Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har opplevd at fødselen starter av seg selv før planlagt KS? Hva skjer da? Blir det tatt keisersnitt med en gang? 

Anonymkode: d0f57...0e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde hos meg. Fikk riehemmende og hastekeisersnitt. 

Anonymkode: a734c...43b

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på grunnlaget til planlagt ks, med andre hadde jeg planlagt pga hastekeisersnitt og traumer under første fødsel. Da måtte jeg vente en stund (natt og var hektisk så fikk riehemmende og ks ved vaktskifte). Ved tredje ble det ks med en gang jeg hadde antydninger til rier pga fare for livmorruptur, da fikk jeg riehemmende (som ikke virket..) og de satt spinalbedøvelse og klarte drøye det akkurat lenge nok til at mannen min rakk å komme og være med på selve ks. Forskjellen var at det var dagtid med tredje, og jeg var egentlig på en kontroll men hadde hatt tak siden dagen før som viste seg å være rier under ctg. Økte i styrke under kontrollen og da fikk jeg riehemmende og vipps en time senere var hun født. Men har man innvilget ks får man uansett utført det men hvor kjapt de tar det kan avhenge av tidspunkt og hvor mange de har på vakt. De forsøker gjerne riehemmende og drøyer det lengst mulig hvis ikke det helsemessig er grunnlag for noe annet. Men skal i utgangspunktet få ks så lenge det er innvilget. Men såklart, er det natt og de ikke har nok personell og du ikke har fysiske grunner så kan man i teorien risikere å måtte føde. Sier seg vel litt selv men er uhyre sjeldent og da er det selvsagt dialog hele veien. Men det krever endel ressurser med ks, skal være ledig operasjonsstue, tilstrekkelig personell til bedøvelse/overvåking , lege som kan utføre inngrepet , plass på oppvåkning etc. noe helt annet enn fødsel. Så hvis det er natt eller det skjer mye annet som beslaglegger det så er det en prioriteringsrekkefølge. 

Anonymkode: fdb64...0de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk rier på natten en uke før planlagt ks (to uker før termin). Fikk komme inn, og måtte vente på akutt ks. Det var ikke veldig hastverk så jeg fikk vente ca seks timer på føden, noe som gikk helt fint. Var en mye mer rolig og fin opplevelse av keisersnitt denne gangen enn første gangen som også ble akutt. 

Anonymkode: 0a981...0f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vannavgang ca en uke før planlagt KS, tre uker før termin. Ble lagt inn på observasjon. Vi ble enige om at det ikke var noe bråhast, så jeg ble liggende der noen timer. Etter hvert fikk jeg en del rier og litt åpning, og det ble bestemt at vi skulle ta keisersnittet da ettersom det passet fint for legeteamet å gjøre det da (ingen andre fødsler på gang akkurat da som kunne ende med hastesnitt). Alt i alt en fin opplevelse.

Anonymkode: 26f2b...175

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i fødsel med begge mine som skulle komme med planlagt KS. Ikke noe stress. Vi kom inn, ble sjekket og operasjonsalen ble klargjort. Hasteks under kontrollerte omgivelser. 

Jeg var kommet langt i fødsel og med de begge to, 6-8 cm, men opplevde det hele som rolig og greit. Jeg visste kroppen ville gå i fødsel før planlagt KS, men ble ikke stresset av den grunn. Første fødsel startet 2 døgn i forkant og andre fødsel samme kveld. Vannavgang og rier ca 3 uker før termin. 

Anonymkode: d9d7a...3c1

AnonymBruker
Skrevet

Hadde noen av dere keisersnitt uten medisinsk indikasjon/fødselsangst? Jeg ble forespeilet at det ville lønne seg for meg å føde dersom jeg fikk spontane rier før termin og det var god progresjon. Hvordan blir man vurdert for sånt når man kommer inn? Var det noen vurderingsprosess med hva de kunne gjøre hvis du i stedet valgte å føde? 

Anonymkode: f45a8...a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...