Gå til innhold

11 åring med innsovningsproblemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 11 år gammel datter som har slitt med innsovning hele livet. Hun sover dypt og godt når hun først sovner, og sover de timene hun skal. Jeg føler vi har prøvd det meste, bortsett fra medisiner. Noe vi heller ikke ønsker å bruke nå. Helst ikke melatonin heller, da jeg er redd for bivirkninger.

Hun er høysensitiv og sliter med overstimulering i skolehverdagen. Er b- menneske som meg, og trives best med å legge seg sent og sove lenge (til mellom og 9 og 10 optimalt). Dette funker såklart ikke med skole. Det å tvinge henne opp tidlig alle dager uansett hverdag eller ferie har faktisk bare gjort ting verre, for da blir hun overtrøtt og bruker enda lenger tid på å sovne.

Ting vi har prøvd: massasje, meditasjon, lydbok, rolig musikk, spikermatte, vektdyne, sove med oss, varme bad, fotbad, kutte ut skjerm og alt blått lys etter et visst klokkeslett, sove med gardinen oppe sånn at det kommer naturlig lys inn om morgenen.. ja, sikkert mer også som jeg ikke kommer på nå.

Hun har tatt blodprøver og har de siste 4 mnd fått ekstra jern og b vitaminer pga mangel, og utenom det får hun bra dose med omega 3. Har ikke blitt noe bedre av noe av dette.

Blir veldig glad hvis noen som har gått igjennom det samme har noen gode råd å komme med 🙌🏻 blir helt utslitt av at leggingen tar opptil 3-4 timer om kvelden.

Anonymkode: 4afc1...0e0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt det samme, men...

Min datter på 11 år brukte veldig lang tid på å sovne på kvelden. Hun hadde spist godt til kvelds, vi leste på sengekanten og unngikk skjerm osv. Så tenkte jeg egentlig bare at da må vi prøve å flytte leggetid en halvtime frem, bare så det ikke skulle bli altfor sent om det gikk for lang tid før hun sovnet. Og da sovnet hun plutselig på et knips. Og det har hun gjort siden. 

Høres kanskje ut som om dere har litt andre årsaker, men vår erfaring i allefall.

Anonymkode: 83474...513

• Nyttig 1
Skrevet

Har dere sjekket for cøliaki? Kan gi søvnproblemer og vitaminmangler, i tillegg til mange andre problemer.

Jeg hadde gjennom hele oppveksten og som ung voksen store problemer med å få sove. Fant ut at jeg hadde cøliaki i 30-årene. Etter jeg startet med glutenfri diett, ble søvnen mye bedre.

Obs: ikke begynn med glutenfri diett uten å ha fått cøliaki-diagnose av barnelege!

Mer info: https://ncf.no/coliaki/barn/symptomer-pa-coliaki-hos-barn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bergknapp skrev (2 minutter siden):

Har dere sjekket for cøliaki? Kan gi søvnproblemer og vitaminmangler, i tillegg til mange andre problemer.

Jeg hadde gjennom hele oppveksten og som ung voksen store problemer med å få sove. Fant ut at jeg hadde cøliaki i 30-årene. Etter jeg startet med glutenfri diett, ble søvnen mye bedre.

Obs: ikke begynn med glutenfri diett uten å ha fått cøliaki-diagnose av barnelege!

Mer info: https://ncf.no/coliaki/barn/symptomer-pa-coliaki-hos-barn

Vi har ikke sjekket det nei. Men du hadde kanskje mange andre symptomer også, utenom søvnproblemer? Datteren min har ikke problemer med magen eller avføring.. hun slet med magen som baby og tålte ikke melkeprotein. Det gikk over men vi bruker laktosefrie produkter alle sammen pga sensitiv mage.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke helt det samme, men...

Min datter på 11 år brukte veldig lang tid på å sovne på kvelden. Hun hadde spist godt til kvelds, vi leste på sengekanten og unngikk skjerm osv. Så tenkte jeg egentlig bare at da må vi prøve å flytte leggetid en halvtime frem, bare så det ikke skulle bli altfor sent om det gikk for lang tid før hun sovnet. Og da sovnet hun plutselig på et knips. Og det har hun gjort siden. 

Høres kanskje ut som om dere har litt andre årsaker, men vår erfaring i allefall.

Anonymkode: 83474...513

Vi har prøvd det også, men uten hell. Vi har en eldre gutt som aldri har slitt med innsovning, så er ihvertfall ikke våre grunnleggende rutiner som er helt på bærtur.. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ikke sjekket det nei. Men du hadde kanskje mange andre symptomer også, utenom søvnproblemer? Datteren min har ikke problemer med magen eller avføring.. hun slet med magen som baby og tålte ikke melkeprotein. Det gikk over men vi bruker laktosefrie produkter alle sammen pga sensitiv mage.

Ts

Ikke alle med cøliaki har symptomer fra magen. Så hvis dere ikke har sjekket det, bør dere be om at det tas blodprøve for å sjekke det for sikkerhets skyld.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker dere 3-4 timer på å legge en 11 åring? Så store barn greier da å legge seg selv?

Soverom skal forresten være mørk og kjølig for god søvn, så å trekke fra gardinen for at det skal komme naturlig lys om morgenen er tullball. 

Kanskje dere skal forsøke gi henne mer fred mellom leggetid og morgen for her virker det som det er veldig mye stressing rundt hennes innsovning og det hjelper henne garantert ikke. 

Anonymkode: f0837...950

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor bruker dere 3-4 timer på å legge en 11 åring? Så store barn greier da å legge seg selv?

Soverom skal forresten være mørk og kjølig for god søvn, så å trekke fra gardinen for at det skal komme naturlig lys om morgenen er tullball. 

Kanskje dere skal forsøke gi henne mer fred mellom leggetid og morgen for her virker det som det er veldig mye stressing rundt hennes innsovning og det hjelper henne garantert ikke. 

Fordi hun bruker den tiden på å sovne? Det betyr ikke at vi sitter inne og duller med henne, men det blir til at man sitter på vent, og hun tuller mye - må opp og tisse, er tørst, får vonde følelser, angst for noe hun gruer seg til osv. Og det er jo mørkt på soverommet om kvelden, og kjølig med aircondition (bor i varmt land) og nei det er ikke tullball at det skal hjelpe å våkne naturlig av naturlig lys. Artig at du tar min forklaring på hva vi har gjort de siste 11 årene for å hjelpe henne som at vi stresser rundt legging. Hvor leste du det, ned usynlig skrift mellom linjene? 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bergknapp skrev (11 minutter siden):

Ikke alle med cøliaki har symptomer fra magen. Så hvis dere ikke har sjekket det, bør dere be om at det tas blodprøve for å sjekke det for sikkerhets skyld.

Ånei, da skal jeg høre med legen om de kan sjekke det ja. Takk for tips! 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det samme. Mine søvnproblemer er ille. Jeg har noen råd, men jeg vil gjerne at dere kontakter lege før dere prøver den ut.

For det første, er barnet født før termin?

Det er noe som kan påvirke søvn.

Jeg nå velger å ikke gi mer råd. Jeg kan, men de rådene kan nok trolig være mer til skade enn hjelp. For meg hjalp de,men jeg hadde medisinsk hjelp til stede.

Anonymkode: ad28b...26e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har det samme. Mine søvnproblemer er ille. Jeg har noen råd, men jeg vil gjerne at dere kontakter lege før dere prøver den ut.

For det første, er barnet født før termin?

Det er noe som kan påvirke søvn.

Jeg nå velger å ikke gi mer råd. Jeg kan, men de rådene kan nok trolig være mer til skade enn hjelp. For meg hjalp de,men jeg hadde medisinsk hjelp til stede.

Anonymkode: ad28b...26e

Skjønte ikke helt, du har råd men vil ikke gi?

Nja, hun er født 9 dager før termin med keisersnitt.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei på 12 som nylig har fått diagnosen Aspergers. Hun er også høysensitiv. Og trenger lang tid på å sovne. Dette er et vanlig problem hos aspergere, og muligens andre høysensitive også. Vi tar skjerm og sier god natt på et fast tidspunkt hver kveld, og så er hun bare på rommet sitt. Det er det samme for meg hva hun gjør etter leggetiden, om hun leser en bok eller tegner eller noe annet. Ikke alle barn har så stort søvnbehov. vår hjemmesituasjon er så krevende at jeg og mannen min MÅ få litt alenetid hver kveld, og hele dagen går med til å bekymre oss og hanskes med problemer hun har. Hvis hun har en natt der hun sier hun ikke sover i hele tatt, tenker jeg atdet får være greit, så sover hun desto mer neste natt. 
Men jeg skjønner at det ikke er så lett hvis hun stadig søker kontakt med dere utover kvelden. Og hvis det går ut over skolen/å komme seg opp om morgenen.

Anonymkode: 3b9a6...7bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv melatonin. Jeg vet du ikke vil bruke medisin, men søvnmangel kan ødelegge mye. Vi fungerer ikke så bra når vi ikke får nok søvn.

Anonymkode: 4a9d9...b9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi hun bruker den tiden på å sovne? Det betyr ikke at vi sitter inne og duller med henne, men det blir til at man sitter på vent, og hun tuller mye - må opp og tisse, er tørst, får vonde følelser, angst for noe hun gruer seg til osv. Og det er jo mørkt på soverommet om kvelden, og kjølig med aircondition (bor i varmt land) og nei det er ikke tullball at det skal hjelpe å våkne naturlig av naturlig lys. Artig at du tar min forklaring på hva vi har gjort de siste 11 årene for å hjelpe henne som at vi stresser rundt legging. Hvor leste du det, ned usynlig skrift mellom linjene? 

Ts

Hvorfor vil du fortsette med det samme når det ikke fungerer?

Når hun driver å tuller frem og tilbake med drikking, tissing, helst skal lufte bekymringene sine på kveldstid osv. vil hun aktiveres, mens hun trenger det stikk motsatte. Tilrettelegg heller for ro, monotone rutiner og at hun har det greit inne på rommet og har tingene hun typisk kommer rennende for etter leggetid som drikke. Hvis hun vil snakke om bekymringer: ta det på en annen tid av døgnet. Selv om hun blir meddelsom på kvelden er det ikke en god tid for den gode samtalen for folk med søvnproblemer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår datter på 11 år har hatt det sånn. Hun styrer nå leggetiden sin litt mer selv da vi ser at hun trenger litt mindre søvn enn gjennomsnittet. Legger hun seg for tidlig så er showet i gang. Oppe for å tisse 100 ganger. Inn og ut av dører. Plager ikke oss direkte, men vi hører henne romstere lenge før hun kommer i stua med en frykt og panikk for at hun ikke får sove. 

Hun var på lavterskel samtaler i kommunen med psykolog da det sto på som verst. Det hjalp litt, det at hun ble litt eldre og modnet dag for dag hjalp litt. Det at ingen «tvang» henne til å legge seg på et visst klokkeslett hjalp litt. Hun får fortsatt i grenseland nok søvn. Tar igjen på morgen i helger og ferier.. de verste dagene måtte hun sove med oss. Dette var siste utvei for alle parter. 

Anonymkode: e53b8...ae8

• Liker 1
Skrevet

sporer kanskje litt av, men hva slags bivirkninger gir melatonin? vår fastlege sa det var ikke noe problem å gi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en 11 år gammel datter som har slitt med innsovning hele livet. Hun sover dypt og godt når hun først sovner, og sover de timene hun skal. Jeg føler vi har prøvd det meste, bortsett fra medisiner. Noe vi heller ikke ønsker å bruke nå. Helst ikke melatonin heller, da jeg er redd for bivirkninger.

Hun er høysensitiv og sliter med overstimulering i skolehverdagen. Er b- menneske som meg, og trives best med å legge seg sent og sove lenge (til mellom og 9 og 10 optimalt). Dette funker såklart ikke med skole. Det å tvinge henne opp tidlig alle dager uansett hverdag eller ferie har faktisk bare gjort ting verre, for da blir hun overtrøtt og bruker enda lenger tid på å sovne.

Ting vi har prøvd: massasje, meditasjon, lydbok, rolig musikk, spikermatte, vektdyne, sove med oss, varme bad, fotbad, kutte ut skjerm og alt blått lys etter et visst klokkeslett, sove med gardinen oppe sånn at det kommer naturlig lys inn om morgenen.. ja, sikkert mer også som jeg ikke kommer på nå.

Hun har tatt blodprøver og har de siste 4 mnd fått ekstra jern og b vitaminer pga mangel, og utenom det får hun bra dose med omega 3. Har ikke blitt noe bedre av noe av dette.

Blir veldig glad hvis noen som har gått igjennom det samme har noen gode råd å komme med 🙌🏻 blir helt utslitt av at leggingen tar opptil 3-4 timer om kvelden.

Du nevner ikke samsoving ? 

AnonymBruker
Skrevet

Spør legen hennes om det er greit at hun tar Sidex før hun legger seg. Det er er plantebasert og inneholder ekstrakt av pasjonblomst. 

Det brukes for å lindre milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring eller irritabilitet, samt for å gjøre det lettere å falle til søvn. 

Har brukt dette mye selv. Ingen mirakelkur, men hjelper litt når hjernen min ikke greier å slappe av.

Anonymkode: 0fdae...048

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spør legen hennes om det er greit at hun tar Sidex før hun legger seg. Det er er plantebasert og inneholder ekstrakt av pasjonblomst. 

Det brukes for å lindre milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring eller irritabilitet, samt for å gjøre det lettere å falle til søvn. 

Har brukt dette mye selv. Ingen mirakelkur, men hjelper litt når hjernen min ikke greier å slappe av.

https://www.apotek1.no/produkter/sedix-200mg-tabletter-28stk-156375p?gclid=Cj0KCQjw27mhBhC9ARIsAIFsETFepkDWCqL2UdZdlbNAJ2GS7iUEUEnWYE37zX_BKfl8YkukAPOKDSMaArFQEALw_wcB

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor vil du fortsette med det samme når det ikke fungerer?

Når hun driver å tuller frem og tilbake med drikking, tissing, helst skal lufte bekymringene sine på kveldstid osv. vil hun aktiveres, mens hun trenger det stikk motsatte. Tilrettelegg heller for ro, monotone rutiner og at hun har det greit inne på rommet og har tingene hun typisk kommer rennende for etter leggetid som drikke. Hvis hun vil snakke om bekymringer: ta det på en annen tid av døgnet. Selv om hun blir meddelsom på kvelden er det ikke en god tid for den gode samtalen for folk med søvnproblemer. 

Vi vil jo ikke det, det er i grunn derfor jeg søker råd her inne også. Og ja jeg vet, og selv om hun ber om vann, tid til å prate osv så betyr ikke det at vi gir henne det hun ber om. Vi sier nei, vi kan snakke i morgen. Vet vi at hun har drukket før hun la seg så får hun ikke mer. Men det blir uansett en kamp, fordi vi ikke kan slappe av før hun sover. 

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...