AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Kjenner jeg idag sitter med en sorg jeg sjelden henter frem men bare godtatt at sånn er livet. Men jeg, brodern og mamma har alltid vært sammensveiset. Lik humor og vi har fungert bra sammen også når en av oss har vært samboer eller gift. Nå derimot de siste årene har han funnet seg en dame som tar mye plass, som tar avgjørelser over hode på oss andre men likevel så hårfint at hun ikke kan tas på det. Greit at hun bestemmer mye i sin del av familie, men føler hun tar mer og mer over roret i vår lille familie og (meg, bror, mamma) Hun og jeg går såpass dårlig sammen at jeg har valgt å trekke meg unna og bli hjemme som oftest. For å beholde familieroen. Mamma har sjelden tid /lyst til å finne på ting med meg alene. Bror og sambo må også inkluderes. Jeg føler sorg over dette. Og sorg over at mamma ikke vil forstå min frustrasjon. Hun er konfliktsky som bare det. Men min brors sambo tar avgjørelser uten å høre med oss andre, plutselig har hun kastet ting som faktisk var arvegods uten å spørre oss andre. Føler meg så alene oppi dette. Tenkte å høre om flere som har dette problemet og som ender opp på det tapende laget? Anonymkode: 58391...0a9 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Har du snakket med din bror om dette? Eller til din svigerinne? Anonymkode: 6bc10...2bd 5 1
Lovis Fenja Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du snakket med din bror om dette? Eller til din svigerinne? Anonymkode: 6bc10...2bd Dette. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Gjerne bestemmer hun en del over familien og spesielt hvis broren din ikke bryr seg. Jeg tror du må tilpasse deg litt her. Broren din har nå en dame og da er det naturlig at du bestemmer mindre Anonymkode: a3d30...bfe 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 Du er like konfliktsky som det du anklager moren din for å være. Anonymkode: 2ddac...9ec 11 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #6 Skrevet 6. april 2023 Det er en naturlig utvikling at den gamle kjernefamilien sakte går i oppløsning, og at nye familier dannes. Å henge sammen slik dere har gjort er rett og slett ikke vanlig når familien vokser. I tillegg er det jo noe personligheter som kommer til, det er rart om de da skal passe rett inn i en ramme, og gi seg på alt. Husker selv hvor krevende de første årene som svigerdatter var, før jeg lærte å sette noen grenser og krav - mannen støttet meg da fullt ut, så her skal du være stolt av din bror. Dessuten, her synes det jo som om broren din er fornøyd, moren din er fornøyd, og det rett og slett bare er en personlighetskrasj mellom deg og svigerinne. Så kanskje du kommer langt med litt selvinnsikt? Anonymkode: 59769...c6f 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #7 Skrevet 6. april 2023 Dessuten, du nevner kastet arvegods? Enten så har det skjedd hos din bror, eller din mor. For jeg antar hun ikke lusker rundt deg og rydder? Hvorfor er det da din sak? Jeg har selv ryddet ut boder her - til min manns store glede. Om det er noe som har vært stuet bort der i årevis får det da være min manns sak å tilby sine søsken tingen - for mange år siden. Anonymkode: 59769...c6f 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #8 Skrevet 6. april 2023 Tja. Men din mor vil jo være med de og liker de? Virker som du kanskje overdriver? Kanskje fordi du får mindre oppmerksomhet? Når det gjelder arvegods, så kommer det an på hva det er. Er det gammelt sølvtøy er det rart å ikke spørre. Er det en vase som ser vanlig ut, så skjønner jeg den kan forsvinne. Vet du om dim bror har sagt ja? Anonymkode: cdc77...244
Nymerïa Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 Jeg skjønner ikke helt dette med moren din, har det egentlig noe med konfliktskyhet å gjøre at hun aldri vil gjøre noe alene med deg? Man kan like gjerne si at det er konfliktskapende å opptre avvisende. Enten så har hun ikke forstått at det er viktig for deg eller så er dere ikke så sammensveiset som du har tenkt. At broren din har blitt sammen med noen du ikke kommer overens med, er leit men samtidig utenfor din kontroll. Det er rett og slett i kategorien dårlige ting i livet som skjer mange av oss og som vi ikke kan gjøre noe med. Du har min fulle sympati. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #10 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner jeg idag sitter med en sorg jeg sjelden henter frem men bare godtatt at sånn er livet. Men jeg, brodern og mamma har alltid vært sammensveiset. Lik humor og vi har fungert bra sammen også når en av oss har vært samboer eller gift. Nå derimot de siste årene har han funnet seg en dame som tar mye plass, som tar avgjørelser over hode på oss andre men likevel så hårfint at hun ikke kan tas på det. Greit at hun bestemmer mye i sin del av familie, men føler hun tar mer og mer over roret i vår lille familie og (meg, bror, mamma) Hun og jeg går såpass dårlig sammen at jeg har valgt å trekke meg unna og bli hjemme som oftest. For å beholde familieroen. Mamma har sjelden tid /lyst til å finne på ting med meg alene. Bror og sambo må også inkluderes. Jeg føler sorg over dette. Og sorg over at mamma ikke vil forstå min frustrasjon. Hun er konfliktsky som bare det. Men min brors sambo tar avgjørelser uten å høre med oss andre, plutselig har hun kastet ting som faktisk var arvegods uten å spørre oss andre. Føler meg så alene oppi dette. Tenkte å høre om flere som har dette problemet og som ender opp på det tapende laget? Anonymkode: 58391...0a9 Høres ut som min svigerinne. Og broren min er en tøffel som bare lar henne styre. Mamma er konfliktsjy og jeg trekker meg bare vekk. Så lurer svigerinnen min på hvorfor ingen liker henne og at hun føler seg utenfor. Jeg har en bror til som er gift, og de orker ikke svigerinnen min heller. Hun overstyrer alle bryr seg med barna til broren og den andre svigerinnen min. En gang sa svigerinnen min at hun forstod ikke hvorfor ingen setter henne på plass, men vi er nok altfor snille og konfliktsjy... Anonymkode: 2ac04...a47 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 Nymerïa skrev (44 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt dette med moren din, har det egentlig noe med konfliktskyhet å gjøre at hun aldri vil gjøre noe alene med deg? Man kan like gjerne si at det er konfliktskapende å opptre avvisende. Enten så har hun ikke forstått at det er viktig for deg eller så er dere ikke så sammensveiset som du har tenkt. At broren din har blitt sammen med noen du ikke kommer overens med, er leit men samtidig utenfor din kontroll. Det er rett og slett i kategorien dårlige ting i livet som skjer mange av oss og som vi ikke kan gjøre noe med. Du har min fulle sympati. Det ts mener er at moren er konfliktsjy og gjør som svigerinnen vil, og dermed kan ikke ts og moren gjøre ting alene. Anonymkode: 2ac04...a47
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er en naturlig utvikling at den gamle kjernefamilien sakte går i oppløsning, og at nye familier dannes. Å henge sammen slik dere har gjort er rett og slett ikke vanlig når familien vokser. I tillegg er det jo noe personligheter som kommer til, det er rart om de da skal passe rett inn i en ramme, og gi seg på alt. Husker selv hvor krevende de første årene som svigerdatter var, før jeg lærte å sette noen grenser og krav - mannen støttet meg da fullt ut, så her skal du være stolt av din bror. Dessuten, her synes det jo som om broren din er fornøyd, moren din er fornøyd, og det rett og slett bare er en personlighetskrasj mellom deg og svigerinne. Så kanskje du kommer langt med litt selvinnsikt? Anonymkode: 59769...c6f Er ikke alltid at svigerinnen har selvinnsikt. Min svigerinne bestemte hva mamma skulle få i 60-årsgave, og hun fikk noe hun ikke hadde interesse av eller ønsket seg. Jeg ville gi noe jeg visste at mamma ønsket seg og elsker, men svigerinnen satte kjepper i hjulene. Så da kan mannnen din sette noen krav og regler på din side av familien? Anonymkode: 2ac04...a47
Nymerïa Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det ts mener er at moren er konfliktsjy og gjør som svigerinnen vil, og dermed kan ikke ts og moren gjøre ting alene. Anonymkode: 2ac04...a47 OK, hvis dette stemmer så snakker vi om en sosial kontroll som er langt over i det sykelige. Det mest logiske ut i fra det jeg leser er at svigerinnen egentlig ikke bryr seg så mye om TS. Hun skriver AnonymBruker skrev (1 time siden): Mamma har sjelden tid /lyst til å finne på ting med meg alene. Det er noe annet enn at svigerinnen ikke fikser (og faktisk får med seg) at TS og moren drikker kaffe sammen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ikke alltid at svigerinnen har selvinnsikt. Min svigerinne bestemte hva mamma skulle få i 60-årsgave, og hun fikk noe hun ikke hadde interesse av eller ønsket seg. Jeg ville gi noe jeg visste at mamma ønsket seg og elsker, men svigerinnen satte kjepper i hjulene. Så da kan mannnen din sette noen krav og regler på din side av familien? Anonymkode: 2ac04...a47 Men da svarer du; "Da kjøper vi bare hver for oss" Eller beslagla hun bankkortet ditt? Du var med på gaven, altså stilte du deg bak denne. Ufint å komme med "det var det jeg sa" i etterkant. Anonymkode: 59769...c6f 7 1
Andro Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 Du er jo en feig slappfisk som ikke tar tak i dette selv, og snakker med din bror og din mor om at det finnes grenser for overtramp. Man kan f.eks. ikke kaste andres ting uten å spørre og ikke få konsekvenser. Du skriver at du er mindre hjemme pga. denne damens adferd. Betyr det at dere bor sammen, eller mener du mindre hjemme på besøk? Vil du har tid med din mor, må du kanskje være den som inviterer og finner på ting da? Hvem broren din er sammen med har du ikke noe med, men hvordan hun ter seg kan du ta opp med henne selv, dersom det kræsjer med det å ha et avslappet liv. 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da svarer du; "Da kjøper vi bare hver for oss" Eller beslagla hun bankkortet ditt? Du var med på gaven, altså stilte du deg bak denne. Ufint å komme med "det var det jeg sa" i etterkant. Anonymkode: 59769...c6f Jeg var ikke med på gaven. Jeg kjøpte noe annet, men siden hun ikke kjenner mamma burde hun kanskje høre oss som kjenner henne. Problemet er at hun kjøpte noe hun selv likte uten å tenke på hva mamma liker. Mamma kommer aldri til å bruke gaven, og det er synd. Anonymkode: 2ac04...a47
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjerne bestemmer hun en del over familien og spesielt hvis broren din ikke bryr seg. Jeg tror du må tilpasse deg litt her. Broren din har nå en dame og da er det naturlig at du bestemmer mindre Anonymkode: a3d30...bfe Hadde jeg kommet inn i en familie ville jeg ikke bestemt og jeg ville sett an familiedynamikken, og tilpasset meg. Jeg ville ikke begynt å styre og bestemme i en svigerfamilie. Anonymkode: 2ac04...a47
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var ikke med på gaven. Jeg kjøpte noe annet, men siden hun ikke kjenner mamma burde hun kanskje høre oss som kjenner henne. Problemet er at hun kjøpte noe hun selv likte uten å tenke på hva mamma liker. Mamma kommer aldri til å bruke gaven, og det er synd. Anonymkode: 2ac04...a47 Men det går da ikke utover deg? Hvorfor bry seg så mye om at hun kjøpte en dårlig gave? 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hadde jeg kommet inn i en familie ville jeg ikke bestemt og jeg ville sett an familiedynamikken, og tilpasset meg. Jeg ville ikke begynt å styre og bestemme i en svigerfamilie. Anonymkode: 2ac04...a47 Hva er det konkret hun styrer og bestemmer? Anonymkode: ee677...cb2 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #19 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg var ikke med på gaven. Jeg kjøpte noe annet, men siden hun ikke kjenner mamma burde hun kanskje høre oss som kjenner henne. Problemet er at hun kjøpte noe hun selv likte uten å tenke på hva mamma liker. Mamma kommer aldri til å bruke gaven, og det er synd. Anonymkode: 2ac04...a47 Så du er belærende når noen forsøker å gjøre sitt beste, man kjøper jo ikke akkurat en gave for å være slem. Og det ligger ikke noe ansvar hos din bror i det hele tatt. Nå fikk jeg skikkelig vondt av din svigerinne. Anonymkode: 59769...c6f 7 1 1
fru Alving Skrevet 6. april 2023 #20 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjenner jeg idag sitter med en sorg jeg sjelden henter frem men bare godtatt at sånn er livet. Men jeg, brodern og mamma har alltid vært sammensveiset. Lik humor og vi har fungert bra sammen også når en av oss har vært samboer eller gift. Nå derimot de siste årene har han funnet seg en dame som tar mye plass, som tar avgjørelser over hode på oss andre men likevel så hårfint at hun ikke kan tas på det. Greit at hun bestemmer mye i sin del av familie, men føler hun tar mer og mer over roret i vår lille familie og (meg, bror, mamma) Hun og jeg går såpass dårlig sammen at jeg har valgt å trekke meg unna og bli hjemme som oftest. For å beholde familieroen. Mamma har sjelden tid /lyst til å finne på ting med meg alene. Bror og sambo må også inkluderes. Jeg føler sorg over dette. Og sorg over at mamma ikke vil forstå min frustrasjon. Hun er konfliktsky som bare det. Men min brors sambo tar avgjørelser uten å høre med oss andre, plutselig har hun kastet ting som faktisk var arvegods uten å spørre oss andre. Føler meg så alene oppi dette. Tenkte å høre om flere som har dette problemet og som ender opp på det tapende laget? Anonymkode: 58391...0a9 Du må nesten godta din brors valg av dame. Men jeg tror mange familier har lignende "problemer" Alle trives ikke like godt sammen. Kan du ikke invitere moren din med på ting bare dere to, du får heller si som sant er at du ikke alltid vil være med din svigerinne. Og så tror jeg du skal forsøke og skape din egen familie så du ikke blir å avhengig av din mor og bror. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå