Gå til innhold

Hvor har du født?  

7 stemmer

1. 1. Hvor har du født?

• Ullevål sykehus
      6
    • Rikshospitalet
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, hvor født du, eller hvor skal du føde?

Kan du hjelpe meg med positive og/eller negative sider med de forskjellige?

Har nettopp fått plass på riksen. Søkte i forrige uke og jeg er kun 6 uker på vei. Hørt at det er så lang ventetid der...

Takk for alle svar! De er til god hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har født begge steder og var forsåvidt fornøyd med begge.

Faglig sett tror jeg begge holder samme høye standard og begge har utmerkede nyfødt/barneavdelinger hvis det skulle bli nødvendig.

På Ullevål har de barselhotellet der far kan overnatte og der du slipper å dele rom med andre som har født. Dette vil de fleste oppleve som positivt, men hvis en strever mye med ammingen eller annet så er ikke jordmødre og barnepleiere så lett tilgjengelige her som de er på en vanlig barselavdeling. (kan ringe etter de)

Ulempen med Ullevål er at det er en vanvittig stor "fødefabrikk" og det er til tider rimelig kaotisk på føden. Ullevål er dessuten det sykehuset som har flest overflytninger til andre sykehus fordi det plutselig er fullt på føde/barsel.

På Rikshospitalet er det flest tomannsrom, men mye mindre forhold. Tror jeg holder en liten knapp på Rikshospitalet.

Gjest Rognebær
Skrevet

Jeg har ikke født før, men skal føde på Ullevål. Jeg ble født der selv, og det gikk helt fint! :ler:

Du blir sikkert tatt godt vare på på Riket også.

Gjest Gjesta
Skrevet

MIne to er født på Ullevål. Men det begynner å bli en stund siden. Men jeg var veldig fornøyd med føden begge gangene. Barsel var det verre med.

Skrevet

Begge fødesteder har topp ekpertise og lokaliteter, så du kan ikke føde et bedre sted i Norge enn disse to! Men baksiden av medaljen er at siden de er så store kan de fort bli upersonlige og oppfattes som store fødefabrikker.

Det var imidlertid ikke viktig for meg, jeg satte pris på at hvis noe skjedde med meg eller barnet var barneavdelingen rett over gangen.

Skrevet

Jeg hadde plass på ABC på Ullevål. Men nå endte jeg opp med å føde på avd. A...

Jeg ville valgt ABC igjen om jeg får sjansen.

Veldig fin barselopplevelse på hotellet, engasjerte og flinke jordmødre.

Skrevet

Har ingen erfaring med Riksen men er strålende fornøyd med Ulleål og hotellet der!

Ja man får ikke så mye oppfølging automatisk men det syns jeg var deilig. Deilig å få fred.....deilig å være alene med babyen min......deilig å slippe å dele rom og våkne av andres ungeskrik om natten.....deilig å ha eget bad....deilig å ha tv på rommet.......

Og hvis man trenger hjelp (til amming/bading av babyen eller hva som helst annet) man må bare ha nok bein i nesa til å BE om hjelp :)

Skrevet

Jeg har født på Aker og på Riksen sist. Riksen var flott med 2-mannsrom og lite farting ut og inn av rommet!! Pleierne var tilstede når man trengte dem også.

Ullevål har jeg bare erfaring med fra venniner som har født der. De sier at med nr.1 er det flott. Mor, far og baby kan dele et eget rom og kose seg i stillheten (?! ;)). Derimot er det et slit hvis barn venter hjemme og du må klare deg selv fordi far er hjemme med de andre barna. Da er det lite hjelp å få; mat må hentes selv i kafeen og alt stell av barnet faller kun på deg - døgnet rundt!

Skrevet

Og da kan jeg si med en gang at jeg er helt uenig m Thomasine fordi jeg fikk MIN NR 2 da jeg lå på hotellet på Ullevål. Pappan var hjemme med nr1 og kun innom bittelitt og spiste noen måltider sammen m oss.

Vi klarte oss helt fint alene og jeg syns faktisk det var deilig å slippen mas. Jordmødrene kom faktisk inn flere ganger og lurte på om jeg trengte noe fordi de syns jeg var så stille at de lurte på om jeg faktisk var der ;) Og sa at jeg ikke måtte være redd for å be om hjelp hvis jeg trengte det!

Skrevet
Og da kan jeg si med en gang at jeg er helt uenig m Thomasine fordi jeg fikk MIN NR 2 da jeg lå på hotellet på Ullevål. Pappan var hjemme med nr1 og kun innom bittelitt og spiste noen måltider sammen m oss.

Vi klarte oss helt fint alene og jeg syns faktisk det var deilig å slippen mas. Jordmødrene kom faktisk inn flere ganger og lurte på om jeg trengte noe fordi de syns jeg var så stille at de lurte på om jeg faktisk var der ;) Og sa at jeg ikke måtte være redd for å be om hjelp hvis jeg trengte det!

Ja, men det er jo flott! Det er jo derfor tilbudet er der. :):Nikke:

Men jeg har som sagt ikke egen erfaring - bare refererer til venner (flere) som har født der.

Skrevet

dersom jeg går 2 uker over tiden, og du får 2 uker før termin, Murmelmy, så treffes vi! jeg har også fått plass på riksen, og lurer på hvordan det er der. Får følge med på denne tråden...

Skrevet

Fødte på Ullevål, og anbefaler hotellet på det sterkeste. Deilig å ha mannen min der dag og natt...

Skrevet

Hei!!

Jeg har ikke født enda, men har fått fødeplass på Føde A på Ullevål. Har hørt negative ting om alle fødestedene i og rundt Oslo. Og sånn tror jeg det er over alt. De negative sidene kommer oftere frem enn de postive.

Skrevet

Takk for alle svar!

Og murf, da sees vi kanskje!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...