AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Hei, jeg trenger litt råd. Datteren min på 9 år fikk en ny jente i klassen i fjor høst. De har blitt gode venner og leker mye på skolen, og hun har blitt tatt godt imot av hele klassen også. Jenta har pakistanske foreldre som ikke snakker norsk og lite engelsk. De er skilt, er visstnok en del problemer i hjemmet der, og de har bodd i Norge i mange år. Jeg skriver dette fordi det har betydning for saken. Problemet er at denne jenta har skapt en del utrivsel for datteren min, jeg ser skrevet i dagbøkene hennes at hun skulle ønske hun ikke hadde begynt, at hun er slem, og at hun truer. Jenta mi er veldig sosial og inkluderende og har alltid lekt fint både på tvers av kjønn og klasser og grupper. Problemet nå er at denne jenta insisterer på å KUN leke med min datter og ei til (som skal flytte nå). Den andre jenta sier ofte at «hvis du ikke gjør som jeg sier er ikke du vennen min lengre», hun truer med å bytte skole, stormer avgårde i tårer når hun ikke får det som hun vil. Sender sure blikk når datteren min har det gøy. Det hender hun trekker datteren min vekk fra grupper når de leker fler (hun andre her er visst alltid invitert til å leke med, det sosiale miljøet har alltid vært kjempegodt i klassen). Datteren min føler seg nok litt låst i dette «vennskapet». Jeg er redd det skal påvirke vennskapet hennes til alle de andre. Jeg har snakket med læreren som visste akkurat hva jeg mente, og at de prøver å snakke med barna i friminutt men at de ikke får gjort noe mer. Moren og faren snakker så dårlig norsk at det er umulig for meg å kommunisere dette med dem. Jenta det gjelder får aldri komme i bursdager, leke med gutter eller være med på overnattingsparty. Jeg har sagt til datteren min at hun må prøve å stå opp for seg selv, og at hun ikke trenger å ha henne som venn når hun ikke er en god venn selv. Men hun blir lei seg for å såre henne og få kjeft fordi venninna alltid truer og stormer avgårde i tårer. Aller mest synes jeg synd på jenta som er sånn. Hun har det sannsynligvis ikke veldig lett hjemme, etter observasjoner og hendelser som jeg har fått med meg. Tror også barnevernet er involvert. Det er kjempetrist, men samtidig vil jeg så gjerne at dette ikke skal påvirke skolehverdagen til min datter så veldig. Tar gjerne imot noen råd og tips, Hilsen litt fortvilet mor Anonymkode: 6ff8a...b9b 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #2 Skrevet 6. april 2023 Hva om du snakker med jenta? Forklarer at du synes det er veldig koselig at de er venner, men at det er viktig å inkludere andre også og ikke bare leke de to. Har du overskudd til å gjøre ting sammen med henne og dattera di i blant, som å bake, lage noe og samtidig snakke med dem om vennskap. Her behøver hun å lære mer om det sosiale samspillet, noe hun ikke får lært sammen med foreldrene. Anonymkode: 2c7f5...6cf 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva om du snakker med jenta? Forklarer at du synes det er veldig koselig at de er venner, men at det er viktig å inkludere andre også og ikke bare leke de to. Har du overskudd til å gjøre ting sammen med henne og dattera di i blant, som å bake, lage noe og samtidig snakke med dem om vennskap. Her behøver hun å lære mer om det sosiale samspillet, noe hun ikke får lært sammen med foreldrene. Anonymkode: 2c7f5...6cf Dette var lurt! Ta med jenta på bollebaking, kjøretur, mal påske-egg eller noe, hvor dere får tid til å prate sammen i rolige omgivelser. Så kan du oppdra jenta litt. Anonymkode: a0889...d14 1 1
Flottflottesen Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Veldig gode forslag, tusen takk. De gangene jeg har forsøkt er det enten et nei, moren blir med eller lillesøsteren på 4 blir med uten forvarsel (kan ikke akkurat lukke døren for en 4-åring heller stakkar). Og så har det ærlig talt ikke vært veldig fristende når det skal så lite til før hun stormer avgårde i dramatikk og gråter, eks noen skumpet borti blyanten hennes når hun tegnet. Skal prøve invitere litt oftere. Men frykter jo samtidig at ved at det bare er dem to på fritiden også så blir hun enda mer «needy» og asosial på skolen, så er liksom litt fristende å vie fritiden til alle de datteren min ikke får lekt med på skolen. Evt invitere jenta + en til, så hun også kan bli bedre kjent utenom friminuttene. Tanker rundt dette?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 Flottflottesen skrev (21 minutter siden): Veldig gode forslag, tusen takk. De gangene jeg har forsøkt er det enten et nei, moren blir med eller lillesøsteren på 4 blir med uten forvarsel (kan ikke akkurat lukke døren for en 4-åring heller stakkar). Og så har det ærlig talt ikke vært veldig fristende når det skal så lite til før hun stormer avgårde i dramatikk og gråter, eks noen skumpet borti blyanten hennes når hun tegnet. Skal prøve invitere litt oftere. Men frykter jo samtidig at ved at det bare er dem to på fritiden også så blir hun enda mer «needy» og asosial på skolen, så er liksom litt fristende å vie fritiden til alle de datteren min ikke får lekt med på skolen. Evt invitere jenta + en til, så hun også kan bli bedre kjent utenom friminuttene. Tanker rundt dette? Å invitere flere samtidig høres lurt ut. Da blir hun kjent med andre også, og ser at man helt fint kan leke flere sammen! Når hun stormer av gårde dramatisk hadde jeg bare gitt det minimal oppmerksomhet. Bare typ "Jaja, noen ganger kommer man borti hveesnre, sånn skjer." Anonymkode: 08919...efc 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #6 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg ser skrevet i dagbøkene hennes at hun skulle ønske hun ikke hadde begynt Leser du dagbøkene til datteren din?? Seriøst? Anonymkode: d64f8...d47 6
Motelvibes Skrevet 6. april 2023 #7 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leser du dagbøkene til datteren din?? Seriøst? Anonymkode: d64f8...d47 Hun er ni år… 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #8 Skrevet 6. april 2023 Jeg reagerte også på at TS leser datterens dagbok. Anonymkode: 98886...420 3
Flottflottesen Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leser du dagbøkene til datteren din?? Seriøst? Anonymkode: d64f8...d47 Ja jeg sniker meg inn hver natt etter at hun har sovnet, henter nøkkelen fra under hodeputa og tar med meg dagboka og en twistpose og underholder meg selv.
Flottflottesen Skrevet 6. april 2023 #10 Skrevet 6. april 2023 Visste at noen kom til å klare å lire av seg noe gørr. Hun sitter stadig og tegner og skriver i boka si og viser meg ofte hva hun har skrevet. Så mammapolitiet kan slappe heeeelt av. Synd dere ikke kan holde dere til saken og heller komme med velmenende råd. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå