Gå til innhold

Har du Afantasi?

Fremhevede innlegg

Skrevet
jordeple skrev (Akkurat nå):

Wow. Jeg skulle gjerne opplevd dette for en dag. Jeg ser for meg at jeg hadde blitt dødssliten.

Det er dødsslitsomt innimellom. Har du tankekjør noen ganger? Hva skjer da f.eks?

Anonymkode: 1a84e...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg visste ikke at folk ikke hørte stemmen sin eller så bilder. Man tror vel gjerne at alle har det som en selv 😅 Hvis jeg ber deg tenke på et rødt eple, hva skjer da? Jeg ser et rødt eple og hører ordene "rødt eple".

Helt svart, ingen stemme. 

Skrevet
jordeple skrev (1 minutt siden):

Helt svart, ingen stemme. 

Det er så uvirkelig for meg, klarer ikke se det for meg. Skulle likt å prøvd det for en dag, jeg også.

Skrevet

Det er dødsslitsomt innimellom. Har du tankekjør noen ganger? Hva skjer da f.eks?

Ja, har opplevd tankekjør. Jeg opplever det bare som abstrakte tanker. Klarer ikke helt å forklare det. 

Hadde tankekjør plutselig inkludert en stemme hadde jeg trodd jeg holdt på å miste vettet.

Skrevet
jordeple skrev (1 minutt siden):

Ja, har opplevd tankekjør. Jeg opplever det bare som abstrakte tanker. Klarer ikke helt å forklare det. 

Hadde tankekjør plutselig inkludert en stemme hadde jeg trodd jeg holdt på å miste vettet.

Måtte prøve om jeg kan tenke uten den stemmen, men jeg tror ikke det går. Hører bare "ikke tenk med stemme" 😅 Høres psykotisk ut når jeg skal forklare dette💀

Skrevet
jordeple skrev (11 minutter siden):

Hører dere stemmen konstant? Er det samme stemme hele tiden?

Jeg klarer ikke å forestille meg det.

Nei, det kommer og går litt. Er samme stemme hele tida.

Anonymkode: 77e32...bc5

Skrevet

Jeg kan høre andres stemmer hvis jeg tenker på noe de har sagt. Hører liksom at de sier det. Men ellers er det min egen stemme.

Skrevet

Nei, det kommer og går litt. Er samme stemme hele tida.

Anonymkode: 77e32...bc5

Har stemmen noe kjønn? Samme som ditt eget?

Skrevet

Jeg kan høre andres stemmer hvis jeg tenker på noe de har sagt. Hører liksom at de sier det. Men ellers er det min egen stemme.

Oi! Fascinerende!

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan tenker man da, hvis man verken ser bilder, eller hører sin egen stemme? Kan man fortsatt være en «dyp» person, om man har afantasi?

her er det både bilder, film, lyd og stemme. Aldri stille i hodet mitt 🙉

• Liker 2
Skrevet
Ella Grisella skrev (7 minutter siden):

Hvordan tenker man da, hvis man verken ser bilder, eller hører sin egen stemme?

Jeg bare ... tenker?

Skrevet

Afantasi er koblet til B6-mangel, men vi har ingen studier som bekrefter dette, bare case-studier som antyder en sammenheng. Jeg har hatt afantasi så lenge jeg kan huske, og fikk bilder i hodet noen måneder etter at jeg begynte på et carnivore-kosthold i alle fall. Det kan ha vært B6-mangel, men det kan også være noe annet. Jeg begynte også å huske drømmer etter en liten stund på carnivore, og dette er også linket til B6.

Anonymkode: 427a0...162

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Afantasi er koblet til B6-mangel, men vi har ingen studier som bekrefter dette, bare case-studier som antyder en sammenheng. Jeg har hatt afantasi så lenge jeg kan huske, og fikk bilder i hodet noen måneder etter at jeg begynte på et carnivore-kosthold i alle fall. Det kan ha vært B6-mangel, men det kan også være noe annet. Jeg begynte også å huske drømmer etter en liten stund på carnivore, og dette er også linket til B6.

Anonymkode: 427a0...162

Hm. Jeg er tilnærmet veggis (spiser litt kjøtt/fisk kanskje 1 gang i uka), og har seriøst full spillefilm med lyd, lukt, fullfarge gående i hodet 24t i døgnet. Så kan ikke være en veldig sterk sammenheng. Skulle gjerne fått litt mindre fantasi, det er slitsomt. 

Anonymkode: b9d3b...cc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 9.26):

Jeg har tenkt det samme som deg. Her er det helt svart når jeg lukker øynene, og trodde det var vanlig. 

Jeg er utrolig fascinert over at folk tydeligvis kan se bilder i hodet, jeg trodde ikke det var mulig. 

Jeg kan lukke øynene og tenke på et tre f.eks, jeg vet jo hva et tre er, men jeg "ser" ikke et tre liksom. 

Jeg har aldri drømt heller. Jeg har vært litt misunnelig på de som forteller om drømmer, lurt veldig på hvordan det er 

Anonymkode: 082fe...235

Aldri drømt??? Tuller du nå? Ser du ikke mennesker og bilder i hodet når du lese bøker? Hva ser du for deg når du hører på musikk i øretlf f.eks? 

Interessant!!! Jeg så en film forrige uke som fremdeles surret i hodet, den var grusom. Så dette har sine bak og fordeler. 

Anonymkode: 8e895...5fe

Skrevet
jordeple skrev (7 timer siden):

Wow. Jeg skulle gjerne opplevd dette for en dag. Jeg ser for meg at jeg hadde blitt dødssliten.

Trodde dette hun beskrev var vanlig - det å høre si egen stemme i hodet når man tenker. Hvilken stemme hører du når du tenker da? En eldre gubbe? Richard gere eller Jamie fox 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde dette hun beskrev var vanlig - det å høre si egen stemme i hodet når man tenker. Hvilken stemme hører du når du tenker da? En eldre gubbe? Richard gere eller Jamie fox 😄

Jeg hører ingen stemmer, verken min egen eller noen andres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser du ikke mennesker og bilder i hodet når du lese bøker? Hva ser du for deg når du hører på musikk i øretlf f.eks? 

Er det vanlig å få bilder i hodet av musikk? 

Jeg får ikke bilder i hodet når jeg leser bøker.

Skrevet
Ella Grisella skrev (8 timer siden):

Hvordan tenker man da, hvis man verken ser bilder, eller hører sin egen stemme? Kan man fortsatt være en «dyp» person, om man har afantasi?

her er det både bilder, film, lyd og stemme. Aldri stille i hodet mitt 🙉

Jeg har afantasi, og ser på meg selv som en veldig dyp person.

Jeg filosofer mye, og er veldig sansende.

Jeg hører min egen stemme, og om jeg skal høre musikk er det meg selv som synger eller lager lydene😂

Anonymkode: 5416d...e51

Skrevet
jordeple skrev (15 minutter siden):

Er det vanlig å få bilder i hodet av musikk? 

Jeg får ikke bilder i hodet når jeg leser bøker.

Jeg får ikke bilder direkte av musikken, men hvis musikken er knyttet til minner fra et eller annet, så får jeg opp bilder av det. Eller av musikkvideoen til sangen hvis jeg har sett den. Altså, bildene kommer som et biprodukt. Hører jeg en helt ukjent sang, så får jeg ikke opp så mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får ikke bilder direkte av musikken, men hvis musikken er knyttet til minner fra et eller annet, så får jeg opp bilder av det. Eller av musikkvideoen til sangen hvis jeg har sett den. Altså, bildene kommer som et biprodukt. Hører jeg en helt ukjent sang, så får jeg ikke opp så mye.

Aha, ok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...