AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Hei Er det noen som har erfaring her inne med det å forlate/bryte ut av et forhold til en med Borderline persolighetsforstyrrelse? Og hvordan utartet det seg? Hvordan opplevde dere det i prosessen og i ettertid. Hvis det feks er JEG som går, og ikke han?! Er det ikke slik at de misliker å bli forlatt? Takk for svar. Anonymkode: 5697a...7f1
NiceOrNothing Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei Er det noen som har erfaring her inne med det å forlate/bryte ut av et forhold til en med Borderline persolighetsforstyrrelse? Og hvordan utartet det seg? Hvordan opplevde dere det i prosessen og i ettertid. Hvis det feks er JEG som går, og ikke han?! Er det ikke slik at de misliker å bli forlatt? Takk for svar. Anonymkode: 5697a...7f1 Må nok regne med et bittelite hysterisk anfall . Men det er uansett ikke ditt ansvar . Ditt ansvar er å ha et så godt liv som mulig . 3
Andro Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 (endret) Jeg har ikke forlatt noen med emosjonelt ustabil (borderline) personlighetsforstyrrelse, men jeg kjenner jo andre som har gått gjennom det. Det utløser garantert mye føleri, drama og anklager, men deres følelser er deres eget ansvar, akkurat som for oss andre. Du må gjøre det som er bra for deg selv. Ikke la deg manipulere til å fire på grenser eller behov, eller utsette det du trenger. Vær fast og rolig i din framtreden, og gjennomfør det du må gjøre. Sørg for å ha noen å snakke med, noen du kan ventilere til. Det kan være en venn, et familiemedlem eller en profesjonell. Det kan være legen din, eller telefonen på krisesenteret. Ikke vis for mye følelser overfor den du skal bryte med. Vær den som spiller rolig, og ikke hausser det opp mer. Ikke bruke energi på bortforklaringer, urimelige beskyldninger eller forsvar deg på noe vis. Konsentrer deg om det praktiske til å begynne med, slik at du bevarer handlingskompetansen. Eier dere noe sammen, ordne avtaler med fordeling. Har dere barn, kom dere raskt til megling, og fokuser kun på barnas behov. Ikke la henne/han kjøre noe "hva med stakkars meg da?". Endret 6. april 2023 av Andro 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Takk for svar begge to. Det var fint å høre fra noen da jeg føler meg veldig alene. Jeg har allerede skaffet meg hjelp fra en psykolog pgr jeg har vært igjennom så mye psykisk terror de siste 2 årene fra vedkommende… det begynte veldig bra til å begynne med. Helt fenomenalt faktisk. Men så begynte han å trykke meg ned mer og mer, og det var som å bli helt bedøvd i hjernen min. Ufattelig vond og skremmende følelse… Det verste er humørsvingningene hans, da blir han mørk i øynene, ansiktet vrenges i et hatefullt uttrykk, alt blir til is, og det setter i gang.. Da er alt jeg gjør og sier feil, og jeg blir beskyldt for både det ene og det andre.. I tillegg har jeg blitt utsatt for mye «silent treatment», og da blir jeg totalt forvirret. Jeg har gått på mye «nåler», spesielt det siste året. Men nå har jeg fått nok, jeg orker ikke mer. Anonymkode: 5697a...7f1 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for svar begge to. Det var fint å høre fra noen da jeg føler meg veldig alene. Jeg har allerede skaffet meg hjelp fra en psykolog pgr jeg har vært igjennom så mye psykisk terror de siste 2 årene fra vedkommende… det begynte veldig bra til å begynne med. Helt fenomenalt faktisk. Men så begynte han å trykke meg ned mer og mer, og det var som å bli helt bedøvd i hjernen min. Ufattelig vond og skremmende følelse… Det verste er humørsvingningene hans, da blir han mørk i øynene, ansiktet vrenges i et hatefullt uttrykk, alt blir til is, og det setter i gang.. Da er alt jeg gjør og sier feil, og jeg blir beskyldt for både det ene og det andre.. I tillegg har jeg blitt utsatt for mye «silent treatment», og da blir jeg totalt forvirret. Jeg har gått på mye «nåler», spesielt det siste året. Men nå har jeg fått nok, jeg orker ikke mer. Anonymkode: 5697a...7f1 Høres ut som han har mer enn bare det. Sett hardt mot hardt og GÅ, men jeg vil gi deg ett råd og dette er selvopplevd, hvis du går så må du være så bestemt at du ikke går tilbake. Jeg fallt for følelsesutbruddet og tårene, og alt. Og det ble 1000 ganger verre og han ble så mye jævligere. Vit det at du vil bli straffet hardt om han får deg tilbake. Lykke til, ikke snu deg tilbake. Anonymkode: 623df...2b8 2
bobadee Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Takk for svar begge to. Det var fint å høre fra noen da jeg føler meg veldig alene. Jeg har allerede skaffet meg hjelp fra en psykolog pgr jeg har vært igjennom så mye psykisk terror de siste 2 årene fra vedkommende… det begynte veldig bra til å begynne med. Helt fenomenalt faktisk. Men så begynte han å trykke meg ned mer og mer, og det var som å bli helt bedøvd i hjernen min. Ufattelig vond og skremmende følelse… Det verste er humørsvingningene hans, da blir han mørk i øynene, ansiktet vrenges i et hatefullt uttrykk, alt blir til is, og det setter i gang.. Da er alt jeg gjør og sier feil, og jeg blir beskyldt for både det ene og det andre.. I tillegg har jeg blitt utsatt for mye «silent treatment», og da blir jeg totalt forvirret. Jeg har gått på mye «nåler», spesielt det siste året. Men nå har jeg fått nok, jeg orker ikke mer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Du må forlate han, du blir utsatt for vold. Du kan vite at hvis han truer med selvmord bør du si at du kontakter politiet. Så vil politiet ta han til lege. Og du slipper å kjenne deg ansvarlig Viktig at du gjør det så han ikke manipulerer deg til å sitte med ansvaret for hans liv og helse. Anonymkode: 03c3c...27a 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 Svar fra en med borderline. Det å bli forlatt er noe jeg ikke takler bra. Verden går under, mildt sagt. Men det at du blir utsatt for psykisk terror høres ut som en annen diagnose. Da er han ikke bra for deg i utgangspunktet, og slik skal selvsagt ikke et forhold være. Anonymkode: 0d926...398 1
Topsi Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 Ja, en med borderline tar avvisning svært dårlig, men hvis han ikke er snill med deg, er hans psykiske helse ikke ditt ansvar 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svar fra en med borderline. Det å bli forlatt er noe jeg ikke takler bra. Verden går under, mildt sagt. Men det at du blir utsatt for psykisk terror høres ut som en annen diagnose. Da er han ikke bra for deg i utgangspunktet, og slik skal selvsagt ikke et forhold være. Anonymkode: 0d926...398 Ikke meningen å kuppe tråden, men kunne du forklart mer om hvordan du opplever å ha personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: d7a30...237
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 Finnes vel ikke noe fasitsvar på det. Bare for man har borderline betyr det ikke at man reagerer likt. Jeg har også diagnosen, men reager som regel med å straffe meg selv. Da jeg var ung (tenårene) kunne jeg reagere med selvskading, selvhat, depresjon og selvmordstanker, gjerne komme med trusler om selvmord og selvmord til vedkommende. I dag (voksen i 30årene) reagerer kan jeg fort gå inn i en depresjon og få selvmordstanker og selvhat, tenker mye på hva som er galt med meg, men dette legger ikke den som har avvist meg merke til. Har ikke fått med meg at Psykisk terror hører til borderline, høres ut som han sliter med mer enn en personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 6d333...41d 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 13.04): Hei Er det noen som har erfaring her inne med det å forlate/bryte ut av et forhold til en med Borderline persolighetsforstyrrelse? Og hvordan utartet det seg? Hvordan opplevde dere det i prosessen og i ettertid. Hvis det feks er JEG som går, og ikke han?! Er det ikke slik at de misliker å bli forlatt? Takk for svar. Anonymkode: 5697a...7f1 Det kan bli ganske voldsomt. Forbered deg på selvmord, selvmordsforsøk og definitivt trusler om selvmord! De jeg kjenner som har borderline, de har blitt såpass ustabile at dette har vært reaksjoner de har kommet med. Men, uansett hva som skjer videre så er IKKE det DITT ansvar!.... Du, har kun ansvar for deg og eventuelle barn! Du må komme deg vekk fra dysfunksjon! og den som sliter, har ansvar. Du kan såklart kontakte hjelp som å ringe etter ambulanse/politi eller lokal DPS. Men, etter det, er det opp til de, eventuelt om de har noen familiemedlemmer som er noenlunde habile. Lykke til! Ta vare på deg selv ❤️ Anonymkode: 5d9ee...b3a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes vel ikke noe fasitsvar på det. Bare for man har borderline betyr det ikke at man reagerer likt. Jeg har også diagnosen, men reager som regel med å straffe meg selv. Da jeg var ung (tenårene) kunne jeg reagere med selvskading, selvhat, depresjon og selvmordstanker, gjerne komme med trusler om selvmord og selvmord til vedkommende. I dag (voksen i 30årene) reagerer kan jeg fort gå inn i en depresjon og få selvmordstanker og selvhat, tenker mye på hva som er galt med meg, men dette legger ikke den som har avvist meg merke til. Har ikke fått med meg at Psykisk terror hører til borderline, høres ut som han sliter med mer enn en personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 6d333...41d Riktig. De med borderline har ofte dette med selvmord depresjoner og selvskading. Samtidig er de også ofte manipulerende for å bevare tryggheten rundt seg. Nemelig det å ikke bli forlatt. Det å true om selvmord, kan man vel kanskje legge i kategorien psykisk terror for den som mottar en slik trussel, da du sier. Om du ikke gjør slik jeg ønsker så dreper jeg meg selv. Og da vil det være DIN skyld! Og det den andre ønsker er å leve et liv uten å være din kjæreste, men vil ikke at du skal dø, og vil ihverfall ikke være årsaken til din død. Det kan for mange føles som psykisk terror. Jeg kjenner ingen med borderline som ikke er manipulerende, i tilegg til det du nevner om selvhat og selvskading etc. Vil forresten råde deg til å sjekke ut Teal Swan på YT. Du kan jobbe deg ut av diagnosen din ❤️ Anonymkode: 5d9ee...b3a
Topsi Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): eg kjenner ingen med borderline som ikke er manipulerende, i tilegg til det du nevner om selvhat og selvskading etc. Å manipulere krever at du er god på å håndtere mennesker, borderlinere er ikke manipulerende, de er desperate. Men resultatet for den andre er det samme 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 Har borderline. Å bli forlatt er noe av det verste som skjer meg, men som andre mennesker liker jeg ikke å vise sårbarhet. Jeg blir selvdestruktiv på en grenseløs måte av å bli forlatt og har alltid en langvarig, mørk og depressiv reaksjon på brudd. Jeg klarer som regel knapt å ta vare på meg selv og faller rett ned i en avgrunn det jeg drikker for mye og gjør andre destruktive ting for å forsøke dempe følelsene mine. Hva som evt. merkes av den andre avhenger litt av hvordan den andre har behandlet meg. Hvis den andre ikke har gjort meg noe annet en å ikke ønske forholdet lengre, merker man gjerne ikke noe som helst av hvordan jeg ikke-håndterer brudd..men hvis man har vært jævlig med meg kan ting bli ubehagelig også for den andre. Anonymkode: 47de0...244 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 Han høres ut som eksen min. Han har ingen diagnose på papiret, men er ingen tvil om at noe er riv ruskende galt. Jeg flyttet til foreldrene mine da jeg valgte å forlate (etter at han hadde gjort det slutt med meg for 10 gang det halvåret). Det endte med drapstrusler, selvmordstrusler (100 vis) han kom rasende hjem til foreldrene mine- spinnvill og ute av kontroll, politiet måtte tilkalles, han forteller løgner om meg. Det endte i besøksforbud og voldsalarm. Han holdt på i nesten 2 år før han roet seg. Jeg anbefaler deg å ha trygge folk rundt deg og ta noen forhåndsregler. Det kan jo hende han takler bruddet greit, men noen blir jo også helt rabiat. Anonymkode: eed96...9b3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 Topsi skrev (7 timer siden): Å manipulere krever at du er god på å håndtere mennesker, borderlinere er ikke manipulerende, de er desperate. Men resultatet for den andre er det samme Så hva mener du er forskjllen? Tror du narisister ikke er desperate når de manipulerer? Jo, det er det i aller høyeste grad. Muligens klarer ikke en med borderline og manipulerer like sofistikert som en narsist. Men, de manipulerer. Spiller og bruker offerkort, og følelsesmessig utpressing. Anonymkode: 5d9ee...b3a 2
Gjest Jon Are Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 Du har ansvar for ditt liv. Hvordan en med borderli er reagerer er ikke ditt ansvar. Nå må du kommer deg ut av forholdet.
Topsi Skrevet 10. april 2023 #19 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så hva mener du er forskjllen? Tror du narisister ikke er desperate når de manipulerer? Jo, det er det i aller høyeste grad. Muligens klarer ikke en med borderline og manipulerer like sofistikert som en narsist. Men, de manipulerer. Spiller og bruker offerkort, og følelsesmessig utpressing. https://themighty.com/topic/borderline-personality-disorder/borderline-personality-disorder-manipulative/
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #20 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så hva mener du er forskjllen? Tror du narisister ikke er desperate når de manipulerer? Jo, det er det i aller høyeste grad. Muligens klarer ikke en med borderline og manipulerer like sofistikert som en narsist. Men, de manipulerer. Spiller og bruker offerkort, og følelsesmessig utpressing. Anonymkode: 5d9ee...b3a Alle mennesker manipulerer nok til en viss grad, enten bevisst eller ubevisst, men vil påstå at vi som har borderline er dårligere utstyrt til å manipulere andre enn folk flest fordi vi har lav impulskontroll og er følelsesstyrt. Det kan for all del bli drama av den kombinasjonen, men manipulasjon blir svært vanskelig. Anonymkode: 47de0...244 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå