Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tilfeller hvor en plutselig oppdager at man er gravid, så er det jo forsent å ta folat i 3 måneder før unnfangelsen. Er det ikke 3 måneder som er anbefalt, samt til 12.uke i graviditeten.

Men hva om en ikke tar folat før unnfangelsen? Hvor "farlig" er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok ikke farlig, for det er ikke alle som tar dette. Jeg har fått tre barn, og har aldri tatt folat. Alle mine tre barn er sunne og friske, og det samme er mange av mine venners barn også der mor ikke hat tatt heller.

Så jeg ville ikke bekymret meg, om du tilfeldigvis har blitt gravid uten å ta folat.

Skrevet

Jeg kjøpte folat på apoteket i dag, så da begynner jeg å ta. Er ikke gravid, men går heller ikke på p-piller lengre, så det kan jo skje noe.

Gjest Anerikke
Skrevet

Oi! Spennende!

Start prøvedagbok, davel!!

Gjest Rognebær
Skrevet (endret)

Det er ikke farlig å ikke ta folat, men om du gjør det, minker sjansen for at barnet får nevralrørsdefekter, betraktelig. Mange føder helt friske barn uten å ta folat, for sjansen for at barnet får en slik sykdom, er uansett ganske liten. Men om man skulle bli gravid uten å ha tatt folat, er det bare å begynne med det samme! Så blir det enda mindre sjanse.

Til og med 12. uke er anbefalt.

(Nevralrørsdefekter er f.eks. at barnet fødes med ryggmargsbrokk, eller i ekstreme tilfeller, helt uten hjerne.)

Lykke til med prøvingen! ;)

Endret av Rognebær
Skrevet

Jeg tok ikke folat ved mine tre graviditeter, fordi det var før det ble anbefalt.

Og husk også at alle vi som er voksne nå er unfanget uten at mødrene våre tok tilskudd av folat !

Det går nok helst bra ! :)

Skrevet

Det sies at det skal ta 1 mnd før unnfangelsen. Så dropper man prevensjon kan man jo begynne å tygge folat.

Hvis man blir gravid uten at det er planlagt, er det jo bare å spise folat når man finner det ut. Det hjelper det også! Og det går som regel bra.

Skrevet

Enkelte land anbefaler faktisk alle kvinner i fertil alder å ta 400mikrogram folat hver dag uansett om man planlegger å bli gravid eller ikke. Det kan jo skje "uhell". De norske anbefalingene er tre månder før svangerskapets start, og så skal man fortsette med folat hele svangerskapet og helt til man har slutta å amme.

Selvsagt fødes det mange friska barn av mødre som aldri har tatt tilskudd av folat, men det ER en ekstra sikkerhet å ta det i god tid før man blir gravid dersom man har mulighet til det. Folat er viktig når nye celler skal dannes, og behovet for folat er aller størst i de første ukene av svangerskapet fordi det er da celledelinga er heftigst hos det lille barnet. Det er derfor det er viktig å komme i gang med folat tidlig, helst før man blir gravid.

Skrevet
Oi! Spennende!

Start prøvedagbok, davel!!

Gjerne, når vi blir litt mer prøvere av oss. Nå passer vi bare litt på, men skjer det så skjer det. (og da blir jeg glad!)

Men vi har ikke gått aktivt inn for å bli gravide nå. Enda..

Skrevet (endret)
Og husk også at alle vi som er voksne nå er unfanget uten at mødrene våre tok tilskudd av folat !

Det går nok helst bra !  :)

Broren min døde av ryggmargsbrokk få dager etter fødselen, så du har helt rett i at mange av oss som lever (og ikke har ryggmargsbrokk selv, finnes jo noen av disse også) i dag har det fint selv om mor ikke tok folat. Min familie mangler uansett et medlem som kanskje kunne vært unngått om nok folat var inntatt.

Endret av Melk
Skrevet

I gamle dager var spebarnsdødeligheten mye høyere en i dag også......... Lurt å ta folat når du oppdager at du er gravid for å være på den sikre siden.

Skrevet

Inntak av folat øker antall tvillingfødsler. Risikoen forbundet med tvillinger oppveier fordelen med inntak av folat slik at det ikke lenger anbefales utover de som har en opphopning av ryggmargsbrokk i familien. Selvfølgelig også ved mangler, men det blir jo en helt annen diskusjon.

Skrevet (endret)
Inntak av folat øker antall tvillingfødsler. Risikoen forbundet med tvillinger oppveier fordelen med inntak av folat slik at det ikke lenger anbefales utover de som har en opphopning av ryggmargsbrokk i familien. Selvfølgelig også ved mangler, men det blir jo en helt annen diskusjon.

Har du en link der dette fremgår? Jeg har selv lest ganske mye om både folat og ryggmargsbrokk på nett, men har aldri kommet over denne informasjonen. Ei heller ser jeg at det fremgår av de norske anbefalingene fra helseråd og leger, de sier tvert imot at det er alt for få som tar folat.

Endret av Melk
Skrevet
Har du en link der dette fremgår? Jeg har selv lest ganske mye om både folat og ryggmargsbrokk på nett,  men har aldri kommet over denne informasjonen. Ei heller ser jeg at det fremgår av de norske anbefalingene fra helseråd og leger, de sier tvert imot at det er alt for få som tar folat.

Her f.eks.: http://www.tvillingsiden.com/default.asp?A...46&id=20&mnu=20

Nå har du ryggmargsbrokk i nær familie så du er nok fremdeles en av dem som anbefales å ta folat. Jeg tar også selv folat, men det er fordi jeg har mangel på dette og får det på resept i langt større doser enn det som er i vanlig tilskudd. Det er slik at vi er forskjellige så selv om dette kan være lurt for oss så er det kansje en risiko for andre. Jeg tror normalt og variert kosthold er det viktigste.

Skrevet

Takk for link.

Synes ikke du kom med helt rett informasjon når du skrev at det ikke lenger er anbefalt å ta folat.

Linken din sier:

Svenske forskere spør seg om den utstrakte bruken av folat (folinsyre) blant gravide koster mer enn det smaker.

...

Det er ifølge Kallen derfor grunn til å spørre seg om det er hensiktsmessig at såvidt mange kvinner nå tar folattilskudd.

Den tar mao utgangspunkt i EN studie og EN leges betenkninger. Hvilket er noe helt annet enn den solide forskningen som ligger til grunn for anbefalingene om folat. I en del land er folat ansett å være så viktig at det tilsettes i melet.

Skrevet
Takk for link.

Synes ikke du kom med helt rett informasjon når du skrev at det ikke lenger er anbefalt å ta folat.

Linken din sier:

Den tar mao utgangspunkt i EN studie og EN leges betenkninger. Hvilket er noe helt annet enn den solide forskningen som ligger til grunn for anbefalingene om folat. I en del land er folat ansett å være så viktig at det tilsettes i melet.

Her vises det til mulige andre negative effekter av folat: http://pub.tv2.no/nettavisen/helse/article314375.ece

Det finnes nok mer en EN studie men nå ville du ha et eksempel så da ga jeg deg ET. Det som er positivt for noe kan ofte være negativt for noe annet.

Skrevet

Hva er det som er saa galt med tvillinger, da? Jeg kunne gjerne tenkt meg aa faa tvillinger, jeg! Har broedre som er tvillinger saa det ligger uansett i familien....

Tvillinger er to fluer i ett smekk, spoer du meg!

Skrevet
Hva er det som er saa galt med tvillinger, da? Jeg kunne gjerne tenkt meg aa faa tvillinger, jeg! Har broedre som er tvillinger saa det ligger uansett i familien....

Tvillinger er to fluer i ett smekk, spoer du meg!

Det fører til økt sjangse for fortidlig fødsel, lav fødselsvekt, cerebral parese...

Det er med andre ord slik at dersom alle tar folat vil det bli født like mange eller flere med skader. Det er som med motgiften mot ormebitt. Den selges ikke lenger fritt på markedet fordi det var like mange som fikk alvorlige allergiske reaksjoner på den som hadde nytte av den. Hvem skal avgjøre hvem som skal lide? Er det at en dør på grunn av for tidlig fødsel mindre ille enn at en dør på grunn av ryggmargsbrokk. Det er dessverre ikke mulig å beskytte seg mot alt av sykdommer, skader ol. Det er en del av livet. Ryggmargsbrokk er relativt sjeldent.

Skrevet

Såvidt jeg har lært, så kvitter kroppen seg med overfloden av vitaminer og mineraler den ikke trenger, dermed også folat, slik at det ikke kan bli opphopinger i kroppen.

Gjest Rognebær
Skrevet

Jeg leste i alle fall i Tidsskrift for den norske lægeforening, i høst en gang, at en norsk studie viste at man fortsatt bør anbefale folat til gravide og prøvere, og at helsepersonell bør bli flinkere til å opplyse om dette pga at det er en veldig høy andel av gravide som ikke har visst om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...