Gå til innhold

Kan løperkne gå over av seg selv, f.eks. om 6 måneder? Har pause fra jogging og går turer istedet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lyst å trene styrketrening, så håper på at betennelsen er borte om noen måneder?

Anonymkode: 748ed...93e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det for 6 år siden, og sliter med det enda. Det er bedre i perioder hvor jeg er flink med styrketrening, men jeg kan ikke løpe mange dager i uka. 

Anonymkode: 4ffbf...268

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Runners knee er ofte en stram sene  på utsiden, dårlig styrke og overbelastning.

Det vil komme tilbake om du bare slapper av og begynner på nytt -

https://framsport.no/blogs/news/har-du-fatt-runners-knee-loperkne-dette-er-mine-anbefalinger

Anonymkode: 1a632...020

Da er det vel like greit å gi seg helt med jogging og gå turer og svømme istedet?

Anonymkode: 748ed...93e

AnonymBruker
Skrevet

Vel, min erfaring med runners knee som jeg har hatt off-and-on de siste 20 årene er at kneet må bli vant med fotnedtrykk, gjerne i nedoverbakker. Som nevnt over kommer smerten i sena på utsida av kneet når den får slag fra bakken, beinet må derfor vennes til at slaget kommer.

Nå løper ikke jeg, men går mye i bratt fjell på høsten, hvor hvis det er lenge siden sist jeg får runners knee på vei ned. Jeg har derfor gjort det til en vane å gå i marka i ulendt terreng 1-2 ganger i uka hele året for å forhindre dette.

Anonymkode: f81df...051

Skrevet

Her testes D-vitamintilskudd mot kneproblemer: 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26545990/

Konklusjonen i forskningsrapporten er at dosen som testes fører til vesentlig økt styrke i muskulaturen som støtter kneet og betydelig svekkelse av smerten ved å bruke kneet. Problemet blir med andre ord løst. 

D-vitamin griper inn i prosessen på minst tre forskjellige måter:

1) Immunceller som bekjemper betennelsen i kneet trenger D-vitamin for å regulere immunresponsen effektivt. 

2) Celler som reparerer ødelagt bein og brusk trenger D-vitamin for å formere seg og bli mange nok til å gjøre jobben. 

3) Kroppen må ha D-vitamin for å ta opp kalken og magnesiumet som trengs i gjenoppbyggingen av skaden i kneet.

D-vitamin gjør ikke jobben alene. Flere vitaminer og mineraler er med for å lage signalstoff (hormoner og enzymer) som styrer reparasjonsprosessene. Mangler noen av disse vitaminene eller mineralene, kan det hindre cellene i kroppen i å aktivere D-vitamin som hormon og derved hindre kroppen i å reparere kneskaden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...