Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vet dere hvordan beregningen av feriepenger blir når man kun jobbet et halvt år året før? Jeg har fått beskjed om at jeg ikke har opparbeidet meg feriepenger i det hele tatt, men synes det er rart dersom det halve året ikke regnes med i det hele tatt.

Anonymkode: 0d446...ba7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i september i fjor, og har fått beskjed om at jeg får feriepenger for de 4 månedene jeg jobbet i fjor. 

Anonymkode: f1684...acb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har jobbet halve 2022 har du opparbeidet seg feriepenger ja. Ikke hvis du har jobbet halve 2023, de feriepengene får du ikke se noe av før i 2024.

Anonymkode: bf435...406

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du har jobbet før 01.01.23 får du feriepenger for. 

Anonymkode: ad89a...a0c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Se på lønnsslippen din desember 2022. Der står det feriepengegrunnlag. Gang det med 12%. Det er feriepengene du får utbetalt i juni i år. (Evt 10,2% hvis du har 21 d ferie i din bedrift).

vet at arbeidsgivere opererer ulikt, men mange har denne ordningen: utbetaling av feriepenger samtidig som ferietrekk foretas i juni. 

Siden du ikke har full opptjening 2022 så kan du motsette deg å ta ut full ferie i 2023, men du kan ta full ferie om du ønsker det. Du har full rett til det. 
Si at feks fjorårets feriepengeopptjening er 20.000 kr, og du har 40.000 i månedslønn. Da blir juni sånn her:

40.000 i månedslønn 

+ 20.000 i feriepnger 

- 46.100 kr i ferietrekk (dagsats*25 d)

= ca 13.900 kr utbetalt juni. 

Anonymkode: 18f02...f9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du opparbeider deg rett til ca to «betalte» feriedager pr måned du jobber. Jeg byttet jobb i september, så jeg får feriepenger tilsvarende 8 dager utbetalt

AnonymBruker
Skrevet

12 % av det du tjente i fjor, får du utbetalt i feriepenger i juni. Dette dekker ikke 5 uker ferie, så hvis du tar 5 uker ferie nå i år, får du trekk i lønn. Husk at hvis du ikke ønsker 5 uker ferie, må du melde dette til lønn (offentlig, men gjerne privat også) senest innen medio mai, ellers blir du automatisk trukket for 5 uker ferie (hele junilønnen + ca 3,5 dager som de trekker av dine opptjente feriepenger)! 

Anonymkode: f2355...e70

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

12 % av det du tjente i fjor, får du utbetalt i feriepenger i juni. Dette dekker ikke 5 uker ferie, så hvis du tar 5 uker ferie nå i år, får du trekk i lønn. Husk at hvis du ikke ønsker 5 uker ferie, må du melde dette til lønn (offentlig, men gjerne privat også) senest innen medio mai, ellers blir du automatisk trukket for 5 uker ferie (hele junilønnen + ca 3,5 dager som de trekker av dine opptjente feriepenger)! 

Anonymkode: f2355...e70

Takk for svar, alle sammen! 

Jeg er ny i arbeidslivet og synes dette er litt vanskelig å forstå. Hva menes med trekk i lønnen? Lønnen faller vel bort den perioden man tar ferie, og man får (gitt opptjening) utbetalt feriepenger istedet, såvidt jeg forstår. Eller er det en annen type trekk i lønn dere mener? Dersom man bare skal ha fire, kontra fem, uker, så får man ikke lønn for den ene uken man jobber og må ta ferie likevel? 

En annen ting jeg lurer på - utbetales feriepengene når de ulike ukene tas ut (feks tre uker på sommeren, en på høsten og en i julen - 60%, 20% og 20%)? Eller får man alt feks om sommeren og disponerer selv på egen hånd? Gjelder det samme periodene man ikke mottar lønn pga ferie?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar, alle sammen! 

Jeg er ny i arbeidslivet og synes dette er litt vanskelig å forstå. Hva menes med trekk i lønnen? Lønnen faller vel bort den perioden man tar ferie, og man får (gitt opptjening) utbetalt feriepenger istedet, såvidt jeg forstår. Eller er det en annen type trekk i lønn dere mener? Dersom man bare skal ha fire, kontra fem, uker, så får man ikke lønn for den ene uken man jobber og må ta ferie likevel? 

En annen ting jeg lurer på - utbetales feriepengene når de ulike ukene tas ut (feks tre uker på sommeren, en på høsten og en i julen - 60%, 20% og 20%)? Eller får man alt feks om sommeren og disponerer selv på egen hånd? Gjelder det samme periodene man ikke mottar lønn pga ferie?

"Trekk i lønn" som AB skriver, og "lønnen faller bort den perioden man tar ferie" som du skriver, betyr i denne sammenheng det samme: Man får ikke lønn for dager man ikke jobber.

Om man har fire uker ferie, regnes feriepengene ut fra 10,2% av lønnen fra året før. Har man fem uker ferie, får man 12%. Om man har rett til fire eller fem uker ferie avhenger av arbeidsgiver/bedrift. Hvor mange feriedager man har ett på står i arbeidskontrakten din. Man kan be om flere dager ferie enn de man har rett på, men da vil man ikke få feriepenger/lønn for de dagene.

Normalt utbetales alle feriepengene i juni (undersøk for sikkerhets skyld hva din arbeidsgiver gjør), selv om man har ferie på andre tidspunkter enn sommeren.

Jeg har for eksempel hatt et par uker ferie denne våren. Da fikk man vanlig lønnsutbetaling siden jeg skal jobbe i sommer, og feriepengene kommer likevel i juni. Du kan be arbeidsgiver om å vurdere å utbetale feriepenger i andre måneder enn i juni.

Anonymkode: 7c443...127

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel også an på om du jobbet i en annen jobb som ble avsluttet i 2022? Hvis det er en annen jobb så fikk du feriepengene dine sammen med den siste lønna, mest sannsynlig. 

Anonymkode: 2c81f...075

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

"Trekk i lønn" som AB skriver, og "lønnen faller bort den perioden man tar ferie" som du skriver, betyr i denne sammenheng det samme: Man får ikke lønn for dager man ikke jobber.

Om man har fire uker ferie, regnes feriepengene ut fra 10,2% av lønnen fra året før. Har man fem uker ferie, får man 12%. Om man har rett til fire eller fem uker ferie avhenger av arbeidsgiver/bedrift. Hvor mange feriedager man har ett på står i arbeidskontrakten din. Man kan be om flere dager ferie enn de man har rett på, men da vil man ikke få feriepenger/lønn for de dagene.

Normalt utbetales alle feriepengene i juni (undersøk for sikkerhets skyld hva din arbeidsgiver gjør), selv om man har ferie på andre tidspunkter enn sommeren.

Jeg har for eksempel hatt et par uker ferie denne våren. Da fikk man vanlig lønnsutbetaling siden jeg skal jobbe i sommer, og feriepengene kommer likevel i juni. Du kan be arbeidsgiver om å vurdere å utbetale feriepenger i andre måneder enn i juni.

Takk for oppklaring! Vet du/dere om beregningen av feriepenger 10,2 kontra 12% baseres på antall ferieuker man har rett på, eller faktisk tar? Jeg ville tenkt at beregningen baseres på antall uker man har rett på, men at man får det samme beløpet utbetalt uansett hvor mange uker man faktisk tar ut. Men jeg tar kanskje feil?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for oppklaring! Vet du/dere om beregningen av feriepenger 10,2 kontra 12% baseres på antall ferieuker man har rett på, eller faktisk tar? Jeg ville tenkt at beregningen baseres på antall uker man har rett på, men at man får det samme beløpet utbetalt uansett hvor mange uker man faktisk tar ut. Men jeg tar kanskje feil?

Det regnes ut fra antall feriedager man har rett på, uavhengig av hvor mange dager man faktisk tar ut. Men man har plikt til å ta ferie, og det er begrenset hvor mange feriedager man kan overføre til året etterpå.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hiver meg på tråden her med et spørsmål, siden jeg ikke skjønner noe av dette med feriepenger og trekk selv. Jeg starter i ny jobb den 01.mai, min første stilling med fastlønn og 100% stilling. Jeg skal ha to uker ferie i juli, og en uke i august. Min samboer mener at jeg ikke får utbetalt lønn i juni fra min nye jobb da dette ville vært feriepenger fra året før. Men siden jeg ikke har jobbet der i fjor, så vil jeg jo ikke få feriepenger. Jeg trodde at jeg kom til å bli trukket lønn for to uker i juli og en uke i august? Altså utbetalt for de dagene jeg faktisk jobber. Passer så innmari dårlig å stå uten inntekt i juni 😅 (var student i fjor og hadde kun en liten deltidsstilling innenfor helse, så vil jo få bittelitt feriepenger, men ikke mye). 

Anonymkode: a76b7...b9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hiver meg på tråden her med et spørsmål, siden jeg ikke skjønner noe av dette med feriepenger og trekk selv. Jeg starter i ny jobb den 01.mai, min første stilling med fastlønn og 100% stilling. Jeg skal ha to uker ferie i juli, og en uke i august. Min samboer mener at jeg ikke får utbetalt lønn i juni fra min nye jobb da dette ville vært feriepenger fra året før. Men siden jeg ikke har jobbet der i fjor, så vil jeg jo ikke få feriepenger. Jeg trodde at jeg kom til å bli trukket lønn for to uker i juli og en uke i august? Altså utbetalt for de dagene jeg faktisk jobber. Passer så innmari dårlig å stå uten inntekt i juni 😅 (var student i fjor og hadde kun en liten deltidsstilling innenfor helse, så vil jo få bittelitt feriepenger, men ikke mye). 

Spør arveidsgiver/HR hvordan det gjøres hos dere - jeg har opplevd begge variantene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feriepenger opptjenes året i forveien. De feriepengene du opptjente i 2022, får du utbetalt nå, i 2023. 

Feriepenger som du tjener opp i 2023, utbetales i 2024.

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (15 minutter siden):

Spør arveidsgiver/HR hvordan det gjøres hos dere - jeg har opplevd begge variantene.

Ja, får vel bare høre med HR når jeg starter opp :) takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Feriepenger opptjenes året i forveien. De feriepengene du opptjente i 2022, får du utbetalt nå, i 2023. 

Feriepenger som du tjener opp i 2023, utbetales i 2024.

Ja, det vet jeg jo. Var ikke det jeg lurte på 😅 i min situasjon som starter i ny jobb midt i arbeidsåret, så har jeg jo selvsagt ikke opptjente feriepenger til utbetaling i juni. Dermed lurte jeg på om jeg blir trukket for ferie i juni (og dermed ikke får utbetalt lønn), eller om jeg blir trukket i lønn for antall dager jeg skal ha ferie i hhv juli og august 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...