Gå til innhold

Forskjell på ferromax jerntabletter og nycoplus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har litt lave jernlagre, så legen sa jeg kunne «ta en liten tablett, feks sånn 65mg ellernoe».

hun på apoteket sa at da skal jeg ha ferromax som er den høydose 65mg.

men det finnes jo sånne fra nycoplus med 27mg også, er det noe forskjell på de utover mg-konsentrasjonen i pillene? 

lurte på å prøve nycoplus istedet da den har litt andre ingredienser som jeg kanskje tåler bedre.

har som sagt ikke alvorlig jernmangel men lave lagre og legen virka ganske care men anbefalte å ta litt tilskudd så tenkte kanskje det er tilstrekkelig med den på 27. så lenge det ikke er noen annen forskjell på de pillene?

Anonymkode: 42284...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er ferritinen din på? Jeg var på 13 og tok ferroretard 100 mg to ganger daglig i noen måneder. 

Anonymkode: e1f6f...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er ferritinen din på? Jeg var på 13 og tok ferroretard 100 mg to ganger daglig i noen måneder. 

14.

men legen virka så avslappa på det og sa jeg «godt kunne ta litt tilskudd» og nevnte noe jeg plukka opp som 65mg. Derfor jeg endte med den.

men kanskje best å høre med legen da hva som er nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hva har det å si? 

Leste du linken? Står bakgrunn og konklusjon der.

Anonymkode: 6623a...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Leste du linken? Står bakgrunn og konklusjon der.

Anonymkode: 6623a...e64

Ja jeg oppfatter det ikke som at det er noe annen forskjell enn evt raskere effekt av den litt sterkere? Så egentlig burde det ikke ha så mye å si hvem av de man tar når det ikke er snakk om alvorlig mangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

14.

men legen virka så avslappa på det og sa jeg «godt kunne ta litt tilskudd» og nevnte noe jeg plukka opp som 65mg. Derfor jeg endte med den.

14 er veldig lavt. Mange leger er uvitende om hvor stor betydning et lavt jernnivå har for helsa. Da jeg hadde samme nivå som deg var jeg sykmeldt i seks uker og klarte nesten ingenting. Sov på dagtid, og satt ellers i en stol eller lå på sofaen. Jeg var hos to ulike leger, en vikar og fastlegen min. Fastlegen anbefalte med den høye dosen (2x100 mg daglig), og det må tas en time før eller etter måltid eller inntak av melkeprodukter eller koffein. Tas samtidig med c-vitamintablett eller juice. 
Jeg antar du er i ganske dårlig form? Føler deg sliten, trøtt, utmattet? Føles som om kroppen og musklene ikke får nok energi eller oksygen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved jernmangel bør du ta 100 mg. Lavere doser er mer til forebyggende bruk hvis du har en tendens til å bli lav.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

14.

Med ferritin på 14, har du jernmangel. Normalintervallet er mellom 20-200, og du er langt under. Med så lavt jern sliter kroppen med å frakte oksygen rundt i kroppen. Har du ikke merket noen symptomer selv? Vondt i hodet, svimmel, trett, vanskeligere å konsentrere seg, mindre krefter og svimling ved trening? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (18 minutter siden):

Ved jernmangel bør du ta 100 mg. Lavere doser er mer til forebyggende bruk hvis du har en tendens til å bli lav.

Litt rart når legen ikke virket å synes det var så nøye🤪 men foreslo en «liten tilskudd» og 65.

men da er det ikke farlig å potensielt ta en sånn 100mg tablett i stedet da feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde Ferritin på 6 den gangen det var lavest, og da fikk jeg beskjed om å ta Duroferon(?) 100 mg.

Da var jeg ganske sliten og utafor, altså....

Ville kanskje tatt litt høye doser i et par uker og så kanskje 65 mg i noen uker til.

Det viktigste er jo å finne årsaken til at du mangler jern...

Anonymkode: a1af1...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart når legen ikke virket å synes det var så nøye🤪 men foreslo en «liten tilskudd» og 65.

men da er det ikke farlig å potensielt ta en sånn 100mg tablett i stedet da feks?

Nei, det er ikke farlig. Noen får litt hard mage av å gå på stor dose, så det kan jo hende det var derfor legen foreslo at du skulle gå på 65 mg fordi det er mildere mot magen. Jeg har gått på 100 mg nycoplus noen ganger selv og har aldri hatt noe nevneverdig magetrøbbel pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grüner skrev (På 6.4.2023 den 23.02):

Nei, det er ikke farlig. Noen får litt hard mage av å gå på stor dose, så det kan jo hende det var derfor legen foreslo at du skulle gå på 65 mg fordi det er mildere mot magen. Jeg har gått på 100 mg nycoplus noen ganger selv og har aldri hatt noe nevneverdig magetrøbbel pga det. 

Vil det være noe forskjell på å ta to sånne på 65 mg i døgnet og å ta én a 100mg? Vil ikke det bli ca det samme? Eller er det relevant hvor høy konsentrasjon det er i hver pille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...