AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #41 Del Skrevet 7. april 2023 Keikolina skrev (6 timer siden): Over 16 år var vi voksne før. Sånn ca 15 år siden. Aldri inne tid. Tull, du hadde kanskje ikke det men vi var mange som hadde det Anonymkode: 52040...3fc 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 7. april 2023 #42 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tull, du hadde kanskje ikke det men vi var mange som hadde det Anonymkode: 52040...3fc Ingen av de jeg kjente. Vi drakk og var på fest 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #43 Del Skrevet 7. april 2023 Keikolina skrev (1 time siden): Ingen av de jeg kjente. Vi drakk og var på fest 😄 Kun to i min krets som ikke hadde, et fosterbarn og ei med alkoliholikerforeldre, alle andre hadde innetider Anonymkode: 52040...3fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #44 Del Skrevet 7. april 2023 Min erfaring er at det er den alderen hvor det er mest viktig med innetid. Hjernen er ikke ferdig utviklet og de mangler evne til å tenke konsekvenser. De trenger hjelp av oss foreldre til å sette grenser for å hindre dem i å komme ut i uføre. Anonymkode: 15274...01f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 7. april 2023 #45 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min erfaring er at det er den alderen hvor det er mest viktig med innetid. Hjernen er ikke ferdig utviklet og de mangler evne til å tenke konsekvenser. De trenger hjelp av oss foreldre til å sette grenser for å hindre dem i å komme ut i uføre. Anonymkode: 15274...01f Den hjelpen skal de ha hele veien og uansett. Men hos oss, med fire ungdommer, har set aldri vært en stor greie. Men jeg vet at jeg selv trengte det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 7. april 2023 #46 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kun to i min krets som ikke hadde, et fosterbarn og ei med alkoliholikerforeldre, alle andre hadde innetider Anonymkode: 52040...3fc Var normale forhold her ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #47 Del Skrevet 7. april 2023 Jeg som skrev første svar om 17 åring med mye frihet. Tror ikke det er et entydig fasitsvar på dette. Det er viktig å følge opp ungdommene i denne alderen. Det betyr både å stramme til når det trengs, og å gi frihet og ansvar når de gjør seg fortjent til det. Men sørg uansett for å ha litt oversikt over venner og miljøet til ungdommen, med tanke på festing og rus. Og et lite tips: når det gjelder alkohol. Vi har vært meget tydelige på at alkohol ikke er greit enda. Men samtidig tydelig på at det ikke vil bli de voldsomste konsekvenser om det skulle skje. Poenget med det er at hun vil ikke være redd for å ringe meg å be om hjelp/henting. Uansett hvilken tilstand hun eller evt venner befinner seg i. Jeg vet 100% at hun ringer om det trengs. Nå er hun foreløbig i et miljø uten særlig alkohol, men jeg skjønner jo at det kan snu fort. Da er det godt å ha tatt gode prater om dette slik at vi vet hvor vi har hverandre. Anonymkode: c52b4...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #48 Del Skrevet 7. april 2023 Vi hadde vel ingen uttalt eller bastant innetid, men jeg var ganske streng med hvor hun fikk lov til å oppholde seg. Jeg likte ikke at hun var nede i sentrum etter midnatt, men hvis hun var i nærheten hos venner, så var det noe annet. Hun hadde frivillig på snapkartet, slik at jeg hadde en formening om hvor hun oppholdt seg, og jeg var SVÆRT tydelig på at når jeg sender melding, da svarer du/tar tlf. Prøvde å moderere meg, slik at det ikke ble masing. Uansett hvor hun var så pleide jeg å kontakte henne i halv to / to-tiden, etter den tiden så øker sjansene for diverse hendelser, og da ønsket jeg tett kommunikasjon. Hvis jeg visste at hun var hos en venninne i nabolaget så så jeg ingen grunn til å tvinge henne hjem, men jeg hentet alltid. Er en nattugle selv heldigvis, så det plaget ikke meg. Husker jeg sa til henne at så lenge du er der du sier du er, svarer meg på telefonen osv, så kommer jeg til å være raus tilbake. Men jeg har vært heldig, for både hun og venninnene har alltid sendt meg morsomme snapper fra kvelder og fester. Selv hadde jeg det veldig strengt hele ungdomstiden, og dette førte ikke til noe positivt. Derfor bestemte jeg meg for at jeg vil la min datter få mer frihet og tillit, og det fungerte fint og jeg tror det har vært veldig bra for forholdet vårt også. Anonymkode: fbcd0...082 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 7. april 2023 #49 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selv hadde jeg det veldig strengt hele ungdomstiden, og dette førte ikke til noe positivt. Derfor bestemte jeg meg for at jeg vil la min datter få mer frihet og tillit, og det fungerte fint og jeg tror det har vært veldig bra for forholdet vårt også. Anonymkode: fbcd0...082 Dette er så godt poeng! Bygge og beholde tillit er det viktigste. Ungdommer skal føle at vi er med dem og ikke mot dem. De med overdrevne streng foreldre som var kjipe på penger og tid hadde dårligere forhold til sine foreldre i min erfaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym Bruker A Skrevet fredag kl 22:05 #50 Del Skrevet fredag kl 22:05 Det spørs jo veldig på hvor man bor. I Oslo sentrum for eks. Kl. 20.00 (blir kjørt hjem av politiet på natta) mens Elverum eller Volda kanskje kl 12.00. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:24 #51 Del Skrevet fredag kl 22:24 Avhenger av så mye. Da jeg selv var 16-17 hang vi mye hos venner med kjellerstuer og så serier sammen. Da brydde ikke foreldrene mine seg om innetid, de visste hvor jeg var og kunne legge seg uten bekymringer. Skulle jeg på fest var det litt mer krav til kontakt, uten at de var helt steile på innetid da heller. De hentet meg når som helst, og det satte jeg enormt pris på. Anonymkode: 0ed1d...126 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:29 #52 Del Skrevet fredag kl 22:29 Har ikke innetid men er aldri seinere enn 02, ofte kommer han hjem rundt midnatt. Fyller 17 i desember. Anonymkode: 749c4...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:59 #53 Del Skrevet fredag kl 22:59 AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 21.43): Hvilken lov? Og paragraf? Har en 15-åring selv, i by, har vært 15 selv, i helt annen småby, har ikke hørt om dette og det er selvsagt ikke slik. Politiet kjører ikke rundt og plukker opp random 14-15-åringer som er ute etter kl.22. Kl. 03 kanskje. Min 14-årings konfirmasjonsgruppe har hatt treff til kl.23 på en lørdag. De får lov til å gå hjem. Pinsemenigheten har ungdomsklubb til 23 alle fredager. Osv. Hvilken LOV? Anonymkode: e8410...d37 § 13.Inngrep overfor barn Politiet kan vise eller bringe hjem barn som antas å være under 15 år, som driver omkring på egen hånd på offentlig sted etter kl. 22.00, og barn under 18 år som bryter oppholdsforbud nedlagt etter straffeprosessloven § 222 c. Politiet kan også ta hånd om barn som antas å være under 15 år, som påtreffes under omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnets helse eller utvikling, og i så tilfelle umiddelbart sørge for at barnet blir brakt til verge eller annen foresatt eller om nødvendig til barnevernsmyndighetene. Politiet kan også gripe inn overfor barn over 15 år hvis det er grunn til å anta at inngripen vil være tjenlig. Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-08-04-53 Anonymkode: 05508...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet fredag kl 23:03 #54 Del Skrevet fredag kl 23:03 Mange uten skikkelig oppfølging. Rart at kokainen flyter i ungdomsmiljøene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:22 #55 Del Skrevet fredag kl 23:22 Brunello skrev (18 minutter siden): Mange uten skikkelig oppfølging. Rart at kokainen flyter i ungdomsmiljøene? Og som vanlig så finnes det ingen mellomting… Anonymkode: b45f7...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet fredag kl 23:27 #56 Del Skrevet fredag kl 23:27 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og som vanlig så finnes det ingen mellomting… Anonymkode: b45f7...7c4 Joda, men alle vet at ungdom som ikke har grenser svært ofte gjør helt andre ting enn det foreldrene tror de gjør. Må le av alle kommentaren om modenhet og ansvarlige ungdom. Husker vi fortalte mamma hva vi drev på med da vi var unge. Hun ante absolutt ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:39 #57 Del Skrevet lørdag kl 05:39 Aldri hatt innetid ved så stor alder. Han har heldigvis vært ganske grei å ha med å gjøre, kommer hjem ved eget initiativ rundt 23 Anonymkode: ec9c4...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym Bruker A Skrevet lørdag kl 14:49 #58 Del Skrevet lørdag kl 14:49 Så lenge ungdommen bor ‘hjemme’, bør de forholde seg til husets rutiner. Hverdager er innetid for vår 17 åring kl. 21.00 og helg kl. 24.00. Dette kan være senere hvis gjør noe spesielt, slik som å være hjemme hos noen på pizza. Men det kan også være tidligere hvis han oppholder seg i ‘risiko områder’. Da er det hjem før ‘gangsterne’ inntar gatene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:09 #59 Del Skrevet lørdag kl 15:09 Var vel først da jeg ble 18 og hadde bil jeg flakset døgnet rundt,før det var det moped. Var ikke like artig å kjøre rundt i regn og kulde da... Men flyttet på hybel da jeg var 16 grunnet skole. Hva med deg da? Så sant man ikke tilhører en menighet eller noe annet dritt,så er vel majoriteten løsaktige fra 10-12 års alderen. Mange flytter hjemmefra i 13-14 årsalderen er det å lese her på KG. Før I tiden dro folk på sjøen før dem var konfirmert,var borte neste ett år i slengen. Så bare pust me magen,ungen din er i ferd med å bli tørr bak ørene. Anonymkode: 2d0e2...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:12 #60 Del Skrevet lørdag kl 15:12 Brunello skrev (16 timer siden): Mange uten skikkelig oppfølging. Rart at kokainen flyter i ungdomsmiljøene? Mulig det har litt med hva foreldrene har kost seg med opp gjennom oppdragelsen. Anonymkode: 2d0e2...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå