Gå til innhold

Jeg skjønner ikke vekt økningen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gradvis økt vekta siste 5år. Ikke mye pr år men litt. Siste året er vekta økt med 12 kg pg nå passert 80kg. Jeg er 1,70 m høy. Og pga litt grov benbygning,  så bør jeg ligge på ca 65 til 70kg som bra vekt iht å ikke bli for tynn. Så vidt passert 40

Men over til problemet. Jeg har Google meg frem til at jeg blr ha 1500kalorier pr dag. Jeg har ikke regnet på hva jeg får i meg nå. Men leser på dagmenyer, og ser at det er ca dobbelt så mye mat enn det jeg faktisk spiser.

Det jeg ca spiser hver dag med litt variasjon.  Er to brød skriver, grovt brød med kaviar uten smør. Til frokost. Evnt en liten bille med havregrøt, eller en bolle med frokost blanding.  Da er jeg mett frem til middag. Den varier jo mye, men inneholder grønnsaker,  en type kjøtt ol, potet . Min mann elsker pølser, så har vi det, spiser jeg for det meste bare to pølser, av og til 3 om jeg har vært litt ekstra aktiv og ekstra sulten.

Kveldsmat spiser jeg skjelden,  men jeg legger meg ikke sulten og tar da en eller to skiver med makrell i tomat eller kaviar.

Jeg drikker vann for det meste, evnt lettmelk. Brus har jeg mer eller mindre kutta ut for flere år siden. Et  halvt glass av og til bare.

Jeg har spist ca det samme siden jeg var ung. Da spiste jeg mye, me. Slet med å ikke være for tynn.

Så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal stoppe denne vekt økningen.  Da jeg stort sett har to måltider pr dag,  og ikke ofte det er burger osv. Det er kanskje en gang i mnd pga barna. 

Har jo begynt i overgangsalderen  så vidt. Så lurer på om det Jan ga noe med noe sånt å gjøre?

Mellommåltider osv funker ikke for meg, da blir jeg bare tung og trang i magen. Og kvalm.  

Så noen forslag på hvorfor?  Og hvordan stoppe dette?

Anonymkode: 59afc...b85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forbrenningen går ned med alder. Spesielt etter overgangsalder. Og da må man rett og slett spise mindre enn før, eller godta vektøkningen. 

Fokuser på å holde vekten stabil. Det skal mye innsats til for å slanke seg som godt voksen.Du er ikke veldig overvektig, Så lenge du unngår fedme, så går det bra. Vil anbefale deg å begynne å trene om du ikke gjør det allerede. Styrketrening er spesielt viktig. 

Anonymkode: 153c8...e58

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du opptar kalorier fra sollyset? Eller du sover for dårlig og derfor velger kroppen å lagre fett? Eller du spiser for lite og derfor vil kroppen gå i nødberedskap sånn at den sparer og lagrer maten som fett istedenfor å bruke energi? 😬 

Er det sånne svar du vil ha så du kan slå deg til ro med at vektoppgang ligger utenfor din kontroll?

Eller vil du ha et mer sannferdig svar? I så fall så er det sånn at hormonnivåer har veldig mye å si for forbrenning og hvor fettlagring skjer. Etter overgangsalder er det vanlig at fettet legger seg mer rundt midje. Men man kan uansett ikke vri seg ut fra det faktum at en kropp på 80 kg bruker minst 1300 kilokalorier bare for å holde vitale funksjoner i gang, dvs som sengeliggende komatøs pasient. Så viss du mener at du spiser bare halvparten av 1500 kilokalorier, så lurer du bare deg selv. Det er vanskeligere å holde seg slank etter 40, men absolutt mulig. 

Anonymkode: 6d136...afb

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Har gradvis økt vekta siste 5år. Ikke mye pr år men litt. Siste året er vekta økt med 12 kg pg nå passert 80kg. Jeg er 1,70 m høy. Og pga litt grov benbygning,  så bør jeg ligge på ca 65 til 70kg som bra vekt iht å ikke bli for tynn. Så vidt passert 40

Men over til problemet. Jeg har Google meg frem til at jeg blr ha 1500kalorier pr dag. Jeg har ikke regnet på hva jeg får i meg nå. Men leser på dagmenyer, og ser at det er ca dobbelt så mye mat enn det jeg faktisk spiser.

Det jeg ca spiser hver dag med litt variasjon.  Er to brød skriver, grovt brød med kaviar uten smør. Til frokost. Evnt en liten bille med havregrøt, eller en bolle med frokost blanding.  Da er jeg mett frem til middag. Den varier jo mye, men inneholder grønnsaker,  en type kjøtt ol, potet . Min mann elsker pølser, så har vi det, spiser jeg for det meste bare to pølser, av og til 3 om jeg har vært litt ekstra aktiv og ekstra sulten.

Kveldsmat spiser jeg skjelden,  men jeg legger meg ikke sulten og tar da en eller to skiver med makrell i tomat eller kaviar.

Jeg drikker vann for det meste, evnt lettmelk. Brus har jeg mer eller mindre kutta ut for flere år siden. Et  halvt glass av og til bare.

Jeg har spist ca det samme siden jeg var ung. Da spiste jeg mye, me. Slet med å ikke være for tynn.

Så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal stoppe denne vekt økningen.  Da jeg stort sett har to måltider pr dag,  og ikke ofte det er burger osv. Det er kanskje en gang i mnd pga barna. 

Har jo begynt i overgangsalderen  så vidt. Så lurer på om det Jan ga noe med noe sånt å gjøre?

Mellommåltider osv funker ikke for meg, da blir jeg bare tung og trang i magen. Og kvalm.  

Det jo på grunn av at du spiser mer enn du forbrenner...

Anonymkode: 54e7f...666

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta et Grete Roede kurs. Da lærer du om kalorier og forbrenning, sunne og gode matvaner.

Kluet er jo: sunn og variert kost

Spise lite  og ofte: opprettholde en jevn forbrenning

Unngå i noen særlig grad alkohol(inneholder mange kalorier)

Trening: styrke, utholdenhet og kondisjon 3 ganger pr uke feks. Vær flink til å bevege deg. Jogge ellet gå i raskt tempo osv.osv,

Endret av Rødstrupa
AnonymBruker
Skrevet

Potetgull to kvelder i uka

Pølser, burger, pizza fordelt på en gang i uka hver 

Mye hvit pasta eller loff, boller 

Sukker på havregrøten 

Eller Toro sauser og Toro gryter 

Er ting som mange har som en vanlig del av kostholdet men som har veldig mange kalorier i seg som leder til fedme 

Nøkkelen er å spise sunt hver dag. Lov å skeie ut en gang i måneden med en liten skål potetgull eller smågodt eller burger, men blir det hver uke, eller litt og litt småspising hver dag med en kvikk lunsj sjokolade til kvelds eller bolle i lunsjen på jobb så er det synderen 

Anonymkode: 9b122...286

• Liker 1
Gjest Terrameta
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje du opptar kalorier fra sollyset? Eller du sover for dårlig og derfor velger kroppen å lagre fett? Eller du spiser for lite og derfor vil kroppen gå i nødberedskap sånn at den sparer og lagrer maten som fett istedenfor å bruke energi? 😬 

Er det sånne svar du vil ha så du kan slå deg til ro med at vektoppgang ligger utenfor din kontroll?

Eller vil du ha et mer sannferdig svar? I så fall så er det sånn at hormonnivåer har veldig mye å si for forbrenning og hvor fettlagring skjer. Etter overgangsalder er det vanlig at fettet legger seg mer rundt midje. Men man kan uansett ikke vri seg ut fra det faktum at en kropp på 80 kg bruker minst 1300 kilokalorier bare for å holde vitale funksjoner i gang, dvs som sengeliggende komatøs pasient. Så viss du mener at du spiser bare halvparten av 1500 kilokalorier, så lurer du bare deg selv. Det er vanskeligere å holde seg slank etter 40, men absolutt mulig. 

Det med "starvation mode" er bare tull med mindre man FAKTISK sulter

Gjest Terrameta
Skrevet

Prøv en periode med skikkelig kaloritelling, og vær ærlig. Fasting er en grei måte å få i seg mindre kalorier på

Skrevet

lavt stoffskifte? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt brød med knekkebrød.

Anonymkode: 0196e...b48

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Terrameta skrev (2 timer siden):

Det med "starvation mode" er bare tull med mindre man FAKTISK sulter

Hvor er alle de belmfeite folka i sultkatastrofer? Det er tull uansett. Det er snakk om noen få prosent endring i kaloriforbruk.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei jeg tror du misforstår. Jeg så på mengde. At 1500 kalorier rettervar dobbelt så mye mengde jeg spiser  ila dagen, så jeg klarer ikke spise så mye. Ikke ser jeg at det å kutte på noe skal hjelpe på, da jeg syntes ikke mengde mat er så mye fra før.

Jeg spiser jo sunn mat, og ikke type burgere osv. 

Jeg skrev også at jeg ikke hadde telt kalorier på det jeg spiser. Me. For det meste litt kjøtt, mest grønt og litt potet , ris ol til.

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (4 timer siden):

Ta et Grete Roede kurs. Da lærer du om kalorier og forbrenning, sunne og gode matvaner.

Kluet er jo: sunn og variert kost

Spise lite  og ofte: opprettholde en jevn forbrenning

Unngå i noen særlig grad alkohol(inneholder mange kalorier)

Trening: styrke, utholdenhet og kondisjon 3 ganger pr uke feks. Vær flink til å bevege deg. Jogge ellet gå i raskt tempo osv.osv,

Jeg har fordommer mot Grete roede. Har vokst opp med en mor som slet med vekta , faktisk etter 40 kom jeg på nå. Hun gikk på utallige Grete roede kurs. Var med på noen jeg også, pga mangel på barnevakt. Og jeg lover mamma endte opp alltid med 10kg mer hver gang. Så når hun lå på 130kg. Så sa jeg nå er det nok Grete roede. Og fant andre måter, men hun kom seg aldri under 95kg

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Juliv skrev (2 timer siden):

lavt stoffskifte? 

Kan jo hende det.

AnonymBruker
Skrevet

prøv å tell kalorier en uke, så ser du hva nøyaktig du får i deg. Blir vanskelig  å gi råd før man vet hvor mye du spiser. 

Anonymkode: 17f25...790

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Potetgull to kvelder i uka

Pølser, burger, pizza fordelt på en gang i uka hver 

Mye hvit pasta eller loff, boller 

Sukker på havregrøten 

Eller Toro sauser og Toro gryter 

Er ting som mange har som en vanlig del av kostholdet men som har veldig mange kalorier i seg som leder til fedme 

Nøkkelen er å spise sunt hver dag. Lov å skeie ut en gang i måneden med en liten skål potetgull eller smågodt eller burger, men blir det hver uke, eller litt og litt småspising hver dag med en kvikk lunsj sjokolade til kvelds eller bolle i lunsjen på jobb så er det synderen 

Anonymkode: 9b122...286

Potetgull spises skjelden, grov pasta og hjemmelaget saus. To pølser utgjør ikke en mengde alt for mye kalorier ila en dag, når resten av matinntaket er to skiver med kaviar eller makrell i tomat. Loff spiser jeg ekstremt skjeldent.  Kanskje to ganger i året ca? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei jeg tror du misforstår. Jeg så på mengde. At 1500 kalorier rettervar dobbelt så mye mengde jeg spiser  ila dagen, så jeg klarer ikke spise så mye. Ikke ser jeg at det å kutte på noe skal hjelpe på, da jeg syntes ikke mengde mat er så mye fra før.

Jeg spiser jo sunn mat, og ikke type burgere osv. 

Jeg skrev også at jeg ikke hadde telt kalorier på det jeg spiser. Me. For det meste litt kjøtt, mest grønt og litt potet , ris ol til.

To brødskiver med pålegg er 700 kalorier... Du teller feil.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (9 minutter siden):

To brødskiver med pålegg er 700 kalorier... Du teller feil.

Da bruker du veldig mye pålegg. Jeg spiser 6 brødskiver med skinke og smør og det blir 655 kalorier.

Anonymkode: 17f25...790

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok rett og slett alder. Etter hvert som man blir eldre må matinntaket ned og aktivitetsnivået opp, sånn ert det bare.

Anonymkode: 0908a...407

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har fordommer mot Grete roede. Har vokst opp med en mor som slet med vekta , faktisk etter 40 kom jeg på nå. Hun gikk på utallige Grete roede kurs. Var med på noen jeg også, pga mangel på barnevakt. Og jeg lover mamma endte opp alltid med 10kg mer hver gang. Så når hun lå på 130kg. Så sa jeg nå er det nok Grete roede. Og fant andre måter, men hun kom seg aldri under 95kg

Det er jo ikke Grete roede metoden sin feil at din mor ikke tar til seg rådene og fortsetter fråtsingen. Ingen får kontrollert hva et menneske spiser hjemme hos seg selv. Følger hun rådene blir hun slank. Går hun hjem å fråtser så blir hun det ikke. Viljestyrken holder for enkelte bare et par uker før det sklir fullstendig ut. Disse er jojoslankere og trenger heller hjelp av psykolog. 

Anonymkode: 95466...59a

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...