Gå til innhold

11 åring med innsovningsproblemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har ei på 12 som nylig har fått diagnosen Aspergers. Hun er også høysensitiv. Og trenger lang tid på å sovne. Dette er et vanlig problem hos aspergere, og muligens andre høysensitive også. Vi tar skjerm og sier god natt på et fast tidspunkt hver kveld, og så er hun bare på rommet sitt. Det er det samme for meg hva hun gjør etter leggetiden, om hun leser en bok eller tegner eller noe annet. Ikke alle barn har så stort søvnbehov. vår hjemmesituasjon er så krevende at jeg og mannen min MÅ få litt alenetid hver kveld, og hele dagen går med til å bekymre oss og hanskes med problemer hun har. Hvis hun har en natt der hun sier hun ikke sover i hele tatt, tenker jeg atdet får være greit, så sover hun desto mer neste natt. 
Men jeg skjønner at det ikke er så lett hvis hun stadig søker kontakt med dere utover kvelden. Og hvis det går ut over skolen/å komme seg opp om morgenen.

Anonymkode: 3b9a6...7bc

Det er litt sånn tilstanden er hos oss også, vi har adhd problematikk i familien som sliter oss ut i tillegg til dette med legging. Jeg tror ikke jeg hadde klart å bare la henne styre på der inne, men min neste tanke nå er å faktisk legge henne to timer før hun egentlig skal sove, sånn at hun kan drive på med feks lesing, tegning eller skriving i senga på egenhånd sånn at hun kanskje blir trøtt i tide.

Ts

Anonymkode: 4afc1...0e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
laviniabcn79 skrev (1 time siden):

sporer kanskje litt av, men hva slags bivirkninger gir melatonin? vår fastlege sa det var ikke noe problem å gi. 

Dette blant annet: 

Bivirkninger

Bruk av melatonin i de doser som er studert, har ikke resultert i rapporter om alvorlige bivirkninger eller toksisitet. Bivirkninger som er assosiert med melatonin er sedasjon, døsighet, tretthet, svimmelhet, forvirring, kvalme, hodepine, hypotermi, forverring av kollagenindusert artritt, hemming av ovulasjonen, magesmerter, endret søvnmønster, dysfori, kløe og irritabilitet (1 – 6). Melatoninets effekter på reproduksjonssystem og på pubertetsutvikling er ikke klarlagt, og det finnes ikke data om langtidseffekter. Depresjoner kan forverres av melatonin.

Hentet fra https://tidsskriftet.no/2001/05/legemidler-i-praksis/melatonin-bruk-og-misbruk

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør legen hennes om det er greit at hun tar Sidex før hun legger seg. Det er er plantebasert og inneholder ekstrakt av pasjonblomst. 

Det brukes for å lindre milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring eller irritabilitet, samt for å gjøre det lettere å falle til søvn. 

Har brukt dette mye selv. Ingen mirakelkur, men hjelper litt når hjernen min ikke greier å slappe av.

Anonymkode: 0fdae...048

Takk for tips, skal sjekke det ut! Vi har fra før av prøvd sove-te og kamille ekstrakt uten hell, men alt er verdt et forsøk.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Full Ugle skrev (1 time siden):

Du nevner ikke samsoving ? 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en 11 år gammel datter som har slitt med innsovning hele livet. Hun sover dypt og godt når hun først sovner, og sover de timene hun skal. Jeg føler vi har prøvd det meste, bortsett fra medisiner. Noe vi heller ikke ønsker å bruke nå. Helst ikke melatonin heller, da jeg er redd for bivirkninger.

Hun er høysensitiv og sliter med overstimulering i skolehverdagen. Er b- menneske som meg, og trives best med å legge seg sent og sove lenge (til mellom og 9 og 10 optimalt). Dette funker såklart ikke med skole. Det å tvinge henne opp tidlig alle dager uansett hverdag eller ferie har faktisk bare gjort ting verre, for da blir hun overtrøtt og bruker enda lenger tid på å sovne.

Ting vi har prøvd: massasje, meditasjon, lydbok, rolig musikk, spikermatte, vektdyne, sove med oss, varme bad, fotbad, kutte ut skjerm og alt blått lys etter et visst klokkeslett, sove med gardinen oppe sånn at det kommer naturlig lys inn om morgenen.. ja, sikkert mer også som jeg ikke kommer på nå.

Hun har tatt blodprøver og har de siste 4 mnd fått ekstra jern og b vitaminer pga mangel, og utenom det får hun bra dose med omega 3. Har ikke blitt noe bedre av noe av dette.

Blir veldig glad hvis noen som har gått igjennom det samme har noen gode råd å komme med 🙌🏻 blir helt utslitt av at leggingen tar opptil 3-4 timer om kvelden.

Jo. ☝🏻

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ånei, da skal jeg høre med legen om de kan sjekke det ja. Takk for tips! 

Ts

Lykke til! Håper selvsagt ikke det er det, for det er en omstilling. Men hvis det skulle være det, går det fint😊 Mye god støtte hos Norsk cøliakiforening og på ulike Facebook-grupper.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke melkeprotein, og laktosefrie produkter, vil bare nevne det. Derimot tåler jeg faste oster som Norvegia o.l. Men det er sikkert helt irrellevant for dere, hvis hun ble frisk av det.

Uansett, sovemedisin gjør at kroppen sover dårligere, dvs man sovner, men lader/hviler ikke på samme måten. Så det ville jeg absolutt styrt unna!

Ville sjekket ut sovnklinikken.no, du kan høre denne, det var her jeg fant det:

Jeg har også lært mye selv, du kan f eks massere henne på venstre underarm, med lange strøk, nedenfra og opp, det roer vagusnerven. Barn responderer visst veldig bra, så hun trenger sikkert ikke mange behandlinger hvis du tar henne dit. Du kan jo være med å se litt hva de gjør, så du kan gjøre enkle ting hjemme, som det over. 

Anonymkode: 7990f...0b6

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har prøvd masse. Du er en kjempegod mor 🩷 Det høres jo ut som hun ikke har problemer med søvn i seg selv i det hele tatt, men mer prosessen med å sovne. Samtidig nevner du angst, mye tanker osv

Jeg ville prøvd å takle problemet der jeg. En terapeut som kan lære henne gode verktøy for å "slå av hjernen" på kvelden :) Har i alle år brukt timesvis på å sovne.. både som barn, ungdom og voksen. Det gikk seg plutselig til, men jeg jobbet knallhardt med å slå av alle tanker i hodet. Og slite kroppen ut på dagtid  :)

Det høres jo ut som hun sliter med mye en på 11 år ikke skal.. så anbefaler absolutt å ta tak i psyken framover (sier ikke du ikke gjør det fra før altså)

Anonymkode: 11f14...c3d

Skrevet

Hva med å være mer aktiv på dagen, fysisk. Vi sover gjerne bedre når kroppen har tatt seg ut på dagen, gjerne ute i frisk luft.

Og lydbok, la henne høre på dette til hun sovner.

Noen sliter mer med søvn, og noen trenger og mindre søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...