AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Har ei ung tispe på snart 1 år, og etter sin første løpetid så har hun begynt å jokke, og hun virker da helt besatt. Har jo lest litt om det, og fått inntrykk av at tisper gjør det når de er stresset, men det er ikke tilfelle her. Hun er en rolig og trygg hund, får stimuli både fysisk og mentalt, og jokkingen er verst rett etter at hun har spist. Hun jokker stort sett på mannen i huset, og det er han som gjør de morsomme tingene sammen med henne, og som hun elsker - eks. går på div kurs med henne (hun elsker det de gjør på kursene). Noen som har tips til hvordan vi kan enten få slutt på dette, eller begrenset det? Anonymkode: 04d79...b5c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Jokking etter mat gir mening. Mat stimulerer, hun blir gira, og det kommer ut i jokking fordi hun er i en periode med mye hormoner som har økt stresset i kroppen (stress trenger ikke å være dårlig stress som kommer fra nervøsitet, over/understimulering etc.). Hun sliter bare med å finne roen etter stimulering/aktivitet. Det er alt. Jeg har selv to tisper som kan finne på å jokke etter tur og etter mat rundt løpetidperioden. Da sørger jeg bare for at de får litt ekstra med mental stimulering som roer blodtrykket (godbitsøk i gresset, rolige men lange turer med langt bånd og sniffing i grøfta). Ball-lek og alt som girer opp, unngår jeg i den perioden, og vi har også en "nå skal vi sette oss ned og slappe av" rutine etter tur og mat (slikkematte er stressreduserende). Noen tisper trenger rett og slett litt ekstra hjelp til å roe seg ned etter stimulering/aktivitet i den perioden. Anonymkode: c0a58...8e8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jokking etter mat gir mening. Mat stimulerer, hun blir gira, og det kommer ut i jokking fordi hun er i en periode med mye hormoner som har økt stresset i kroppen (stress trenger ikke å være dårlig stress som kommer fra nervøsitet, over/understimulering etc.). Hun sliter bare med å finne roen etter stimulering/aktivitet. Det er alt. Jeg har selv to tisper som kan finne på å jokke etter tur og etter mat rundt løpetidperioden. Da sørger jeg bare for at de får litt ekstra med mental stimulering som roer blodtrykket (godbitsøk i gresset, rolige men lange turer med langt bånd og sniffing i grøfta). Ball-lek og alt som girer opp, unngår jeg i den perioden, og vi har også en "nå skal vi sette oss ned og slappe av" rutine etter tur og mat (slikkematte er stressreduserende). Noen tisper trenger rett og slett litt ekstra hjelp til å roe seg ned etter stimulering/aktivitet i den perioden. Anonymkode: c0a58...8e8 Tusen takk for et nyttig svar. Man tror jo gjerne at stress er negativt, men godt å lese at det ikke må være det. Det er nå et par mnd siden hun var ferdig med løpetiden, men det var etter denne at jokkingen startet. Takk for tips om aktivitet til å roe ned. Kan nok ikke ta søk som aktivitet som skal roe henne ned da hun går på søks kurs, og er helt på under søk. Men slikkematte kan være verdt å prøve. Ts Anonymkode: 04d79...b5c
Jodaneida Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 Hva gjør dere når hun jukker? Utløser det noen respons fra dere (kanskje spesielt mannen din?). Selvom hun er helt på under søk, så er nesearbeid veldig fin aktivisering mentalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå