Gå til innhold

Klarer norske studenter de faglige kravene på utveksling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O8aOXq/aleksandra-stroek-i-alle-fag-paa-utveksling

Jeg er ikke overrasket. Norsk skole og norske universiteter er rene lekeplasser i forhold til de fleste andre land.

I andre land må elevene og studentene bruke mye mer tid og fordype seg mer for å oppnå god progresjon sammenlignet med Norge.

Ikke rart norske studenter sliter og får en realitetsorientering når de møter kravene der. 

Kjære norske studenter, slik er det i resten av verden.

Anonymkode: 9b72e...12e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt ikke samme krav på alle skoler i alle land i verden. Noen steder er det tøffere enn i Norge og andre steder er det lettere. På samme måte som enkelte studier i Norge kan gjøres med minimal innsats mens andre studier krever at man både er skoleflink og legger mye innsats i fagene. 

De som drar på utveklsing burde selvsagt sjekke kravene på de konkrete skolene de vurderer å dra til. Det er jo bare å spørre tildigere studenter eller gå på et nettforum. 

Anonymkode: 9584e...6b6

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er selvsagt ikke samme krav på alle skoler i alle land i verden. Noen steder er det tøffere enn i Norge og andre steder er det lettere. På samme måte som enkelte studier i Norge kan gjøres med minimal innsats mens andre studier krever at man både er skoleflink og legger mye innsats i fagene. 

De som drar på utveklsing burde selvsagt sjekke kravene på de konkrete skolene de vurderer å dra til. Det er jo bare å spørre tildigere studenter eller gå på et nettforum. 

Edit: Eller sende epost til den aktuelle skolen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig enig. Dro på utveksling selv, og den største forskjellen var at vi ikke hadde pensumlister i det hele tatt. Vi hadde ting vi skulle lære oss, og det var vår oppgave å finne pålitelige kilder til dene informasjonen. Jeg vokste utrolig mye på dette, for jeg var vant til at det var én eller to bøker med info, og det var kun det so sto i boka man kunne få på eksamen. Det var veldig mye fokus på "kommer dette på eksamen?" i Norge og å lese gamle eksamener og finne ut hva det var sannsynlig at vi skulle få spørsmål om. Det forsvant omtrent helt i utlandet.

Anonymkode: 22104...3c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert i utlandet selv. Vil si det var mer krevende enn å studere i Norge,  men samtidig var det også et veldig bra system (Tyskland). Lærte utrolig mye. 

Nå er jeg lærer på vgs og blir litt oppgitt i blant av at endel elever (selvsagt ikke alle!) er mer opptatt av hvor lite de må kunne for å klare å få en ståkarakter enn av å lære. Det er for stort fokus på å få dem gjennom vgs, ikke på at de faktisk skal ha lært noe. 

Anonymkode: b6ffe...289

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv studert både i utlandet og i Norge, og jeg underviser på høyere utdanning i Norge nå. De faglige kravene var soleklart (mye) høyere der jeg studerte i utlandet, og studenter i Norge gis mange sjanser/puter under armene. Men det varierer nok mye mellom land, mellom fagområder, og mellom universitet (også mellom ulike universitet i samme land). Det er nok stor forskjell på å studere  fysikk på MIT og sosialantropologi ved U of In The Middle of Nowhere, TX.

Anonymkode: 14057...f55

AnonymBruker
Skrevet

Prestasjoner i utlandet og evne til tilpasning vil jo være utrolig individuelt. Kjenner flere som har vært på utveksling fra NTNU siv.ing. på ETH Zurich og MIT uten noen problemer. Samtidig har jeg mange som har tatt utveksling som et hvileår, da de kun behøvde å bestå, og samtlige har fått til dette uten problemer. Det er nok veldig variabelt fra studie til studie, men det blir feil å si at norske universiteter er en lekeplass.

Anonymkode: d480e...3a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge har smart system. I Norge bruker man mindre tid på studier, men blir like flink i sitt yrke som de i utlandet.

Hilsen utlending som kommer fra land der man må lese seg ihjel

Anonymkode: f04f9...ce4

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Norge har smart system. I Norge bruker man mindre tid på studier, men blir like flink i sitt yrke som de i utlandet.

Hilsen utlending som kommer fra land der man må lese seg ihjel

Anonymkode: f04f9...ce4

Det kommer an på hva man skal bli. Er ikke samme krav til alle i arbeidslivet så det er heller ingen grunn til at alle studiene skal være like krevende. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer an på hva man skal bli. Er ikke samme krav til alle i arbeidslivet så det er heller ingen grunn til at alle studiene skal være like krevende. 

Edit: Og jeg vet ikke om jeg kjøper at norske studenter lærer like mye ved å jobbe mindre. Husker fra min studietid at de enkleste fagene typisk var fag hvor man ikke trengte å tenke selv. Man kunne pugge noen gamle sensorveilednigner og det var nok. Mens de tyngste fagene krevde at man måtte jobbe mye for å finne svarene. Og det å finne svarene selv har jo en verdi. Man forstår det på en annen måte enn om man kun har fått svarene og i arbeidslivet finnes ingen sensorveiledninger så man må være i stand til å finne svarene selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at det er mange som ser på utveksling som en opplevelsesferie med studie som alibi, men det gjelder noen utlendinger som studerer i Norge også.

De fleste utlendingene som gikk på mitt studieemne var så å si aldri forberedt til forelesningene, og til eksamen virket det som om de ikke var forberedt i det hele tatt, noen hadde vært på fest dagen før osv. Vet ikke hvordan det gikk til eksamen da, men det hadde ikke forundret meg om flere av dem hadde strøket.

Anonymkode: b1e71...32b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har inntrykk av at det er mange som ser på utveksling som en opplevelsesferie med studie som alibi, men det gjelder noen utlendinger som studerer i Norge også.

De fleste utlendingene som gikk på mitt studieemne var så å si aldri forberedt til forelesningene, og til eksamen virket det som om de ikke var forberedt i det hele tatt, noen hadde vært på fest dagen før osv. Vet ikke hvordan det gikk til eksamen da, men det hadde ikke forundret meg om flere av dem hadde strøket.

Anonymkode: b1e71...32b

Ikke så rart med ryktet vårt om at alle skal komme seg gjennom 

Anonymkode: b6ffe...289

AnonymBruker
Skrevet

Må jo også se på grunnutdanningen i dette landet, først de siste par årene med LK20 så har det blitt mer fokus på at elevene skal "lære å lære", dvs faktisk kunne ta mer ansvar selv. Det er i tillegg STOR forskjell på lærere, og måten de legger opp undervisning f.eks på vgs. Noen oppfordrer til å søke etter kunnskap selv, og andre gir alt på et sølvfat. Elevene får ofte sjokk når de kommer over i høyere utdanning når de ikke lenger har noen som står over de, og forteller alt de skal gjøre. Samtidig som vi har et system som ikke nødvendigvis belønner de som jobber jevnt gjennom året. Har nå selv hatt hjemmeeksamen hvor jeg leste underveis som jeg skrev oppgaven, og fikk gode karakterer. 

Anonymkode: b4699...59f

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvorfor det skal være positivt at studenter i andre land bruker mye tid på skolen for å bestå. For meg virker det unødvendig og fratatt realiteten. Skolen gir deg ikke all kompetanse du trenger når du kommer ut i arbeidslivet uansett, hvorfor er det positivt å bruke så bastant mye tid for å bestå?

Anonymkode: 698a7...3c4

AnonymBruker
Skrevet

Understreker viktigheten av å studere i utlandet og få kunnskap fra ekte utdanningsinstitusjoner. Norske arbeidsgivere setter også pris på dette. Jeg studerte 3 år i Norge uten å skrive en eneste engelskspråklig akademisk tekst og uten å holde en eneste presentasjon eller rekke opp hånda én gang. B-snitt. Kom meg heldigvis ut på masteren.

Anonymkode: 4a284...33f

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utvekslet ett år i USA. Opplevde det som mer krevende ja, men ikke veldig. Jeg tok også kun ca 20 studiepoeng hvert av de to semestrene også tok jeg 40 studiepoeng hvert semester hjemme året før. Slik at jeg kunne bruke mer til på å reise og oppleve ting når jeg først var på utveksling. Det anbefales! 

Anonymkode: 470ec...aa4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok et semester på et anerkjent universitet i USA. Brukte betydelig mindre tid på studiene og fikk tre Aer, så det er ikke nødvendigvis så mye vanskeligere i utlandet 😅 

Anonymkode: c3956...5d3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...