Gå til innhold

Innetid 16-17 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ikke ha innetid når de bor hjemme er hvertfall rart

Anonymkode: 52040...3fc

Det virker ikke som om du forstår konsepter som «frihet inder ansvar», «rimelig tid», «åpen dialog og «usagte regler»?

I følge ditt utsagn lar man ungdommen reke rundt med mindre de har en fast regel om innetid. Ja, da håper jeg du ikke lar deg lure ettersom tilliten er så svak.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nattdronningen
Lou Salome skrev (4 timer siden):

Hvor bor du, der det er portforbud for alle under 16 klokka 22. i helgene? 

Loven er den samme for hele Norge da, at de kan kjøres hjem av politiet i helgene klokka 22.00.

Det er nok sjeldent politiet benytter seg av dette da, er vel helst hvis de er beruset at det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattdronningen

Mange 16 - 17 åringer bor på hybel alene hvor foreldre ikke har kontroll over når de kommer hjem.

Forstår bekymringen din da ved at ungdommen er seint ute i helgene. Inngå en avtale med ungdommen, hør gjerne med andre foreldre hva som er vanlig i området dere bor, så ikke ungdommen kan bruke "men alle de andre får " mot dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattdronningen skrev (3 minutter siden):

Loven er den samme for hele Norge da, at de kan kjøres hjem av politiet i helgene klokka 22.00.

Det er nok sjeldent politiet benytter seg av dette da, er vel helst hvis de er beruset at det skjer. 

Hvilken lov? Og paragraf? Har en 15-åring selv, i by, har vært 15 selv, i helt annen småby, har ikke hørt om dette og det er selvsagt ikke slik. Politiet kjører ikke rundt og plukker opp random 14-15-åringer som er ute etter kl.22. Kl. 03 kanskje. Min 14-årings konfirmasjonsgruppe har hatt treff til kl.23 på en lørdag. De får lov til å gå hjem. Pinsemenigheten har ungdomsklubb til 23 alle fredager. Osv. 
Hvilken LOV?

Anonymkode: e8410...d37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (16 minutter siden):

Det virker ikke som om du forstår konsepter som «frihet inder ansvar», «rimelig tid», «åpen dialog og «usagte regler»?

I følge ditt utsagn lar man ungdommen reke rundt med mindre de har en fast regel om innetid. Ja, da håper jeg du ikke lar deg lure ettersom tilliten er så svak.

Jeg velger å følge politiet sitt råd, selvsagt! Det burde alle oppegående foreldre gjør istedenfor å unnskylde med frihet under ansvar 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken lov? Og paragraf? Har en 15-åring selv, i by, har vært 15 selv, i helt annen småby, har ikke hørt om dette og det er selvsagt ikke slik. Politiet kjører ikke rundt og plukker opp random 14-15-åringer som er ute etter kl.22. Kl. 03 kanskje. Min 14-årings konfirmasjonsgruppe har hatt treff til kl.23 på en lørdag. De får lov til å gå hjem. Pinsemenigheten har ungdomsklubb til 23 alle fredager. Osv. 
Hvilken LOV?

Jo set er faktisk selvsagt slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nattdronningen skrev (10 minutter siden):

De benytter seg av det når det et samlet mange som bare reker rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 21.44):

Jeg velger å følge politiet sitt råd, selvsagt! Det burde alle oppegående foreldre gjør istedenfor å unnskylde med frihet under ansvar 

Jeg følger også politiets råd. Så jeg forstår ikke argumentet ditt og gjentar spørsmålet.

Endret av Rotemor
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi ble 18 for ett par måneder siden og fortalte meg forrige helg om en episode; Hun var hos venner og klokka nærmet seg 1. Så da sa hun til vennene sine at hun måtte vel gå hjem snart. De sa; " Er ikke du 18 år nå?". "Jaa...stemmer",....hun hadde glemt at hun var myndig. Men hun gikk hjem likevel siden hun var trett. 

Her er min tanke;

Hvis de ikke drikker, så er de trette og det er ingen vits å være ute så mye lenger enn 1-2. Det er bare for å ødelegge neste dag. Hvis de drikker, så er de fulle nok til at det kan være veldig smart å komme seg hjem og få seg litt søvn. Noe lenger ute vil bare føre til sove-voldtekt og fandens amanda. Det er mao ingen bra ting som skjer etter klokka 1-2 om natta hvis du er 16-17. Det er bare dårlige ting. 

Jeg tenker at det samme gjelder egentlig for de fleste av oss. 

Anonymkode: 57363...ed9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattdronningen
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilken LOV?

Politiloven paragraf 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattdronningen skrev (2 minutter siden):

Politiloven paragraf 13

Helt riktig😊

Min datter blir 16 til vinteren, og jeg jobber i et yrke der jeg er stadig i kontakt med ungdommer. For å si det sånn, kommer min 16-åring til å ha både innetid, og jeg skal også se og snakke med henne når hun kommer hjem, selv om jeg egentlig har lagt meg.

Anonymkode: 8daaf...942

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner de som voksne i den aldren, de får bestemme selv. 

Anonymkode: 16531...510

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit så lenge man har avtalt på forhånd hvor hun er og når hun kommer hjem, og ikke minst: hvordan kommer hun hjem? Går utover søvnen min da jeg bekymrer meg, men det er mitt problem. Snakket alltid kort sammen når hun kommer hjem. Da får jeg høre om alt er Ok og sjekket at det ikke lukter alkohol/røyk.

Anonymkode: b16a3...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (42 minutter siden):

Det at man ikke har fast innetid er ikke det samme som å ikke ha grenser eller ikke passe på…

Nei, det mener jeg ikke heller. Redigerte slik at det blir tydeligere hva jeg mener:

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun sier at hun er den eneste som har innetid. Det er et veldig aktivt og beryktet rusmiljø i byen, så jeg kommer uansett hva andre foreldre gjør fortsette å ha grenser for når hun skal være hjemme og passe på slik vi gjør nå.  

Anonymkode: dbfb7...94f

Men utenom det er det VELDIG mange foreldre som ikke har peiling på hva ungdommene deres driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med en veldig streng mor, og hadde veldig mange strenge regler gjennom ungdomstiden. Men til og med hun slapp opp litt da jeg var rundt 17 år, og jeg hadde ikke innetid da. 

Anonymkode: 03aed...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen spesifikk innetid på min 17-åring, men hun er mye hjemme, ikke vært særlig med festing enda. Hun henger mye med bestevenninna, da hender det det blir spontan overnatting her eller der (har kontakt med moren). Hun har alltid sagt fra hvor hun er og når hun er på vei hjem. Hun har også frivillig på snapkartet.

Hun ville nok gjerne festet mer 😄, har ikke helt kommet inn i «gjengen» på videregående. Håper egentlig det blir litt mer action mot sommeren innenfor fornuftens grenser, da vil hun i så fall bli hentet. Jeg bodde alene og festet en del på hennes alder, man er tross alt bare ung en gang. Hun er en ganske fornuftig jente, men man er jo alltid litt bekymret for hva de kan komme ut for.

Anonymkode: e5a64...62d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17-åringen vår har ikke faste innetider. Men vi vet alltid hvor hun er, og vi henter alltid. Hun er åpen om mye (regner med at det ikke er om alt), og vi har alltid sagt at vi tar med venner dersom de ikke tør å reise hjem pga drikking feks, eller trenger hjelp av andre grunner.

Som regel ber hun om å bli hentet innen klokka 02. Var vel senere på nyttårsaften feks, men vi visste hvor hun var (hjemme hos noen vi kjenner) og med hvem.

Å reke gatelangs til klokka 03 er overhodet ikke aktuelt, men det har ikke vært en problemstilling her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det mener jeg ikke heller. Redigerte slik at det blir tydeligere hva jeg mener:

Men utenom det er det VELDIG mange foreldre som ikke har peiling på hva ungdommene deres driver med. 

Ja, men innetid er en ørliten del av det hele.

Men ungdom er forskjellig og trenger dermed ulikt oppsyn, grenser etc.

I tillegg skal de faktisk utforske litt og bryte litt grenser. Sånn finner man identitet- verdigrunnlaget sitt bl.a.

Men selvsagt under omsorg og veiledning OG grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Nå er det ikke snakk om at hun vandrer gatelangs klokken 2-3 på natten, men at hun er på fester. Hun er ei fornuftig jente og er ganske åpen med meg. Vet at hun ikke drikker noe særlig alkohol, men at de fleste vennene hennes gjør det. Tror egentlig ikke innetiden i seg selv er problemet, men mer at hun må dra fra vennene og føler at hun går glipp av noe siden hun drar før dem. Ofte kommer hun hjem lenge før klokken 2 så hun mener at de få gangene hun vil være ute lenger burde hun få lov til det. Jeg er fortsatt litt usikker med tanke på at jeg liker å få med meg at hun kommer seg trygt hjem og ikke bare legge meg og håpe at hun snart kommer uten å vite om det er om 10min eller 5 timer.

Anonymkode: a31f5...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...