AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Hva feiler det folk, og særlig byfolk? Har vi blitt totalt hjelpeløse eller er det kravene våre til helsevesenet som er helt ute av sporet? https://www.dt.no/ser-ny-trend-flere-ringer-113-nar-de-ikke-far-tak-i-fastlegen-eller-legevakta/s/5-57-2114454 Avdelingsleder Lindland merker stor forskjell på bygd og by. «– I byen kan man ringe 113 på grunn av et gnagsår, men ikke på bygda. Det er mange små ting som folk ringer nødnummeret for, det kan være et lite kutt i fingeren eller vondt i en arm. Terskelen er mye lavere enn for få år siden, sier hun.» Anonymkode: 478c3...be0 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Terskelen er mye lavere enn for få år siden Det overrasker ikke, dagens generasjon kalles ikke snøfnugg generasjonen for ingenting. De tåler ikke den minste kritikk, og tåler ikke engang et lite papirkutt uten å måtte ringe ambulansen. Anonymkode: 17b25...25c 8 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva feiler det folk, og særlig byfolk? Har vi blitt totalt hjelpeløse eller er det kravene våre til helsevesenet som er helt ute av sporet? https://www.dt.no/ser-ny-trend-flere-ringer-113-nar-de-ikke-far-tak-i-fastlegen-eller-legevakta/s/5-57-2114454 Avdelingsleder Lindland merker stor forskjell på bygd og by. «– I byen kan man ringe 113 på grunn av et gnagsår, men ikke på bygda. Det er mange små ting som folk ringer nødnummeret for, det kan være et lite kutt i fingeren eller vondt i en arm. Terskelen er mye lavere enn for få år siden, sier hun.» Anonymkode: 478c3...be0 Avdelingsleder Lindland, og du også TS, virker å være lettere tilbakestående. Det er forskjell på å ringe inn, og å få hjelp. Det har aldri skjedd noensinne at ambulanse har blitt sent ut for gnagsår eller småkutt. Aldri. I byen ber AMK-sentralen slike dra seg til helvete ned på legevakten eller gå til fastlegen neste dag. Det får dere bønder på bygda, som tar imot nødtelefoner, også gjøre. Anonymkode: d94ee...2bd 11
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Folk gjør mye rart. For noen år siden jobbet jeg i hjemmesykepleien. Da ringte kona til en av pasientene våre inn til kontoret vårt (!) for å si at hun ikke fikk liv i mannen Jeg og en kollega rushet ut der og ringte 113 på veien Hun var nok veldig i sjokk, stakkar Anonymkode: 2f4d9...5f1 1
kar90 Skrevet 6. april 2023 #6 Skrevet 6. april 2023 Herregud, det er jo helsevesenet selv som har oppfordret til det. Hvor mange holdningskampanjer har det ikke vært de siste årene om å ikke begatellisere ubehag? 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #7 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Avdelingsleder Lindland, og du også TS, virker å være lettere tilbakestående. Det er forskjell på å ringe inn, og å få hjelp. Det har aldri skjedd noensinne at ambulanse har blitt sent ut for gnagsår eller småkutt. Aldri. I byen ber AMK-sentralen slike dra seg til helvete ned på legevakten eller gå til fastlegen neste dag. Det får dere bønder på bygda, som tar imot nødtelefoner, også gjøre. Anonymkode: d94ee...2bd Nja, de opptar jo ressurser. «– Ofte kan det være problematikk som ikke er akutt. Da okkuperer det våre ressurser. I verste fall kan det gå utover et lite barn som setter noe i halsen og ikke får puste, sier hun.» Anonymkode: 478c3...be0 8 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #8 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Folk gjør mye rart. For noen år siden jobbet jeg i hjemmesykepleien. Da ringte kona til en av pasientene våre inn til kontoret vårt (!) for å si at hun ikke fikk liv i mannen Jeg og en kollega rushet ut der og ringte 113 på veien Hun var nok veldig i sjokk, stakkar Anonymkode: 2f4d9...5f1 å være i sjokk fordi ektemannen hennes døde, burde overhodet ikke sidestilles med å få gnagsår / skrubbsår altså!! Anonymkode: 6635b...561 5 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): å være i sjokk fordi ektemannen hennes døde, burde overhodet ikke sidestilles med å få gnagsår / skrubbsår altså!! Anonymkode: 6635b...561 Ro deg nå ned. Jeg ville bare få frem at folk gjør mye rart Anonymkode: 2f4d9...5f1 4
klarinetta Skrevet 6. april 2023 #10 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva feiler det folk, og særlig byfolk? Har vi blitt totalt hjelpeløse eller er det kravene våre til helsevesenet som er helt ute av sporet? https://www.dt.no/ser-ny-trend-flere-ringer-113-nar-de-ikke-far-tak-i-fastlegen-eller-legevakta/s/5-57-2114454 Avdelingsleder Lindland merker stor forskjell på bygd og by. «– I byen kan man ringe 113 på grunn av et gnagsår, men ikke på bygda. Det er mange små ting som folk ringer nødnummeret for, det kan være et lite kutt i fingeren eller vondt i en arm. Terskelen er mye lavere enn for få år siden, sier hun.» Anonymkode: 478c3...be0 Så vi har store motpoler i befolkningen. Er ikke dermed sagt ar de som ringer får ambulanse av den grunn, det avgjøres av AMK. Om man ringer unødig og holder linjer opptatt blir en annen sak.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ro deg nå ned. Jeg ville bare få frem at folk gjør mye rart Anonymkode: 2f4d9...5f1 Dømmende for å jobbe i hjemmesykepleien Anonymkode: fe5d7...230 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dømmende for å jobbe i hjemmesykepleien Anonymkode: fe5d7...230 Okidoki Anonymkode: 2f4d9...5f1 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 Byaser har aldri tålt noe som helst. Anonymkode: 8e406...78f 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva feiler det folk, og særlig byfolk? Har vi blitt totalt hjelpeløse eller er det kravene våre til helsevesenet som er helt ute av sporet? https://www.dt.no/ser-ny-trend-flere-ringer-113-nar-de-ikke-far-tak-i-fastlegen-eller-legevakta/s/5-57-2114454 Avdelingsleder Lindland merker stor forskjell på bygd og by. «– I byen kan man ringe 113 på grunn av et gnagsår, men ikke på bygda. Det er mange små ting som folk ringer nødnummeret for, det kan være et lite kutt i fingeren eller vondt i en arm. Terskelen er mye lavere enn for få år siden, sier hun.» Anonymkode: 478c3...be0 Tja. Er det bedre om det var som «før i tida» eller «utpå bygda», mener du? La oss ta to eksempler. 1. En mann kjører seg selv på legevakt etter jobb, fordi hans kollegaer har bedt han gjøre det. De har sagt klart fra at om han kommer på jobb neste dag og ikke har vært til lege så lemper de han i bagasjerommet og kjører han selv, så han tar seg en tur. Legevakt konkluderer med hjerteinfarkt, mannen overlever, men får varig redusert livskvalitet og antas dø 10-15 år før han ville ha dødd, om han gikk til legen. Dette er i gode, gamle dager. Mannen hadde smerter på høyre side av bryst, man var i ellers helt normalt fin form. Han hadde et fysisk aktivt arbeide og stod i det i 7,5 timer uten å bli dårligere. 2. En mann tilkaller lege som er i gangavstand på vage symptomer og noe uklar tale fra kollega. Det ageres umiddelbart med ambulanse. Dette er ikke i gode, gamle dager. Mannen ankommer legevakt så tidlig at de antar ha avverget infarktet. Mannen har ingen ettervirkninger utover noe nedsatt kapasitet. Det er mulig vi ringer for småting, ts. Men det er ikke legevaktslegen som får varig nedsatt livskvalitet og tidlig død. Det er det vi - du og jeg - som risikerer. Du er villig til å ta den risikoen. Jeg synes jeg er verdt mer. Du synes min holdning er pinglete. Jeg synes din vitner om lav livskvalitet og mulig depresjon. Hvem er vel villig til å unødig risikere helsen? Jeg ser også at de ikke med et ord nevner at det i flere byer nå er umulig å komme gjennom til legevakt. I Oslo har enkelte bydeler køer på flere timer - til legevakt. De som har penger ringer privat legevakt eller har lege gjennom forsikring. De som ikke har penger må enten la være å ha legehjelp utenom 9-15 i hverdager eller altså ringe - 113. Å utdanne nok leger er politikernes jobb. Med eldrebølgen i full vigør er behovet for leger økende. Om, altså, man ikke vil at folk over 80 nektes helsehjelp? For de trenger den hver 14. dag. Anonymkode: a36e9...492 6 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 Enkelt å sitte på bygda å lage røverhistorier om hvordan det er i byene. I byene er det lange køer hos fastlege, legevakt og 113 misbruker Taxisentralene som stand-by ambulanser. Anonymkode: 00a95...55d 6 2
Peanut Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 Er nok byperson, men har alltid med på reiser og slikt en liten veske med diverse sårbehandling, Compeed og ymse annet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva feiler det folk, og særlig byfolk? Har vi blitt totalt hjelpeløse eller er det kravene våre til helsevesenet som er helt ute av sporet? https://www.dt.no/ser-ny-trend-flere-ringer-113-nar-de-ikke-far-tak-i-fastlegen-eller-legevakta/s/5-57-2114454 Avdelingsleder Lindland merker stor forskjell på bygd og by. «– I byen kan man ringe 113 på grunn av et gnagsår, men ikke på bygda. Det er mange små ting som folk ringer nødnummeret for, det kan være et lite kutt i fingeren eller vondt i en arm. Terskelen er mye lavere enn for få år siden, sier hun.» Anonymkode: 478c3...be0 Begge deler. Lav allmennkunnskap om helse hos befolkningen og elendig bemanning i helsevesenet. Legevakten liker ikke at folk ringer. Ringte dem fordi jeg ikke kunne bevege meg en centimeter. Hadde i et forsøk til tross for smerter på å komme ut av sengen fallt om på gulvet og kom ikke videre. Du kan kjøre hit var beskjeden.. hallo. Jeg lå naken på gulvet. Kunne jeg kommet meg på beina, kledd meg og kjørt bil noe sted så hadde jeg da heller ikke hatt noe behov for å ringe legevakten.... Anonymkode: 72d95...078 6
klarinetta Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Byaser har aldri tålt noe som helst. Anonymkode: 8e406...78f Det vil si: folk i Alta, Arendal, Brekstad, Brevik, Brumunddal, Bryne, Brønnøysund, Drøbak, Egersund, Elverum, Kopervik, Fagernes, Kolvereid, Lyngdal, Otta, Sauda, Stathelle, Leknes, Mysen, Rørvik, Vadsø, Vardø, Åkrehamn osv osv, "har aldri tålt noe som helst". Brannfakkel, altså. 1
Paneera Skrevet 6. april 2023 #19 Skrevet 6. april 2023 Athena Freyja skrev (3 timer siden): De skulle fått en saftig bot. Enig. Det er jo misbruk av nødetater. Det er heller ikke nødvendig å ringe verken fastlege eller legevakt for et gnagsår eller papirkutt, altså med mindre det er svært betent eller annet. Legevakt skal heller ikke brukes til småting, men til brudd, hodeskader, ulykker, alvorlig psykisk sykdom, brystsmerter osv, eller andre ting som ikke kan vente til dagen etter. Å ringe 113 for et papirkutt er fullstendig bak mål. Det hadde også vært bak mål å ringe legevakt for det samme. 5
Gjest Refreng Skrevet 6. april 2023 #20 Skrevet 6. april 2023 Mtp at det er høy andel mennesker som mangler fastlege, samt at flere steder har lang ventetid på ordinær time, så er dette et naturlig resultat. Hvordan få hjelp når man ikke får legetime? Jeg kan ikke lese artikkelen, men jeg tenker vi skal være forsiktig med å anta at byfolk er mer hysteriske enn andre steder. La oss heller sammenligne antall mennesker uten fastlege og hvor lang ventetid det er på legetime i de ulike kommune og se hvor de ringer 113 oftest....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå