4 uker, så kan det være en person som ringer 113 for det. Det er jo også lettere for avdelingslederen å klandre nordmenn uten sympati, enn å annerkjenne de store problemene vi har i norsk helsevesen. La oss bare skylde på at nordmenn er dumme og som om helsevesenet ikke har problemer som fører til andre problemer....
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #28 Skrevet 7. april 2023 Eks-svigerfaren min fikk kjeft av legevakta siden han hadde gått 2-3 kilometer gjennom Bergen med hjertesmerter i stedet for å ta drosje. Anekdotisk bevis på at at noen aldri blir fornøyde. Anonymkode: 05561...8d6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #29 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Eks-svigerfaren min fikk kjeft av legevakta siden han hadde gått 2-3 kilometer gjennom Bergen med hjertesmerter i stedet for å ta drosje. Anekdotisk bevis på at at noen aldri blir fornøyde. Anonymkode: 05561...8d6 Forskjell på hjertesmerter, og gnagsår... Anonymkode: c0dd1...60c 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #30 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 13.09): Hva feiler det folk, og særlig byfolk? Har vi blitt totalt hjelpeløse eller er det kravene våre til helsevesenet som er helt ute av sporet? https://www.dt.no/ser-ny-trend-flere-ringer-113-nar-de-ikke-far-tak-i-fastlegen-eller-legevakta/s/5-57-2114454 Avdelingsleder Lindland merker stor forskjell på bygd og by. «– I byen kan man ringe 113 på grunn av et gnagsår, men ikke på bygda. Det er mange små ting som folk ringer nødnummeret for, det kan være et lite kutt i fingeren eller vondt i en arm. Terskelen er mye lavere enn for få år siden, sier hun.» Anonymkode: 478c3...be0 Selvfølgelig ringer ikke "byfolk" generelt 113 for gnagsår. Men noen gjør helt sikkert det. På samme måte fins det noen raringer som omtrent ikke kommer seg til legen om de så har koldbrann, ikke helt heldig det heller. Samtidig må vi huske på at både legevakt og ambulanse sikkert merker at svært mange står uten fastlege, både i byen og på landet. Det sitter nok mange sårbare og kanskje psykisk syke der ute som ikke går hjelpa de trenger. Det blir litt for lett å skylde på pasientene når man ikke klarer å hi helsehjelp til dem som faktisk trenger det en gang. Anonymkode: 5b166...098
Gjest Terrameta Skrevet 7. april 2023 #31 Skrevet 7. april 2023 On 4/6/2023 at 5:22 PM, AnonymBruker said: Tja. Er det bedre om det var som «før i tida» eller «utpå bygda», mener du? La oss ta to eksempler. 1. En mann kjører seg selv på legevakt etter jobb, fordi hans kollegaer har bedt han gjøre det. De har sagt klart fra at om han kommer på jobb neste dag og ikke har vært til lege så lemper de han i bagasjerommet og kjører han selv, så han tar seg en tur. Legevakt konkluderer med hjerteinfarkt, mannen overlever, men får varig redusert livskvalitet og antas dø 10-15 år før han ville ha dødd, om han gikk til legen. Dette er i gode, gamle dager. Mannen hadde smerter på høyre side av bryst, man var i ellers helt normalt fin form. Han hadde et fysisk aktivt arbeide og stod i det i 7,5 timer uten å bli dårligere. 2. En mann tilkaller lege som er i gangavstand på vage symptomer og noe uklar tale fra kollega. Det ageres umiddelbart med ambulanse. Dette er ikke i gode, gamle dager. Mannen ankommer legevakt så tidlig at de antar ha avverget infarktet. Mannen har ingen ettervirkninger utover noe nedsatt kapasitet. Det er mulig vi ringer for småting, ts. Men det er ikke legevaktslegen som får varig nedsatt livskvalitet og tidlig død. Det er det vi - du og jeg - som risikerer. Du er villig til å ta den risikoen. Jeg synes jeg er verdt mer. Du synes min holdning er pinglete. Jeg synes din vitner om lav livskvalitet og mulig depresjon. Hvem er vel villig til å unødig risikere helsen? Jeg ser også at de ikke med et ord nevner at det i flere byer nå er umulig å komme gjennom til legevakt. I Oslo har enkelte bydeler køer på flere timer - til legevakt. De som har penger ringer privat legevakt eller har lege gjennom forsikring. De som ikke har penger må enten la være å ha legehjelp utenom 9-15 i hverdager eller altså ringe - 113. Å utdanne nok leger er politikernes jobb. Med eldrebølgen i full vigør er behovet for leger økende. Om, altså, man ikke vil at folk over 80 nektes helsehjelp? For de trenger den hver 14. dag. Anonymkode: a36e9...492 Dine eksempler dreier seg jo om klare symptomer på at noe er alvorlig galt, og vi får jo stadig terpet disse tegnenene (smile, løfte, snakke osv) Et lite kutt eller sår trenger ytterst sjelden legehjelp og kan uansett vente til neste dag med mindre det dreier seg om blodforgiftning (som man selvfølgelig ikke får av gnagsår).
Gjest Terrameta Skrevet 7. april 2023 #32 Skrevet 7. april 2023 10 hours ago, Refreng said: Personen som ringer vet sannsynligvis ikke at det er ukomplisert om den ringer inn. Sansynligvis snakker vi om mer ekstremt gnagsår. Og ja, fortsatt feil å ringe inn, men dersom man har vært frisk hele livet, får et gnagsår som ser skummelt ut og ikke får legetime på 4 uker, så kan det være en person som ringer 113 for det. Det er jo også lettere for avdelingslederen å klandre nordmenn uten sympati, enn å annerkjenne de store problemene vi har i norsk helsevesen. La oss bare skylde på at nordmenn er dumme og som om helsevesenet ikke har problemer som fører til andre problemer.... Hvor i Norge får man ikke legetime på 4 uker?
MyMichelle Skrevet 7. april 2023 #33 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 16.10): Folk gjør mye rart. For noen år siden jobbet jeg i hjemmesykepleien. Da ringte kona til en av pasientene våre inn til kontoret vårt (!) for å si at hun ikke fikk liv i mannen Jeg og en kollega rushet ut der og ringte 113 på veien Hun var nok veldig i sjokk, stakkar Anonymkode: 2f4d9...5f1 Ja, folk gjør mye rart. En gang jeg skulle ringe 113 på grunn av en bevisstløs person, ringte jeg i stedet den personen, og var forundret over at ingen tok telefonen 😅 Så oppdaget jeg feilen. Heldigvis kom ambulanse og lege fort.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #34 Skrevet 7. april 2023 Terrameta skrev (7 minutter siden): Hvor i Norge får man ikke legetime på 4 uker? Det er mange plasser det. Hos fastlegen min tar det 3-4 uker å få time, med mindre man er barn, blør, eller har akutt behov for noe. Hatt samme lege nå i 13 år, hun er knall, men har litt for mange pasienter.. Anonymkode: f5c9d...1c7 2
Gjest Refreng Skrevet 7. april 2023 #35 Skrevet 7. april 2023 30 minutter siden, Terrameta said: Hvor i Norge får man ikke legetime på 4 uker? Det har vært diverse saker i media om mennesker som må vente lenge. Spesielt de uten fastlege kan slite. Enkelte akuttmottak har også dårlig kapasitet der alvorlig syke må vente lenge Har selvsagt ikke lagret alle nyhetssakene som har vært de siste årene, men dersom du googler så finner du eksempler som https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kreftsyke-inger-karin-fikk-beskjed-om-a-vente-i-tre-maneder-pa-lege/14785432/ https://www.nrk.no/trondelag/okt-risiko-for-at-alvorlig-syke-havner-i-ko-ved-legevakta-i-trondheim_-hevder-tillitsvalgt-1.16118623 At det er krise i norsk helsevesen har man sett trend til lenge. Og det blir stadig verre da politikerne ikke egentlig ønsker et bra helsevesen, de ønsker å tilrettelegge for vennene sine som kan tjene på private helsetjenester.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #36 Skrevet 7. april 2023 Terrameta skrev (39 minutter siden): Hvor i Norge får man ikke legetime på 4 uker? Jeg har ca 3-4 uker ventetid for å komme til fastlegen. Bor på Østlandet. Anonymkode: b8307...544 1
Paneera Skrevet 7. april 2023 #37 Skrevet 7. april 2023 Refreng skrev (12 timer siden): Personen som ringer vet sannsynligvis ikke at det er ukomplisert om den ringer inn. Sansynligvis snakker vi om mer ekstremt gnagsår. Og ja, fortsatt feil å ringe inn, men dersom man har vært frisk hele livet, får et gnagsår som ser skummelt ut og ikke får legetime på 4 uker, så kan det være en person som ringer 113 for det. Det er jo også lettere for avdelingslederen å klandre nordmenn uten sympati, enn å annerkjenne de store problemene vi har i norsk helsevesen. La oss bare skylde på at nordmenn er dumme og som om helsevesenet ikke har problemer som fører til andre problemer.... Kapasitetsproblemer i helsevesenet er er høyest reellt problem. Det er klart det er et politisk problem og at ressursene er mangelfulle, men ressursene blir heller ikke flere hvis folk misbruker nødetater. Politiet mangler også ressurser, men ressursene blir ikke mer hvis folk ringer 112 fordi en dame ikke vil være med hjem fra byen (ja, det har skjedd).
Gjest Terrameta Skrevet 7. april 2023 #38 Skrevet 7. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har ca 3-4 uker ventetid for å komme til fastlegen. Bor på Østlandet. Anonymkode: b8307...544 Flytt til Nordvestlandet, jeg får legetime på dagen. Kanskje dagen etter, men får alltid hastetime om det trengs (som da jeg våkna med en allergisk reaksjon så hele ansiktet var hovent)
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #39 Skrevet 7. april 2023 Grüner skrev (På 6.4.2023 den 20.26): Tøff i kjeften, du, men du skal ikke ringe AMK heller for sånne trivielle ting fordi du tar opp linja! I fastlegens åpningstid skal du ringe dit og etter det til legevakta. AMK selv sier at det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Og den regelen går jeg etter. Det trenger ikke bli sendt ut sykebil men man kan få råd og hjelp til hvor man skal henvende seg. For DET er ikke enkelt å vite. Og her er det en time å kjøre til legevakt, da ringer jeg heller 113 ja. Anonymkode: 27492...100
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #40 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): AMK selv sier at det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Og den regelen går jeg etter. Det trenger ikke bli sendt ut sykebil men man kan få råd og hjelp til hvor man skal henvende seg. For DET er ikke enkelt å vite. Og her er det en time å kjøre til legevakt, da ringer jeg heller 113 ja. Anonymkode: 27492...100 Nja, det er nok i ferd med å endre seg. Nå ønskes det en nasjonal kampanje for hva folk forventes å ordne opp i selv. Anonymkode: 478c3...be0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå