Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har latt det vokse fritt siden uke 32 mtp at det anbefales å ikke barbere seg siste 4 ukene før fødsel. Jeg trodde jeg skulle føde tidlig i uke 37, men den gang ei. Nå virker det som jeg kommer til å gå på overtid, og busken min begynner å bli veldig stor og irriterende. 

Er det innafor å trimme håret på vulva, ytre kjønnslepper og rumpe/lår med en skjeggtrimmer med 1cm skjold? Altså at skjeggtrimmer ikke er i nærheten av huden. 😅

Anonymkode: 5058b...ec4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor anbefales det ikke å shave seg? Er jo mye lettere å holde rent etter fødsel og lettere innsyn når man skal sy? 

Anonymkode: 59303...186

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor anbefales det ikke å shave seg? Er jo mye lettere å holde rent etter fødsel og lettere innsyn når man skal sy? 

Pga infeksjonsfare. 

Men du kan helt fint trimme hekken ts, jeg gjorde også det. Ikke mye digg med renselse og masse hår heller 😅

Anonymkode: ae43d...1ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert veldig mange tilfeller av de med infeksjoner. Jeg barberte. Enkelt og greit.

Anonymkode: c5afd...851

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (eller mannen da) barberte meg i uke 38, før en undersøkelse. Du kan nok fint trimme litt! 

Anonymkode: 12950...ff5

Skrevet

Klart du kan trimme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor har så mange misforstått kjønnshårenes funksjon? 🤦🏼‍♀️

Hårene, så lenge vulva rengjøres, gjør underlivet mer hygienisk. Spesielt etter fødsel og ved menstruasjon da det lager luft og gjør det mindre tett. I tillegg beskytter hårene huden mot friksjon og hindrer bakterier i å komme seg inn i vagina. Dette er årsaken til at man generelt ikke bør barbere seg. Når det gjelder barbering før fødsel er det på grunn av økt fare for infeksjon. 

Jeg selv har alltid vært glattbarbert, bortsett fra ved menstruasjon, så jeg kritiserer IKKE de som barberer, men vet likevel at det er best for miljøet nedentil å være naturlig.  Glattbarberte meg også i de to første svangerskapene. Det siste svangerskapet lot jeg det gro (trimmet bare) og har nå i ettertid ikke glattbarbert meg en eneste gang. Trimmer venusberget jevnlig og barberer kjønnslepper og bakover innimellom. Vokser bikinilinja. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg ikke hadde hørt om den anbefalingen da jeg gikk og ventet på å føde i fjor. Er uansett veldig glad jeg trimmet buska ganske kort (eller rettere sagt fikk samboeren min til å gjøre det 😂) noen uker før fødselen, sånn at det fortsatt var relativt kort da fødselen startet. Synes mensen er noe herk med full busk, så kan bare tenke meg hvordan renselsen de første dagene ville vært. Jeg fikk ingen infeksjon og hadde ingen andre problemer der nede i ettertid 😊

Anonymkode: 3e3fe...1c8

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Synes det klør så forferdelig mye hvis jeg lar hårene vokse «høyt» oppe (altså ikke nede ved kjønnsleppene men lenger oppover mot magen). Kan man shave det bort og heller bare la det vokse rett rundt vaginaen?

Anonymkode: ac0f6...cea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 11.33):

Jeg (eller mannen da) barberte meg i uke 38, før en undersøkelse. Du kan nok fint trimme litt! 

Anonymkode: 12950...ff5

Hehe, jeg fikk også litt hjelp til dette. Ser jo ingenting med så mye mage i veien.

Anonymkode: c3173...071

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo f.eks klippe med saks eller liknende, og ikke barbere vekk hele stussen. Så rører man ikke ved selve røttene på håret og huden, men får det kortere og mer "pyntelig" likevel.

Anonymkode: 77d5b...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Mener å ha lest at det ikke er anbefalt å barbere spesielt med tanke på keisersnitt. Jeg trimmet de siste ukene. Alt var jo fint med både meg og babyen i magen, så jeg regnet ikke med noe keisersnitt, men det ble det altså. Jeg fikk infeksjon. Vet ikke om det var relatert til barberingen, og ikke merket jeg noe til den heller, jeg gikk jo på sterke smertestillende. Men jeg hadde forhøyet crp og måtte gå på antibiotika noen dager. 

Anonymkode: a7b2f...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å barbere meg rett før fødsel begge gangene, har gått bra🤷🏼‍♀️😅

Anonymkode: e64aa...ff7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg barberte meg i uke 38 da jeg ble så irritert for at fødsel ikke hadde startet enda 😅 fødte på termin, men mine hår vokser fort (pcos). Trimming går fint, da du ikke rører/irriterer/åpner opp hårsekken på samme måte som ved barbering

Anonymkode: a0355...b05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...